Alternatief op tabak?

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
deKucher
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 jan 2019 21:32
Locatie: Noord-Brabant ofzo

Alternatief op tabak?

Bericht door deKucher »

Ik lees nu al een paar dagen gretig door op dit forum en kom eigenlijk tot de conclusie dat pijproken langzaam aan wel weer wat meer een ding aan het worden lijkt te zijn.
Gek genoeg lees ik dan ook dat er met regelmaat producenten stoppen met het maken van een bepaald product of helemaal stoppen wat natuurlijk zeer spijtig is.

Nu is het zo dat mijn vriendin kruidenkundige is, ze is gediplomeerd Fytotherapeute en ze is bezig met aroma therapie. Ze wil uiteindelijk een winkeltje starten waarin ze alles verkoopt van zalfjes tot thee blends, geurende oliën, medicinale tincturen en baard balsems/olie etc.

Sinds kort ben ik bezig met pijp roken en ijverig dat ze is is ze meteen aan de slag gegaan met het zoeken naar oude recepten en kruiden blends voor in de pijp ( nee niet wiet of hasj o.i.d. :) ).

Ik heb al een potje gehad van dr voor mijn verjaardag alleen is mijn pijp nog niet binnen dus heb het nog niet gerookt daarnaast wil ik eerst de pijp goed inroken en wennen aan reguliere tabak voordat ik aan kruiden begin om daar over te oordelen.

Mijn vraag is of er hier mensen zijn die ook experimenteren met iets dergelijks en wat daar dan jullie bevindingen over zijn.

Groetjes en kuchjes,

Glenn.

Gebruikersavatar
Lonny
Berichten: 1112
Lid geworden op: 07 feb 2014 15:28
Locatie: Luxemburg

Re: Alternatief op tabak?

Bericht door Lonny »

Zelf nog nooit iets met kruiden gerookt maar als je op YouTube zoekt op "smoking herbs pipe tobacco" komt er wel wat info tevoorschijn.
Zit alleen geen nicotine in....

Gebruikersavatar
Nysius
Berichten: 185
Lid geworden op: 16 dec 2018 19:22
Locatie: Land van Cuijk

Re: Alternatief op tabak?

Bericht door Nysius »

In de geschiedenis heeft men altijd van alles en op allerlei manieren gerookt. Tot aan een klysma met tabaksrook aan toe.
Denk maar aan sjamanen, astmasigaretten, te veel om op te noemen.
Het mond- en neusslijmvlies is immers zeer goed in staat allerlei stoffen je lijf in te krijgen. Hier schuilen dus ook de gevaren. :!:

Dankzij de geneugten van het net is er informatie van over de wereld beschikbaar.
Je kunt zelf gaan experimenteren, maar wees wel voorzichtig, het is gauw te veel, te sterk en zelfs giftig. Begin met een beetje, een spoortje, en voer het voorzichtig op.

Ieder kruidje is anders: welk ras of cultivar, welke grondsoort, wanneer geplukt (in de morgen of in de avond), hoe oud c.q. rijp is het plantje, wel of niet in bloei enz. De verschillen alleen daarin kunnen al enorm zijn.
Hou er een soort van logboek van bij, zoals men met alle wetenschappelijke experimenten doet (of hoort te doen). Dat helpt.

Heb zelf wel wat uitgeprobeerd, maar dan vooral als aanvulling op, of beoogde verbetering van reguliere pijptabak.

Belangrijk, juist bij extra toevoegingen is om rustig en koel te blijven roken. Eer je dat kunstje goed beheerst kan helaas lang duren. Elke pijp, elke tabak, is anders.
Je eigen gemoed speelt ook een rol.
Kijk maar eens naar al die prachtige spreuken en wijsheden op pijpenrekken.

Bedenk dat je er wel een vieze pijp, een lang blijvende nasmaak, stank in huis, hoofdpijn, duizeligheid (of erger?) en een kuchje aan kunt overhouden. Maar dat laatste is je bekend, gezien je naam. :?

Ik zou overwegen voor experimenten een goed schoongemaakte gebruikte pijp te nemen. Jammer als je nieuwe pijp meteen verpest wordt met eeuwig blijvende saliegeur, om maar iets te noemen.

Tot slot: vele eeuwen experimenteren hebben geleid tot de huidige tabakspijp- en pijptabakcultuur, op basis van de Nicotiana, dus daar zit al heel wat ervaring in. Misschien is dit forum niet het meest geschikte forum voor informatie omdat men hier toch bijna uitsluitend reguliere tabak rookt.

Maar hou ons op de hoogte van je ontdekkingen, zou ik persoonlijk zeggen.
Fume, chante et bois_
on ne vit qu’une fois.

Gebruikersavatar
deKucher
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 jan 2019 21:32
Locatie: Noord-Brabant ofzo

Re: Alternatief op tabak?

Bericht door deKucher »

Bedankt voor het delen van je eigen bevindingen daar steek ik veel van op, vooral het deel waar je schrijft over de nadelen van kruiden "Bedenk dat je er wel een vieze pijp, een lang blijvende nasmaak, stank in huis, hoofdpijn, duizeligheid (of erger?) en een kuchje aan kunt overhouden".. een aantal van de dingen die je opnoemt had ik zelf ook al in gedachten maar ben blij dat dat dan toch een soort van bevestigt word.

Ik denk ook nu dat er een 2e pijpje moet komen om te experimenteren met dit soort kruiden blends om maar mijn Churchwarden te sparen.

Bedankt voor de input Lonny en Nysius!

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Alternatief op tabak?

Bericht door The_Undertaker »

Je kunt overwegen om voor je experimenten zgn. corncob pijpen te gebruiken. Tabakspijpen gemaakt van maïskolven. Degelijke rokers voor niet al te veel geld. Er komt wel eerst een tijdje een zoetje mee vanuit de kolf, maar dat hoeft niet vervelend te zijn, en aangezien je toch aan het experimenteren bent ;-)

Wel voorzichtig zoals Nysius al aangaf :mrgreen:
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

sim
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 jun 2015 11:30
Locatie: Leuven

Re: Alternatief op tabak?

Bericht door sim »

Ik heb wel eens gehoord dat klein hoefblad (tussilago farfara) als alternatief gebruikt werd voor tabak.
Als aromatische toevoegingen (maar niet als basis) heb ik, behalve munt, ook calendula, kattenkruid en lievevrouwbedstro zien vermeld worden.
Belangrijk is je even te verdiepen in het hele chemische proces dat tabaksblad moet doormaken om tot rookbare tabak te worden. Dat is heel wat meer dan zomaar drogen aan de lucht! Dan begrijp je dat je om van bijvoorbeeld klein hoefblad een kwalitatief rookkruid te maken heel wat gaat moeten experimenteren met tamelijk exacte temperaturen voor fermentatie enz.
Love makes men sail from shore to shore, so doth tobacco.
'Tis fond love often makes men poor, so doth tobacco.

Gebruikersavatar
Nysius
Berichten: 185
Lid geworden op: 16 dec 2018 19:22
Locatie: Land van Cuijk

Re: Alternatief op tabak?

Bericht door Nysius »

Overpeinzend met een meerschuim met Mac Baren Mixture - Scottish blend kwam een vraag op: gaat het je vooral om:

a). een vervanging voor tabak of
b) de smaken, geuren, werkzame stoffen in de kruiden?

Twee heel verschillende zaken, maar natuurlijk wel te combineren.

a) Tabakssurrogaat

In tijden van schaarste, armoede, misoogst, oorlog, accijns en ander malheur heeft men van alles geteeld en/of gerookt. Dat is een apart draadje op dit forum waard, als er al niet over geschreven is.

Terzijde:
De Stichting Nederlandse Tabakshistorie heeft een website: www.tabakshistorie.nl. Hier vond ik o.a. dat er in het Jaarboek SNT 2005 een artikel stond over tabakssurrogaten van Fred Tijmstra ( - What’s in a name). Tijmstra is als ‘pijpeloog’ actief geweest (of nog?) en betrokken bij de Pijpelogische Kring Nederland (PKN) www.tabakspijp.nl. Men lijkt zich voornamelijk te richten op kleipijpen.
Zie ook het Tabakhistorisch Museum: www.tabaksmuseum.nl. Allemaal zeer onderhoudend en leerzaam.


Overigens: ken je het verschijnsel ‘kruidensigaret’? Accijnsplichtig en ook met teer, koolmonoxide en ander heerlijks in de rook ... Net zo carcinogeen ook. Dus voor je gezondheid kruiden roken? Discutabel.

b) Smaken, geuren, werkzame stoffen in kruiden

Gaat het je hierom, dan kun je overwegen om je rooktabak aan te vullen met gedroogde kruiden of beter nog te verrijken via extracten, thee, essences, tincturen. Zo rook je de essenties van de betreffende kruiden. Je huisfytotherapeut weet van alles over het maken hiervan. Hoe je dat dan weer in je rooktabak krijgt is elders op dit forum wel te vinden.

Maar ja, hoe combineer je het ene plantje (Nicotiana) met het andere? Welk effect komt van welk plantje?
Een lichte, neutrale tabak als basis?
Er is wel nicotinevrije tabak, maar waar je die koopt? Daarnaast is nicotine niet de enige werkzame stof in rooktabak.

Dan toch maar gaan vapen, e-roken of bongen? En wat zit daar dan weer in?
Tja, nog veel uit zoeken...

Kopje rustgevende kruidenthee dan maar?
Fume, chante et bois_
on ne vit qu’une fois.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Alternatief op tabak?

Bericht door Bommel »

Ooit als jong Bommeltje gedroogde Madelief bloemblaadjes in de shag meegerold en gerookt.
Uiterst onbezonnen vreselijk aan de peuk gelurkt en de conclusie na dit experiment.........niet doen.
Stront ziek ervan geworden, duizelend alle kleuren van de regenboog en spectrische heelalische kleuren daar tussen mogen aanschouwen met als flinke donder een week lang denderende pijn in de knar.
De les hieruit, wees voorzichtig met het experiment kruidroken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Nysius
Berichten: 185
Lid geworden op: 16 dec 2018 19:22
Locatie: Land van Cuijk

Re: Alternatief op tabak?

Bericht door Nysius »

Kan de waarschuwing van Bommel alleen maar onderschrijven.
Fume, chante et bois_
on ne vit qu’une fois.

Gebruikersavatar
deKucher
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 jan 2019 21:32
Locatie: Noord-Brabant ofzo

Re: Alternatief op tabak?

Bericht door deKucher »

Nysius schreef: 10 jan 2019 11:57 Overpeinzend met een meerschuim met Mac Baren Mixture - Scottish blend kwam een vraag op: gaat het je vooral om:

a). een vervanging voor tabak of
b) de smaken, geuren, werkzame stoffen in de kruiden?

Twee heel verschillende zaken, maar natuurlijk wel te combineren.

a) Tabakssurrogaat

In tijden van schaarste, armoede, misoogst, oorlog, accijns en ander malheur heeft men van alles geteeld en/of gerookt. Dat is een apart draadje op dit forum waard, als er al niet over geschreven is.

Terzijde:
De Stichting Nederlandse Tabakshistorie heeft een website: www.tabakshistorie.nl. Hier vond ik o.a. dat er in het Jaarboek SNT 2005 een artikel stond over tabakssurrogaten van Fred Tijmstra ( - What’s in a name). Tijmstra is als ‘pijpeloog’ actief geweest (of nog?) en betrokken bij de Pijpelogische Kring Nederland (PKN) www.tabakspijp.nl. Men lijkt zich voornamelijk te richten op kleipijpen.
Zie ook het Tabakhistorisch Museum: www.tabaksmuseum.nl. Allemaal zeer onderhoudend en leerzaam.


Overigens: ken je het verschijnsel ‘kruidensigaret’? Accijnsplichtig en ook met teer, koolmonoxide en ander heerlijks in de rook ... Net zo carcinogeen ook. Dus voor je gezondheid kruiden roken? Discutabel.

b) Smaken, geuren, werkzame stoffen in kruiden

Gaat het je hierom, dan kun je overwegen om je rooktabak aan te vullen met gedroogde kruiden of beter nog te verrijken via extracten, thee, essences, tincturen. Zo rook je de essenties van de betreffende kruiden. Je huisfytotherapeut weet van alles over het maken hiervan. Hoe je dat dan weer in je rooktabak krijgt is elders op dit forum wel te vinden.

Maar ja, hoe combineer je het ene plantje (Nicotiana) met het andere? Welk effect komt van welk plantje?
Een lichte, neutrale tabak als basis?
Er is wel nicotinevrije tabak, maar waar je die koopt? Daarnaast is nicotine niet de enige werkzame stof in rooktabak.

Dan toch maar gaan vapen, e-roken of bongen? En wat zit daar dan weer in?
Tja, nog veel uit zoeken...

Kopje rustgevende kruidenthee dan maar?
Hey bedankt voor de reacties weer iedereen.. ik lees driftig mee en sla op wat er gezegd word.
De hoofd noot die ik nu heb is dat het inderdaad niet een eenvoudig iets is om even mee te beginnen en ik twijfel of het wel bij mij past zelfs en ik zal toelichten waarom.

Mijn interesse in het roken van kruiden is tweevoudig namelijk Ik wil zoveel mogelijk doen om niet alleen op echte tabak te gaan rekenen omdat ik niet wil overgeven aan een "echte" verslaving, ik bedoel ik heb 15 jaar Van Nelle zware shag gerookt en dat soort verslaving wil ik liever niet.... je zou je af kunnen vragen "kerel... waarom dan pijp roken want dat is ook verslavend" en dat zie ik ook echt wel in maar ik denk dat het meer een verslaving zou zijn aan je gemoedstoestand en de rust die dat brengt in plaats van de nicotine rush die sigaretten rokers willen.. in mijn optiek dus denk ik dus dat als ik deels tabak en deels kruiden rook ik een eventuele verslaving wat uitstel of zelfs vermijd ( misschien is dat ijdele hoop ).

Ten tweede had ik al vermeld dat mijn wederhelft zeer handig en kundig is met kruiden en het een leuke uitdaging is voor haar om naast haar reguliere werk met kruiden ook eens iets nieuws te proberen. ik maak me geen illusies over kruid tabak, ik verwacht dat het heel zwaar rookt en waarschijnlijk zal de aroma niet te vergelijken zijn met sommige pijp tabakken.

Al met al is het echt een zoektocht zoals jullie al hadden kunnen constateren aan mij wat naive kijk op dit alles :)

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Alternatief op tabak?

Bericht door Wowbagger »

deKucher schreef: 10 jan 2019 17:08
Nysius schreef: 10 jan 2019 11:57 Overpeinzend met een meerschuim met Mac Baren Mixture - Scottish blend kwam een vraag op: gaat het je vooral om:

a). een vervanging voor tabak of
b) de smaken, geuren, werkzame stoffen in de kruiden?

Twee heel verschillende zaken, maar natuurlijk wel te combineren.

a) Tabakssurrogaat

In tijden van schaarste, armoede, misoogst, oorlog, accijns en ander malheur heeft men van alles geteeld en/of gerookt. Dat is een apart draadje op dit forum waard, als er al niet over geschreven is.

Terzijde:
De Stichting Nederlandse Tabakshistorie heeft een website: www.tabakshistorie.nl. Hier vond ik o.a. dat er in het Jaarboek SNT 2005 een artikel stond over tabakssurrogaten van Fred Tijmstra ( - What’s in a name). Tijmstra is als ‘pijpeloog’ actief geweest (of nog?) en betrokken bij de Pijpelogische Kring Nederland (PKN) www.tabakspijp.nl. Men lijkt zich voornamelijk te richten op kleipijpen.
Zie ook het Tabakhistorisch Museum: www.tabaksmuseum.nl. Allemaal zeer onderhoudend en leerzaam.


Overigens: ken je het verschijnsel ‘kruidensigaret’? Accijnsplichtig en ook met teer, koolmonoxide en ander heerlijks in de rook ... Net zo carcinogeen ook. Dus voor je gezondheid kruiden roken? Discutabel.

b) Smaken, geuren, werkzame stoffen in kruiden

Gaat het je hierom, dan kun je overwegen om je rooktabak aan te vullen met gedroogde kruiden of beter nog te verrijken via extracten, thee, essences, tincturen. Zo rook je de essenties van de betreffende kruiden. Je huisfytotherapeut weet van alles over het maken hiervan. Hoe je dat dan weer in je rooktabak krijgt is elders op dit forum wel te vinden.

Maar ja, hoe combineer je het ene plantje (Nicotiana) met het andere? Welk effect komt van welk plantje?
Een lichte, neutrale tabak als basis?
Er is wel nicotinevrije tabak, maar waar je die koopt? Daarnaast is nicotine niet de enige werkzame stof in rooktabak.

Dan toch maar gaan vapen, e-roken of bongen? En wat zit daar dan weer in?
Tja, nog veel uit zoeken...

Kopje rustgevende kruidenthee dan maar?
Hey bedankt voor de reacties weer iedereen.. ik lees driftig mee en sla op wat er gezegd word.
De hoofd noot die ik nu heb is dat het inderdaad niet een eenvoudig iets is om even mee te beginnen en ik twijfel of het wel bij mij past zelfs en ik zal toelichten waarom.

Mijn interesse in het roken van kruiden is tweevoudig namelijk Ik wil zoveel mogelijk doen om niet alleen op echte tabak te gaan rekenen omdat ik niet wil overgeven aan een "echte" verslaving, ik bedoel ik heb 15 jaar Van Nelle zware shag gerookt en dat soort verslaving wil ik liever niet.... je zou je af kunnen vragen "kerel... waarom dan pijp roken want dat is ook verslavend" en dat zie ik ook echt wel in maar ik denk dat het meer een verslaving zou zijn aan je gemoedstoestand en de rust die dat brengt in plaats van de nicotine rush die sigaretten rokers willen.. in mijn optiek dus denk ik dus dat als ik deels tabak en deels kruiden rook ik een eventuele verslaving wat uitstel of zelfs vermijd ( misschien is dat ijdele hoop ).

Ten tweede had ik al vermeld dat mijn wederhelft zeer handig en kundig is met kruiden en het een leuke uitdaging is voor haar om naast haar reguliere werk met kruiden ook eens iets nieuws te proberen. ik maak me geen illusies over kruid tabak, ik verwacht dat het heel zwaar rookt en waarschijnlijk zal de aroma niet te vergelijken zijn met sommige pijp tabakken.

Al met al is het echt een zoektocht zoals jullie al hadden kunnen constateren aan mij wat naive kijk op dit alles :)
Persoonlijk denk ik niet te kunnen spreken van een verslaving aan pijproken. Ik ben zeker in de winterperiode soms weken lang volledig rookvrij, en heb er dan ook geen enkele fysieke of psychologische drang toe. De rest van het jaar ligt het gemiddelde op een pijp of misschien 2 per week. Vakantieperiodes zo'n beetje een dagelijkse pijp als het past, en ook dan sla ik geregeld een dag over omdat het niet uitkomt.
Nooit (echt) sigaretten of shag gerookt, dus het is lastig een vergelijk te maken met wat pijproken effectief doet met iemand die dat wel deed.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Alternatief op tabak?

Bericht door Sidekickelvis »

Pijproken zal niet dezelfde verslavingscurve kennen als sigaretten of shag. De nicotinehit is vele malen kleiner en het eigenlijke roken duurt veel te lang om eenzelfde resultaat te hebben. Dat zie je op meetings aan de andere manieren waarop sommige pijprokers alsnog hun nicotinehit pakken. Snuiftabak, kauwtabak/snuss en gewone shag en sigaretten worden daar tussendoor gebruikt. terwijl de meeste daar meer pijpen roken dan normaliter. Ik zou me dus niet te sappel maken over een zelfde soort verslaving en/of de kenmerken van een shagverslaving als ik jou was. Zeker ook omdat het rustmoment van pijproken (zei de man die sneller een pijp leegdampt dan sommigen een sigaret consumeren) voor jou belangrijker is dan de nicotine.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Rudolus
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 mei 2016 16:04
Locatie: Westhoek (BE)

Re: Alternatief op tabak?

Bericht door Rudolus »

Ik heb recent gedroogde blaadjes Lievevrouwebestro gemengd in Samuel Gawith Golden Glow.
Het wordt sterk aromatisch, zoals de blaadjes ook geuren. Eigenlijk best te roken, ik heb geen hinder ondervonden.
Een grote aromatische roker ben ik wel niet en in die zin vond ik het ook geen grote meerwaarde, maar het is wel appart.

Ik deed het experiment om het hooiige, natuurlijke karakter van de tabak wat naar boven te halen. Dit is me wel niet gelukt tot nu toe.
Uiteindelijk is dit niet zo eenvoudig. Dosering, vochtigheidsgraad, bewerking,...
Volgende keer zal ik de bloemblaadjes drogen en daar eens mee aan de slag gaan.
Lievevrouwebedstro is een alternatief voor tonka, maar ook voorzichtig te gebruiken gezien de aanwezigheid van coumarine.

Groet.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Alternatief op tabak?

Bericht door Deadl0ck »

Sidekickelvis schreef: 10 jan 2019 20:25 Dat zie je op meetings aan de andere manieren waarop sommige pijprokers alsnog hun nicotinehit pakken. Snuiftabak,
Werkelijk waar nog nooit een nicotine rush van gehad, van pijp en sigaar roken wel.
Groet, Mark

Online
Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1633
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Alternatief op tabak?

Bericht door GR69 »

Bijvoet is in de oorlogsjaren vaak gebruikt als alternatief voor..niet te krijgen..tabak.
Let op een lichte buzz is mogelijk bij het roken van bijvoet.
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Alternatief op tabak?

Bericht door oehoe »

'n Vriendin zo'n dertig jaar geleden vermenge haar shag met salie, denkende dat dit gezonder zou zijn. Ze vond 't goed roken, ik vond 't enorm stinken.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Online
Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1633
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Alternatief op tabak?

Bericht door GR69 »

oehoe schreef: 14 aug 2021 19:14 'n Vriendin zo'n dertig jaar geleden vermenge haar shag met salie, denkende dat dit gezonder zou zijn. Ze vond 't goed roken, ik vond 't enorm stinken.
Ook Salie kan een lichte high geven. Is alleen in kleine doses risicoloos. Hoofdpijn en misselijkheid zijn de milde klachten. Van Salie kun je ook hallucineren.
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Alternatief op tabak?

Bericht door oehoe »

Soort van Ersatzhasj dus. In die tijd frequenteerden we (die vriendin van de salie) "de Bakkerij" op 't Stratums Eind in Eindhoven waar je in de achterste zaal gratis high kon worden vanwege 't gebruik van cannabis van de pubers daar. Ben er nog ooit stevig maar speels in de schouder gebeten door 'n schone jongelinge maar dit terzijde. Als ik iets niet trek is 't walgelijke en zieke lucht van cannabis.

Mijn middelbare school (1971-1976) doorgebracht op 't Peelland College in Deurne. Deze had de naam 'n drugshol te zijn maar de praktijk wees anders uit. Experimenten met gedroogde bananenschillen in de shag waar niemand high van werd. Experimenten van iemand met gemalen aspirine in de shag. Deze werd niet high maar letterlijk groen. Nooit geweten dat iemand die zich niet lekker (to say the least) voelt deze kleur aan kon nemen.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Plaats reactie