Beginner

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Bonton
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 mar 2019 12:37
Locatie: Mavikent/Turkije
Contacteer:

Beginner

Bericht door Bonton »

Hallo leden,
Sinds 2 weken rook ben ik van sigaret over gegaan naar pijp,
Gelukkig gaat het al beter na veel oefenen.
Maar er blijft een groot probleem,
Ik rook mijn pijp niet goed leeg, zie op filmjes op het laatst mooie as over,
Helaas bij mij bruine verkoolde tabak,
Ketel wordt ook warm en op het laatst smaakt het wat bitter.
Ik heb 1 pijp met filter en 2 zonder
Volg goed het filmpje van Janneman voor beginners,
Graag hoor ik wat ik verkeerd doe zodat ik bij kan leren,

Ook graag tips over tabak

Groeten Bonton.

Bonton
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 mar 2019 12:37
Locatie: Mavikent/Turkije
Contacteer:

Re: Beginner

Bericht door Bonton »

Bonton schreef: 27 mar 2019 22:27 Hallo leden,
Sinds 2 weken rook ben ik van sigaret over gegaan naar pijp,
Gelukkig gaat het al beter na veel oefenen.
Maar er blijft een groot probleem,
Ik rook mijn pijp niet goed leeg, zie op filmjes op het laatst mooie as over,
Helaas bij mij bruine verkoolde tabak,
Ketel wordt ook warm en op het laatst smaakt het wat bitter.
Ik heb 1 pijp met filter en 2 zonder
Volg goed het filmpje van Janneman voor beginners,
Graag hoor ik wat ik verkeerd doe zodat ik bij kan leren,

Ook graag tips over tabak

Groeten Bonton.

Gebruikersavatar
Janno
Berichten: 2340
Lid geworden op: 29 aug 2014 00:14
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: Beginner

Bericht door Janno »

Welkom en veel plezier hier.

Ik heb het vermoeden dat je te hard trekt. Hierdoor verbrandt de tabak, wat vocht afgeeft waardoor er een natte, kleffe pluk onderin de pijp komt te zitten. Mijn advies: veel rustiger roken, zachte trekjes (niet te vergelijken met de halen waarmee sigarettenrokers roken). De pijp net niet laten uitgaan eigenlijk.
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Gebruikersavatar
Rudolus
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 mei 2016 16:04
Locatie: Westhoek (BE)

Re: Beginner

Bericht door Rudolus »

Beste Bonton,

Een tip is de "breath smoking technique" aanleren. Als je hierop googelt zal je meerdere filmpjes vinden.
Het is als het ware een vorm van meditatie, waarbij je zeer rustig rookt. Je gaat ook veel meer smaak vinden, minder nat roken...
Ik vond het indertijd plezant om mezelf daarop te concentreren en na verloop wordt het een automatisme zoals autorijden.

Groet,
Rudolus

https://www.youtube.com/watch?v=0o8Sfg6EH9k
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Beginner

Bericht door Arno »

Allereerst knap dat je geen sigaretten meer rookt! Als ex sigaretten roker herken ik je probleem. Wat Janno ook zegt, volgens mij trek je te hard, zuig je te hard aan je pijp. Waardoor de pijp heet gaat roken en de tabak uiteindelijk niet smaakt. Want daar gaat het om met pijproken, smaak, niet de nicotine. Je geest hunkert nog naar het snelle nicotineshot die de sigaretten leverden. Maar de pijp is anders. Nicotine wordt via je mondslijmvlies opgenomen wat langzamer gaat als via je longen. En ook niet in de hoeveelheden die je gewend bent. En de zuigreflex is minder als bij sigaretten. Blijf gewoon de pijp doorroken, rustig, misschien wat vaker op een dag en als je het echt niet meer houdt haal je een teug even over je longen. Veel succes en bedenk dat je op de goede weg zit, van de sigaretten af bent en dat je nu pijproker bent. Wees trots op jezelf. Het is helemaal niet erg dat je een pijp niet helemaal leeg rookt, je leert het vanzelf met tijd.
Afbeelding

Bonton
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 mar 2019 12:37
Locatie: Mavikent/Turkije
Contacteer:

Re: Beginner

Bericht door Bonton »

Bedankt voor de tips ga er mee aan de slag 👍

Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

Re: Beginner

Bericht door Willem-Jan »

Laat je ook niet te gek maken door hoe het allemaal zou moeten. Pijproken is een kunst en verdient tijd en aandacht. Maar ook als je ze niet perfect leegrookt ofzo kan je er nog wel van genoten hebben he. Als ze uitgaat steek je ze terug aan. De aangehaalde breath smoking techniek is zeker aan te raden en laat toe zeer lang over een pijp te doen zonder dat ze uitgaat of warm wordt of nat. Ik ben hier zelf ook mee aan het experimenteren en dat bevalt ten zeerste.
Maar natte tabak op het einde kan ook gewoon van tabak zijn die nu eenmaal (te) nat is. Voortrekker bijvoorbeeld recht uit het pakje is erg nat. Dat was bij mij altijd een natte prop vanonder. Wie weet zou ik het nu al iets beter doen, maar een droge tabak geeft zeker minder kans op nattigeheid vanonder.
Er zijn ook pijpen die helpen om droger te roken. Meerschuim (te duur), systeempijpen (falcon, kirsten) en.... CORN COBS. Een corn cob rookt echt heel droog. Ze hebben die ook in kleine formaten, wat mss niet slecht is voor een sigarettenroker? Een volle pot met die breath smoking duurt al gauw een uur met een snel brandende tabak.

Bonton
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 mar 2019 12:37
Locatie: Mavikent/Turkije
Contacteer:

Re: Beginner

Bericht door Bonton »

Bedankt voor de reactie
Denk er nu over een falcon te kopen weet alleen nog niet waar 😁
En wil de cob corn ook proberen 👍

Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

Re: Beginner

Bericht door Willem-Jan »

Deze sites kan je gebruiken. Over de eerste heb ik veel goeds gehoord, maar heb ik zelf niet gebruikt. De tweede is gewoon de site van Missouri Meerschaum zelf, die heb ik gebruikt. Ze hebben grotere en kleinere pijpen. Als je hen mailt met vragen gaan ze zeker antwoorden hoor. Wel niet verschieten van eventuele extra douanekosten en verzendkosten, want dat moet uit Amerika komen. Je kan ook op Amazon kopen en dan zit die kost er al bij, maar bij Missouri Meerschaum kopen is veel leuker:)

https://www.aristocob.com/

https://corncobpipe.com/

Falcon kan je zowat overal online kopen denk ik.

Voor andere systeempijpen zeker het bekijken waard:

http://www.eliesfreehandpipes.com/

Dit is een Belgische pijpmaker die zich toegelegd heeft op systeempijpen. Hij heeft ook zelf een systeem gemaakt dat volgens eigen zeggen het koelst rookt van allemaal. Heeft toebehoren en zelfgemaakte bowls voor zowat alle systeempijpen. Als je iets bijzonder wilt.

Bonton
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 mar 2019 12:37
Locatie: Mavikent/Turkije
Contacteer:

Re: Beginner

Bericht door Bonton »

Dank je voor de tips
Een falcon heb ik inmiddels via dit forum gekocht.
Groet bonton.

Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

Re: Beginner

Bericht door Willem-Jan »

Super, hoe bevalt die Falcon?

Bonton
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 mar 2019 12:37
Locatie: Mavikent/Turkije
Contacteer:

Re: Beginner

Bericht door Bonton »

Hoi weet ik nog niet is gister pas opgestuurd dus nog even afwachten laat het zeker weten.

Bonton
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 mar 2019 12:37
Locatie: Mavikent/Turkije
Contacteer:

Re: Beginner

Bericht door Bonton »

Bonton schreef: 03 apr 2019 12:33 Hoi weet ik nog niet is gister pas opgestuurd dus nog even afwachten laat het zeker weten.
Heb ondertussen ook een Corn Cob besteld ook die moet nog binnenkomen.

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3347
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Beginner

Bericht door Huub »

Voor Corn Cobs zou ik aan bovenstaand rijtje deze nog willen toevoegen.

https://www.german.us/de/28-corncob

Het bedrijf heeft alle Corn Cobs. Wel iets duurder dan de import uit de US maar geen problemen met de invoer.

Ik bestelde daar de Carolina Gent met echt acryl mondstuk en nikkelen band.
Voor de kosten van verzending moest ik € 3,50 betalen.
Laatst gewijzigd door Huub op 04 apr 2019 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Bonton
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 mar 2019 12:37
Locatie: Mavikent/Turkije
Contacteer:

Re: Beginner

Bericht door Bonton »

Klopt Huub nog bedankt voor de tip daar heb ik nu ook besteld 👍

Bonton
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 mar 2019 12:37
Locatie: Mavikent/Turkije
Contacteer:

Re: Beginner

Bericht door Bonton »

Afbeelding

Met dank aan Huub en Willem-Jan,

Vandaag mijn Original Missouri Qualitäts Corncob Pfeife - Shape: Charles Towne Cobbler
Artikel-Nr.: 1000376
Premium Corncob Pfeife. Charles Town
Van firma germanus
https://www.german.us/de/28-corncob
Binnen gekregen, snelle levering ziet er goed uit en rookt heerlijk 👍

Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

Re: Beginner

Bericht door Willem-Jan »

Super, is trouwens een leuk exemplaar. Ik zal die site ook eens bekijken.

Bonton
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 mar 2019 12:37
Locatie: Mavikent/Turkije
Contacteer:

Re: Beginner

Bericht door Bonton »

Rudolus schreef: 28 mar 2019 09:03 Beste Bonton,

Een tip is de "breath smoking technique" aanleren. Als je hierop googelt zal je meerdere filmpjes vinden.
Het is als het ware een vorm van meditatie, waarbij je zeer rustig rookt. Je gaat ook veel meer smaak vinden, minder nat roken...
Ik vond het indertijd plezant om mezelf daarop te concentreren en na verloop wordt het een automatisme zoals autorijden.

Groet,
Rudolus

https://www.youtube.com/watch?v=0o8Sfg6EH9k
Hallo,
Bedankt voor de tip heb hem opgevolgd met beter resultaat 👍

Bonton
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 mar 2019 12:37
Locatie: Mavikent/Turkije
Contacteer:

Re: Beginner

Bericht door Bonton »

Willem-Jan schreef: 31 mar 2019 20:01 Laat je ook niet te gek maken door hoe het allemaal zou moeten. Pijproken is een kunst en verdient tijd en aandacht. Maar ook als je ze niet perfect leegrookt ofzo kan je er nog wel van genoten hebben he. Als ze uitgaat steek je ze terug aan. De aangehaalde breath smoking techniek is zeker aan te raden en laat toe zeer lang over een pijp te doen zonder dat ze uitgaat of warm wordt of nat. Ik ben hier zelf ook mee aan het experimenteren en dat bevalt ten zeerste.
Maar natte tabak op het einde kan ook gewoon van tabak zijn die nu eenmaal (te) nat is. Voortrekker bijvoorbeeld recht uit het pakje is erg nat. Dat was bij mij altijd een natte prop vanonder. Wie weet zou ik het nu al iets beter doen, maar een droge tabak geeft zeker minder kans op nattigeheid vanonder.
Er zijn ook pijpen die helpen om droger te roken. Meerschuim (te duur), systeempijpen (falcon, kirsten) en.... CORN COBS. Een corn cob rookt echt heel droog. Ze hebben die ook in kleine formaten, wat mss niet slecht is voor een sigarettenroker? Een volle pot met die breath smoking duurt al gauw een uur met een snel brandende tabak.
De falcon pijp bevalt mij minder goed, het zal misschien aan mij liggen maar wordt ook erg warm bij roken, gaat mij ondertussen bij andere pijpen beter.
Groet Bonnie.

Plaats reactie