Aanradertje, als je pijp rookt met een zippo: zorg dat je de juiste brandstof hebt. Ik weet niet wat die venter er ingespoten heeft, maar dat heeft zeker de nasmaak van de tabak aangetast...
Niels Tacoma
Sorry, beste Nederlandse vrienden, maar Amsterdamer wordt in Frankrijk geproduceerd... Ook 'Troost'... En jawel, zelfs de Ierse Peterson... En nog meer. Allen te Metz in het noorden van Frankrijk. Een beknopt overzichtje op: http://www.acad-inter-pipe.com/fr/tabac_pipe.htmboyenne schreef:Ik heb nog niet eerder van deze tabak gehoord. Maar ben ook wel benieuwd of iemand anders deze tabak kent. Om één of andere reden heb ik toch een voorliefde voor Hollandse tabakken......
Je hoeft het niet ver te zoeken. Wanneer de tabak naar een bepaald land ingevoerd wordt kan die bij elke kleinhandelaar van dat land door de merkinvoerder of groothandelaar geleverd worden. Indien een winkelier je verteld dat de tabak absoluut niet meer verkrijgbaar is en je kunt hem een eind verderop nog regelmatig kopen, dan ben je belogen. De reden daarvoor - lees verder bij de quote van Kynikos. Wat de winstmarges betreft is er een klein verschil (maar bij grote afname wel de moeite waard) tussen merkinvoerder (als er die is) en een groothandelaar die meerdere merken en produkten verkoopt. Deze laatste biedt een lagere winstmarge.janneman schreef: Tabakshandels zijn vaak heel stellig in 'die tabak wordt niet meer gemaakt', terwijl ik hem in andere plaatsen wel tegenkom. Wordt tabak soms door een paar distributeurs gedaan, en als je de ene distributeur hebt, krijg je dan niets van de andere of zo? Of is dat misschien financieel onhandig om bij de ander te bestellen?
Groet, nieuwsgierige janneman
Dat is inderdaad vaak het geval. Hier in de omgeving is er een 'gerenomeerde' tabakszaak. Ik ben er een gelegenheidsklant, als ik dus toevallig in de buurt ben. Het is 10-11 jr geleden dat ik er achter Erinmore Flake vroeg. 'Die hebben we niet meer, die wordt niet meer gemaakt.' Ik ken enkele andere zaken (in België) waar ik nu nog steeds Erinmore Flake kan kopen. De verklaring moet men niet ver zoeken. Wanneer er van een bepaalde tabak slechts 1 doosje of pakje per (half) jaar verkocht wordt, laat de winkelier dit produkt vallen. Hij moet het produkt met minstens 5 of 10 eenheden bestellen en heeft bijgevolg angst dat hij 'ermee blijft zitten' en verlies lijdt. Als dit gebeurt met 10 of 15 tabakken, dan kan het bedrag al hoog oplopen. Pijprokers zijn niet altijd standvastig in hun tabakskeuze en eigenlijk 'moeilijke' klanten. De kans dat men je toch je lievelingstabak verkoopt wordt groter als je een (halve) kilo op voorhand besteld.Kynikos schreef:Ik vind die beweringen dat bepaalde tabakken niet meer gemaakt worden onderhand haast beledigend. Heb 't zelf ook regelmatig meegemaakt. Net alsof ze je de mogelijkheid willen ontnemen om bij een concurrent verder te zoeken.
Dank je Smokey, dit helpt echt!Smokey schreef:Kynikos schreef:... De verklaring moet men niet ver zoeken. Wanneer er van een bepaalde tabak slechts 1 doosje of pakje per (half) jaar verkocht wordt, laat de winkelier dit produkt vallen. Hij moet het produkt met minstens 5 of 10 eenheden bestellen en heeft bijgevolg angst dat hij 'ermee blijft zitten' en verlies lijdt. Als dit gebeurt met 10 of 15 tabakken, dan kan het bedrag al hoog oplopen. Pijprokers zijn niet altijd standvastig in hun tabakskeuze en eigenlijk 'moeilijke' klanten. De kans dat men je toch je lievelingstabak verkoopt wordt groter als je een (halve) kilo op voorhand besteld.
Dit probleem wordt echter niet altijd door de winkelier op een sympathieke manier aan de klant overgebracht...
Die zogenaamde 'kleine zelfstandige' is überhaupt niet zelfstandig. Het is meestal een klein gerantje die werkt voor een firma die hem dicteert wat hij mag (moet)verkopen. Toen we zelf nog de winkel hadden waren we 100% zelfstandig en baas in eigen zaak. We beslisten volledig autonoom wat we wilden verkopen. Maar dat waren de jaren zeventig -in België. Dergelijke zaken zijn uitzondering geworden. Er is veel veranderd intussen.Harmen schreef:Probleem zit hem ook in het feit dat de kleine zelfstandige meestal een contract afsluit bij een leverancier bv Pronk te Diemen. De standaard tabakszaak (neem een primera) heeft een boek werk liggen met de aan te bieden tabak. Salaint detail, er is hier in Lelystad een tabak handel die er van overtuigt is dat Peterson geen tabak uitbrengt... En die zaak adventeerd met het feit dat ze zich willen toe leggen op de pijp roker...