Kastjes, rekjes en aanverwanten

De gadgets die het pijproken extra leuk maken...
Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Is dat niet ietwat omslachtig elke keer dat je een pijp pakt? En ben je niet bang dat na een keer of 400 zo'n stalen bal in je kop te kiepen je pijp eronder kan gaan lijden? Klinkt vast overdreven, maar het was het eerste wat in me op kwam bij zo'n systeem.

Jacob V
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 jan 2011 09:33
Locatie: Lelystad

Bericht door Jacob V »

Het is natuurlijk een kwestie van smaak. Wij hebben een vrij strak en zakelijk interieur in het thuiskantoor, waar de kast hangt, en daar vind ik een traditioneel pijpenrek niet zo mooi bij passen.

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de pijpen hierdoor beschadigen. Het is namelijk geen stalen bal, maar meer een klein kogeltje.

Als mijn pijpen maar enigszins risico zouden lopen op beschadigen, dan zou ik mijn kastje niet zo gemaakt hebben, want ik ben ontzettend zuinig op mijn dames..... Ben blij te horen dat jij ook uiterst zorgvuldig met je pijpen omgaat.

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Bericht door Rob »

Jacob V schreef:Ik zal toch niet een nieuwe generatie pijpenkastjes hebben aangeboord.....
Ik vind dit wel een hele sjieke manier om de pijpen tentoon te stellen. mooier nog dan klemmen gebruiken en makkelijker omdat de pijpen ook nog gedraaid kunnen worden.
Ik ga serieus nadenken of ik zoiets kan maken, al was het maar om te beginnen met een plankje waar de belangrijkste pijpen op kunnen staan.
Ik ben alleen bang dat het inboren van de gaten niet makkelijk gaat. Ik heb geen ervaring met dat soort werk. Is dat moeilijk om te doen? Ik zal er wel een speciale boorkop voor nodig hebben?

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

JacobV, ik heb ook twee vraagjes :
- Hoe heet het ikea kastje
- Lees ik goed dat zowel de kogel als het schijfje een magneet is? Zou een 'gewone' metalen basis met een magnetische kogel genoeg kunnen zijn? (mij lijkt het heel mooi om jouw idee toe te passen met een gebrushte rvs-plaat op een houten plank, heel minimalistisch, of is rvs niet magnetisch - fysica en andere exacte wetenschappen waren niet echt mijn ding)
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Bericht door Rob »

Paasei schreef:fysica en andere exacte wetenschappen waren niet echt mijn ding)
Maar van stijl heb je wel verstand!

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

@Paasei... RVS is helaas niet magnetisch te krijgen. Dit komt omdat het een andere samenstelling heeft dan regulier staal. Maar daar kan Bart Iron je waarschijnlijk meer over vertellen. Hij heeft tenslotte die mooie forum tamper gegoten... Succes met je kast en laat wat foto's zien van het gehele traject... :lol:
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

endevos
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 mar 2010 21:14
Locatie: gent

Bericht door endevos »

Ik zou geen ganse magnetische plaat nemen,
als je een magneetje aan de onderkant hangt, wordt die kogel precies door die plek aan getrokken,
als je een plaat hebt, denk ik dat het niet zo goed zou werken als aparte magneetjes...

Ik heb het weliswaar nog niet uitgeprobeerd, maar mijn gevoel zegt dat het minder handig (ik zeg niet dat het niet kan werken) zou kunnen zijn.

Rvs trekt magneten normaal wel aan (test magneet en bvb lepel), het is zelf idd niet magnetisch,
maar ik vermoed dat je magnetische kogeltjes dan wel sterk genoeg magnetisch zullen moeten zijn...

Algemeen
: ik vermoed dat je idee wel zal kunnen werken, maar dat je zal moeten opletten welk materiaal je koopt, of de rvs plaat wel aangetrokken wordt door magneet (je rvs is een legering, de verhoudingen van stoffen kunnen dus wel verschillen), of de magnetische kogeltjes sterk genoeg zijn...
Maar het lijkt mij idd een stijlvol idee dat wel zal slagen.

endevos
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 mar 2010 21:14
Locatie: gent

Bericht door endevos »

edit: alhoewel, ik twijfel, het zou kunnen dat een ganse rvs-plaat wel even goed zal werken...

:D

Iemand anders die bevestiging of ontkenning kan geven?
(ik ben maar een simpel studentje, ervaring net niet nul komma nul, maar nul komma vijf ofzoiets)

Jacob V
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 jan 2011 09:33
Locatie: Lelystad

Bericht door Jacob V »

De kunst van de ingeboorde magneten is, dat de pijp met de ronde onderkant op de rand van het gat ligt. Ik weet niet hoe het gaat als je een vlakke plaat neemt, ik ben bang dat de pijpen dan gaan kantelen of rondtollen op de ronde onderzijde van de ketel.

Lijkt me een kwestie van uitproberen. Wie niet waagt, wie niet wint.

endevos
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 mar 2010 21:14
Locatie: gent

Bericht door endevos »

Dat was wat ik ook dacht ivm een hele plaat te nemen,

die rondjes waar de pijp in steunt, beschadigen die de pijp niet?

endevos
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 mar 2010 21:14
Locatie: gent

Bericht door endevos »

Ik vind het idee wel mooi,
een pijp is iets klassieks, en dan voeg je er precies iets futuristisch aan toe door het te laten lijken alsof de pijpjes uit zichzelf blijven staan.

Jacob V
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 jan 2011 09:33
Locatie: Lelystad

Bericht door Jacob V »

endevos schreef:Dat was wat ik ook dacht ivm een hele plaat te nemen,

die rondjes waar de pijp in steunt, beschadigen die de pijp niet?
Nee hoor, dit is namelijk gewoon de rand van het geboorde gat in het houten plankje. In een traditioneel pijpenrekje staan de pijpen toch ook in een houten plankje.

endevos
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 mar 2010 21:14
Locatie: gent

Bericht door endevos »

ok :D

Jacob V
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 jan 2011 09:33
Locatie: Lelystad

Bericht door Jacob V »

Paasei schreef:JacobV, ik heb ook twee vraagjes :
- Hoe heet het ikea kastje
- Lees ik goed dat zowel de kogel als het schijfje een magneet is? Zou een 'gewone' metalen basis met een magnetische kogel genoeg kunnen zijn? (mij lijkt het heel mooi om jouw idee toe te passen met een gebrushte rvs-plaat op een houten plank, heel minimalistisch, of is rvs niet magnetisch - fysica en andere exacte wetenschappen waren niet echt mijn ding)
Het is een wandkastje Effektiv, welke ik aan de achterkant heb afgezaagd tot 15cm totaaldiepte, bevestigingen omzetten, achterplaat infrezen en klaar is "Kees".

Zowel het plaatje als de kogel zijn magnetisch, dat heb je goed gelezen.
Je bent redelijk veel trekkracht nodig omdat de onderkant van je ketel de magneten uit elkaar houdt.

RVS is inderdaad niet magnetisch en zal dus ook niet werken, maar misschien is een geborstelde plaat Edelstaal een goed alternatief. Hier maken ze volgens mij ook magnetische prikborden van.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

endevos schreef:
Rvs trekt magneten normaal wel aan (test magneet en bvb lepel), het is zelf idd niet magnetisch,
maar ik vermoed dat je magnetische kogeltjes dan wel sterk genoeg magnetisch zullen moeten zijn...
Ik had me idd wat verkeerd uitgedrukt, ik bedoelde eigenlijk of een magneet 'pakt' op rvs, maar dat lijkt dus wel zo te zijn. En idd, de kogels zullen sterk genoeg moeten zijn.
Bij die 'originele' die je kant en klaar kan kopen is volgens mij enkel de basis magnetisch, en het bolletje niet, voor zover ik hier uit opmaak :
http://www.annonces.de/Pfeifenshop/indexa.htm
Koninklijke Eikel Des Forums.

Jacob V
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 jan 2011 09:33
Locatie: Lelystad

Bericht door Jacob V »

Een magneet "pakt" niet op RVS, wel op edelstaal (zelfde uitstraling geborsteld)

Wij hebben hier een amerikaanse koelkast staan van RVS en daar pakken godzijdank geen magneetjes op. :lol:

endevos
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 mar 2010 21:14
Locatie: gent

Bericht door endevos »

Heb eens verder gezocht,
het hangt af van de kristalstructuur van het staal,
rvs is een legering, en de kristalstructuur verandert naar gelang de verhoudingen van uit wat die legering bestaat.

Vandaar dus dat de magneet wel aan mijn bestek blijft hangen maar niet aan jouw koelkast.

voor de weetgierige mens (of hen die mij niet willen geloven): http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59150

endevos
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 mar 2010 21:14
Locatie: gent

Bericht door endevos »

Maar edelstaal is natuurlijk ook een mooie optie. :D

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

endevos schreef:Heb eens verder gezocht,
het hangt af van de kristalstructuur van het staal,
rvs is een legering, en de kristalstructuur verandert naar gelang de verhoudingen van uit wat die legering bestaat.

Vandaar dus dat de magneet wel aan mijn bestek blijft hangen maar niet aan jouw koelkast.

voor de weetgierige mens (of hen die mij niet willen geloven): http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59150
Inderdaad: magnetisch rvs bestaat zeker. En pas op: rvs betekent roest VAST staal, niet roest VRIJ staal. Veel RVS legeringen kunnen dus wel degelijk oxideren. Leg iets van RVS maar eens een paar maanden in de tuin. :wink:

endevos
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 mar 2010 21:14
Locatie: gent

Bericht door endevos »

:D :D Gans dat proces van het kleine laagje roest bovenop en het zelf-herstellende van roestvast staal vorige week nog moeten leren.
Moest ik toen weten dat er een pijpenrek mee ging gemaakt worden, was het waarschijnlijk nog een beetje interessanter geworden. :lol:

( http://mediatheek.thinkquest.nl/~kl013/ ... roest.html alleen veel uitgebreider)
Laatst gewijzigd door endevos op 19 jan 2011 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

Er broeit hier reeds wat in mijn blinkende bolletje...

Mevrouw Paasei neemt morgen een schets mee naar de vakschool voor metaalbewerking waar ze momenteel interimt...
Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Jacob V
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 jan 2011 09:33
Locatie: Lelystad

Bericht door Jacob V »

@Paasei. Ik ben blij dat ik je heb kunnen inspireren.....

We zijn op de wereld om elkaar te helpen nietwaar!!!
Socrates: All I know is that I know nothing.

Plaats reactie