Filterloos roken

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Filterloos roken

Bericht door Meester W »

Ik rook mijn sigaren ook niet geheel op
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
Claude
Berichten: 540
Lid geworden op: 06 aug 2015 16:17

Re: Filterloos roken

Bericht door Claude »

Ik heb nog nooit met filter gerookt. Mij werd tijdens de introductie altijd voorgedaan hoe het gezonder zou zijn, maar ik heb het nooit logisch/aantrekkelijk gevonden om de volgende redenen:

1. Een pijp met filter trekt moeilijker en onnatuurlijker. Denk aan een sigaret: filter zit in de mond, tussen de lippen. Je hoeft dan niet hard te trekken om de rook door te laten. Bij een pijp zit de filter halverwege, dus zul je altijd harder moeten trekken, behalve als een filter gewoonweg zwak is en dan denk ik wederom: wat een onzin, zo'n filter.

2. Een filter verandert de vorm van de pijp. De filter heeft ruimte nodig dus de steel van de pijp zal altijd dikker zijn. Ik vind een dunne elegante steel altijd mooi en de meeste stelen van filterpijpen wat minder.

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Filterloos roken

Bericht door Deadl0ck »

Claude schreef: Denk aan een sigaret: filter zit in de mond, tussen de lippen. Je hoeft dan niet hard te trekken om de rook door te laten. Bij een pijp zit de filter halverwege, dus zul je altijd harder moeten trekken, behalve als een filter gewoonweg zwak is en dan denk ik wederom: wat een onzin, zo'n filter.
Niet mee eens, ten eerste vergelijk je twee volledig verschillende types filters, een vezel filter tegen een filter met keramiek kapje met 'maar' 6 tot 12 lucht gaatjes. Zelfs binnen pijpfilters zijn er verschillen, balsa hout, koolstof, meerschaum, papier, aardewerk, 6mm, 9mm, de verschillende soorten kapjes, enzovoorts.

Ten tweede: een blokkade in een rietje levert net zo veel problemen in het midden als in het begin of het einde. De locatie heeft geen invloed op benodigde zuigkracht want de hoeveelheid obstructie veranderd niet, alleen de locatie. Denk hierbij ook aan bijvoorbeeld een knik in een tuinslang. Dit beïnvloed de hoeveelheid water net zoveel aan het begin, als ook in het midden, en als vlak voor de uitgang.

Je tweede punt is overigens geen speld tussen te krijgen, smaken verschillen.
Groet, Mark

Kiske

Re: Filterloos roken

Bericht door Kiske »

Het beschrijven van waarom anderen wel of niet een filter zouden moeten gebruiken levert niet veel bruikbaars op denk ik. Iedereen rookt op zijn eigen wijze, tabak, pijp, ketelvorm, enzovoorts. Daarom kan ik hier enkel de redenen melden dat ik alleen nog filterpijpen rook.

Ik ben een gulzige roker, vaak rook ik veel te snel. Aangezien ik mezelf dat na 2 jaar pijproken nog niet had afgeleerd heb ik voor een oplossing gekozen die maakt dat ondanks de hitte en het teveel aan vocht, ik toch in iedere pijp uit mijn kabinetje, van mijn tabak kan genieten. Door mijn rookgedrag zal ik aanmerkelijk minder nuances proeven dan de gelukkigen die wel een pijp net smeulend kunnen houden.Wellicht dat ik daarom van wat sterkerder smakende, niet gearomatiseerde, niet snel te heet brandende en dan vooral tabak in flakevorm houd.

Dankzij de combinatie tabaksoort/vorm en filter kom ik dus uit op een manier van pijproken die voor mijzelf maakt dat ik erg van het pijproken kan genieten. Voor mij persoonlijk dus zeker geen onzin.

Robbie-san
Berichten: 2084
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Filterloos roken

Bericht door Robbie-san »

Ik rook graag zonder filter. Te meer daar ik altijd een bijsmaak van welk filter ik dan ook gebruikte, ervaarde.
Maar, zoals al gemeld is, ieder het zijne...................................................
Ad impossibile nemo tenetur

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Filterloos roken

Bericht door Sidekickelvis »

Altijd met filter om exact dezelfde redenen als Kiske.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 956
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Filterloos roken

Bericht door roocker »

@Mark : 100% eensch ! Correct verwoord .

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Filterloos roken

Bericht door robvoorburg »

Helaas is het gebruik van een filter in een pijp niet wetenschappelijk
onderzocht, ik bedoel houdt het schadelijke stoffen tegen, want dat
was toch het uitgangspunt?
En welke filters prefereren dan de voorkeur?

Om het filter het voordeel van de twijfel te geven zal ik ze twee jaar
gebruikt hebben en van de ene op de andere dag had ik er ineens
genoeg van.

Die zompige filters na een rookbeurt gingen mij irriteren, terwijl ik
droog rook. Gewoon de pijp na een rookbeurt reinigen met een
rager, oorwatje en/of tissue, bevalt mij het meest.

Vooralsnog denk ik dat de fabrikant de lachende derde is.

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 956
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Filterloos roken

Bericht door roocker »

Wat ik bemerk bij gefilterd roken is dat ik geen zere tong heb . Hoe rustig ik ook met een Falcon rook , altijd een zere bek :( . Verschilt natuurlijk per mens , maar het is een groot voordeel van gefilterd roken voor mij .

Ga nu proberen met een stem met 6mm filter, anders gaan alle Falcons de bietenberg op . Wacht nog op mijn pakket uit Engeland , zo'n stem kost hier 53 Pleuro !!! en in Engeland incl verzenden nog geen 20 Euro..... :shock: Ik dacht dat dit de moeite waard was om te proberen . Anders idd alles zonder filter wegwezen/foetsie.

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Filterloos roken

Bericht door junksculp »

Ik rook nu ongeveer 2 jaar pijp en heb alleen gefilterd gerookt, komt ook omdat de eerste pijpen Vauen pijpen waren, die hebben allemaal een filter. Ik heb nu een stuk of 10 pijpen met filter. Ik heb net op de site van puffaway gekeken en zie er verschillende mooie pijpen die mijn interesse hebben gewekt maar zijn allemaal filterloos. Nu wil ik graag wel eens weten hoe een filterloze pijpt rookt zeker ook omdat ik deze modellen ook heel mooi vind. Ik ben een beetje bang dat ik filterloos lekkerder vind en dan mijn filterpijpen niet meer rook :shock: . Wat denken jullie?

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Filterloos roken

Bericht door Paasei »

Je hoeft je filterpijpen niet met filter te roken, hoor.
Laat gewoon het filter er uit en rook... werkt even goed.
Enige mogelijk gevolg kan zijn dat je tien seconden meer werk hebt om die filterkamer te reinigen met een dubbelgeplooide rager als wanneer een filter in had gezeten.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Filterloos roken

Bericht door junksculp »

Paasei schreef:Je hoeft je filterpijpen niet met filter te roken, hoor.
Laat gewoon het filter er uit en rook... werkt even goed.
Enige mogelijk gevolg kan zijn dat je tien seconden meer werk hebt om die filterkamer te reinigen met een dubbelgeplooide rager als wanneer een filter in had gezeten.
Bedankt voor de tip, een filterpijp zonder filter rookt hetzelfde als een filterloze pijp? Alleen is een filterloze pijp makkelijker schoon te maken?

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Filterloos roken

Bericht door Paasei »

Rookt inderdaad het zelfde, er zijn er genoeg op het forum die dat kunnen bevestigen.
Neem dat van dat schoonmaken gerust met een korrel zout, he... filterkamer is wat groter waardoor je een rager dubbel moet plooien om de wanden te raken, maar verder even makkelijk schoon te maken.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Filterloos roken

Bericht door Asmodeus »

Helemaal eens. Ik rook uitsluitend filterloos, desalniettemin heb ik een paar Savinelli’s in de roulatie die eigenlijk filterpijpen zijn. Totaal geen last van.

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Filterloos roken

Bericht door Elmer »

Ik rook enkel filterloos en ik rook mijn ketel meestal niet helemaal leeg. De asse die ik weg kap is voor het grootste gedeeltje wit poeder, maar helemaal op het einde een paar zwarte sliertjes tabak. Ik proef wanneer ik moet stoppen. Nog maar een enkele keer een beetje roet in m'n mond gehad en dat is inderdaad wel een beetje vies, gewoon in je mond valt mee, dat tuf je gewoon uit maar als het wat verder in je mond, boven je verhemelte plakt...bwuurk.
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Filterloos roken

Bericht door junksculp »

Ik heb net bij puffaway een aantal mooie exemplaren gezien en ga er eentje aanschaffen! Bedankt iedereen!

suijkerbuijk
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017 21:04

Re: Filterloos roken

Bericht door suijkerbuijk »

ben een beginner maar geen branden tong gehad?

ik rook filter loos trouwens.
vroeger shag boven sigaret altijd.
ik wil alles proeven en snuiven van de tabak.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Filterloos roken

Bericht door robvoorburg »

suijkerbuijk schreef:ben een beginner maar geen branden tong gehad?

ik rook filter loos trouwens.
vroeger shag boven sigaret altijd.
ik wil alles proeven en snuiven van de tabak.
Irritatie op de tong kan duiden op te snel roken, te droge
tong, te droge tabak, of een combinatie van deze.

Plaats reactie