Ik vind, dat hiermee de "kunst" van het pijproken verloren gaat.
Het stoppen van de pijp is per individu (zie wat Godfrey net terecht aanhaalt), per pijp (vorm, afmeting) en per tabak (snede, vochtigheid) anders. Vele verschillende factoren met nog veel meer verschillend uitkomsten vervangen met 1 universeel apparaatje?
Hoe leer je, als beginner (en ik kleun zelf, na ruim 25 jaar pijproken, nog vaak zat mis door een nieuwe tabak verkeerd te stoppen, dus als pijproker ben je nogal wat jaartjes een beginner

), nu een pijp goed te stoppen door het trucje over te laten nemen door een automaatje? Je leert pas na enkele (???) mislukkingen het trucje en gevoel in de vingers.
En ik ben verre van een ambachtsman of kunstenaar, maar de meeste pijprokers die ik ken verdiepen zich ergens in, vaak in zaken die met authenticiteit, ambacht of kunsten te maken hebben. Handwerk vinden de meesten prachtig, juist door de menselijke afwijkingen in het eindproduct. Of gaan we nu, als pijprokers met een automaatje om de pijp te stoppen, geen schilderijen meer bewonderen/kopen maar printen we het plaatje zelf wel uit om aan de muur te hangen? En moet houtsnijwerk vervangen worden door CNC-machines? Gaan we massaal geproduceerd bier/whisky/wijn drinken omdat we de ambachtelijke variaties in drank (en eten) liever vervangen door automatisering? En zo kan ik nog wel een heel rijtje opnoemen.
Ik zie in dit apparaatje maar één groot voordeel, omdat ik enkele lichamelijk gehandicapte pijprokers ken: je kunt, als je eigen handen niet meer willen, iemand in je omgeving dan toch in ieder geval een "gemiddeld goed gestopte" pijp laten stoppen. En met andere hulpmiddelen dan toch redelijkerwijs van een tabakje genieten.