Voor Winslow Collector..

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
multiballs

Bericht door multiballs »

klopt helemaal,zo zat ik ook wel te denken,
maar zal winslow ook pijpen gemaakt hebben rechtstreeks voor de winkelier?

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

multiballs schreef:klopt helemaal,zo zat ik ook wel te denken,
maar zal winslow ook pijpen gemaakt hebben rechtstreeks voor de winkelier?
Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Vergeet echter niet, dat Duitsland een erg grote markt is voor Winsløw. Vind je hier in Nederland met moeite 4 of 5 winkels met een Winsløw assortiment groter dan 5 pijpen, in Duitsland zijn er tientallen winkels met een Winsløw assortiment van meer dan 50 stuks. In Euskirchen schijnt er een winkelier te zitten met honderden Winsløws op voorraad. Ben er zelf nog niet geweest, moet daar eens langs.

Rudi (die maat van mij) had vroeger een winkel en heeft ook weleens pijpen laten stempelen met zijn naam. Niet bij Winsløw, maar bij een andere fabrikant.
Als een "massa-fabrikant" zoals bijvoorbeeld Butz Choquin of Gubbels dit kunnen en willen doen, waarom zou een "artisane" pijpenmaker met kleine oplagen, zoals Poul Winsløw dat niet willen? Als een winkelier 50 pijpen wil met een eigen stempel? Klant is koning, nietwaar? (hij mag vorstelijk betalen, maar dat heeft hier niets mee te maken)

St Patrick

Bericht door St Patrick »

@WC ik zie op diverse sites Winslows staan met een nummer erbij 152 of 69, ipv een letter E,D,- A,PC... Zijn dit ook handmades of fabricage pijpen. De kosten voor deze pijpen vallen ook wel mee. Meestal zo rond de 100,- eurootjes... Zomaar ff een vraaggie...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Winslow Collector

St Patrick schreef:@WC ik zie op diverse sites Winslows staan met een nummer erbij 152 of 69, ipv een letter E,D,- A,PC... Zijn dit ook handmades of fabricage pijpen. De kosten voor deze pijpen vallen ook wel mee. Meestal zo rond de 100,- eurootjes... Zomaar ff een vraaggie...
Hey St.Patrick,

De enige Winsløws waarvan ik weet dat ze genummerd zijn, zijn de jaarpijpen en de themapijpen.
Dit zijn pijpen die Winsløw in beperkte oplagen maakt. Vroeger tot zo'n 250-300 stuks, nu soms tot 330 stuks. Ook weleens gehoord dat er van een serie 350 stuks gemaakt zijn, maar dat is echt het maximum.

Dit zijn de pijpen die met een "certificaatje" geleverd worden en waar een nummer in pijp gestempeld staat (soms op het hout, soms in de zilveren ring).

Het zijn gewoon handmades, net zoals alle Winsløw pijpen. Als je een Winsløw-pijp tegenkomt met een nummer, kun je vanuit gaan dat het een jaarpijp is of een themapijp (elk jaar brengt Poul Winsløw naast een jaarpijp, ook nog een pijp met een specifiek onderwerp uit).

De themapijpen hebben meestal ook een naam, hoewel die alleen gebruikt wordt tijdens het adverteren en praten over die pijp. Die naam staat niet in de pijp gegraveerd/gestempeld. Voorbeelden van themapijpen zijn: de op dit forum bekende Harlekin van 2010 en eerder onder andere de Whisky-Pipe, de Fuji, de Gershwin en de Tulip.

Bij de jaar- en themapijpen zie je inderdaad geen Grade-aanduiding van de letters die PW normaal gebruikt (E t/m A en PC). Als ik de houtkwaliteit en het afwerkingsniveau bekijk van mijn jaarpijpen en themapijpen, mag je ze zeker minimaal in een Grade D categoriseren, de meeste zijn toch wel Grade C of B. Dat komt ook tot uiting in de nieuwprijs van de jaar- en themapijpen.

Voor Poul W is het ook best moeilijk om voor een serie van 300-330 stuks "dezelfde" pijpen ook een continue houtkwaliteit en nervatuur aan te bieden. Bij de gewone afzonderlijke modellen bepaalt hij per pijp de Grade. Bij een serie doet hij dit niet, maar pakt hij een gemiddelde prijs.

Verder heb ik nog niet echt verschillen gemerkt of je een van de eerste 10 pijpen van een serie hebt, of een exemplaar ergens in de nummers 200 of hoger. Volgens mij nummert hij ze gewoon op volgorde van fabricage en gaat hij achteraf niet de mooiste een laag nummer geven en de "mindere" in de hogere cijfers stempelen.
Wat natuurlijk wel verschil kan maken is de aandacht voor de gefabriceerde pijp. De eerst 30-50 stuks zal hij misschien met meer aandacht en plezier maken, dan de laatste 100 stuks. Tenminste, dat denk ik.

Maar ook nummer 330 van een serie van 330 stuks heeft de perfecte Winsløw kwaliteit die je mag verwachten van dit merk.

Dan heeft hij enkele jaren geleden een serie "Day and Night" uitgebracht. Een setje van 2 pijpen, de een licht gebeitst, de ander donker. Die pijpen gaf hij ook een 'rating", maar op basis van een aantal sterren (1 tot 5 sterren, hoe meer sterren, hoe mooier de nerf). Die "rating" ben ik verder nog niet tegengekomen bij Winsløw.

Nou, weer een heel verhaal geworden. Sorry voor het vele leesvoer.
Laatst gewijzigd door Winslow Collector op 18 jan 2011 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

St Patrick

@WC Oké... bedankt voor het hele verhaal. Ik zal eens kijken of ik dit kan rijmen met hetgeen ik op de sites ben tegengekomen... Je hoort van mij.

antonius

Bericht door antonius »

En dan hier!!!!!!!! de poul winslow poker die ik gekocht heb van rudi op de prf meeting in leerdam.

Afbeelding

TADAAAAA,wat is ie moooi

Afbeelding

Maar ik geloof dat ik hem voor iemands zijn neus heb weggekaapt,sorry.

Afbeelding

gr ton

metaltommy

Bericht door metaltommy »

:shock: :shock: WOOOW

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Da's een mooie Antonius, veel lol en rookplezier ermee!

antonius

Bericht door antonius »

robvoorburg schreef:Da's een mooie Antonius, veel lol en rookplezier ermee!
Jij ook met je vulpen,als ze gerestaureerd is.

gr ton

Bommel

Bericht door Bommel »

Wat een feest weer.
De Winslow's blijven binnen stromen.
Wellicht een idee om van deze topic een vertaling te sturen naar Poul? :lol: :wink: :wink:
Afbeelding

St Patrick

@antonius: Ook hier nog even... Wat een vreselijk mooie dame heb jij afgelopen zondag mee naar huis genomen zeg... Zit nu, voor mezelf, te twijfelen tussen een bulldog en poker, maar dit is wel een hele fraaie... Enjoy...

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Dat is weer een hele mooie! Met een voor Winslow in mijn -onervaren- ogen een opmerkelijke vorm!
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

multiballs

Bericht door multiballs »

mooie strakke poker !!

endevos

Bericht door endevos »

antonius schreef:TADAAAAA,wat is ie moooi
Volkomen gelijk, erg mooie pijp!!

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Mooi exemplaar hoor, veel plezier er mee !
Afbeelding

tweetakt [*RIP*]

Bericht door tweetakt [*RIP*] »

Ahh een poker, mijn favoriete model intussen.
R.I.P. 08/04/2013

- Aangepast door Nekker

Winslow Collector

Voor de geïnteresseerden een interview met Poul Winsløw uit 2002:

http://www.pijprokenzeeland.nl/Pennenvr ... 02002.html

St Patrick

@WC... Leuk om te zien... Helemaal TOP... Thanx... (en een bekende pijp trouwens...)

Winslow Collector

St Patrick schreef:@WC... Leuk om te zien... Helemaal TOP... Thanx... (en een bekende pijp trouwens...)
:wink: Ja, die bovenste foto, bedoel je zeker? Behalve de jaarpijpen en de natuurlijk de Harlekin (glad én gerustificeerd) in dat stukje, heb ik er nog eentje die tussen die foto's zit: foto nummer 11.

endevos

Bericht door endevos »

winslow schreef:Als ik schilder, dan “explodeer” ik, dat is mijn stijl. In de schilderijen leg ik mijn ziel, net zoals in mijn pijpen.
Prachtig gezegd!!

Geheel een mooi artikel trouwens, je merkt dat de pijp die man zijn leven is!
=D>

St Patrick

@WC, die foto 11 is ook een mooi exemplaar. Mooie bent, lijkt mij een heerlijke pijp om in een mooie grote rookstoel met ene mooie whisky te roken...

Winslow Collector

St Patrick schreef:@WC, die foto 11 is ook een mooi exemplaar. Mooie bent, lijkt mij een heerlijke pijp om in een mooie grote rookstoel met ene mooie whisky te roken...
200% correct!!!

endevos

Bericht door endevos »

Winslow Collector schreef:Voor de geïnteresseerden een interview met Poul Winsløw uit 2002:

http://www.pijprokenzeeland.nl/Pennenvr ... 02002.html
Ja, Winslow is blijkbaar uit het goede hout gesneden...

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Nog even een kleine update van mijn collectie, die is de afgelopen maanden nog uitgebreid met een mooie Winslow Crown Viking, overgenomen van Harmen in Leerdam.

Afbeelding
Afbeelding

metaltommy

Bericht door metaltommy »

:shock: ... speechless....
Groet,
Tom

tweetakt [*RIP*]

Bericht door tweetakt [*RIP*] »

Je hebt nu eenmaal baas en bovenbaas.
Veel plezier ermee, fraaie pijp.
R.I.P. 08/04/2013

- Aangepast door Nekker

Kynikos

Bericht door Kynikos »

De vraag is waarom Harmen van z'n Winslow af wilde. :P

Harmen

Bericht door Harmen »

Haha, durfte het ook niet echt hard op te zeggen op de meeting, maar nu met veilige afstand :lol::
Met filter vond ik d'r te zwaar trekken, en zonder te licht (jaja, ik weet het, ik ben een zeurpiet!). Heb deze pijp gekocht omdat ik Winslow ontmoete en eigenlijk vond dat ik een pijp van hem moest kopen omdat hij de moeite nam om naar de oude tijd te komen.
Maarja, dan koop je een van de goedkoopste, en niet die ene waar je weg van was... En met deze kreeg ik geen band, gelukkig zit ze nu weer goed onder 'n dak!

Bommel

Bericht door Bommel »

Maar het blijven mooie pijpen die Winlsows.
Veel rook plezier met haar Eliminator.
Afbeelding

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Harmen schreef:Maarja, dan koop je een van de goedkoopste, en niet die ene waar je weg van was... En met deze kreeg ik geen band, gelukkig zit ze nu weer goed onder 'n dak!
Een heel belangrijke les, Harmen, en eentje die ik ook nog geregeld opnieuw moet leren (en niet alleen met pijpen kopen). Soms is gezond verstand en koel redeneren niet voldoende, soms moet je ook echt naar je hart luisteren.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Plaats reactie