MarcoKerkrade

Voor dat broodnodige 'ons-kent-ons' gevoel...
MarcoKerkrade
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 jan 2017 19:40

MarcoKerkrade

Bericht door MarcoKerkrade »

Mijn naam is Marco, ik ben 35 jaar oud en geboren en getogen in Kerkrade.
Sinds een klein anderhalf jaar verknocht aan het pijproken. En dat bevalt goed! Een mooie hobby die mij vooral veel rust brengt aan het einde van de dag.

De eerste pijp die ik ooit eens heb gekocht was een Big Ben van de serie, united colors of big ben.
Dit was een bent apple model. Ik was toen 15 jaar oud.
Al van kinds af aan altijd gefascineerd geweest door de tabakspijp.

Al snel raakte ik verveeld doordat ik niet de nodige info had over stoppen van een pijp,van het pijpbestek had ik nog nooit gehoord,inroken wist ik niet dat dat noodzakelijk was en dingen als te snel roken waren normaal met alle gevolgen van dien. Totdat het tijd werd dat er getampd moest worden heet roken en daarna was het uit met de pret.
Dus ik raakte uitgekeken op het pijproken.

Dat was 20 jaar geleden.
In de tussentijd wel altijd zware shag gerookt,tot ik er in 2008 genoeg van had en stopte met het roken van sigaretten.
En,anderhalf jaar geleden was het dan weer zover.
Ik liep rond
de Kerst door de winkelstraat en ik stopte even bij de etalage van de lokale sigarenzaak en ik denk;ik ga weer pijproken.
Maar deze keer wel op de hoogte van de basis. Dingen zoals boven genoemd die ik niet wist 20 jaar geleden.

Nogmaals het bevalt goed,maar loop wel regelmatig tegen dingen aan vooral dat de pijp niet helemaal leeg is aan het einde van de rooksessie. Natte tabak die niet meer rookbaar is. Flake tabak is ook regelmatig een terugkerend probleem,vooral Samuel Gawith.
En dan ligt die al lang te rijpen in de kast.
Soms brokkelt er weleens een stukje koollaag af in de kop en dan denk ik meteen dat dit slecht is voor de pijp.
Weet niet of dit ook zo is.
Ik heb er op het moment:14 stuks.

Vapers van ribbon cut tot flake en coins zijn mijn favoriete tabak. Ik rook ook niks anders(wel gerookt maar Virginia perique was een ware openbaring).

Zo dit is een beetje mijn verhaal wat het pijproken aan betreft en ik hoop nog veel te mogen en kunnen leren van de leden van dit forum.
Laatst gewijzigd door Eliminator op 27 mar 2018 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topicnaam gelijk gemaakt aan gebruikersnaam

Gebruikersavatar
Coenraad
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 feb 2017 22:56
Locatie: West Brabant

Re: Even voorstellen.

Bericht door Coenraad »

Mijn beste,

Marco, van harte welkom binnen de contouren van dit smaakvolle PijpRokers forum!!
Ik meen dat het roken van een pijp bijdraagt tot een ietwat kalm en objectief oordeel in alle menselijke aangelegenheden!! :wink:

Gebruikersavatar
Janno
Berichten: 2360
Lid geworden op: 29 aug 2014 00:14
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: Even voorstellen.

Bericht door Janno »

Welkom en veel plezier hier
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Gebruikersavatar
Jekke
Berichten: 1001
Lid geworden op: 24 jul 2016 00:44
Locatie: Bornem

Re: MarcoKerkrade

Bericht door Jekke »

Welkom....

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: MarcoKerkrade

Bericht door Eliminator »

Hartelijk welkom.

Het afbrokkelen van de koollaag is niet per definitie slecht, maar kan dat wel degelijk zijn.
De pijp word nu op de ene plek veel heter dan op een andere plek, dat betekend geen gelijkmatige uitzetting van het materiaal en kan dus, bij pech, scheurvorming geven. Hoeft zeker niet altijd zo te zijn, geen alarmbellen, maar het kan dus wel.
Als dit gebeurt raad ik je aan een pijpenruimer aan te schaffen, en de koollaag flink dunner te maken.
Niet helemaal tot op het hout, gebeurt dat wel zul je de pijp opnieuw moeten inroken, maar laat een millimetertje zitten.
Dan kun je erna gewoon de pijp weer gebruiken als van ouds.

V.w.b. de natte tabak, overkomt de meeste nog altijd wel eens, maar rustiger roken is de oplossing.
De pijp moet nét niet uitgaan voor het beste resultaat, zeker ook qua smaak, hoe amateuristisch het er misschien ook uit ziet, maar je kunt je pijp beter meerdere keren aan moeten steken dan te snel lurken en een natte prop overhouden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wil van suske
Berichten: 199
Lid geworden op: 07 nov 2017 19:04

Re: MarcoKerkrade

Bericht door Wil van suske »

Hartelijk welkom!!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1119
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: MarcoKerkrade

Bericht door Chris »

Welkom!
Of je een pijp goed en droog leeg rookt heeft m.i. met meerdere zaken te maken. Rookgedrag (idd rustig roken), type tabak, merk tabak, welke pijp en combinaties daarvan. Er zijn momenten dat ik een pijp nagenoeg droog leeg rook tot zowat de laatste kruimel maar ook dat er nog vochtige tabak achter blijft (meestal uitgewreven flakes). Ik neem vochtige achtergebleven tabak voor lief. Het is dan niet meer dan het laatste deel (bij mij ongeveer laatste 20% vulling) van de sessie. Als je ervan hebt genoten dan is het goed

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1394
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: MarcoKerkrade

Bericht door George Bertram »

Van harte welkom Marco
Fumo et Emergo ;p

MarcoKerkrade
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 jan 2017 19:40

Re: MarcoKerkrade

Bericht door MarcoKerkrade »

Chris schreef: 27 mar 2018 21:55 Welkom!
Of je een pijp goed en droog leeg rookt heeft m.i. met meerdere zaken te maken. Rookgedrag (idd rustig roken), type tabak, merk tabak, welke pijp en combinaties daarvan. Er zijn momenten dat ik een pijp nagenoeg droog leeg rook tot zowat de laatste kruimel maar ook dat er nog vochtige tabak achter blijft (meestal uitgewreven flakes). Ik neem vochtige achtergebleven tabak voor lief. Het is dan niet meer dan het laatste deel (bij mij ongeveer laatste 20% vulling) van de sessie. Als je ervan hebt genoten dan is het goed
Voornamelijk heb ik dit ook met flakes en alles wat daar op lijkt inderdaad. Ribbon cut het minste. Het stoppen van flake tabak is ook vaker een probleem. Meestal wat ik het prettigst en het beste roken vind is de cube cut methode. Alles kleine knippen van een flake dat werkt best goed moet ik zeggen.

MarcoKerkrade
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 jan 2017 19:40

Re: MarcoKerkrade

Bericht door MarcoKerkrade »

Eliminator schreef: 27 mar 2018 21:43 Hartelijk welkom.

Het afbrokkelen van de koollaag is niet per definitie slecht, maar kan dat wel degelijk zijn.
De pijp word nu op de ene plek veel heter dan op een andere plek, dat betekend geen gelijkmatige uitzetting van het materiaal en kan dus, bij pech, scheurvorming geven. Hoeft zeker niet altijd zo te zijn, geen alarmbellen, maar het kan dus wel.
Als dit gebeurt raad ik je aan een pijpenruimer aan te schaffen, en de koollaag flink dunner te maken.
Niet helemaal tot op het hout, gebeurt dat wel zul je de pijp opnieuw moeten inroken, maar laat een millimetertje zitten.
Dan kun je erna gewoon de pijp weer gebruiken als van ouds.

V.w.b. de natte tabak, overkomt de meeste nog altijd wel eens, maar rustiger roken is de oplossing.
De pijp moet nét niet uitgaan voor het beste resultaat, zeker ook qua smaak, hoe amateuristisch het er misschien ook uit ziet, maar je kunt je pijp beter meerdere keren aan moeten steken dan te snel lurken en een natte prop overhouden.
Dank je wel voor deze nuttige tips,morgen de boel maar eens bijschaven.

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: MarcoKerkrade

Bericht door Meester W »

Welkom !
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
Kees Flake
Berichten: 3038
Lid geworden op: 17 nov 2012 16:27
Locatie: dongen

Re: MarcoKerkrade

Bericht door Kees Flake »

Welkom.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: MarcoKerkrade

Bericht door junksculp »

Welkom Marco, leuk iemand op het forum erbij die in de buurt woont, ik woon zelf in Bocholtz.

Krelis

Re: MarcoKerkrade

Bericht door Krelis »

Van harte welkom.

Whitesnake

Re: MarcoKerkrade

Bericht door Whitesnake »

Welkom!

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6404
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: MarcoKerkrade

Bericht door Wowbagger »

En nog een warm welkom Marco.

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: MarcoKerkrade

Bericht door Asmodeus »

Welkom

Gebruikersavatar
JoskeB
Berichten: 1329
Lid geworden op: 17 feb 2013 17:11
Locatie: Oss

Re: MarcoKerkrade

Bericht door JoskeB »

Welkom en veel leesplezier op dit forum. :D
in vermaak of in verdriet vergeet uw pijpken niet
smaakt de pijp tabak u goed zijt ge tevreden van gemoed

Boswachter
Berichten: 65
Lid geworden op: 26 okt 2012 23:32

Re: MarcoKerkrade

Bericht door Boswachter »

Zuid-Limburg is mooi om te wonen , al is de goede tabakszaak soms even zoeken ..
Welkom op dit mooie forum iig !

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: MarcoKerkrade

Bericht door robvoorburg »

Hartelijk welkom.

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: MarcoKerkrade

Bericht door junksculp »

Boswachter schreef: 28 mar 2018 11:18 Zuid-Limburg is mooi om te wonen , al is de goede tabakszaak soms even zoeken ..
Welkom op dit mooie forum iig !
Over de grens is genieg te koop, vooral bij Schneiderwind is veel te koop in Aken.

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: MarcoKerkrade

Bericht door Elmer »

Welkom. Veel plezier!
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Gebruikersavatar
cipke
Berichten: 1163
Lid geworden op: 25 sep 2014 15:12
Locatie: Turnhout

Re: MarcoKerkrade

Bericht door cipke »

Welkom
Nicotine isn’t a drug … it’s a vitamin

Gebruikersavatar
safetymichel
Berichten: 582
Lid geworden op: 07 sep 2016 17:24

Re: MarcoKerkrade

Bericht door safetymichel »

Hartelijk welkom.
Spijt is verstand dat te laat komt.

MarcoKerkrade
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 jan 2017 19:40

Re: MarcoKerkrade

Bericht door MarcoKerkrade »

junksculp schreef: 28 mar 2018 13:31
Boswachter schreef: 28 mar 2018 11:18 Zuid-Limburg is mooi om te wonen , al is de goede tabakszaak soms even zoeken ..
Welkom op dit mooie forum iig !
Over de grens is genieg te koop, vooral bij Schneiderwind is veel te koop in Aken.
Gartencenter Crumbach is een kiosk meteen aan de ingang. Ook veel te krijgen,vooral tabak. En andere benodigdheden voor het pijproken.

MarcoKerkrade
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 jan 2017 19:40

Re: MarcoKerkrade

Bericht door MarcoKerkrade »

junksculp schreef: 28 mar 2018 08:27 Welkom Marco, leuk iemand op het forum erbij die in de buurt woont, ik woon zelf in Bocholtz.
👍

MarcoKerkrade
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 jan 2017 19:40

Re: MarcoKerkrade

Bericht door MarcoKerkrade »

Eliminator schreef: 27 mar 2018 21:43 Hartelijk welkom.

Het afbrokkelen van de koollaag is niet per definitie slecht, maar kan dat wel degelijk zijn.
De pijp word nu op de ene plek veel heter dan op een andere plek, dat betekend geen gelijkmatige uitzetting van het materiaal en kan dus, bij pech, scheurvorming geven. Hoeft zeker niet altijd zo te zijn, geen alarmbellen, maar het kan dus wel.
Als dit gebeurt raad ik je aan een pijpenruimer aan te schaffen, en de koollaag flink dunner te maken.
Niet helemaal tot op het hout, gebeurt dat wel zul je de pijp opnieuw moeten inroken, maar laat een millimetertje zitten.
Dan kun je erna gewoon de pijp weer gebruiken als van ouds.

V.w.b. de natte tabak, overkomt de meeste nog altijd wel eens, maar rustiger roken is de oplossing.
De pijp moet nét niet uitgaan voor het beste resultaat, zeker ook qua smaak, hoe amateuristisch het er misschien ook uit ziet, maar je kunt je pijp beter meerdere keren aan moeten steken dan te snel lurken en een natte prop overhouden.
Eliminator het werk is gedaan! Ik mijn pijpen die geruimd moesten worden geruimd. Ik ben nog heel onervaren in wat betreft het afschrapen van de koollaag onder andere. Ik heb de koollaag weggeschraapt totdat de oneffenheden zo goed als gelijk zijn weer met de binnenwand van de pijpen. Er is volgens mij geen houtkleur te bekennen in de koppen. Er syaat nog een heel dun laagje koollaag dat bruin kleurt maar niet alsof het hout is. Als ik vetder ruim ben ik bang dat er niks meer over blijft. Ik zie nog wel waar het afgebrokkeld was maar dat is nog maar flinterdun. Onder die laag zie ik op die plekken glinsterend zwart. Moeten deze nu opnieuw ingerookt worden of is dat het gevalals jet zwarte helemaal verdwenen is?
Gr Marco

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: MarcoKerkrade

Bericht door Sidekickelvis »

MarcoKerkrade schreef: 28 mar 2018 20:38
Eliminator het werk is gedaan! Ik mijn pijpen die geruimd moesten worden geruimd. Ik ben nog heel onervaren in wat betreft het afschrapen van de koollaag onder andere. Ik heb de koollaag weggeschraapt totdat de oneffenheden zo goed als gelijk zijn weer met de binnenwand van de pijpen. Er is volgens mij geen houtkleur te bekennen in de koppen. Er syaat nog een heel dun laagje koollaag dat bruin kleurt maar niet alsof het hout is. Als ik vetder ruim ben ik bang dat er niks meer over blijft. Ik zie nog wel waar het afgebrokkeld was maar dat is nog maar flinterdun. Onder die laag zie ik op die plekken glinsterend zwart. Moeten deze nu opnieuw ingerookt worden of is dat het gevalals jet zwarte helemaal verdwenen is?
Gr Marco
Dat is al aardig ver geruimd. Probeer het eerst weer eens met roken en kijk of er problemen zijn met veel uitgaan etc. Ik verwacht het niet echter. Er kan een insluiting in de ketel hebben gezeten waardoor de binnenwand iets ingebrand is, fat hoeft geen probleem te zijn maar zou kunnen resulteren in een doorgebrande ketel. Dat kan bij elke pijp voorkomen trouwens, een insluiting kun je niet altijd zien natuurlijk. Gewoon proberen en over een jaar of wat als je weer moet ruimen misschien een pijpruimer aanschaffen, dat vereenvoudigt het ruimen flink.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Kiske

Re: MarcoKerkrade

Bericht door Kiske »

Welkom

MarcoKerkrade
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 jan 2017 19:40

Re: MarcoKerkrade

Bericht door MarcoKerkrade »

Sidekickelvis schreef: 28 mar 2018 20:58
MarcoKerkrade schreef: 28 mar 2018 20:38
Eliminator het werk is gedaan! Ik mijn pijpen die geruimd moesten worden geruimd. Ik ben nog heel onervaren in wat betreft het afschrapen van de koollaag onder andere. Ik heb de koollaag weggeschraapt totdat de oneffenheden zo goed als gelijk zijn weer met de binnenwand van de pijpen. Er is volgens mij geen houtkleur te bekennen in de koppen. Er syaat nog een heel dun laagje koollaag dat bruin kleurt maar niet alsof het hout is. Als ik vetder ruim ben ik bang dat er niks meer over blijft. Ik zie nog wel waar het afgebrokkeld was maar dat is nog maar flinterdun. Onder die laag zie ik op die plekken glinsterend zwart. Moeten deze nu opnieuw ingerookt worden of is dat het gevalals jet zwarte helemaal verdwenen is?
Gr Marco
Dat is al aardig ver geruimd. Probeer het eerst weer eens met roken en kijk of er problemen zijn met veel uitgaan etc. Ik verwacht het niet echter. Er kan een insluiting in de ketel hebben gezeten waardoor de binnenwand iets ingebrand is, fat hoeft geen probleem te zijn maar zou kunnen resulteren in een doorgebrande ketel. Dat kan bij elke pijp voorkomen trouwens, een insluiting kun je niet altijd zien natuurlijk. Gewoon proberen en over een jaar of wat als je weer moet ruimen misschien een pijpruimer aanschaffen, dat vereenvoudigt het ruimen flink.
Dank je wel voor je reactie sickeldevis. Ik gebruik een senior pipe reamer voor het ruimen. Hoop niet dat het zo is wat je zegt. De betreffende pijp is nu anderhalf jaar oud. Zou erg jammer zijn als dat het geval is. Is me eerste aankoop geweest. Sentimentele waarde...
Maarja mijn eerste pijp, misschien te gejaagd ingerookt,aangezien het inroken niet mijn favoriete bezigheid is.

Plaats reactie