Overzicht tabakssoorten

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
sim
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 jun 2015 11:30
Locatie: Leuven

Re: Overzicht tabakssoorten

Bericht door sim »

Teneinde wat ervaring op te doen met opmaak in html en css, heb ik een tekst online gezet die ik ooit eens heb geschreven voor een Amerikaanse vriend die pas begon pijp te roken. Hij gaat over pijptabak en staat hier.
Je mag natuurlijk commentaar geven op de html of de layout.
Love makes men sail from shore to shore, so doth tobacco.
'Tis fond love often makes men poor, so doth tobacco.

Kiske

Re: Overzicht tabakssoorten

Bericht door Kiske »

Mooi en uitgebreid beschreven.

Nu is het voor de "oudgedienden" op dit forum welliswaar bijna regel om voor dit soort info de posts van Arno erop na te slaan. Maar een bijdrage vanuit een andere hoek kan zaken enkel vervolledigen en ervoor zorgen dat Arno scherp blijft!

Thx!

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: Overzicht tabakssoorten

Bericht door NoneNicer »

Omdat bij de soorten ook belangrijk is om te weten hoe deze reageren op de factor tijd tijdens bewaren, is hier een link naar een geweldig artikel van Chuck Stanion over hoe tabak rijpt:
https://www.smokingpipes.com/smokingpip ... bacco-ages

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Overzicht tabakssoorten

Bericht door Ribbon »

Leuk stuk, bedankt voor het delen.

Toch zou ik graag een lans willen breken voor Burley. Vaak wordt, net als in dit stuk, het succesvol rijpen van tabak afgemeten aan het suikergehalte. Logischerwijs zijn Virginia's een goede investering als je ze langer op de plank houdt. Toch blinken Burley's (ondanks hun lage suikergehalte) in mijn ogen uit in het lang smaakvast blijven. Virginia's veranderen qua smaak in positieve zin terwijl latakia na ong. 10 jaar bewaren vaak toch wel aan kracht inboeten. Burley blijft daarentegen qua smaak vrijwel gelijk. Dit zorgt in mijn ogen af en toe voor verrassende smaakbelevingen.
Ooit had ik het genoegen een blikje Erinmore Flake uit de Murray's periode te roken. Door de jaren heen was fruitige topping/casing vervaagd tot een flauw achtergrondsmaakje. Hierdoor kwamen de smaken van de gebruikte tabakken des te meer naar voren. Vooral de chocolade/nootachtige Burley was 'de ster van de show' terwijl de Virginia's zorgden een heerlijke zoetige mellow bijrol. Het was een van de lekkerste blends die ik ooit heb gerookt.

Daarom vind ik niet alleen de ontwikkeling van smaak als gevolg van het suikergehalte, maar ook zeker het vast kunnen houden van smaak door de jaren heen vermeldenswaardig.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Robbie-san
Berichten: 2084
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Overzicht tabakssoorten

Bericht door Robbie-san »

Ik lees weinig terug over Lakeland tabakken. Vallen deze smaken onder buitencategorie tabakken? En dan bedoel ik niet in de buitencategorie van ga maar buiten roken,............ :twisted: :mrgreen:
Ad impossibile nemo tenetur

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Overzicht tabakssoorten

Bericht door Meester W »

Neen vriend Robbie,die vallen onder “zeep” :D

Gr
W
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1116
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Overzicht tabakssoorten

Bericht door Chris »

Dank voor het delen! Met veel plezier gelezen.

Mbt burley: Aged Burley flake van Solani is daarom ook zo goed/populair, het bevat een hoger suikergehalte dan de gemiddelde burley. Dit is dan ook de enige die als zodanig te roken is, anders is ie toch wel te straf... Voor mij zelf vind ik ook burley tabak nootachtige en chocolade achtige elementen toevoegen aan de smaak van de tabak. Zo'n aged burley flake is op zichzelf goed te roken maar al met al toch best straf. Als toevoeging in een blend is het vaak een aanwinst.. Zie erinmore.

Het artikel in de link bevat wel wat fouten (als ik dit zo bescheiden mogelijk mag brengen). Ikzelf ben ruim 15 jaar organisch chemicus en ook Maillard chemie is mij niet vreemd. Ik pretendeer geenszins de waarheid te bezitten maar toch hier onder een quote met correcties.

When proteins, such as amino acids (fout, een aminozuur is geen proteïne, maar 1 schakel daarvan. Stel jezelf een opgerolde ketting voor als proteïne, 1 schakel is een aminozuur break down, they leave short-chained fatty acids fout, een aminozuur wordt geen vetzuur, dat zijn verschillende typen verbindingen. Een fiets wordt niet zomaar een auto, zogezegd, which are significant flavor compounds. Those fatty acids produce ketone compounds that interact further and produce the Maillard reaction typisch voor een Maillard reactie is de reactie tussen suikers en aminozuren. Het is een reactie die bij bak en braad condities optreedt. Het is de reactie die je al die prachtige smaken geeft tijdens het bakken vaneen biefstuk of frituren van friet. De ketone compounds waar over wordt gesproken zijn afkomstig van suikerafbraak. The Maillard reaction is so important that I'm surprised no one has named a pipe shape after it yet. It's a chemical reaction that produces an amodoric compound amadori compounds komen van suikerafbraakthat is found in food and enhances flavor. It also produces pyrazine, which is associated with aromas such as popcorn. pyrazines zijn verbindingen die een chocolade smaak geven. Popcornsmaak komt niet van pyrazines Pyrazine is what human beings are physiologically sensitized to in order to perceive odor and flavor, and it takes only minute amounts to have a profound affect.

As tobacco ages and carbohydrates are converted to sugar, other reactions are also taking place that generate further Maillard reactions. Nicotine, amino acids and organic polymers called lignin react with sugars and other compounds for additional Maillard reactions, further enhancing flavor.nicotine heeft geen reactieve centra

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Overzicht tabakssoorten

Bericht door Ribbon »

Robbie-san schreef: 20 jul 2018 19:37 Ik lees weinig terug over Lakeland tabakken. Vallen deze smaken onder buitencategorie tabakken? En dan bedoel ik niet in de buitencategorie van ga maar buiten roken,............ :twisted: :mrgreen:
Ik vermoed dat deze onder 'aromatics' worden geschaard. Alle succes m.b.t. het goed rijpen van tabak valt of staat met de kwaliteit van de gebruikte tabaksoorten. Bosun Cut Plug bijv. is een Virginia met 'Lakeland' toevoegingen. Ik denk dat die heerlijk zal rijpen, al vraag ik me af of die geraniumsmaak zich door de jaren heen goed staande weet te houden. :)
Chris schreef: 21 jul 2018 00:27 Mbt burley: Aged Burley flake van Solani is daarom ook zo goed/populair, het bevat een hoger suikergehalte dan de gemiddelde burley. Dit is dan ook de enige die als zodanig te roken is, anders is ie toch wel te straf... Voor mij zelf vind ik ook burley tabak nootachtige en chocolade achtige elementen toevoegen aan de smaak van de tabak. Zo'n aged burley flake is op zichzelf goed te roken maar al met al toch best straf. Als toevoeging in een blend is het vaak een aanwinst.. Zie erinmore.
Onder andere Singleton en Fraser Flake zijn/waren ook voorbeelden van pure Burley's die door de jaren heen hun smaak prima weten/wisten te behouden. Dat straffe herken ik niet echt en heeft misschien meer met persoonlijke voorkeur te maken. Ik weet niet hoe het zit met het suikergehalte, maar de meeste andere 'Burley-forward' blends bevatten minimaal Virginia om tot een meer uitgebalanceerde smaak te komen. De oude Erinmore Flake was hier imo een mooi voorbeeld van. ABF is een degelijke blend, maar ik vind 'm zeker niet de enige, laat staan de beste in z'n categorie.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1116
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Overzicht tabakssoorten

Bericht door Chris »

Ribbon schreef: 21 jul 2018 09:48
Onder andere Singleton en Fraser Flake zijn/waren ook voorbeelden van pure Burley's die door de jaren heen hun smaak prima weten/wisten te behouden. Dat straffe herken ik niet echt en heeft misschien meer met persoonlijke voorkeur te maken. Ik weet niet hoe het zit met het suikergehalte, maar de meeste andere 'Burley-forward' blends bevatten minimaal Virginia om tot een meer uitgebalanceerde smaak te komen. De oude Erinmore Flake was hier imo een mooi voorbeeld van. ABF is een degelijke blend, maar ik vind 'm zeker niet de enige, laat staan de beste in z'n categorie.
ABF vind ik een echte volle smaak geven, aan de bitter-zure kant toch wel. Zonder de zoetige elementen zou ik hem minder vinden. De andere merken die je noemde ken ik niet... Daar is dus nog wel wat te ontdekken voor mij.
Straks maar weer eens een blikje erinmore gaan halen, krijg er zin in :wink:

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: Overzicht tabakssoorten

Bericht door NoneNicer »

Vandaag weer wat nieuws binnen gekregen van Motzek. Een nieuw experiment van Thomas Darasz met, houd je vast, gedroogde bloemen. De blaadjes herken ik van de potpourri.
Afbeelding
De originele beschrijving er bij en de vertaling.
Nur feinste Rohtabake dürfen drei-fünf Jahre in Ruhe zur vollen Reife gelangen. Dann werden sie in einem Bad mit ausgesuchten Kräutern und besonderen Gewürzen eingelagert. Aus 70% Virginia, 20% Burley und 10% Perique entstehen dann die Tabakrollen, die weitere sechs Monate ruhen dürfen. Ein Twist voller, satter Süße, blumig-pikant, spritzig fruchtig, aber von hoher Milde und Bekömmlichkeit ist das delikate Ergebnis.
Enkel de beste pure tabakken mogen rustig tussen de drie en vijf jaar rijpen. Dan worden ze in een bad gedompeld met een selectie kruiden en bijzondere specerijen opgeslagen. Daarna wordt er een tabakrol (twist) gemaakt die zes maanden mogen rijpen, met een melange van 70% Virginia, 20% Burley en 10% Perique. Een Twist met volle, weldadige zoetigheid l, pikant en bloemig, fris fruitig en toch mild. Een product dat bevalt en een delicaat resultaat is.

Zoals u begrijpt, dit moest geprobeerd worden. Een Van/Bur/Per met smaakje in een strang 😁

Edit: was ik toch glad vergeten te melden dat het gaat om de "Aged" VB Twist van Motzek.
Laatst gewijzigd door NoneNicer op 19 apr 2019 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Janno
Berichten: 2360
Lid geworden op: 29 aug 2014 00:14
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: Overzicht tabakssoorten

Bericht door Janno »

En, hoe bevalt het?
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Overzicht tabakssoorten

Bericht door Tobias Tobit »

Ik neem aan dat de bloemblaadjes voor de smaak zijn en het niet de bedoeling is deze op te roken?
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Overzicht tabakssoorten

Bericht door Arno »

En? En? En???
Afbeelding

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Overzicht tabakssoorten

Bericht door Asmodeus »

De bloemblaadjes spreken me niet direct aan, het enthousiasme en de experimenteerdrift van Thomas Darasz wel

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Overzicht tabakssoorten

Bericht door Wowbagger »

Tobias Tobit schreef: 19 apr 2019 17:48 Ik neem aan dat de bloemblaadjes voor de smaak zijn en het niet de bedoeling is deze op te roken?
In Kentucky Bird zitten toch ook rozenblaadjes?

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Overzicht tabakssoorten

Bericht door Tobias Tobit »

Heb ik nog nooit gerookt dus ik hoor dat nu voor het eerst. Ik zou het zo in de eerste instantie niet in mijn pijp durven stoppen. Als er blends zijn waar het al doorheen zit zal het wel kunnen, het klinkt echter nogsteeds niet aantrekkelijk.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Overzicht tabakssoorten

Bericht door Dukdalf »

Wowbagger schreef: 20 apr 2019 09:03In Kentucky Bird zitten toch ook rozenblaadjes?
Een van de redenen waarom ik er nooit aan heb durven beginnen.

Gebruikersavatar
Loeks
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 mar 2019 18:57
Locatie: Mariahoop Limburg

Re: Overzicht tabakssoorten

Bericht door Loeks »

Zo.....dit is handig.
Bedankt voor deze verzameling.

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 346
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: Overzicht tabakssoorten

Bericht door Beginneling »

Ik heb vroeger (onder meer) Capstan, Three Nuns en Flying Dutchman gerookt. Ik zie dat nergens meer. Bestaan ze nog? Is dat nog ergens verkrijgbaar?

Gebruikersavatar
capricorn
Berichten: 302
Lid geworden op: 30 aug 2013 09:42
Locatie: Heerlen

Re: Overzicht tabakssoorten

Bericht door capricorn »

Behalve Flying Dutchman is alles nog verkrijgbaar

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 346
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: Overzicht tabakssoorten

Bericht door Beginneling »

capricorn schreef: 25 nov 2020 21:38 Behalve Flying Dutchman is alles nog verkrijgbaar
Dank voor het snelle antwoord!

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2727
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Overzicht tabakssoorten

Bericht door oehoe »

'n Verhandeling over aromatische tabakken. Over 't hoe, wat, welke en 't waarom wel dan niet.



De man snijdt (of is 't schnittst) hout wanneer hij over pijpen en tabak praat. Aanrader waar 't videos op pijprookgebied betreft. Ik stoor me enkel en alleen aan zijn prijskaartje dat nog aan zijn rechteroor lijkt te zitten.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1617
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Overzicht tabakssoorten

Bericht door GR69 »

:D gaaf dit. Ik ben pas begonnen met, naar aanleiding van een tip van Janneman uit zijn kennis item, waarvoor dank en respect, om een schriftje bij te houden.

Handig want inderdaad vergeet je soms hoe je het ervaren hebt. Ik schrijf er ook bjj in welke pijp.
Dit overzicht geeft mij extra houvast.

Bedankt mannen dit is waardevolle en zeer gewaardeerde informatie!
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Plaats reactie