Oud Brugge - Vanille

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Oud Brugge - Vanille

Bericht door Eliminator »

Naar oud recept
Fijne snede
Pijptabak van authentieke belgische kwaliteit waaraan vanillearoma is toegevoegd.

Aroma: vanille
Smaak: mild
Kamer opmerking: aangenaam

Blik 150 gram.


Afbeelding / Afbeelding
Afbeelding

Satyr
Berichten: 91
Lid geworden op: 29 sep 2014 20:23

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door Satyr »

Sorry dat ik dit topic na vier jaar even Frankenstein, maar heeft iemand enig idee waar deze tabak vervaardigd wordt?
Een tevreden roker is geen onruststoker.

Gebruikersavatar
gewoon ik
Berichten: 1145
Lid geworden op: 26 aug 2013 11:48
Locatie: Flora

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door gewoon ik »

ik dacht eerst dat het over de kaas ging. :oops:

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door Deadl0ck »

Satyr schreef:Sorry dat ik dit topic na vier jaar even Frankenstein, maar heeft iemand enig idee waar deze tabak vervaardigd wordt?
Zal vast niet brugge zijn.... Vind 150 gram ook een rare verpakking maat trouwens, kan aan mij liggen?
gewoon ik schreef:ik dacht eerst dat het over de kaas ging. :oops:
Brugge bier kaas ken ik wel... laatst voor het eerst gehad, bijzonder goed bevallen! Een vanille kaas.... lijkt me... Nee.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
Denis Mac Kie
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 dec 2013 19:09
Locatie: Vogezen (Frankrijk)

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door Denis Mac Kie »

Wordt vervaardigd in Kruishoutem in België. Productie overgekocht van een fabrikant in Brugge. Morgen meer erover want via de tablet wordt het te lang...
Vriendelijke groeten
Denis
Confrater Pijpgenootschap St.Claude

Gebruikersavatar
PhilipV
Berichten: 2120
Lid geworden op: 04 aug 2012 21:07
Locatie: Deinze, België

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door PhilipV »

Dat is hier vlak naast mijn deur. Weet je toevallig waar ergens te Kruishoutem? (eerlijk gezegd nog nooit tegengekomen)
“It is quite a three pipe problem, and I beg that you won't speak to me for fifty minutes.”
― Arthur Conan Doyle, The Red Headed League

Gebruikersavatar
Denis Mac Kie
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 dec 2013 19:09
Locatie: Vogezen (Frankrijk)

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door Denis Mac Kie »

Het is een ideale dagdagelijkse pijptabak voor wie van licht gesausde tabak houdt. Rookt aangenaam, heeft een vrij aanvaardbare room note (wat de omgeving zeker zal waarderen) en is een mooi compromis tussen de zwaardere “bruine” tabakken (Semois, Saint-Claude bvb) en aromatische merken.
Wordt vervaardigd door Flandria Tobaccos (Kruishoutem, België) dat een familiebedrijf is dat reeds 75 jaar bestaat, een bedrijf waar technologie en ambacht elkaar ontmoeten.
De derde generatie doet er alles aan om de verdere ontwikkeling van het bedrijf in goede banen te leiden.
Bij Flandria is de kwaliteit zeer belangrijk. De kwaliteit van de producten komt van de hoge kwaliteit tabaksbladen. Zij maken hoofdzakelijk sigarettentabak.
Oud Brugge pijptabak is een samenstelling van Flue-cured Virginia, light-air cured Burley, Orient en andere sun-cured tabakken.
Deze variëteiten werden geselecteerd uit kwaliteitstukken van 4 continenten met name Europa, Amerika, Azië en Afrika.
Er is geen Belgische tabak in verwerkt aangezien deze behoort tot de Dark-air-cured groep.
Waarom “naar oud recept” ?
In de jaren 70 heeft Flandria de firma De Neve te Brugge overgenomen en zijn producten verder geproduceerd. Oud-Brugge was een merk van De Neve en het recept werd behouden, daarom staat er “naar oud recept” vermeld.
In de mengeling werd echter vanillesmaak toegevoegd.
Afbeelding
Oud-Brugge is verkrijgbaar in een pot van 100gr. Momenteel is het een kleine pot, maar binnenkort zullen ze grotere potten gebruiken. De prijs en de grammage zullen ongewijzigd blijven. De reden is technisch: 100gr van Oud-Brugge is te volumineus voor zo een kleine pot.
Oud-Brugge is verkrijgbaar in alle winkels in België, behalve grote ketens (Cora, Carrefour, Delhaize, Shell, Texaco…). Bij alle dagbladhandels en zeker speciaalzaken kan u daar Oud-Brugge kopen.
Vriendelijke groeten
Denis
Confrater Pijpgenootschap St.Claude

Satyr
Berichten: 91
Lid geworden op: 29 sep 2014 20:23

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door Satyr »

Heel erg bedankt voor de uitleg! Ben namelijk aan een artikel aan het werken over de (uitstervende) Belgische tabaksindustrie. Mocht het verschijnen, hou ik zeker het forum op de hoogte!
Een tevreden roker is geen onruststoker.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door Arno »

Satyr schreef:Heel erg bedankt voor de uitleg! Ben namelijk aan een artikel aan het werken over de (uitstervende) Belgische tabaksindustrie. Mocht het verschijnen, hou ik zeker het forum op de hoogte!
Ook hier dank voor de uitleg! Enne, Satyr, als het artikel klaar is, zou ik die dan mogen vertalen naar het Engels? :roll:
Afbeelding

Satyr
Berichten: 91
Lid geworden op: 29 sep 2014 20:23

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door Satyr »

Van mij zeker, maar het is voor P-Magazine, een van de grootste tijdschriften in Belgenland. :) Bovendien, het is veel 'als' en 'indien'. Maar tot nu toe lijken ze wel enthousiast te zijn over het onderwerp. Een ander deel van het plan is om Vincent Manil of Joseph Martin te contacteren en te vragen of ik een dag mee mag helpen op het veld.

Nu, ik ben ook maar een stagiair en moet me nog wat bewijzen. Het is goed mogelijk dat ze het onderwerp wel gaan doen, maar dat ik het niet zelf ga mogen schrijven.
Een tevreden roker is geen onruststoker.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door Arno »

Satyr schreef:Van mij zeker, maar het is voor P-Magazine, een van de grootste tijdschriften in Belgenland. :) Bovendien, het is veel 'als' en 'indien'. Maar tot nu toe lijken ze wel enthousiast te zijn over het onderwerp. Een ander deel van het plan is om Vincent Manil of Joseph Martin te contacteren en te vragen of ik een dag mee mag helpen op het veld.

Nu, ik ben ook maar een stagiair en moet me nog wat bewijzen. Het is goed mogelijk dat ze het onderwerp wel gaan doen, maar dat ik het niet zelf ga mogen schrijven.
Neem ook eens contact op met forumlid "semois". Hij organiseert mede wandelingen door de Semois-streek waarbij je langs de werkelijke Semoisvelden loopt en de boeren kan ontmoeten.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Denis Mac Kie
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 dec 2013 19:09
Locatie: Vogezen (Frankrijk)

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door Denis Mac Kie »

Ik raad je eerder J.Martin aan. Een schat aan informatie, zeer vriendelijk man. Hij nodigt tijdens de oogst gemakkelijk mensen uit. Vind zijn Semois trouwens beter dan die van Manil, maar dat is uiteraard kwestie van smaak!
Vriendelijke groeten
Denis
Confrater Pijpgenootschap St.Claude

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door wiele »

zijn hier nog mensen die oud brugge vanille geprobeerd hebben?
ik heb deze onlangs zien staan in de winkel in Bree waar ik wel eens kom. de verkoopster zei dat ze die moet bestellen voor ne klant.
als mijn andere aromatics op zijn wil ik die wel eens proberen. ondertussen voreg ik me af of er nog mensen waren die deze al hadden gerookt.
ik ken van vanille smaak enkel de mac baren vanille cream en de holger danske mango en vanille. vooral de mac baren viel me wel mee.
maar ik probeer steeds andere tabakken als ik er een volledig op heb.

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door wiele »

Ik heb deze tabak reeds in mn bezit en er al 3 pijpen van gerookt. Ik moet zegen dat ie erg lekker is.
Let op. Enkel voor diegenen die van zoet houden natuurlijk. Ik vind hem beter dan Mac baren vanille cream. En wel om de duidelijke reden dat ie droger rookt. De tabak is al "droog" op zich en mooi los. Dus geen gedoe met de pijp te stoppen. Wel goed vast stoppen zou ik zeggen. Geen gepruttel in de ketel. Of toch zeeeer beperkt. Smaak komt beter uit dan de vanille cream van Mac baren.
Denk dat de nicotine wel meevalt omdat mn maag er niet veel van merkt.
De geur in de pot is erg zoet, veel zoeter dan een koekjestrommel dus das wel wennen.
Maar je kan deze de hele dag Door roken zonder problemen. Hij lijkt erg op baai tabak op het zicht maar dan losser (dan bvb voortrekker).
Ik ben alleszins overtuigd.
Enigste wat ik moet vermelden is dat op mijn pot niet "vanille" staat geschreven. Er staat niets op buiten "oud brugge" " naar oud recept".

Kortom erg gemakkelijke tabak. Best vast stoppen. Rookt vr mij als een baai mr dan nog makkelijker. En erg zoet.

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door rivulus »

Weet iemand een webshop die naar Nederland levert en dit spul heeft? Heb wat zitten surfen, maar krijg de indruk dat het internet aan de Belgische detailhandel voorbij is gegaan....
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door wiele »

Zou het niet weten eigenlijk. Ik kon hem hier in de spar winkel in België zo bestellen.
Een doos (kartonnen blik) kost hier 11,70 euro. Ik heb het al eens verstuurd naar iemand in Nederland (dacht sidekickelvis).
Dus moest de nood hoog zijn wil ik je wel van dienst zijn mits je de verzending betaalt. Maar zo een doos is groot en moet dus in een grote verpakking verstuurd worden met de kosten die niet allerminst zijn tot gevolg.

Enfin. Ik hoor het wel. Mss Hft iemand hier andere ideeën of kan het naar een meeting meegebracht wdn

kiske

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door kiske »

http://www.au-plaisir-de-vivre.be/nl/ta ... -100g.html

Als dit de juiste is, bij deze shop heb ik laatst ook de nodige semois besteld. Vooraf betalen via bankoverschrijving en netjes geleverd.

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door rivulus »

kiske schreef:http://www.au-plaisir-de-vivre.be/nl/ta ... -100g.html

Als dit de juiste is, bij deze shop heb ik laatst ook de nodige semois besteld. Vooraf betalen via bankoverschrijving en netjes geleverd.
Ik denk dat dat een andere is (oud Brugge ipv oud Brugge vanille). Wel een optie voor semois!

@wiele; dank voor het aanbod. Ik zoek nog even verder, maar misschien maak ik er nog gebruik van.. :sherlock:
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door Sidekickelvis »

wiele schreef:Zou het niet weten eigenlijk. Ik kon hem hier in de spar winkel in België zo bestellen.
Een doos (kartonnen blik) kost hier 11,70 euro. Ik heb het al eens verstuurd naar iemand in Nederland (dacht sidekickelvis).
Klopt. Lekkere tabak. En goedkoop dus. Daar lust ik nog wel wat van. Als je naar Wuustwezel komt kan ik daar vandaan wel e.e.a. meenemen richting Rivulus. Ik zou zelf graag twee dozen meenemen, kun jij dat regelen?

Bvd

SKE.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door wiele »

Ben zelf niet aanwezig in wuustwezel. Dus dan zal dat wat moeilijk zijn. Maar ik kan me niet voorstellen dat er geen ander stel Vlamingen daar aan kunne geraken? Iemand. .. ?

Gebruikersavatar
jarjarbinks
Berichten: 292
Lid geworden op: 08 nov 2013 14:48
Locatie: Naast Sittard
Contacteer:

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door jarjarbinks »

Voor mij ook zou graag een pot willen hebben. Als iemand ze mee kan nemen betaal ik graag vooruit.

Of iemand weet waar ik ze in de buurt van Maasmechelen kan kopen. Ben er wel bekend maar weet zo geen pijptabak zaken die ze zouden hebben.
Voor mijn pennen en tampers en meer kijk op: PENNEN SITE

Mijn pijpen collectie klik HIER

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door wiele »

Ben niet super in geografie. Mr is bree niet iets in de richting van maasmechelen? Bij huis aerts in Bree verkopen ze oud brugge.
Of als je een spar winkel in de buurt hebt en ze doen de moeite om het bij hun leverancier na te vragen. .. . Zo deed ik het ook.

Gebruikersavatar
jarjarbinks
Berichten: 292
Lid geworden op: 08 nov 2013 14:48
Locatie: Naast Sittard
Contacteer:

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door jarjarbinks »

wiele schreef: huis aerts in Bree
Bedankt voor je tip ga ik zeker eens kijken. Huis Aerts kon ik nog niet.
Voor mijn pennen en tampers en meer kijk op: PENNEN SITE

Mijn pijpen collectie klik HIER

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door wiele »

Voor je gaat mss eens mailen met huis aerts. Mailadres is te vinden op hun site, heer binks.
Ik heb er goede ervaringen mee. Kan ook tabakken bestellen moest dat gewenst zijn. Vooral de jongeman kan dan kijken of zijn leverancier dat voor handen heeft.

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door rivulus »

Ik zit er over te denken om ergens voor WW nog een keertje de trein te pakken naar antwerpen. Als dat doorgaat kan ik misschien daar wat blikken scoren.

@SKE: als ik dat doe zal ik ook twee voor jou meenemen voor WW
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
jarjarbinks
Berichten: 292
Lid geworden op: 08 nov 2013 14:48
Locatie: Naast Sittard
Contacteer:

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door jarjarbinks »

Ben vandaag bij Huis Aerts geweest. Helaas geen Oud Brugge-Vanille.
Wel gewoon Oud Brugge. Kon er ook niet zomaar aankomen. Ging het wel proberen maar hij was niet zeker.

Wel vriendelijk ontvangen en ook nog een whisky te proeven gehad. Verkopen er veel drank en sigaren.
Voor mijn pennen en tampers en meer kijk op: PENNEN SITE

Mijn pijpen collectie klik HIER

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door wiele »

Dat bedoel ik nou net met mijn post over "omgekeerde wereld". Jammer dat jarjar verkeerd geïnformeerd is geweest in de winkel terwijl de gewone "Oud Brugge" eigenlijk de vanille is, mr ze zetten dat niet meer op het blik.
Ik had dat al vertelt aan de eigenaar. Mr ja, blijkbaar luisteren ze dan toch niet zo goed :|
Wat ook kan is een spar winkel bevragen. Die bestellen ook tabakken en die kunnen daar wel aan geraken. (Natuurlijk niet de meer verfijndere tabakken zoals SG en dergelijke.

Gebruikersavatar
jarjarbinks
Berichten: 292
Lid geworden op: 08 nov 2013 14:48
Locatie: Naast Sittard
Contacteer:

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door jarjarbinks »

Ha die Wiele,

Bedankt voor je melding. Heb wel een 'gewone' pot Oud-Brugge gekocht.
Wat ik zie (proeven kan ik nog niet zeggen) is dat deze pot geen vermelding 'Vanille' heeft zoals eerder in deze post op een foto te zien is.
Heb er een foto van gemaakt. Vraag is nu is het dezelfde tabak of is er toch verschil.

Afbeelding
Voor mijn pennen en tampers en meer kijk op: PENNEN SITE

Mijn pijpen collectie klik HIER

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door wiele »

Antwoord is: Nope.

Ik heb net dezelfde pot gekocht toen omdatbik dacht:" ach, dan de gewone eens proberen Hoe die al van kwaliteit is. De vanille komt nog wel eens"
Toen ik de pot opende, kwam er een hevige koekjesgeur me tegemoet. Dus je gaat ervan verschieten. Geloof me.

De tabak is ook erg droog dus niet wanhopen dat de tabak uitgedroogd is. Je mag vast stoppen mr rustig puffen!

Misschien aan de moderator vragen om de eerste foto van deze post te vervangen Door de jouwe Jarjar. Want dat zijn dus de nieuwe potten waarschijnlijk waar geen "vanille" meer op vermeld staat.

Gebruikersavatar
jarjarbinks
Berichten: 292
Lid geworden op: 08 nov 2013 14:48
Locatie: Naast Sittard
Contacteer:

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door jarjarbinks »

Dank je Wiele. Geheel duidelijk.
Voor mijn pennen en tampers en meer kijk op: PENNEN SITE

Mijn pijpen collectie klik HIER

Plaats reactie