Mijn eerste drie aankopen

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Miro
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 nov 2018 15:49
Locatie: België

Mijn eerste drie aankopen

Bericht door Miro »

Heb dus om te beginnen niet te diep in de buidel getast bij het aanschaffen van mijn eerste pijpjes. Eerst even voorzichtig starten.
Drie maal Big Ben waarvan 2 met filter. De oxford 212 bevalt mij het beste tot nu toe zeker met de Peterson connoisseurs choice. Pijp wordt wel wat warm tijdens het roken. Dan eentje die ik nergens kan terugvinden op het net: de freestyle 301. Zal een pijpje zijn dat niet zo hoog scoort in het scala..maar deze rookt de Peterson Luxury heerlijk.
Laatste is de Big Ben Lectura 6493 zonder filter. Deze heeft mij nog niet dat plezier verschaft dan de twee anderen. Zal het aan het gemis van een filter liggen of niet de juiste tabak? Misschien zelfs andere oorzaken?
Rokende groeten,
Mike

Wil bij deze ook iedereen bedanken voor het warme onthaal op dit Forum.

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1394
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Mijn eerste drie aankopen

Bericht door George Bertram »

Misschien meer een bericht voor "show je nieuwe aanwinsten"?
Fumo et Emergo ;p

Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

Re: Mijn eerste drie aankopen

Bericht door Willem-Jan »

Probeer de filterpijpen eens zonder filter? Dan krijg je een idee over welk verschil dat maakt?

Gebruikersavatar
Miro
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 nov 2018 15:49
Locatie: België

Re: Mijn eerste drie aankopen

Bericht door Miro »

Willem-Jan schreef: 08 nov 2018 20:01 Probeer de filterpijpen eens zonder filter? Dan krijg je een idee over welk verschil dat maakt?
Heb ik gedaan vandaag en het verschil is zeer duidelijk. Bedankt voor de tip Willem-Jan.

Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

Re: Mijn eerste drie aankopen

Bericht door Willem-Jan »

Miro schreef: 14 nov 2018 15:31
Willem-Jan schreef: 08 nov 2018 20:01 Probeer de filterpijpen eens zonder filter? Dan krijg je een idee over welk verschil dat maakt?
Heb ik gedaan vandaag en het verschil is zeer duidelijk. Bedankt voor de tip Willem-Jan.
Ah super! En wat heb je dus geleerd? Dat die ene pijp minder bevalt omdat hij geen filter heeft?

Gebruikersavatar
Miro
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 nov 2018 15:49
Locatie: België

Re: Mijn eerste drie aankopen

Bericht door Miro »

Willem-Jan schreef: 14 nov 2018 18:45
Miro schreef: 14 nov 2018 15:31
Willem-Jan schreef: 08 nov 2018 20:01 Probeer de filterpijpen eens zonder filter? Dan krijg je een idee over welk verschil dat maakt?
Heb ik gedaan vandaag en het verschil is zeer duidelijk. Bedankt voor de tip Willem-Jan.
Ah super! En wat heb je dus geleerd? Dat die ene pijp minder bevalt omdat hij geen filter heeft?
Neen juist omdat die wel een filter had Willem-Jan. De smaak is intenser, voller. Is met een milde tabak: Oud-Brugge. Wat dit gaat geven met een tabak die wat meer body heeft moeten we nog zien. Roken jullie dezelfde pijp met en zonder filter naargelang de tabak die jullie gebruiken? Of is het de harde keuze ja filter of neen filter?

Gebruikersavatar
Janno
Berichten: 2360
Lid geworden op: 29 aug 2014 00:14
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: Mijn eerste drie aankopen

Bericht door Janno »

Voor mij is het een harde nee. Ik houd niet van filters, het haalt een hoop smaak weg.
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

Re: Mijn eerste drie aankopen

Bericht door Willem-Jan »

Voor mij niks harde keuze hoor. Ik rook alles: zonder filter, met 9 mm carbon of balsa, 6mm met/zonder balsa, 6 mm medico filters, stingers, systeempijpen, cobs, zijwaarts en ondersteboven:D. Ik rook ook mijn filterpijpen soms zonder filter. Systeempijpen en cobs (en allicht meerschuim, maar ik heb geen volledige meerschuim pijp, enkel een kop op mijn Kirsten) hebben sowieso geen filter nodig.

Het is experimenteren en eigen keuze, maar volgende kan ik wel zeggen.
Filter is altijd meer gedoe natuurlijk. Carbon heeft veel invloed op de smaak. Door de band vind ik aromatics goed smaken met een carbon filter. Balsa heeft weinig invloed op smaak en zorgt vooral voor droger roken. Stingers hebben weinig effect, maar halen toch wel water uit de rook. Je kan ook gewoon een filter gebruiken om je mond wat rust te gunnen, als je veel en of snel rookt. Hou er rekening mee dat je met filter de neiging zal hebben om harder te roken. Als je dan zonder even hard lurkt zal dat niet aangenaam zijn.

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 957
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Mijn eerste drie aankopen

Bericht door roocker »

Je kunt ook filters nemen gevuld met meerschuimkorrels of met een mix van koolstof/meerschuim …. Met plastic kapjes of keramieken kapjes .

Testen met soorten/merken . Ik rook al jaren met Blitz filters , en heb nu een lading uit Duitsland van Elephant meerschuim en mix filters .

Gebruikersavatar
Jekke
Berichten: 1001
Lid geworden op: 24 jul 2016 00:44
Locatie: Bornem

Re: Mijn eerste drie aankopen

Bericht door Jekke »

Ik heb een tijd geleden het grootste deel van mijn 9mm filters weggegeven aan een vriend die ook is beginnen pijproken. Ikzelf heb er geen nood meer aan, en ik moet eerlijk bekennen dat mijn manier van roken compleet anders geworden is door zonder filter te roken....veel rustiger.
Ok, bij sommige tabakssoorten is het gevoeliger, maar dan pas ik mijn roken een beetje aan door een tussenpauze te nemen.

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Mijn eerste drie aankopen

Bericht door Deadl0ck »

Miro schreef: 14 nov 2018 22:18 Roken jullie dezelfde pijp met en zonder filter naargelang de tabak die jullie gebruiken? Of is het de harde keuze ja filter of neen filter?
Persoonlijk ligt het aan de tabak, niet zo zeer aan de pijp, alhoewel ik sommige pijpen exclusief voor (zware) latakia heb, en sommige exclusief voor sterke aromaten.

Hoe aromatischer de tabak, hoe groter de kans dat ik een filter gebruik. In mijn beleving zijn aromaten scherper op de tong zonder filter, en bevatten meer vocht. Beide een reden voor mij om filter te gebruiken.

En dan gaat mij voorkeur uit naar 'Supermix' filters van white elephant, een mengsel van koolstof, tegen scherpte, en meerschaum voor vocht, met keramieken kapjes. Tot nu toe alleen ooit bij dan-pipe gezien.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1119
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Mijn eerste drie aankopen

Bericht door Chris »

Een filter heeft m.i. alleen nut als je snel en/of vochtig rookt. Alleen dan heb je last van irritaties op de tong of natte druppels. De filters nemen dat weg. De filters halen dan ook een deel van de “pure” smaak weg... het is een combi van waaruit rook ik, wat rook ik, hoe snel rook ik. Het kan best zijn dat je in gebogen pijp A het filter nodig hebt of prettig vindt en in rechte pijp B met een rager de beste ervaring hebt

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Mijn eerste drie aankopen

Bericht door Sidekickelvis »

Chris schreef: 18 jan 2019 21:15 Een filter heeft m.i. alleen nut als je snel en/of vochtig rookt. Alleen dan heb je last van irritaties op de tong of natte druppels. De filters nemen dat weg. De filters halen dan ook een deel van de “pure” smaak weg... het is een combi van waaruit rook ik, wat rook ik, hoe snel rook ik. Het kan best zijn dat je in gebogen pijp A het filter nodig hebt of prettig vindt en in rechte pijp B met een rager de beste ervaring hebt
Ik rook altijd met filter ivm tempo en zelfs dan gebruik ik regelmatg een rager.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1119
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Mijn eerste drie aankopen

Bericht door Chris »

Ja maar jij bent dan ook wel een kampioen speed puffing 😉

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Mijn eerste drie aankopen

Bericht door Sidekickelvis »

Chris schreef: 18 jan 2019 22:06 Ja maar jij bent dan ook wel een kampioen speed puffing 😉
Klopt!
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Plaats reactie