Het is weer eens zover, het Nederlands Pijprokers Forum slaat toe...
En toen gooide Harmen een supertwist in de aanbieding... AAAH! Ik bedoel... Ik heb een Supertwist, maar daarbij is de meerschuimvoering aan't afbrokkelen, en ik rook hem niet meer. Nu zijn die dingen niet 'mooi' in normale pijprokerstermen alsvanwege hightech en zo, maar ondertussen zijn het voor mijn gevoel wel stijliconen uit de tijd waarin ik opgroeide, en mijn Super Twist was, alle uiterlijkeheden ten spijt, wel een lekker pijpje om te roken. En zo kon het gebeuren...

Mijn oude Super Twist... En daarachter mijn nieuwe Super Twist. Niet alleen heb ik nu weer een rookbare kop, ik heb ook nog eens ineens de twee meest voorkomende stelen; blank metaal en bruin geanodiseerd aluminium. Nu geef ik qua uiterlijk toch de voorkeur aan de donkere steel (denk ik nu) en dus heb ik de koppen na aankomst al snel verwisseld, waarbij ik nog een eigenaardigheid tegenkwam.

Niet alleen is de nieuwe kop iets groter dan de oude, maar de onderkant is totaal anders; een grote koperen schroef? What the... Ik heb het idee dat hier iemand een Falcon kop -die aan de onderkant inderdaad een veel groter gat hebben- heel deskundig heeft aangepast aan gebruik op een Super Twist steel. Mooi! Nog aparter! Yes!
(Latere aanvulling:) Mijn eerste Super Twist had die schroef waarschijnlijk niet omdat die kop een meerschuimvoering had. Volgens een artikel van het pijpenkabinet is die grote schroef nu net een kenmerk van Supter Twist pijpen. Die trouwens uit Frankrijk blijken te komen... We leren bij...

En zo ziet het nieuwe dynamische duo er nu uit; nieuwe steel met oude kop, voor de show en de volledigheid, en oude steel met de nieuwe kop voor rookbaarheid... Nu nog even een oude opname van de maanlanding vinden, het snordeel van mijn baard verwijderen, en we zijn er weer...
Dank U!
En als de geest eenmaal uit de fles is... Diverse mensen hier onderhouden een draadje met wat ze zoal tegenkomen op marktplaats. En daar ging ik warempel alweer voor de bijl:

Dit is jeugdsentiment, een heel ouderwetse pijp, model buldog, met hoornen steel en ouderwetse maat kop. Wat dat laatste betekent? Let op:

De bovenste is een Parker van wat wij nu een normale maat pijp vinden. Daaronder een Le Duc, met wat in de jaren '60 een normale maat pijp was. En daaronder dus de nieuwste aanwinst, een merkloze pijp, op uiterlijk en materiaal schat ik van voor de oorlog, met een maat die ik vooral bij mijn opa in het pijpenrek zag...
De nieuwe aanwinsten noopten mij wel om eens even mijn oudste pijpparafernalia op te diepen om de foto's aan te kleden. Hmmm, ik heb zin in het CocktailTrio, waar komt dat nu ineens vandaan?