Koollaag

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Koollaag

Bericht door Paul Tummers »

Ik heb voor mezelf nog een oorzaak ontdekt waardoor een pijp plotseling niet meer smaakt; ze moet eens goed schoongemaakt worden met alcohol. Ik gebruik daarvoor 95% alcohol die je in de apotheek kunt kopen, een rager in het flesje en dan de hals van de pijp aan de binnenkant goed schoonmaken, komt altijd verassend veel troep uit, hoe goed je je spullen ook bijhoudt en een deel van die alcohol komt ook via het trekgat onder in de kop terecht. Ik denk dat de alcohol onder in de kop bepaalde stoffen oplost die mede een oorzaak zijn van de smaakverandering.
Apart trouwens hoe nauwkeurig een pijp iemands welzijn kan monitoren, mijn vroegere huisarts werd altijd alert als ik hem zei dat mijn pijp me niet smaakte en vroeg me er zelf vaker naar.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Koollaag

Bericht door The_Undertaker »

Paul Tummers schreef: Apart trouwens hoe nauwkeurig een pijp iemands welzijn kan monitoren, mijn vroegere huisarts werd altijd alert als ik hem zei dat mijn pijp me niet smaakte en vroeg me er zelf vaker naar.
Volgens mij heb je dat al eens eerder verteld, maar toch leuk om opnieuw aan herinnerd te worden. Genoemde huisarts was zelf ook pijproker?
Paul Tummers schreef:Ik gebruik daarvoor 95% alcohol die je in de apotheek kunt kopen
Al een tijdje denk ik, verhip, ik moet eens even langs de apotheek voor zo'n fles. Maar aangezien ik nooit bij de apotheek kom, komt het er niet van. Al enige tijd loop ik wekelijks bij de fysio-/manueel therapeut, en die zit gevestigd in een gezondheidscentrum met, jawel, een apotheek! Morgen dus even stoppen want ik loop er telkens langs zonder er aan te denken. Dank voor de herinnering! :oops:
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Koollaag

Bericht door Paul Tummers »

Neen, die rookte zelf voor zo ver ik weet niet,waar ik over schrijf is al een 30 jaar geleden , er werd toen nog veel meer pijp gerookt en hij was toen zelf al tegen de 60, dus ik denk dat hij wat dat betreft wel ervaring had opgedaan. Met zo'n flesje doe je een paar jaar, goedkoop is het echter niet.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Koollaag

Bericht door robvoorburg »

Hm., ik gebruik alcohol ketonatus 96% (volgens het etiket) van Kruidvat,
geeft dat minder resultaat?

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Koollaag

Bericht door Paul Tummers »

Geen idee! mijn vader zaliger gebruikte gewone spiritus en dat werkte volgens hem ook perfect.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Koollaag

Bericht door Bommel »

robvoorburg schreef:Hm., ik gebruik alcohol ketonatus 96% (volgens het etiket) van Kruidvat,
geeft dat minder resultaat?
Deze heb ik ook in huis en werkt voor mij naar tevredenheid.
Afbeelding

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Koollaag

Bericht door Paul Tummers »

Als het werkt waarom dan veranderen? Kost alleen maar geld en als je ziet wat je voor een pakje tabak kwijt bent, vreselijk gewoon! Had nooit gedacht dat ik nog eens een fatsoenlijke pijp zou kunnen kopen voor de prijs van 10 pakjes tabak!
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Koollaag

Bericht door Wowbagger »

Bommel schreef:
robvoorburg schreef:Hm., ik gebruik alcohol ketonatus 96% (volgens het etiket) van Kruidvat,
geeft dat minder resultaat?
Deze heb ik ook in huis en werkt voor mij naar tevredenheid.
Kijk eens even op de achterkant heren, er staat me iets van bij dat de alcohol van kruidvat bergamot bevat. Iets dat in ieder geval de smaak negatief kan beïnvloeden.

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Koollaag

Bericht door Paul Tummers »

Dat was voor mij een van de redenen om voor de pure alcohol te gaan, zeker weten geen bijmenging van andere stoffen.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Koollaag

Bericht door robvoorburg »

Paul Tummers schreef:Als het werkt waarom dan veranderen? Kost alleen maar geld en als je ziet wat je voor een pakje tabak kwijt bent, vreselijk gewoon! Had nooit gedacht dat ik nog eens een fatsoenlijke pijp zou kunnen kopen voor de prijs van 10 pakjes tabak!
Klopt, sinds een paar is de prijsverhoging voor pijptabak gekoppeld aan de prijsverhoging
voor sigaretten en shag.

Wanneer je over een jaar of tien terugkijkt naar 2016, dan zal je waarschijnlijk zeggen: wat
was pijptabak toen goedkoop. (als het nog te koop is dan)

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Koollaag

Bericht door The_Undertaker »

Paul Tummers schreef:Dat was voor mij een van de redenen om voor de pure alcohol te gaan, zeker weten geen bijmenging van andere stoffen.
Verkopen ze bij de apotheek ook pure alcohol? Ik dacht dat dat ook een geketoneerde variant zou zijn.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Koollaag

Bericht door Paul Tummers »

Dat klopt inderdaad, ik moet nu al mijn tabak bestellen, niet omdat het niet meer te leveren is maar omdat de zaak die voor mij het makkelijkst bereikbaar is veel sigaretten en sigaren, maar nauwelijks pijptabak verkoopt, er is geen vraag naar. Ik denk dat we over een paar jaar idd. onze tabak vanuit het buitenland zullen moeten laten komen waar wel nog pijp gerookt wordt.
Heb even op het flesje met alcohol gekeken, er staat op "Alcohol 96% zuiver, geen vermelding van toevoegingen of bewerkingen, merk is Tendo's.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Koollaag

Bericht door teunis »

Toen ik nog pijp rookte, maakte ik de pijpen in eerste instantie schoon met Wodka. Vooral omdat ik daar nog wat van had staan, en wodka geen eigen smaak heeft.
Later ontdekte ik in Duitsland de dubbelkorn-jenever, die kost ongeveer 5 euro voor een fles en reinigt net zo goed als die dure wodka. Aangezien ik best wel jenever lust, kon een eventueel klein bijsmaakje in een pas gereinigde pijp mij niet zo boeien.
Na 1x roken is een bijsmaakje er sowieso uit verdwenen, heb ik gemerkt. Jenever laat minder geest achter dan latakia! :lol:
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: Koollaag

Bericht door wiele »

Ik weet eigenlijk niet goed hoe zo een dikke koollaag eruit ziet. Ik heb enkele pijpen die ik toch al sinds vorige zomer rook. Ik merk wel dat er een soort aanplak aan de ketel rand mr of het nu al een echte koollaag is weet ik niet. Het voelt wel wat oneffen. Mr om te zeggen dat de ketel veel kleiner is geworden lijkt me niet.

Ik dacht om eens lichtjes met een pijp ruimer dit wat vlakker te schrapen. Of zou ik dat niet doen?

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Koollaag

Bericht door robvoorburg »

wiele schreef:Ik weet eigenlijk niet goed hoe zo een dikke koollaag eruit ziet. Ik heb enkele pijpen die ik toch al sinds vorige zomer rook. Ik merk wel dat er een soort aanplak aan de ketel rand mr of het nu al een echte koollaag is weet ik niet. Het voelt wel wat oneffen. Mr om te zeggen dat de ketel veel kleiner is geworden lijkt me niet.

Ik dacht om eens lichtjes met een pijp ruimer dit wat vlakker te schrapen. Of zou ik dat niet doen?
Een koollaag is goed waarneembaar, het ontstaat na veelvuldig roken. Gek genoeg
vormt de ene pijp sneller iets dan de andere. (Peterson pijpen duren steeds aan de
lange kant om een merk te noemen, daarnaast hangt het ook af welke tabak je
rookt)

De kop ietsje ruimen kan geen kwaad. Ik heb steeds geleerd niet tot op het hout
te gaan, tenzij je de pijp opnieuw wilt inroken.

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Koollaag

Bericht door Paul Tummers »

Als er weinig van te zien is, is hij ook niet echt dik, dus ik zelf zou er niks aan doen voorlopig. Sommige pijpen groeien sneller dicht als anderen en dat is niet alleen afhankelijk van de rookstijl of de tabak, lees maar eens mijn posting in het begin van dit topic.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Koollaag

Bericht door robvoorburg »

Inderdaad apart en nooit ergens iets gehoord of gelezen
dat hout snijdt.

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Koollaag

Bericht door The_Undertaker »

robvoorburg schreef:Inderdaad apart en nooit ergens iets gehoord of gelezen
dat hout snijdt.
Man man man, dat gaat maar door met die woordspelingen :lol: :lol:
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Koollaag

Bericht door Paul Tummers »

Denk dat je gewoon moet ingrijpen indien nodig, bij de ene pijp pas na een (paar) jaar, bij de andere misschien al na een aantal weken.. Wat ik wel weet is dat je het nooit zover moet laten komen als bij de pijp die een tabakshandelaar me ooit liet zien; een trechtervormige koollaag die zo dik was dat een filtersigaret er met klempassing inging onder in de kop...
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Koollaag

Bericht door robvoorburg »

Paul Tummers schreef:Denk dat je gewoon moet ingrijpen indien nodig, bij de ene pijp pas na een (paar) jaar, bij de andere misschien al na een aantal weken.. Wat ik wel weet is dat je het nooit zover moet laten komen als bij de pijp die een tabakshandelaar me ooit liet zien; een trechtervormige koollaag die zo dik was dat een filtersigaret er met klempassing inging onder in de kop...
In de jaren zestig van de vorige eeuw zag je regelmatig dat soort pijpen,
het zou mij niets verbazen wanneer pijprokers zich toen niet of onvoldoende
realiseerde dat uitruimen zo nu en dan noodzakelijk is.
Het kan bij een extreem dikke koollaag zelfs leiden tot het splijten van de
kop.

Ik heb gevoelsmatig een hekel aan pijpen waarbij het lijkt alsof de koollaag
maar niet van de grond komt.
Een van de redenen waarom ik Winsløws zo waardeer.

Ooit las ik: je wordt pas vriendjes met je pijp wanneer er sprake is van enige
koollaag.

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Koollaag

Bericht door Paul Tummers »

Of die kop eventueel gespleten was, kon moeilijk achterhaald worden, was zo'n pijp met een met leer overtrokken kop, zie je tegenwoordig nauwelijks meer dacht ik, maar was in de 60-er jaren een tijdlang mode. Hij zal in elk geval wel goedkoop gerookt hebben, want ruimte voor tabak was er nauwelijks nog :wink:
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Koollaag

Bericht door Paasei »

Wat ik me afvraag ivm de alchohol...

Ik ga gewoon naar de apotheek, geef mijn lege flesje af (zo'n donkerbruin bulkflesje) en krijg dat gevuld met ontsmettingsalcohol terug. Geen merk, geen gezeur, geen toevoegingen, ze hebben dat gewoon in een groot glazen vat staan.

Is dat niet mogelijk in Nederland?

edit : krijgen tegen betaling uiteraard...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Koollaag

Bericht door The_Undertaker »

Ons bent zuunig, ook de apothekers.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
gewoon ik
Berichten: 1145
Lid geworden op: 26 aug 2013 11:48
Locatie: Flora

Re: Koollaag

Bericht door gewoon ik »

zaterdag zijn apothekers open in België, dus koop niet alleen alcohol in biervorm als je naar Wuustwezel gaat.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Koollaag

Bericht door robvoorburg »

Eergisteren heb ik mijn frequent gerookte meerschuimen pijp
ontdaan van de koollaag, bij meerschuim doe ik dat tot op de
huid.
Normaliter houdt ik dat bij door zo nu en dan een kritische blik
in de ketel te werpen om de dikte te schatten, deze pijp is
blijkbaar even aan de aandacht ontsnapt.

Inmiddels is de geruimde kop een feit en ik verbaas me erover
hoeveel beter de tabak smaakt dan voorheen.

Ik heb wel eens eerder gehoord/gelezen dat een te dikke koollaag
de smaak van de te roken tabak niet ten goede komt.

N.b. bij het ontkolen van een houten kop laat ik bewust een klein
laagje aanwas zitten.

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Re: Koollaag

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Aangezien dit toch over de koollaag gaat.

Wat zou vochtabsorberender zijn, het hout of de koollaag? Ik leg uit.

De 1ste keer dat ik mijn Peterson rookte was ze helemaal gevuld met Old Dublin. Na 2 uur zitten was ze op door de plaatsing van het rookkanaal. Het dunne deel van het reservoir was maar voor een kwart gevuld met vocht. 2de keer roken met half gevuld met Kentucky Bird ( ivm rookkanaal, uurtje) zat er geen druppel vocht in het reservoir. Pijp beide keren koud tot handwarm tijdens het roken.

Ter vergelijking, mijn MR Brog met dezelfde tabakken die ik 45 tot 60 minuten mee. Die zit dan met heelrusting roken (net zoalsde Pete) tegen pruttelen aan. Net niet genoeg vocht in de filter kamer om te pruttelen zowel met als zonder filter. Deze word tevens ook veel warmer. Deze heeft al wel een koollaagje (net zichtbaar)

Nu kun je 2 pijpen niet vergelijken maar mijn conclusie neigt naar, het hout is absorberende dan een koollaag. Op school met assortiment kennis is mij ook altijd vertelt dat hout ontzettend vocht absorberend is.
The eagle flies alone!

Gebruikersavatar
capricorn
Berichten: 302
Lid geworden op: 30 aug 2013 09:42
Locatie: Heerlen

Re: Koollaag

Bericht door capricorn »

Ik ga ervan uit dat het die Peterson met P-lip mondstuk is.
daar gaat minder speeksel in de pijp dan bij normaal mondstuk.

Kiske

Re: Koollaag

Bericht door Kiske »

Ongeveer de helft van mijn collectie had na een jaar of 3 weer eens wat aandacht nodig wat betreft de koollaag. Ook was bij 1 pijp plots een vrij groot deel van de koollaag losgekomen waardoor ik deze tot op het naakte hout heb aangepakt.

Hiervoor in plaats van het botte mesje waar ik dat tussendoor wel eens mee doe, eindelijk een wat zwaardere pijpenruimer gekocht. Dat scheelt aanzienlijk in tijd! 20 pijpjes in evenzovele minuten keurig geruimd!

Op onderstaande foto mijn nieuwe ruimer tussen het resultaat van haar 1e arbeid!

Afbeelding

't was onderhand tijd.....

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Koollaag

Bericht door Paul Tummers »

Ik heb dezelfde ruimer, al heel lang, het ding werkt prima, alleen vind ik het jammer dat door het profiel van de gebogen mesjes het gedeelte onder in de kop niet wordt aangepakt.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Kiske

Re: Koollaag

Bericht door Kiske »

Dat onder in de ketel klopt. Tegelijk heb ik zelden of nooit een pijp waar helemaal onderin de koollaag te dik wordt. Waarschijnlijk omdat bij het leegmaken van de pijp deze wat meer met het "schepje" van de driepoter geraakt wordt of het allerlaatste beetje door opgebouwd vocht onderin niet meer zo makkelijk aan de ketelbodem hecht.

Plaats reactie