Pijpvuller... Omdat?

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
PPMP

Pijpvuller... Omdat?

Bericht door PPMP »

En ineens kwam dit voorbij...

Afbeelding

Ik had 'm al als gadget in mijn bestelmandje zitten, totdat ik dacht... Ja, waarom eigenlijk?
Waar is dit eigenlijk voor ontwikkeld? Om je tabak droog te houden tijdens de eh... jacht?
Om makkelijker je pijp te kunnen stoppen, voor diegene (zoals ik) die de kunst nog niet machtig is?
Waarom???

Pascal

kiske

Re: Pijpvuller... Omdat?

Bericht door kiske »

Eeeehh, met zo'n pijpvuller kun je dinges zodat je met ding of zonder onding je ding kan doen zonder te dingessen!

denk ik.....

Janno
Contacteer:

Bericht door Janno »

Proest
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis »

Je kunt er een extra pijpvulling in meenemen want dat ronde ding is natuurlijk veeeeeul handiger dan een flakeblikkie.........

Oh nee.........

Over flakes gesproken.....

Oprollen?????
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

rivulus

Bericht door rivulus »

Ik heb zo'n ding nog ergens liggen, bijvangst van een 'Pfeifen Konvolut". Je mag 'm zo van me hebben.

Het is een soort injektiespuit waar de punt van open is gesneden. Buiten dat zo'n ding onhandig is en een behoorlijk volume inneemt voor het volume tabak dat er in past werkt dat automatisch stoppen ook niet.
Je hebt maar 1 maat terwijl het volume van een pijpenketel behoorlijk varieert. En als er al een volume is waarbij het wel werkt heb ik die nog niet gevonden (heb ook niet echt hard gezocht)
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Immler

Bericht door Immler »

Lijkt mij wel handig voor het inbrengen van zetpillen. :mrgreen:
Afbeelding

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Het ding heeft dacht ik een diameter van 20mm . Veel oppeningen hebben dit ook ,dus dat zou moeten passen . Hij is idd om een of twee vullingen tabak mee te nemen onderweg ipv een blik . Echter is er nog een andere handigheid aan dit ding die veel mensen niet weten . Een hoop beginnende pijprokers hebben moeite om de pijp op een juiste vastheid te stoppen . Na even uitvogelen met dit ding , tabak erin en samenpersen krijg je een voor je veelgebruikte tabak ideale dichtheid . Een streepje op de huls en je hebt bij gebruik van eenzelfde tabak iedere keer een perfect gestopte vastheid . Jawel hoor ik zeggen , maar een pijp moet toch in verschillende lagen gestopt worden ? Helaas gebruik ik die methode al lang niet meer maar de Duitse methode welke in een keer vol stopt , deze werkt voor mij het beste . Wat niet weg neemt dat het in laagjes stoppen voor iemand anders wel goed kan werken .

Godfrey

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Ik vind, dat hiermee de "kunst" van het pijproken verloren gaat.

Het stoppen van de pijp is per individu (zie wat Godfrey net terecht aanhaalt), per pijp (vorm, afmeting) en per tabak (snede, vochtigheid) anders. Vele verschillende factoren met nog veel meer verschillend uitkomsten vervangen met 1 universeel apparaatje?

Hoe leer je, als beginner (en ik kleun zelf, na ruim 25 jaar pijproken, nog vaak zat mis door een nieuwe tabak verkeerd te stoppen, dus als pijproker ben je nogal wat jaartjes een beginner :mrgreen: ), nu een pijp goed te stoppen door het trucje over te laten nemen door een automaatje? Je leert pas na enkele (???) mislukkingen het trucje en gevoel in de vingers.

En ik ben verre van een ambachtsman of kunstenaar, maar de meeste pijprokers die ik ken verdiepen zich ergens in, vaak in zaken die met authenticiteit, ambacht of kunsten te maken hebben. Handwerk vinden de meesten prachtig, juist door de menselijke afwijkingen in het eindproduct. Of gaan we nu, als pijprokers met een automaatje om de pijp te stoppen, geen schilderijen meer bewonderen/kopen maar printen we het plaatje zelf wel uit om aan de muur te hangen? En moet houtsnijwerk vervangen worden door CNC-machines? Gaan we massaal geproduceerd bier/whisky/wijn drinken omdat we de ambachtelijke variaties in drank (en eten) liever vervangen door automatisering? En zo kan ik nog wel een heel rijtje opnoemen.

Ik zie in dit apparaatje maar één groot voordeel, omdat ik enkele lichamelijk gehandicapte pijprokers ken: je kunt, als je eigen handen niet meer willen, iemand in je omgeving dan toch in ieder geval een "gemiddeld goed gestopte" pijp laten stoppen. En met andere hulpmiddelen dan toch redelijkerwijs van een tabakje genieten.

Asmodeus

Bericht door Asmodeus »

Als beginner vind ik ook dat het handmatig stoppen en het regelmatige falen daarin bijdragen aan de charme van het pijproken: ik geniet er echt van als ik dan eens een perfect gestopte pijp rook. Desalniettemin kan ik me best voorstellen dat de pijpvuller handig is om een extra pijpvulling mee te nemen, hoewel ik zelf net zo lief een blikje in mijn zak steek.

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Ik zie in dit apparaatje maar één groot voordeel, omdat ik enkele lichamelijk gehandicapte pijprokers ken: je kunt, als je eigen handen niet meer willen, iemand in je omgeving dan toch in ieder geval een "gemiddeld goed gestopte" pijp laten stoppen. En met andere hulpmiddelen dan toch redelijkerwijs van een tabakje genieten.

Paul in je uitleg heb je helemaal gelijk is ook niet mijn ding maar ik heb er eens een tijdje mee zitten spelen,meer als een gadget .Echter wat je hierboven aanhaalt daar had ik nog helemaal niet bij stil gestaan en kan een uitkomst zijn .

Godfrey

kvangemert

Bericht door kvangemert »

Dus als ik het goed begrijp heeft dit dingetje een heel ander gebruiksdoel dan dat het hier bij mij heeft. Nl. een soort van stressbal. Heel leuk om de handen mee bezig te houden, je kan er wat op- en afdraaien, in en uit trekken, ... Echt een leuk speeltje als je zit te wachten. Zo zie je maar, ze vinden voor alles wel wat.
clear skies and happy hunting
oftewel droge pijpen en voldoende tabak

Mikali

Bericht door Mikali »

Mij lijkt het ook enkel handig om tabak te vervoeren.
Ik loop nu ook geregeld te kloten met een los blik, of een pouch en vind dat persoonlijk alles behalve handig ...
Ik heb daarom wel al gedacht aan een tabakspouch, maar omwille van verschillende soorten tabak (aromatisch), denk ik niet dat dat een goed idee is.
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

capricorn

Bericht door capricorn »

Als wij ervan uitgaan een pijp maar een keer per dag te roken, is het toch een kleinigheid om de 2de pijp gestopt/gevuld mee te nemen

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

capricorn schreef:Als wij ervan uitgaan een pijp maar een keer per dag te roken, is het toch een kleinigheid om de 2de pijp gestopt/gevuld mee te nemen
Precies, kurkje o.i.d. erop en "op reis".

rivulus

Bericht door rivulus »

Of gewoon een paar samplezakjes meenemen. Die kleine ziplock zakjes kosten geen drol.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Rob

Bericht door Rob »

Het geheel doet me nu denken aan een 'gemoderniseerde' versie van de aloude pijp. Hij was van buiten van plastic, zag eruit als een nietmachine en je kon er verschillende 'ladingen' tabak in stoppen die je als een shotgun elke keer in de ketel kon persen. Zag er bizar uit en nooit meer wat van gehoord.
Wie weet nog wat dat ding was?

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Zoiets wordt door een niet-pijproker gekocht, die dit aan een
pijproker geeft.
Deze zal er aanvankelijk best blij mee zijn en het ook wel eens
gebruiken, maar het zal geen blijvertje blijken.

Bommel

Bericht door Bommel »

Winslow Collector schreef:
capricorn schreef:Als wij ervan uitgaan een pijp maar een keer per dag te roken, is het toch een kleinigheid om de 2de pijp gestopt/gevuld mee te nemen
Precies, kurkje o.i.d. erop en "op reis".
Of een winddekseltje.
Afbeelding

rivulus

Bericht door rivulus »

Doe eens een google op "cartridge tobacco pipe patent" en je krijgt de wereld aan oplossingen voor dit probleem...
Robert W. Service

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ach, ik heb de aanschaf wel overwogen, en als ik ze eens ergens in real life zie liggen zou ik er vermoedelijk nog wel een kopen ook. Nuttig? Nee, niet echt, meer als hebbedingetje, als grapje om ook eens op tafel te leggen.

Voor een of twee pijpen tabak meenemen waren vroeger overigens die plastic busjes van kleinbeeld fotorolletjes erg populair. Een geklooi om de tabak van daaruit in je pijp te krijgen, maar hij droogde niet uit nee.

Aangaande de 'nietmachine' die rob noemde; ik denk dat dat de 'autoloader' was van Piparette:
Afbeelding
http://ryomagazine.com/filters.htm, wat omlaag scrollen... Te lelijk om los te lopen, naar mijn idee. Dan is die metalen 'afgezaagde injectiespuit' nog zo gek niet...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Rob

Bericht door Rob »

Ja die autoloader was 't!

Robert
Contacteer:

Bericht door Robert »

kvangemert schreef:Dus als ik het goed begrijp heeft dit dingetje een heel ander gebruiksdoel dan dat het hier bij mij heeft. Nl. een soort van stressbal. Heel leuk om de handen mee bezig te houden, je kan er wat op- en afdraaien, in en uit trekken, ... Echt een leuk speeltje als je zit te wachten. Zo zie je maar, ze vinden voor alles wel wat.
Ik weet nog wel iets anders om als stressbal te gebruiken maar ja dat staat zo schunnig. :oops: :oops: :oops:
Consuetudinis vis magna est

Groeten, Robert.

www.twitter.com/Robert_W65

Whitesnake

Bericht door Whitesnake »

Ooit gezien maar ik hou toch meer van het handwerk... :D :D

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

janneman schreef:Ach, ik heb de aanschaf wel overwogen, en als ik ze eens ergens in real life zie liggen zou ik er vermoedelijk nog wel een kopen ook. Nuttig? Nee, niet echt, meer als hebbedingetje, als grapje om ook eens op tafel te leggen.

Voor een of twee pijpen tabak meenemen waren vroeger overigens die plastic busjes van kleinbeeld fotorolletjes erg populair. Een geklooi om de tabak van daaruit in je pijp te krijgen, maar hij droogde niet uit nee.

Aangaande de 'nietmachine' die rob noemde; ik denk dat dat de 'autoloader' was van Piparette:
Afbeelding
http://ryomagazine.com/filters.htm, wat omlaag scrollen... Te lelijk om los te lopen, naar mijn idee. Dan is die metalen 'afgezaagde injectiespuit' nog zo gek niet...

Haha ik heb er nog een paar liggen van deze . Vreemd genoeg werkt het wel , maar qua design hebben ze de boot gemist :lol:

Godfrey

Plaats reactie