Eergisteren heb ik een pouch Amphora Full Aroma (zeg maar: het rode pakje) opengemaakt dat ik toch al gauw een jaar of tien in het provisiekeldertje onder ons huis bewaard heb (kan trouwens zomaar nog een paar jaartjes meer zijn). Mijn tabaksvoorraadje bewaar ik overigens in een plastic box met deksel en die staat dus in een donkere, koele kelder.
Welnu, verheugt U: daar was in ieder geval helemaal niks mis mee! De tabak is - zoals bij menigeen enigszins bekend - eerder aan de iets vochtige kant en dus bepaald niet uitgedroogd of zo. Na er inmiddels alweer een tweetal pijpjes van gerookt te hebben, zal ik hem nog even wat dagen laten liggen bij mijn gewone, "open" dagelijkse gebruiksvoorraad zodat hij nog net ietsjes minder vochtig kan worden.
In ieder geval zou je dus kunnen stellen dat, wanneer je zo'n gesealde pouch in een (donkere?) koele ruimte bewaart, een bewaartermijn van een jaar of tien geen enkel probleem hoeft te zijn. Sterker nog: ik zou de resterende pouches (nog een tweetal) rustig nog eens tien jaar durven te bewaren, mocht ik dat al willen.
Nou weet ik niet of er ook nog verschil is tussen gesealde pouches in die zin dat er mogelijk kwaliteitsverschillen zijn tussen het sealen van de ene of de andere tabak en tussen de pouches. Bovendien lijkt me die Amphora Full Aroma nou ook alweer niet zo heel erg zwaar gearomatiseerd (hij is bepaald niet mierzoet of zo) - misschien dat dat ook nog enig verschil uitmaakt.
Oorspronkelijk heb ik zo'n "compleet" doosje met vijf pouches destijds opgeslagen en ben nu dus aan het derde pakje begonnen. Daarbij kan ik tot nog toe in ieder geval geen enkele vermindering van de kwaliteit constateren. Of er een verbetering heeft plaatsgevonden, durf ik niet met zekerheid te stellen. De tabak lijkt nog wat zachter, wat milder geworden maar dat kan ook "gewoon" aan mijn eigen verandering, ontwikkeling en ervaring liggen.
Wat blikjes betreft, is natuurlijk al veel langer duidelijk dat het lang bewaren geen probleem hoeft te zijn, integendeel. Ruim een jaar geleden heb ik bijvoorbeeld een stokoud (nog van lang voor de invoering van de euro) 100 grams blik Golden Blend van MacBaren (dat is in feite een Burley blend) geopend en gerookt en die vond ik echt heerlijk (ik geloof dat ik er nog ergens een fotootje van heb).

Tja, en als ik dan weer eens zo'n oude verpakking in gebruik neem dan schrik ik soms toch wel van de enorme prijsstijgingen van (pijp-)tabak die er inmiddels hebben plaatsgevonden. Het is zoals Janneman tijdens een mailwisseling een tijdje geleden al eens opmerkte: pijproken en pijptabak (geldt uiteraard ook voor andere tabakken) zijn luxe zaken geworden.
In die zin is het correct opslaan en bewaren van tabak nog steeds beslist de moeite waard, zeker wanneer het gaat om wat grotere en dus relatief goedkopere hoeveelheden. Hoewel daar natuurlijk ook weer een aantal haken en ogen aan zitten.
Misschien nog maar weer eens een stukje over posten...?
Met vriendelijke pijprokersgroet,
The Fonz