Dirk Bauwens
- Dirk Bauwens
Dirk Bauwens
Ik ben 57 jaar oud en woon in Sint-Niklaas, België. Ik ben gehuwd met Astrid. Zij komt uit Nederland (Rotterdam) en samen hebben we 15 kinderen, waarvan er nog 13 thuis wonen. Een groot gezin dus.
Voorbije oudejaarsavond kreeg ik, naast andere dingen, ook werkelijk iets totaal onverwachts cadeau: een pijp en een pakje tabak.
Dat was een verassing, want ik ben niet-roker. Héél af en toe durf ik wel eens een (gekregen) sigaar aansteken voor de bijbehorende aangename sfeer en geur. Maar op die manier verbruikte ik nog niet eens 1 sigaar per jaar. Echt roken heb ik dus nog nooit gedaan en dat ligt eigenlijk ook niet in mijn bedoeling. Thuis had ik me wel al eens laten ontvallen dat pijproken weinig of niet schadelijk voor de gezondheid zou kunnen zijn. Dat moet mijn vrouw gehoord hebben want zij heeft in de kersperiode één van mijn dochters naar een tabakszaak gestuurd.
Ik was eigenlijk wel aangenaam verrast met dit ongewone nieuwjaarscadeau. De tabak (Voortrekker naturel) had een aangename geur die me in gedachten terugvoerde naar een mooi verleden als kind op bezoek bij grootvader. Ik ging de pijp (Spitfire classic) dan maar stoppen. Natuurlijk kende ik totaal niets van de juiste techniek om dat te doen, er kwam wel rook maar weinig vuur in de pijp en al snel moest ik de pijp terug leeghalen. De volgende dag ben ik op internet gaan zoeken naar wat basis-informatie over pijproken en zo kwam ik er achter dat ik de tabak veel te vast aangedrukt had. Met de opgedane kennis ging ik opnieuw aan de slag. Blijkbaar stukken beter ditmaal: het duurde meer dan een uur voordat het pijpje echt leeggerookt was (wel een stuk of tien lucifers nodig gehad). Ik vond het verbazingwekkend dat met zo weinig tabak zo lang gerookt kon worden. Verder hield ik er geen naar gevoel in mijn hoofd aan over, iets wat mij wel overkomt na enkele trekken aan een sigaar. Die tweede rookbeurt was dus een meevaller.
Ik heb ondertussen uiteraard ook dit leerrijke forum mogen ontdekken. Daardoor ben ik me in een lokale tabakszaak een tweede pijp en wat andere tabak gaan aanschaffen. Deze tweede pijp is een Big Ben Gallery type 154. De tabak die ik heb bijgekocht: Borkum Riff Original, Amphora Full Aroma, Clan Aromatic, Florina Oude Semois, Peterson Old Dublin, Mac Baren HH Vintage Syrian.
Op dit moment heb ik met wisselend succes bijna dagelijks één pijpje gerookt sinds nieuwjaar. Ik doe dat vooral uit principe om de pijpen correct in te roken en om wat te wennen aan de nodige technieken en aan de smaak.
Als nieuweling merk ik momenteel maar weinig verschil in smaak tussen de merken. Vooral de duurdere merken (Peterson Old Dublin, Mac Baren HH Vintage Syrian) kunnen me qua smaak in de mond op dit moment nog niet imponeren. Wat me tot op heden misschien meest aanspreekt is de Amphora Full Aroma. Die heeft een voor mij vrij aangenaam aroma en blijft gemakkelijk branden. Ook de Voortrekker Naturel en de Florina Oude Semois vind ik aangename tabakken.
Nu iets meer over mezelf. Ik ben helaas al ruim 15 jaar ernstig ziek door een chronische ziekte die men CVS of soms ME noemt. Naast een erg grote fysische en mentale handicap zorgt deze ziekte ook voor een erg grote financiële en sociale impact.
Toen ik op mijn 42ste ziek werd, was ik aan de slag als technisch instructeur bij Sabena, de Belgische luchtvaartmaatschappij. Het was een zware, veeleisende job waar ik toch erg veel van hield omdat dat werk nauw aanleunde bij mijn vele interesses op technisch gebied. Ik hield ook van de contacten die ik toen met erg veel mensen had. Het was een erg druk bestaan waar nu niets meer van overblijft.
Gelukkig zijn mijn vele interesses niet afgenomen door mijn ziekte en daar ben ik erg blij mee. In de mate van het mogelijke doe ik thuis wetenschappelijk onderzoek en historisch speurwerk naar kachels en verwarmingsmethodes. Kachels hebben me al mijn hele leven gefascineerd. De laatste tien jaar hou ik me vooral bezig met de zogenaamde finovens en andere massieve kachels. Waarschijnlijk heeft mijn interesse in de pijp ook wel iets te maken met mijn interesse in kachels.
Voorbije oudejaarsavond kreeg ik, naast andere dingen, ook werkelijk iets totaal onverwachts cadeau: een pijp en een pakje tabak.
Dat was een verassing, want ik ben niet-roker. Héél af en toe durf ik wel eens een (gekregen) sigaar aansteken voor de bijbehorende aangename sfeer en geur. Maar op die manier verbruikte ik nog niet eens 1 sigaar per jaar. Echt roken heb ik dus nog nooit gedaan en dat ligt eigenlijk ook niet in mijn bedoeling. Thuis had ik me wel al eens laten ontvallen dat pijproken weinig of niet schadelijk voor de gezondheid zou kunnen zijn. Dat moet mijn vrouw gehoord hebben want zij heeft in de kersperiode één van mijn dochters naar een tabakszaak gestuurd.
Ik was eigenlijk wel aangenaam verrast met dit ongewone nieuwjaarscadeau. De tabak (Voortrekker naturel) had een aangename geur die me in gedachten terugvoerde naar een mooi verleden als kind op bezoek bij grootvader. Ik ging de pijp (Spitfire classic) dan maar stoppen. Natuurlijk kende ik totaal niets van de juiste techniek om dat te doen, er kwam wel rook maar weinig vuur in de pijp en al snel moest ik de pijp terug leeghalen. De volgende dag ben ik op internet gaan zoeken naar wat basis-informatie over pijproken en zo kwam ik er achter dat ik de tabak veel te vast aangedrukt had. Met de opgedane kennis ging ik opnieuw aan de slag. Blijkbaar stukken beter ditmaal: het duurde meer dan een uur voordat het pijpje echt leeggerookt was (wel een stuk of tien lucifers nodig gehad). Ik vond het verbazingwekkend dat met zo weinig tabak zo lang gerookt kon worden. Verder hield ik er geen naar gevoel in mijn hoofd aan over, iets wat mij wel overkomt na enkele trekken aan een sigaar. Die tweede rookbeurt was dus een meevaller.
Ik heb ondertussen uiteraard ook dit leerrijke forum mogen ontdekken. Daardoor ben ik me in een lokale tabakszaak een tweede pijp en wat andere tabak gaan aanschaffen. Deze tweede pijp is een Big Ben Gallery type 154. De tabak die ik heb bijgekocht: Borkum Riff Original, Amphora Full Aroma, Clan Aromatic, Florina Oude Semois, Peterson Old Dublin, Mac Baren HH Vintage Syrian.
Op dit moment heb ik met wisselend succes bijna dagelijks één pijpje gerookt sinds nieuwjaar. Ik doe dat vooral uit principe om de pijpen correct in te roken en om wat te wennen aan de nodige technieken en aan de smaak.
Als nieuweling merk ik momenteel maar weinig verschil in smaak tussen de merken. Vooral de duurdere merken (Peterson Old Dublin, Mac Baren HH Vintage Syrian) kunnen me qua smaak in de mond op dit moment nog niet imponeren. Wat me tot op heden misschien meest aanspreekt is de Amphora Full Aroma. Die heeft een voor mij vrij aangenaam aroma en blijft gemakkelijk branden. Ook de Voortrekker Naturel en de Florina Oude Semois vind ik aangename tabakken.
Nu iets meer over mezelf. Ik ben helaas al ruim 15 jaar ernstig ziek door een chronische ziekte die men CVS of soms ME noemt. Naast een erg grote fysische en mentale handicap zorgt deze ziekte ook voor een erg grote financiële en sociale impact.
Toen ik op mijn 42ste ziek werd, was ik aan de slag als technisch instructeur bij Sabena, de Belgische luchtvaartmaatschappij. Het was een zware, veeleisende job waar ik toch erg veel van hield omdat dat werk nauw aanleunde bij mijn vele interesses op technisch gebied. Ik hield ook van de contacten die ik toen met erg veel mensen had. Het was een erg druk bestaan waar nu niets meer van overblijft.
Gelukkig zijn mijn vele interesses niet afgenomen door mijn ziekte en daar ben ik erg blij mee. In de mate van het mogelijke doe ik thuis wetenschappelijk onderzoek en historisch speurwerk naar kachels en verwarmingsmethodes. Kachels hebben me al mijn hele leven gefascineerd. De laatste tien jaar hou ik me vooral bezig met de zogenaamde finovens en andere massieve kachels. Waarschijnlijk heeft mijn interesse in de pijp ook wel iets te maken met mijn interesse in kachels.
-
welkom op dit fijne forum. mijn eerste tabak naast echte friesche heerenbaai was ook amphora full aroma, een fijne tabak ik hou wel van die ready-rub achtige tabakken brand goed en langzaam. in mijn korte pijprook leventje heb ik al aardig wat verschillende soorten tabak gekocht en gerookt, koop vaak een andere merk/smaak als mn pakje op is. al ben ik nu erg aan de sail, voornamelijk natural en de aromatic bevallen me daar goed van.
Wat betreft 'smaak in de mond', het proeven van de tabak:
Een belangrijk deel van het proeven van tabak, is de rook door de neus uitblazen. Dat moet *voorzichtig* uitgeprobeerd worden en zeker niet bij elke puf gedaan worden.
Met deze techniek passeert de rook de juiste smaak-sensoren. Verder zijn er de geur, het gevoel en natuurlijk de 'sfeer' die meetellen.
Een belangrijk deel van het proeven van tabak, is de rook door de neus uitblazen. Dat moet *voorzichtig* uitgeprobeerd worden en zeker niet bij elke puf gedaan worden.
Met deze techniek passeert de rook de juiste smaak-sensoren. Verder zijn er de geur, het gevoel en natuurlijk de 'sfeer' die meetellen.
- Eliminator
- Moderator
- Arno
- Contacteer:
- tweetakt [*RIP*]
- St Patrick
@Dirk: Een heel warm welkom op dit leerzame forum...
Wat betreft het genietend roken ga ik mee met drfretboard. De pijp roken, en zachtjes door de neus uitademen. Zo proef je het beste de "smaak en geur"van de tabak, en als je het rustig doet dan merk je vanzelf of een tabak warm of koel rookt (dit merk je trouwens ook erg snel op je tong). Succes met het oefenen, en hou ons natuurlijk op de hoogte...

Wat betreft het genietend roken ga ik mee met drfretboard. De pijp roken, en zachtjes door de neus uitademen. Zo proef je het beste de "smaak en geur"van de tabak, en als je het rustig doet dan merk je vanzelf of een tabak warm of koel rookt (dit merk je trouwens ook erg snel op je tong). Succes met het oefenen, en hou ons natuurlijk op de hoogte...

*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****
- janneman
- Contacteer:
Hartelijk welkom Dirk, dank voor je uitgebreide introductie, altijd leuk om te weten wie de gelederen komt versterken. En zo te lezne heb je een goeie start gemaakt met wat een lange vriendschap met de pijp kan worden.
Bewaar de tabakken die je minder bevallen in een goed gesloten doos, eventueel met een papieren koffiefilter erbij waar je, als de tabak droog wordt, wat water op doet (normaal kun je dat ook per pakje doen, als de tabak kurkdroog is).
Meestal verandert de smaak op het gebied van tabak namelijk wel wat in het begin, en het kan goed zijn -zoals je met dat 'op dit moment' al aangaf- dat die tabakken over een jaar veel beter in de smaak vallen. En er wordt ook nog wel eens tabak geruild hier op het forum
Overigens lijk je, met je voorkeur voor baaitabakken als Voortrekker en Semois, al in een bepaalde smaakrichting te zitten waar sommige pijprokers hun hele leven met plezier van roken.
Bewaar de tabakken die je minder bevallen in een goed gesloten doos, eventueel met een papieren koffiefilter erbij waar je, als de tabak droog wordt, wat water op doet (normaal kun je dat ook per pakje doen, als de tabak kurkdroog is).
Meestal verandert de smaak op het gebied van tabak namelijk wel wat in het begin, en het kan goed zijn -zoals je met dat 'op dit moment' al aangaf- dat die tabakken over een jaar veel beter in de smaak vallen. En er wordt ook nog wel eens tabak geruild hier op het forum

Groet, Janneman
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
- Terpentijn
Welkom Dirk. Over fraaie oude kachels, ken je dit bedrijf met mooie radiatoren al? http://www.andera.nl/nl/antieke-radiatoren
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'
- Dirk Bauwens
- Dirk Bauwens
Een gezin met 6 relatief jonge kinderen is zeker al een groot gezin. Het vereist reeds erg anders gaan denken. Ik herinner me vooral uit die periode dat gewone huishoudapparatuur niet meer voldeed. Vanaf toen zijn we tweedehands industriële apparaten gaan aanschaffen. De normale apparaten waren ofwel te klein of ze gingen voortdurend kapot. Voor een groot gezin en het benodigde huishouden moet men liefst ook voldoende ruimte hebben. Wij hebben in die tijd een oud fabriekspand kunnen kopen maar dat is nu niet meer zo vanzelfsprekend.drfretboard schreef:Ik weet nu bij wie ik op dit forum kan aankloppen met 'groot gezin' vragen![]()
Mijn vrouw en ik hebben inmiddels 6 kinderen, wat ik al een groot gezin vind...
Goede ideeën! Zo'n fabriekspand lijkt me natuurlijk geweldig, dat komt het dichtst bij het idee idee van een kasteel binnen wat haalbaar zou kunnen zijnDirk Bauwens schreef:Een gezin met 6 relatief jonge kinderen is zeker al een groot gezin. Het vereist reeds erg anders gaan denken. Ik herinner me vooral uit die periode dat gewone huishoudapparatuur niet meer voldeed. Vanaf toen zijn we tweedehands industriële apparaten gaan aanschaffen. De normale apparaten waren ofwel te klein of ze gingen voortdurend kapot. Voor een groot gezin en het benodigde huishouden moet men liefst ook voldoende ruimte hebben. Wij hebben in die tijd een oud fabriekspand kunnen kopen maar dat is nu niet meer zo vanzelfsprekend.drfretboard schreef:Ik weet nu bij wie ik op dit forum kan aankloppen met 'groot gezin' vragen![]()
Mijn vrouw en ik hebben inmiddels 6 kinderen, wat ik al een groot gezin vind...

Inderdaad is dat niet zomaar meer te vinden (en dat je er dan ook in 'mag' wonen) en qua prijs, met mijn vakgebied op het moment wil het ook niet zo gauw. We wonen nu in een redelijk formaat hoekwoning (huur). Zitten er bij jullie meerlingen bij? Overigens geven wij thuisonderwijs.
- Dirk Bauwens
Bedankt! Mijn ziekte moest ik wel aan mijn verhaal toevoegen omdat het zo'n grote impact op mijn leven heeft.Eliminator schreef:Wat een 'mooi' volledig en open voorstelrondje, minder mooi is de ziekte, heel veel sterkte hierbij.
Ik merkte in dit opzicht dat mijn dagelijkse pijpje een gunstige invloed lijkt te hebben op hoe ik me de volgende uren in mijn bovenkamer voel.
Het lijkt er op dat ik me dan wat beter, helderder en rustiger ga voelen. Tot op heden is dat met nog geen enkel medicijn gelukt.
Dirk Bauwens schreef:Bedankt! Mijn ziekte moest ik wel aan mijn verhaal toevoegen omdat het zo'n grote impact op mijn leven heeft.Eliminator schreef:Wat een 'mooi' volledig en open voorstelrondje, minder mooi is de ziekte, heel veel sterkte hierbij.
Ik merkte in dit opzicht dat mijn dagelijkse pijpje een gunstige invloed lijkt te hebben op hoe ik me de volgende uren in mijn bovenkamer voel.
Het lijkt er op dat ik me dan wat beter, helderder en rustiger ga voelen. Tot op heden is dat met nog geen enkel medicijn gelukt.
Heb je wel eens een darmreiniging geprobeerd? Dat schijnt voor dit soort klachten ook uitzonderlijk goed te kunnen werken. Dat kan op verschillende manieren, o.a. via een oraal kuurtje. Verder zijn wij heel veel aan het bijleren op het gebied van 'raw food' en steeds meer daartoe aan het overstappen. Ook dit kan zeer bevorderlijk blijken voor dit soort klachten.
- Eliminator
- Moderator
Een mooi bijkomend resultaat van dit genotsmidddel dan
,... ikzelf (en dan wil ik geenzins onze situatie's vergelijken) sta vaak te gehaast en te stressvol in het leven en ook bij mij heeft het pijproken rust gebracht, naast het feit dat het simpelweg 'lekker' is, brengt het een rustpuntje in je leven, even tijd voor jezelf en dat heeft me zeker goed gedaan.

- Martin Romijn
- Contacteer:
- Dirk Bauwens
Erg fraaie radiatoren! Ik heb een bookmark voor die site gemaakt.Terpentijn schreef:Welkom Dirk. Over fraaie oude kachels, ken je dit bedrijf met mooie radiatoren al? http://www.andera.nl/nl/antieke-radiatoren
-
- Dirk Bauwens
Onze kinderen zijn er één voor één gekomen. We hebben 8 dochters en 7 zonen. De oudste is 32, de jongste 7 jaar oud.drfretboard schreef: Zitten er bij jullie meerlingen bij? Overigens geven wij thuisonderwijs.
Al sinds een jaar of 10 krijgen onze kinderen die jonger zijn dan 18 jaar ook thuisonderwijs. Daarna volgen ze, indien ze dat wensen, een hogere opleiding.
Momenteel heb ik 3 dochters die universitaire studies volgen en 1 hogere opleiding.
Twee thuiswonende kinderen gaan uit werken en twee kinderen wonen niet meer thuis.
- Dirk Bauwens
Jazeker, het is geweldig wat de ruimte en vele mogelijkheden betreft.drfretboard schreef: Zo'n fabriekspand lijkt me natuurlijk geweldig...
Dit pand werd trouwens rond 1900 gebouwd door de "American Tobacco Company" en hier werden sigaren gemaakt.
Toen ik dit pand kocht, was het echter al ruim 50 jaar voor allerlei andere doeleinden gebruikt en het bevond het zich in een vervallen toestand. Wanneer we een oude trap of een oud plafond afbreken ruiken we duidelijk nog de tabak en we vinden tabakafval (de stelen) tussen het puin. Dat heeft waarschijnlijk goed dienst gedaan als conserveermiddel voor het houtwerk in huis.
Maar zo'n groot pand bezitten, verzekeren, verwarmen, verbouwen en in stand houden is niet meer zo evident in deze tijd.
- Dirk Bauwens
Een aantal van mijn symptomen lijken op die van Multiple Sclerose. Het meest recente nieuws is een sterk vermoeden dat besmetting door een retrovirus CVS zou veroorzaken.drfretboard schreef:Heb je wel eens een darmreiniging geprobeerd? Dat schijnt voor dit soort klachten ook uitzonderlijk goed te kunnen werken. Dat kan op verschillende manieren, o.a. via een oraal kuurtje. Verder zijn wij heel veel aan het bijleren op het gebied van 'raw food' en steeds meer daartoe aan het overstappen. Ook dit kan zeer bevorderlijk blijken voor dit soort klachten.
In ieder geval verdwijnt dit soort ziektes niet met een dergelijke kuren. Helaas. Ik heb al enkele drastische kuren gevolgd en achteraf is men meestal alleen maar erg uitgeput.
Wat eten betreft. Dat doen we gezond genoeg, denk ik. Rauwe groenten, op allerlei manieren bereid, staan hier dagelijks op het menu. Doordat we met zoveel zijn, moet veel zelf worden gemaakt om het leven betaalbaar te houden.
Er worden voornamelijk grondstoffen gekocht, de rest gebeurt hier thuis. Ook hebben we een moestuintje in de buurt waar we onbehandelde verse groenten van kunnen oogsten.