Niemeyer - Voortrekker

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 956
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door roocker »

@junksculp : probeer ook eens Coopvaert . Vind deze net iets zachter als Voortrekker , in Coopvaert zit Burley verwerkt . Ik rook Baai altijd in een grote of ruime kop . Rustig roken en tampen als de trek te "licht"is . Vind dat dit zeer goed smaakt , zeker t.o.v. vele VEEL te dure zogenaamde luxe tabakken . Ouderwets lekker , alhoewel Mc Baren de tabakken produceert tegenwoordig .

Altijd open en op voorraad bij me , vt of cv . Dit zal zo blijven , zo ook de Semois .

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door junksculp »

robvoorburg schreef:
junksculp schreef:Vandaag een pakje Voortrekker gekocht bij Haddock's in Maastricht. Ik heb nog geen pijp ermee gevuld maar ga ik vanavond zeker doen. Ik hoop dat deze me bevalt.
Ruime kop nemen en vooral rustig roken, de tabak mag
hooguit smeulen en meer aandrukken dan met andere
pijptabak te doen gebruikelijk is.
Het een naturel, recht toe, recht aan, verwacht geen
hoogstandjes, wel aardig om kennis van te nemen.

Laat je even weten?
Ik had mijn grootste pijp genomen, DB Magnum. Het vullen ging heel goed en het aansteken ook. Tijdens het roken inderdaad veel tampen en er was flinke rookontwikkeling. Ik heb een zoetje geproefd en een hele lichte kruidige smaak, helaas niet mijn ding. Ik ga hem morgen nog een kans geven. De paarse Heerenbaai vond ik smaakvoller. Je moet alles een meer proberen. Ik ga nu een pijpje Frog Morton Town roken, die smaakt me echt goed.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door Sidekickelvis »

Voortrekker vind ik een fijne inrooktabak. Niks speciaals maar de enige baai die ik prettig vind. Heel soms koop ik een builtje.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door junksculp »

Vandaag mijn 2e pijpje voortrekker gerookt, deze keer uit mijn Bones neuswarmertje. In deze pijp komt de tabak beter tot zijn recht, heb ervan genoten, meer smaak dan gisteren.

Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door Willem-Jan »

Vandaag ook eens langs mijn lokale tabaksboer in Leuven gegaan. Ik wou een pakje Florina en een pakje Voortrekker. De Voortrekker zag ik meteen , de Florina niet. "Hebben jullie Florina?" "Dit is alles wat we hebben" terwijl ze naar een schap wees. Daarnaast zag ik nog een schap met pijptabak en jawel, daar zag ik hem staan. Altijd leuk wanneer de winkelbediende kennis van zaken heeft:D.

Enfin, thuis en pijp van gestopt en moet zeggen dat het wel aangenaam was. Het is een zeer goedgemanierde tabak, die weinig varieert in smaak tijdens de rooksessie. Zacht zoetig (zou zeggen caramel) zoals velen zeggen en anders dan ik verwacht had, heel weinig tongbite. Voor mij ook weinig sigaar in te bekennen. Denk dat ik die veel zal roken wanneer mijn corncobs aankomen omdat hij me ideaal lijkt voor een "snelle" pijp zonder veel gedoe. Tijdens het roken brandt hij heel goed, met de fijnste as die ik al gehad heb, maar vanonder het natste propje dat ik al gezien heb. Misschien rookte ik te snel omdat hij zo zacht is? Het is ook een enorm verschil met mijn Semois van windels, die veel meer aan een sigaar doet denken en onmiddellijk reageert als je één pufje te hard neemt.

Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 feb 2017 11:43
Locatie: Delft

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door Eduard »

Liefst in grote of brede kop. In corncob is ie zo op, kop te smal en klein voor baai, zo leert mijn ervaring. Geldt vooral ook voor Semois. Geniet! :-?
(Er zijn ook corncobs met middelgrote kop, proberen altijd waard zou ik zeggen.)

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 956
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door roocker »

Baai en Semois altijd uit de Peterson 302 standard . Een flinke ketel waarmee ik dan ruim een uur doe.... De grootste vd twee op de foto , de kleine is een 303 standard . Deze staat in het stoeltje .


Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door Willem-Jan »

Dank u wel heren. Is er nog een andere reden dan de rookduur om een grote ketel voor baai en Semois aan te raden? Het zou eigenlijk ook wel de bedoeling zijn, om een pijp van 15 minuten ofzo te roken. Onder andere daarvoor heb ik een ladingetje van die cobs gekocht. Ik moet het voorlopig met maar 1 pijp stellen en dat is zeker een kleinere dan die Peterson.

edit:mijn pijp blijkt iets dieper en iets smaller dan die peterson 302, dus niet echt kleiner haha toch maar even nagekeken.
Laatst gewijzigd door Willem-Jan op 19 feb 2018 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door Asmodeus »

Willem-Jan schreef:Dank u wel heren. Is er nog een andere reden dan de rookduur om een grote ketel voor baai en Semois aan te raden? Het zou eigenlijk ook wel de bedoeling zijn, om een pijp van 15 minuten ofzo te roken. Onder andere daarvoor heb ik een ladingetje van die cobs gekocht. Ik moet het voorlopig met maar 1 pijp stellen en dat is zeker een kleinere dan die Peterson.
Experimenteer vooral met tabakken in verschillende pijpen. Soms stuit je op een ontzettend fijne match van tabak en pijp die je van te voren niet had kunnen beredeneren.
Corn cobs zijn naar mijn mening sowieso hele fijne rokers, waar ik allerlei verschillende blends en snedes uit rook.

Gebruikersavatar
ljaarsveld
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 jan 2013 23:51
Locatie: Deventer

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door ljaarsveld »

Bij een kleine ketel gaat baai veel harder branden met een onaangename scherpte als gevolg. Tonguebite. In een grotere kop houdt je het vuurtje mooi laag. Komt de smaak zeker ten goede.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ceci n'est pas une pipe

Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door Willem-Jan »

Met grote kop bedoelen jullie dan waarschijnlijk vooral de diameter en niet zozeer het totaal volume?

Gebruikersavatar
ljaarsveld
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 jan 2013 23:51
Locatie: Deventer

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door ljaarsveld »

Ja dat klopt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ceci n'est pas une pipe

Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 feb 2017 11:43
Locatie: Delft

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door Eduard »

Willem-Jan schreef:Dank u wel heren. Is er nog een andere reden dan de rookduur om een grote ketel voor baai en Semois aan te raden? Het zou eigenlijk ook wel de bedoeling zijn, om een pijp van 15 minuten ofzo te roken. Onder andere daarvoor heb ik een ladingetje van die cobs gekocht. Ik moet het voorlopig met maar 1 pijp stellen en dat is zeker een kleinere dan die Peterson.
edit:mijn pijp blijkt iets dieper en iets smaller dan die peterson 302, dus niet echt kleiner haha toch maar even nagekeken.

mmmm voor een korte rooktijd als 15 minuten is een flake dan niet meer geschikt? Zo maar een gedachte.

Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door Willem-Jan »

Eduard schreef:
Willem-Jan schreef:Dank u wel heren. Is er nog een andere reden dan de rookduur om een grote ketel voor baai en Semois aan te raden? Het zou eigenlijk ook wel de bedoeling zijn, om een pijp van 15 minuten ofzo te roken. Onder andere daarvoor heb ik een ladingetje van die cobs gekocht. Ik moet het voorlopig met maar 1 pijp stellen en dat is zeker een kleinere dan die Peterson.
edit:mijn pijp blijkt iets dieper en iets smaller dan die peterson 302, dus niet echt kleiner haha toch maar even nagekeken.

mmmm voor een korte rooktijd als 15 minuten is een flake dan niet meer geschikt? Zo maar een gedachte.
Geen flauw idee, maar ik heb bericht gekregen dat mijn cobs al in Brussel zitten. Dan moet ik nog ergens flakes kopen en dan kan ik dat eens testen!

Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door Willem-Jan »

Ondertussen Voortrekker toch echt leren waarderen. Voortrekker is zacht genoeg om ten allen tijde op te steken en milde doch volle smaak steekt nooit tegen. Zelfs uit mijn cobjes kan ik hem smaken, al is hij het best uit mijn Savinelli. Ik krijg al zin tijdens het typen nu, ga er direct een opsteken! Ik ben duidelijk een baai/semois roker:D.

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 956
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door roocker »

Willem -Jan ,

Probeer dan ook eens Coopvaert en echte Friesche heeren baai . Heel lekker . Ik heb voorraad , dus kan evt meenemen naar WW . Wel ff PB sturen dan . Op dit moment de Friesche open , andere in dichte pouches aanwezig .

Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 feb 2017 11:43
Locatie: Delft

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door Eduard »

Willem-Jan schreef: 15 mar 2018 20:49 Ik ben duidelijk een baai/semois roker:D.
OOOOO Wat heerlijk om te lezen! In mijn korte pijprook fase waren dat ook mijn favoriete smaken! Krul, Krul, Krul! :-? Ik voelde mij als een buitenbeentje op dit forum wat dat betreft, haha!
Geniet ervan! ;p

Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door Willem-Jan »

Eduard schreef: 16 mar 2018 16:41
Willem-Jan schreef: 15 mar 2018 20:49 Ik ben duidelijk een baai/semois roker:D.
OOOOO Wat heerlijk om te lezen! In mijn korte pijprook fase waren dat ook mijn favoriete smaken! Krul, Krul, Krul! :-? Ik voelde mij als een buitenbeentje op dit forum wat dat betreft, haha!
Geniet ervan! ;p
Korte pijprookfase? Bedoel je dat dit een fase was waarin je korte pijpen rookte, of dat je slechts kortstondig pijp hebt gerookt? Er zijn zeker nog baai/Semois rokers heb ik zal gezien. Is misschien typisch ook voor sigaarrokers?

Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 feb 2017 11:43
Locatie: Delft

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door Eduard »

Kortstondig vanwege maag problemen. Dus ook geen sigaartjes (ja,ja) meer. Maar heb een heerlijk snuiftabakje van Samuel Gawith ontdekt, ook deze is puur zonder toevoegingen van smaakjes. Lekker bij koffie!

Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door Willem-Jan »

Eduard schreef: 16 mar 2018 20:20 Kortstondig vanwege maag problemen. Dus ook geen sigaartjes (ja,ja) meer. Maar heb een heerlijk snuiftabakje van Samuel Gawith ontdekt, ook deze is puur zonder toevoegingen van smaakjes. Lekker bij koffie!
Oei dat is jammer! Maar inderdaad beter niet roken bij maagproblemen.

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door NoneNicer »

Dukdalf schreef: 12 dec 2013 20:14 "Voortrekker" heet zo omdat de voormalige Koninklijke Theodorus Niemeijer (in tabak, koffie en thee) een groot belang had in de tabaksteelt in Zuidelijk Afrika en 'voortrekker' is een ander woord voor blanke boer in Zuid-Afrika. Ze hebben er zelfs een monument voor, volgens mij.
Poeh, een oude quote optrekken - maar het is toch leuk om de etymologie van een merk te kennen. Vandaag vanwege de serie (The Queen) die mijn vrouw kijkt, kwam Zuid-Afrika ten tijde van de Commonwealth voorbij. Mijn interesse is gewekt naar de periode wanneer dat dan is en ik zoek het op bij Wikipedia. Ik kom daar ook de Grote Trek van de boeren (Boers) tegen. De eerste golf van rondtrekkende en nieuw geluk zoekenden is de groep die 'voortrekkers' wordt genoemd. Zij vertrokken omdat zijn niet onder de voorwaarden van de nieuwe regenten, de Britten wilden leven. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Great_Trek

Johan86
Berichten: 423
Lid geworden op: 04 mei 2020 17:05
Locatie: Nijkerk

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door Johan86 »

Ja is een bijzondere geschiedenis van de ( boer) in zuid Afrika. Van dat voortrekker wist ik niet. De laatste decennia hebben ze het zwaar met al die plaasmoorden.

Plaats reactie