Pijp geeft af bij het roken

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans1
Berichten: 309
Lid geworden op: 08 okt 2013 12:29
Locatie: Eibergen

Pijp geeft af bij het roken

Bericht door Hans1 »

Hallo allemaal,

Ik heb een nieuwe Petersonpijp en deze geeft bij het roken af; ik krijg bruin/rode handen van het vasthouden van de ketel.
De ketel wordt warm, de was (kleurstof) wordt zacht en geeft dan af.
Ik kan natuurlijk de pijp blijven roken en er zal vanzelf een keer komen dat het afgeven zal stoppen, maar kan ik hier in de tussentijd wat aan doen?

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Pijp geeft af bij het roken

Bericht door The_Undertaker »

Simpelweg roken en ondertussen met een doekje wat afwrijven? Wellicht is de waslaag te dik aangebracht? Dus feitelijk 'uitboenen' zoals je ook een kast met de boenwas zou uitboenen.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
Hans1
Berichten: 309
Lid geworden op: 08 okt 2013 12:29
Locatie: Eibergen

Re: Pijp geeft af bij het roken

Bericht door Hans1 »

Ga ik proberen... dank voor het antwoord.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Pijp geeft af bij het roken

Bericht door Arno »

Volgens mij is dit niet normaal.. Weet niet waar je de pijp vandaan hebt maar zou het toch bespreken met de verkoper..
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Pijp geeft af bij het roken

Bericht door Sidekickelvis »

Ik heb het ook wel eens gehad. Hield na verloop van tijd vanzelf op. Beetje boenen helpt.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Hans1
Berichten: 309
Lid geworden op: 08 okt 2013 12:29
Locatie: Eibergen

Re: Pijp geeft af bij het roken

Bericht door Hans1 »

Arno schreef: 27 jan 2019 18:42 Volgens mij is dit niet normaal.. Weet niet waar je de pijp vandaan hebt maar zou het toch bespreken met de verkoper..
Ik heb de pijp online gekocht via de Europese afdeling van SmokingPipes.
Dat ging al helemaal fout doordat de pijp die ik bestelde na een maand nog niet binnen was. Ik kreeg een vervanging. Dat ging goed en ik kan niet anders zeggen dat de service prima is wat dat betreft.

Ik ga de tip van Jorg opvolgen; gewoon door roken, beetje boenen als ie warm wordt en dan hopen dat het afgeven stopt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
deKucher
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 jan 2019 21:32
Locatie: Noord-Brabant ofzo

Re: Pijp geeft af bij het roken

Bericht door deKucher »

Misschien een domme vraag hoor maar zou ik de pijp mogen zien? Ben nieuwsgierig zonder daar een reden toe te hebben :mrgreen:

Gebruikersavatar
Hans1
Berichten: 309
Lid geworden op: 08 okt 2013 12:29
Locatie: Eibergen

Re: Pijp geeft af bij het roken

Bericht door Hans1 »

Ja hoor.
Het is een Peterson 303 systeempijp met.... 9mm filter en fishtail mondstuk.
Afbeelding

Gebruikersavatar
deKucher
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 jan 2019 21:32
Locatie: Noord-Brabant ofzo

Re: Pijp geeft af bij het roken

Bericht door deKucher »

Mooi exemplaar Hans, ik weet niet goed wat ik dacht te gaan zien maar als ex-timmerman dacht ik misschien iets te kunnen zien aan de houtsoort of beits maar dat was enkel nieuwsgierigheid.

Zolang het lekker rookt en uw geduld niet opraakt is er niets aan de hand :)

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 957
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Pijp geeft af bij het roken

Bericht door roocker »

Heel voorzichtig met een doekje en een beetje wasbenzine ontvetten , doorroken en na een aantal rookbeurten pipe wax erop zetten . Inroken duurt even met een Peterson ! Ik heb zelfs 1 nieuw exemplaar gehad waarbij de beits ook in de ketel geverfd was ! Dat heb ik er gelijk uitgeschuurd … Ben van mening dat de exclusiviteit van dit merk soms te wensen over laat . Zie vaak dat de boringen naar de ketel ook niet helemaal diep genoeg zitten helaas . Ik bezit een aantal Peterson's , en rook ze naar tevredenheid .

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Pijp geeft af bij het roken

Bericht door Massis »

in principe moet een pijp eerst de beits goed hebben laten intrekken, dan afwerken en dan pas was op zetten, en zit er dus normaal geen beits ìn de was. Bij een degelijk afgewerkte pijp zou dit dus ook niet mogen voorkomen...
Voor mij zou't in elk geval reden zijn om de fabrikant even een mailtje te sturen, dat kan sowieso nooit kwaad. Mogelijks is er wat mis gegaan bij een bepaalde productiebatch.
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
Hans1
Berichten: 309
Lid geworden op: 08 okt 2013 12:29
Locatie: Eibergen

Re: Pijp geeft af bij het roken

Bericht door Hans1 »

Mailtje naar meneer Peterson uitgedaan. Hier kan de verkoper weinig aan doen en het is inderdaad wel handig dat de maker op de hoogte is van dit soort dingen.

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Pijp geeft af bij het roken

Bericht door Deadl0ck »

Hans1 schreef: 28 jan 2019 19:46 Mailtje naar meneer Peterson uitgedaan. Hier kan de verkoper weinig aan doen en het is inderdaad wel handig dat de maker op de hoogte is van dit soort dingen.
Je hebt gelijk, maar in principe is jouw overeenkomst voor een deugdelijk product wettelijk gezien met de verkoper, en niet met Peterson zelf. Ik zou daarom op zijn minst ook even de verkoper inlichten, als het een tenminste een bedrijf is geweest waar je hem gekocht hebt, en niet particulier. Dan weet de verkoper tenminste dat er misschien een rare batch pijpen bij hem ligt, waar er meer dit probleem kunnen hebben.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
Hans1
Berichten: 309
Lid geworden op: 08 okt 2013 12:29
Locatie: Eibergen

Re: Pijp geeft af bij het roken

Bericht door Hans1 »

Dat vond Peterson waarschijnlijk ook, Marc.. dus heeft Peterson de verkoper (smokingpipes.eu) contact met mij op laten nemen.
Het verhaal en de foto's liggen nu bij hen ter beoordeling. Zelf denk ik dat Peterson toch wellicht meer klachten zal hebben ontvangen, maar ik wacht het antwoord van SP.eu met nieuwsgierigheid af.

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Pijp geeft af bij het roken

Bericht door Tobias Tobit »

Peterson en Smokingpipes zijn tegenwoordig van dezelfde eigenaar dus in dit geval maakt het weinig uit :D :D :D
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Stoker
Berichten: 846
Lid geworden op: 19 jul 2016 21:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Pijp geeft af bij het roken

Bericht door Stoker »

ben benieuwd wat de uitslag is uiteindelijk. heb zelf een goed aantal Petersons en heb dit eigenlijk nog niet mee gemaakt
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : viewtopic.php?f=48&t=9841

Gebruikersavatar
Hans1
Berichten: 309
Lid geworden op: 08 okt 2013 12:29
Locatie: Eibergen

Re: Pijp geeft af bij het roken

Bericht door Hans1 »

Dat wordt even afwachten. Op verzoek stuur ik de pijp dit weekend op naar de fabriek.

Gebruikersavatar
PPMP
Berichten: 1021
Lid geworden op: 20 jun 2013 10:53
Locatie: Annen

Re: Pijp geeft af bij het roken

Bericht door PPMP »

Hans1 schreef: 31 jan 2019 20:47 Dat wordt even afwachten. Op verzoek stuur ik de pijp dit weekend op naar de fabriek.
Even nieuwsgierig hoe dit nu is afgelopen Hans...

Pascal

Plaats reactie