Pijp wordt heel heet tijdens het inroken.

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sebastian
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 jun 2017 23:58

Pijp wordt heel heet tijdens het inroken.

Bericht door Sebastian »

Heren,

Ik ben momenteel mijn nieuwe pijp aan het inroken, maar deze wordt tijdens het roken zeer heet aan de onderkant.
Wat doe ik fout? Ben ik te snel en gulzig aan het paffen? Iets ander? Of hoort dit er gewoon bij?
Ik ben overigens pas bij de eerste stap (3e keer 1/3 gerookt).

Graag zie ik jullie reacties, tips en adviezen tegemoet.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Pijp wordt heel heet tijdens het inroken.

Bericht door Paasei »

te snel roken, te vast aanstampen of net te los... verschillende mogelijkheden maar moeilijk te zeggen op afstand
ook het soort tabak kan een oorzaak zijn...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Sebastian
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 jun 2017 23:58

Re: Pijp wordt heel heet tijdens het inroken.

Bericht door Sebastian »

Maar het kan geen kwaad? Niet dat ik mijn pijp opeens doorbrand?

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Pijp wordt heel heet tijdens het inroken.

Bericht door Paasei »

Eerder blaren op je tong... :mrgreen:
Maar toch oppassen voor barsten van je pijp.
Stoppen en proeftrekken, je moet een licte weerstand voelen.
geen weerstand = te los, zuigen dat je ogen er van naar binnen schieten = te vast
en rustig roken, liever een keertje uit laten gaan en bijvlammen dan fanatiek aan de gang houden
Koninklijke Eikel Des Forums.

Online
Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6404
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Pijp wordt heel heet tijdens het inroken.

Bericht door Wowbagger »

Sebastian schreef:Heren,

Ik ben momenteel mijn nieuwe pijp aan het inroken, maar deze wordt tijdens het roken zeer heet aan de onderkant.
Wat doe ik fout? Ben ik te snel en gulzig aan het paffen? Iets ander? Of hoort dit er gewoon bij?
Ik ben overigens pas bij de eerste stap (3e keer 1/3 gerookt).

Graag zie ik jullie reacties, tips en adviezen tegemoet.
En gun de pijp wat rust tussendoor. Als ik het goed begrijp heb je de pijp gisteren gekocht, en rookt hem nu al voor de 3e keer. Ook al is het maar een gedeeltelijke vulling, het verdient echt aanbeveling om wat meer tijd tussen de rookbeurten te nemen. Zie daar waarom wij pijprokers zulke grote collecties hebben... :mrgreen:

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Re: Pijp wordt heel heet tijdens het inroken.

Bericht door smoorder »

Wowbagger schreef:
Sebastian schreef:Heren,

Ik ben momenteel mijn nieuwe pijp aan het inroken, maar deze wordt tijdens het roken zeer heet aan de onderkant.
Wat doe ik fout? Ben ik te snel en gulzig aan het paffen? Iets ander? Of hoort dit er gewoon bij?
Ik ben overigens pas bij de eerste stap (3e keer 1/3 gerookt).

Graag zie ik jullie reacties, tips en adviezen tegemoet.

En gun de pijp wat rust tussendoor. Als ik het goed begrijp heb je de pijp gisteren gekocht, en rookt hem nu al voor de 3e keer. Ook al is het maar een gedeeltelijke vulling, het verdient echt aanbeveling om wat meer tijd tussen de rookbeurten te nemen.
Zie daar waarom wij pijprokers zulke grote collecties hebben... :mrgreen:
Als we van alles wat tussen twee beurten een dag rust nodig heeft een collectie moeten aanleggen, dan zijn we nog ver van huis !

Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Re: Pijp wordt heel heet tijdens het inroken.

Bericht door The Fonz »

Sebastian, het kan wel degelijk kwaad als je pijp te heet wordt. Zowel voor de pijp zelf (het hout zou beschadigingen kunnen oplopen) maar ook voor jouw rookgenot: het is natuurlijk niet de bedoeling dat je straks onderhand blaren op je tong krijgt! Te hete rook laat bovendien weinig tot niks meer over van de smaak en het aroma van de tabak.
Wordt de pijp te heet, leg ze dan gewoon even weg en laat ze wat afkoelen - no problem! Want hoe heter de pijp wordt, hoe meer vocht er uit de tabak vrijkomt (in te korte tijd), hoe natter de tabak wordt en hoe moeilijker het wordt om die aan het gloeien (smeulen) te houden. Al gauw ontstaat dan de neiging om nog harder aan de pijp te gaan lurken waardoor bovenstaand proces alleen maar verhevigd wordt.
Ideaal zou zijn als je heel af en toe een (klein) pufje neemt en zodoende de pijp net niet uit laat gaan - dat werkt vaak nog het beste. Het is allemaal een kwestie van even uitproberen - uiteindelijk lukt dat heus wel! Het is als het ware een samenspel van de soort tabak, je pijp, het af en toe tampen ("aanstampen") van het restant tabak en hoe vaak en hoe hard je aan je pijp trekt.
Realiseer je hierbij ook dat we dat allemaal hebben gehad in het begin, de een natuurlijk wat minder dan de ander, maar toch.
Bovendien is het helemaal geen ramp als je pijp, bij de aanvang van je nieuwe carrière, af en toe (of vaak) uitgaat: dat is altijd nog beter dan dat je pijp constant loeiheet wordt. Gaat de pijp uit (en is hij nog hooguit handwarm) dan steek je hem gewoon weer opnieuw aan.
Wanneer je de pijp stopt - ook als dat slechts voor 1/3 is - , let er dan op dat je een lichte weerstand moet voelen maar dat de pijp nog steeds "goed trekt". Ook zou je eens kunnen proberen om een makkelijk gloeiende tabak op te snorren: Neptune bijvoorbeeld, is er zo eentje (en die is ook niet overdreven duur).
Een vergissing die vaak gemaakt wordt, is dat beginnende pijprokers per sé een (zwaar) gearomatiseerde tabak kiezen (vaak wordt die dan aangeraden omdat "die zo lekker ruikt" (in het blik of in de pouch). Een zwaar gearomatiseerde tabak is echter bepaald niet automatisch een makkelijk gloeiende tabak, eerder integendeel. Neptune is overigens niet echt zwaar gearomatiseerd.
Een tweede vergissing komt ook vaak voor: je wil de (zwaar) gearomatiseerde tabak koste wat het kost echt "proeven" en gaat daardoor onbewust te zwaar aan je pijp trekken. Niet doen dus. De sensatie van de geur in de verpakking is absoluut niet per sé dezelfde sensatie als de smaak in je mond van/door die tabak!
Zorg er ook voor dat je pijp voldoende rust krijgt, dat wil zeggen: voldoende droogtijd. Het hout van je pijp en eventueel de koollaag die zich in de ketel vormt, neemt wel degelijk vocht op uit de vergloeiende tabak. Sterker nog: dat is nou juist een van de bedoelingen van het "kweken" van zo'n koollaag. Als je pijp vervolgens nog niet echt goed droog is bij de volgende rookbeurt, komt dat het versmeulen van de tabak natuurlijk niet ten goede.

Per saldo geldt ook nog: het is allemaal geen wedstrijd! Doe rustig aan en vertrouw er maar op dat je het al spoedig onder de knie zult hebben. In feite zou je misschien kunnen stellen dat pijproken een zekere geestesgesteldheid vraagt, in die zin dat je een zekere kalmte en rust moet hebben, althans: dat is het ideaal. Maar dat werkt ook andersom! Zodoende lees en hoor je (hier) ook heel vaak dat pijproken ontspannend werkt, dat er een zekere rust van uit gaat. Waarschijnlijk omdat het een zekere, bedachtzame aandacht vraagt en een zekere regelmaat (van de trekjes die je neemt). En natuurlijk door het genieten van smaak en geur!
Tja, en uiteindelijk zul je dan merken dat een en ander steeds meer "als vanzelf" gaat - je wordt er simpelweg steeds bedrevener in. Dan zul je ook merken dat je pijp c.q. je tabak, steeds beter begint te smaken en dat je er steeds meer lol aan beleeft.
Gewoon rustig aan doen dus en al spoedig zul je er steeds meer plezier aan beleven!

Met vriendelijke pijprokersgroet,

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Pijp wordt heel heet tijdens het inroken.

Bericht door robvoorburg »

Het kan niet ongelukkiger wanneer je als pijproker start, een
nieuwe pijp, niet dat fijne beschermende koollaagje in de
kop, vaak een verkeerde tabak meegekregen, geen rook-
techniek, geen ervaring, je weet nog niet welke pijptabak
je het meest aanspreekt.

Toch, door geduld te hebben en een beetje door te zetten
moet het gaan lukken, er zijn hier niet voor niets een
kleine duizend pijprokers die dezelfde weg zijn gegaan.

Succes!

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Pijp wordt heel heet tijdens het inroken.

Bericht door janneman »

Zoals The Fonz al schreef, als de pijp te heet wordt voor de hand, dan even rustig wegleggen, en na wat afkoelen langzamer verder roken. Vergelijk het met een mok koffie of thee, heter dan dat moet het zeker niet worden, liever wat koeler zelfs.

Als je overigens 1/3 stopt, moet er vaak wat harder aangedrukt worden tijdens het stoppen maar ook tussendoor tijdens het roken; een pijp die te licht trekt brandt heter.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
polleke
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 feb 2013 21:36

Re: Pijp wordt heel heet tijdens het inroken.

Bericht door polleke »

Mijne heren van plezier !! Ik heb alles gelezen en heb zelf met mijn nieuwe churchwarden uit Brugge die ik hier nog getoond heb ook grote trubles !! Hij is ondanks secuur inroken al om zeep !!! Vanaf het begin steeds te heet en nu reeds op een plek boven de stem KAPOT scheurtje erin !! Waarmee ik alleen maar wil aangeven dat het ook aan de pijp kan liggen !! Bij de mijne branb het hout gewoon weg !! Ondanks voorzichtig inroken ! Wat min na zo n slordige dertig pijpen minimaal toch niet vreemd is en nee ze was niet echt goedkoop voor 80 euri s , dus misschien ook voor hem vette pech pijp weg !![emoji57][emoji12][emoji30]

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Pijp wordt heel heet tijdens het inroken.

Bericht door Massis »

polleke schreef:Mijne heren van plezier !! Ik heb alles gelezen en heb zelf met mijn nieuwe churchwarden uit Brugge die ik hier nog getoond heb ook grote trubles !! Hij is ondanks secuur inroken al om zeep !!! Vanaf het begin steeds te heet en nu reeds op een plek boven de stem KAPOT scheurtje erin !! Waarmee ik alleen maar wil aangeven dat het ook aan de pijp kan liggen !! Bij de mijne branb het hout gewoon weg !! Ondanks voorzichtig inroken ! Wat min na zo n slordige dertig pijpen minimaal toch niet vreemd is en nee ze was niet echt goedkoop voor 80 euri s , dus misschien ook voor hem vette pech pijp weg !![emoji57][emoji12][emoji30]
Een pijp van €80 waar het hout van wegbrand zou ik toch even mee terug langs de verkoper passeren. die zal vast kunnen inschatten of het aan de pijp ligt en in dat geval contact opnemen met de fabrikant...
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
polleke
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 feb 2013 21:36

Re: Pijp wordt heel heet tijdens het inroken.

Bericht door polleke »

Massis schreef:
polleke schreef:Mijne heren van plezier !! Ik heb alles gelezen en heb zelf met mijn nieuwe churchwarden uit Brugge die ik hier nog getoond heb ook grote trubles !! Hij is ondanks secuur inroken al om zeep !!! Vanaf het begin steeds te heet en nu reeds op een plek boven de stem KAPOT scheurtje erin !! Waarmee ik alleen maar wil aangeven dat het ook aan de pijp kan liggen !! Bij de mijne branb het hout gewoon weg !! Ondanks voorzichtig inroken ! Wat min na zo n slordige dertig pijpen minimaal toch niet vreemd is en nee ze was niet echt goedkoop voor 80 euri s , dus misschien ook voor hem vette pech pijp weg !![emoji57][emoji12][emoji30]
Een pijp van €80 waar het hout van wegbrand zou ik toch even mee terug langs de verkoper passeren. die zal vast kunnen inschatten of het aan de pijp ligt en in dat geval contact opnemen met de fabrikant...
Het probleem is dat hij wel in Brugge zit en dat is zelfs van hieruit nog meer dan een uur rijden maar het blijft wel zwaar kl...te ik was er blij mee en zoals gezegd denk ik niet echt meer beginner te zijn !! Er brand op een plekje gewoon al het hout weg ! En ik hoopte nog even het tekunnen teckelen door extreem voorzichtig kool kweken ...!! Dus niet ![emoji19][emoji18][emoji30][emoji22][emoji25][emoji26]

Gebruikersavatar
Jekke
Berichten: 1001
Lid geworden op: 24 jul 2016 00:44
Locatie: Bornem

Re: Pijp wordt heel heet tijdens het inroken.

Bericht door Jekke »

Contact opnemen met de verkoper....als hij vraagt om de pijp binnen te brengen stuur je die op via PostNL en dan spaar je de rit uit. Ik zou er in ieder geval naar informeren...neen heb je, ja kun je krijgen.

Gebruikersavatar
polleke
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 feb 2013 21:36

Re: Pijp wordt heel heet tijdens het inroken.

Bericht door polleke »

Jekke schreef:Contact opnemen met de verkoper....als hij vraagt om de pijp binnen te brengen stuur je die op via PostNL en dan spaar je de rit uit. Ik zou er in ieder geval naar informeren...neen heb je, ja kun je krijgen.
Wat me tegenhoud is .. dat deze verkoper bij de aanschaf al een beetje reageerde van kies maar snel uit en dat was daar vroeger nooit ! Het leek alsof de pijpen alleen nog een beetje bijzaak en afbouw was ,wat er nog hing op twee van de zes uitstalborden was niet echt verzorgd meer , vroeger als iets er niet was stelde men voor het e bestellen en een mail te sturen als het er was ! Nu was de flair er wel af dus als ik nog een keer met de boot erheen vaar ga ik het melden en kijken wat er van groeit hoor ![emoji12]

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Pijp wordt heel heet tijdens het inroken.

Bericht door Massis »

polleke schreef:
Jekke schreef:Contact opnemen met de verkoper....als hij vraagt om de pijp binnen te brengen stuur je die op via PostNL en dan spaar je de rit uit. Ik zou er in ieder geval naar informeren...neen heb je, ja kun je krijgen.
Wat me tegenhoud is .. dat deze verkoper bij de aanschaf al een beetje reageerde van kies maar snel uit en dat was daar vroeger nooit ! Het leek alsof de pijpen alleen nog een beetje bijzaak en afbouw was ,wat er nog hing op twee van de zes uitstalborden was niet echt verzorgd meer , vroeger als iets er niet was stelde men voor het e bestellen en een mail te sturen als het er was ! Nu was de flair er wel af dus als ik nog een keer met de boot erheen vaar ga ik het melden en kijken wat er van groeit hoor ![emoji12]
Als't een merkpijp is (big ben, savinelli, peterson, ... noem maar op) dan kan je ook de fabrikant contacteren, gaat meestal ook wel goed :-)
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Pijp wordt heel heet tijdens het inroken.

Bericht door Meester W »

Met de pijp terug naar de winkel en een nieuwe eisen !

Succes
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
polleke
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 feb 2013 21:36

Re: Pijp wordt heel heet tijdens het inroken.

Bericht door polleke »

Massis schreef:
polleke schreef:
Jekke schreef:Contact opnemen met de verkoper....als hij vraagt om de pijp binnen te brengen stuur je die op via PostNL en dan spaar je de rit uit. Ik zou er in ieder geval naar informeren...neen heb je, ja kun je krijgen.
Wat me tegenhoud is .. dat deze verkoper bij de aanschaf al een beetje reageerde van kies maar snel uit en dat was daar vroeger nooit ! Het leek alsof de pijpen alleen nog een beetje bijzaak en afbouw was ,wat er nog hing op twee van de zes uitstalborden was niet echt verzorgd meer , vroeger als iets er niet was stelde men voor het e bestellen en een mail te sturen als het er was ! Nu was de flair er wel af dus als ik nog een keer met de boot erheen vaar ga ik het melden en kijken wat er van groeit hoor ![emoji12]
Als't een merkpijp is (big ben, savinelli, peterson, ... noem maar op) dan kan je ook de fabrikant contacteren, gaat meestal ook wel goed :-)
Er staat Jean Claude op en ik weet niet of dat iets spannends is eigenlijk !?[emoji848][emoji57]of mis ik hier iets in mijn opvoeding ??[emoji23][emoji23]want een fabrikant bellen lijkt mij nog prettiger !!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Pijp wordt heel heet tijdens het inroken.

Bericht door Massis »

polleke schreef:
Massis schreef:
polleke schreef:
Jekke schreef:Contact opnemen met de verkoper....als hij vraagt om de pijp binnen te brengen stuur je die op via PostNL en dan spaar je de rit uit. Ik zou er in ieder geval naar informeren...neen heb je, ja kun je krijgen.
Wat me tegenhoud is .. dat deze verkoper bij de aanschaf al een beetje reageerde van kies maar snel uit en dat was daar vroeger nooit ! Het leek alsof de pijpen alleen nog een beetje bijzaak en afbouw was ,wat er nog hing op twee van de zes uitstalborden was niet echt verzorgd meer , vroeger als iets er niet was stelde men voor het e bestellen en een mail te sturen als het er was ! Nu was de flair er wel af dus als ik nog een keer met de boot erheen vaar ga ik het melden en kijken wat er van groeit hoor ![emoji12]
Als't een merkpijp is (big ben, savinelli, peterson, ... noem maar op) dan kan je ook de fabrikant contacteren, gaat meestal ook wel goed :-)
Er staat Jean Claude op en ik weet niet of dat iets spannends is eigenlijk !?[emoji848][emoji57]of mis ik hier iets in mijn opvoeding ??[emoji23][emoji23]want een fabrikant bellen lijkt mij nog prettiger !!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Niet meteen een van de grotere merken zover ik weet, ik heb er nooit van gehoord. Wel vind ik onderandere hier het merk terug, met churchwardens van €30....

http://www.pipes.ws/node/352

Mogelijks volgens wat forumberichten , is het een submerk van Molina. Maar jammer genoeg lijkt het op het eerste zicht alsof je voor €80 flink teveel hebt mogen betalen...
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
polleke
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 feb 2013 21:36

Re: Pijp wordt heel heet tijdens het inroken.

Bericht door polleke »

Massis schreef:
polleke schreef:
Massis schreef:
polleke schreef: Wat me tegenhoud is .. dat deze verkoper bij de aanschaf al een beetje reageerde van kies maar snel uit en dat was daar vroeger nooit ! Het leek alsof de pijpen alleen nog een beetje bijzaak en afbouw was ,wat er nog hing op twee van de zes uitstalborden was niet echt verzorgd meer , vroeger als iets er niet was stelde men voor het e bestellen en een mail te sturen als het er was ! Nu was de flair er wel af dus als ik nog een keer met de boot erheen vaar ga ik het melden en kijken wat er van groeit hoor ![emoji12]
Als't een merkpijp is (big ben, savinelli, peterson, ... noem maar op) dan kan je ook de fabrikant contacteren, gaat meestal ook wel goed :-)
Er staat Jean Claude op en ik weet niet of dat iets spannends is eigenlijk !?[emoji848][emoji57]of mis ik hier iets in mijn opvoeding ??[emoji23][emoji23]want een fabrikant bellen lijkt mij nog prettiger !!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Niet meteen een van de grotere merken zover ik weet, ik heb er nooit van gehoord. Wel vind ik onderandere hier het merk terug, met churchwardens van €30....

http://www.pipes.ws/node/352

Mogelijks volgens wat forumberichten , is het een submerk van Molina. Maar jammer genoeg lijkt het op het eerste zicht alsof je voor €80 flink teveel hebt mogen betalen...
Dat zoiezo want ook ik heb gegoogled en vond exact dezelfde pijp ergens voor 56 euro ! Dus genaaid was ik toch al haha !! Maar das dan weer mijn eigen fout he !! Zo sportief is Paultje dan ook wel [emoji23][emoji23]maar het blijft jammer van een leuke pijp he affijn we zien ooit nog wel , ik hoop nog eens een mooie churchwarden terug te kopen want het rookt dan weer wel erg leuk zeg maar !![emoji12]

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Pijp wordt heel heet tijdens het inroken.

Bericht door janneman »

Helaas blijft het doorbranden van hout altijd een mogelijkheid, door -voorheen onzichtbare- barstjes of scheurtjes in het hout, door insluitingen in het hout, net onder het oppervlak en zo voort. Het blijft nu eenmaal een natuurlijk materiaal, en ook de beste pijpenmaker kan niet door hout heen kijken.

Toch is dit is wel een van de punten waarop inderdaad betere merken zich gaan onderscheiden van mindere merken; het kan altijd misgaan, maar wat als het misgaat? De betere fabrikanten zullen dan inderdaad sneller zijn met het aanbieden van een andere pijp. En uiteraard hoort daar wel een tussenhandel bij die dan ook hart voor zijn zaak heeft.

Het is een van de redenen waarom ik nooit zo'n bezwaar had tegen verder reizen om een pijp te kopen. Ik zoek een metgezel voor jaren uit, betaal er een fors bedrag voor, en het is nu niet bepaald een dagelijks rondje boodschappen doen. Dan kan een dagje reizen er ook nog wel bij. En als er dan een probleem is, heb ik inderdaad goede hoop dat het netjes opgelost wordt.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
polleke
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 feb 2013 21:36

Re: Pijp wordt heel heet tijdens het inroken.

Bericht door polleke »

janneman schreef:Helaas blijft het doorbranden van hout altijd een mogelijkheid, door -voorheen onzichtbare- barstjes of scheurtjes in het hout, door insluitingen in het hout, net onder het oppervlak en zo voort. Het blijft nu eenmaal een natuurlijk materiaal, en ook de beste pijpenmaker kan niet door hout heen kijken.

Toch is dit is wel een van de punten waarop inderdaad betere merken zich gaan onderscheiden van mindere merken; het kan altijd misgaan, maar wat als het misgaat? De betere fabrikanten zullen dan inderdaad sneller zijn met het aanbieden van een andere pijp. En uiteraard hoort daar wel een tussenhandel bij die dan ook hart voor zijn zaak heeft.

Het is een van de redenen waarom ik nooit zo'n bezwaar had tegen verder reizen om een pijp te kopen. Ik zoek een metgezel voor jaren uit, betaal er een fors bedrag voor, en het is nu niet bepaald een dagelijks rondje boodschappen doen. Dan kan een dagje reizen er ook nog wel bij. En als er dan een probleem is, heb ik inderdaad goede hoop dat het netjes opgelost wordt.
Mij is toch wel opgevallen door de jaren heen dat ik toch bij de serieuze pijpmerken nog nooit zoiets heb meegemaakt en das dan toch wel frappant toch [emoji848]??!

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Pijp wordt heel heet tijdens het inroken.

Bericht door robvoorburg »

polleke schreef:
janneman schreef:Helaas blijft het doorbranden van hout altijd een mogelijkheid, door -voorheen onzichtbare- barstjes of scheurtjes in het hout, door insluitingen in het hout, net onder het oppervlak en zo voort. Het blijft nu eenmaal een natuurlijk materiaal, en ook de beste pijpenmaker kan niet door hout heen kijken.

Toch is dit is wel een van de punten waarop inderdaad betere merken zich gaan onderscheiden van mindere merken; het kan altijd misgaan, maar wat als het misgaat? De betere fabrikanten zullen dan inderdaad sneller zijn met het aanbieden van een andere pijp. En uiteraard hoort daar wel een tussenhandel bij die dan ook hart voor zijn zaak heeft.

Het is een van de redenen waarom ik nooit zo'n bezwaar had tegen verder reizen om een pijp te kopen. Ik zoek een metgezel voor jaren uit, betaal er een fors bedrag voor, en het is nu niet bepaald een dagelijks rondje boodschappen doen. Dan kan een dagje reizen er ook nog wel bij. En als er dan een probleem is, heb ik inderdaad goede hoop dat het netjes opgelost wordt.
Mij is toch wel opgevallen door de jaren heen dat ik toch bij de serieuze pijpmerken nog nooit zoiets heb meegemaakt en das dan toch wel frappant toch [emoji848]??!
Weet ik niet, slechts eenmaal meegemaakt
lang geleden met een... Dunhill.

Gebruikersavatar
polleke
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 feb 2013 21:36

Re: Pijp wordt heel heet tijdens het inroken.

Bericht door polleke »

Afbeeldingen dan de uiteindelijle oplossing van de Brugse catastrofe churchwarden ! Oude pijpkop erop en gaan met die banaan !!

Gebruikersavatar
polleke
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 feb 2013 21:36

Re: Pijp wordt heel heet tijdens het inroken.

Bericht door polleke »

Goed nieuws uit Brugge !! De catastrofe churchwarden is door de winkel vervangen !![emoji1303][emoji1305]welliswaar hadden ze geen churchwarden meer ! Maar ik heb een squat bulldog ervoor teruggekregen !! Was toch zeer netjes !! Dus alle eerdeee negatieve berichten mogen verwijdert worden !![emoji12][emoji12][emoji41][emoji41]

Gebruikersavatar
polleke
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 feb 2013 21:36

Re: Pijp wordt heel heet tijdens het inroken.

Bericht door polleke »

Afbeeldingdeze is de vervanger van mojn churchwarden geworden !! Wilde ik ook al langer aan de collectie toevoegen ! Een Chacom die hopelijk wel het verwachte genot produceert !![emoji12][emoji23][emoji23]

Gebruikersavatar
polleke
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 feb 2013 21:36

Re: Pijp wordt heel heet tijdens het inroken.

Bericht door polleke »

Overigens waren de laatst nog nagenoeg lege kabinetkast tableaus weer volledig aangevuld ![emoji1303]dus deze zaak mag wat mij betreft zijn er hier nog kansen voor de verstokte pijproker !

Plaats reactie