Leuk forum, met veel informatie; dan vind ik het dus ook leuk om me even voor te stellen.
Mijn naam is Gerard, 51 jarige brave huisvader uit Oss. Sinds gisteren heb ik weer een pijp en heb ik de pijprokerij nieuw leven ingeblazen.
In mijn studentijd (in de jaren 80, time flies when you're having fun) heb ik enkele jaren regelmatig pijp gerookt. Fora als deze bestonden toen nog niet (internet was er immers niet eens), dus voor informatie was je volledig afhankelijk van wat de niet geheel belangeloze lokale winkelier je wijsmaakte. Ik had één mooie pijp (waarvan ik me de makelij echt niet meer kan herinneren, maar ik weet nog wel dat het een vrij goed ding was) en een paar keer een maiskolf-pijpje, ben toen begonnen met heel donkere en zoete mixtures (o.a. Neptune of iets dergelijks, als ik me goed herinner) en na enig zoeken en uitproberen waren uiteindelijk Troost Slices, Alsbo Gold en Indian Summer mijn favoriete tabakken.
In een periode dat ik heel fanatiek sportte (hardlopen) heb ik toen uiteindelijk de pijp aan maarten gegeven (haha, wat lollig op de vroege morgen) en jaren later zelfs weggegooid. Sindsdien rook ik regelmatig, maar niet voortdurend, een sigaartje (voor wie het weten wel: een voorkeur voor alles van Balmoral, zelfs boven exclusieve long fillers uit het Caribisch gebied).
Eerder deze week kreeg ik ineens weer enorme zin om aan een pijp te lurken; gisteren was ik jarig, en op je verjaardag mag je doen wat je wil, toch? Dus heb ik mezelf verwend door in de beste tabakkerij van ons stadje een nieuwe pijp uit te zoeken: het is een Vauen Basic geworden met een licht gebogen model. Zie bijgaand plaatje, ik hoop dat het werkt want heb in het verleden wel eens zitten klungelen met oploaden van foto's in fora. Daarbij twee tabakken gekozen: Kentucky Bird op aanraden van de winkelier, en Troost Cavendish (Slices had hij helaas niet) omdat ik die vroeger lekker vond.
Eerste indruk van de pijp: eenvoudig maar degelijk, eerlijk en rechttoe-rechtaan; eerste keer dat ik een pijp met filter rook. Ik vond dat aanvankelijk een raar idee, maar geloof dat ik heel snel aan dat idee ga wennen. Rookt veel koeler en droger dan ik me van vroeger kan herinneren. De pijp heeft een redelijk gemiddeld grote kop en een dikke wand; wordt dan ook niet snel warm aan de buitenkant. Ligt lekker in de hand, is wel wat zwaar om aan de mond te laten bungelen, maar dat vind ik met een pijp eigenlijk altijd wel.
Eerste indruk van de Kentucky Bird: super! Heb er gisteren twee halve pijpjes gerookt en ik vind hem geweldig. Heb de Troost nog niet eens open gemaakt, zo lekker vond ik hem. De lichtste pijptabak die ik ooit gerookt heb en toch met een heerlijke geur. Niet zwaar en zoet, maar wel met een heerlijk aangenaam aroma, gemakkelijk rokend (ik bedoel: gemakkelijk om te voorkomen dat hij te heet wordt). Ook geen enkele last van een pijnlijke tong of zo, wat ik vroeger toch wel eens had. Wat mij betreft een heel goede tabak voor de (her)beginnende pijproker.
Tot zover korte introductie. Ik geloof niet dat ik snel een enorme fanaat met 25 pijpen word die de hele dag door aan een pijp lurkt. Dat is de "schuld" van mijn vrouw, die een flinke astma heeft waardoor ik het niet kan maken om in huis te roken. Nooit, never, ze wordt er echt ziek van en dan laat je het wel uit je hoofd. Daardoor beperkt het roken zich tot de dagen waarop het weer het toelaat om buiten te zijn zonder af te zien, simpel gezegd. Dit zijn voor mij dus heerlijke weken

Groet,
Gerard