Tabakszaad

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Tabakszaad

Bericht door jarnogab »

Bommel schreef:Bovenstaande is interessant leesvoer mannen.
Dat gekoppeld aan het reis verslag van WC maakt een hoop duidelijk hoe onze tabak tot stand komt.
Niet dat ik van plan ben om zelf te gaan kweken wil ik toch iedereen danken voor deze duidelijke uitleg.
Ik zet nog maar halfweg WC zijn verslag, maar met zijn uitleg van zondag, wat ik al gelezen heb en wat Janneman hierboven
neerpent, dan kan ik jouw stelling zeker onderschrijven, Bommel.
Groeten,
jarnogab

semois
Berichten: 42
Lid geworden op: 08 jul 2012 21:48
Locatie: Gent

Re: Tabakszaad

Bericht door semois »

Toch even een belangrijke opmerking maken, meerbepaald voor de Semoistabak.
Het is allemaal niet zo simpel als het lijkt.

Semoistabak is plantkundig beschouwd een Kentuckytabak.
Sinds de 19 de eeuw, bij de invoering ervan, heeft deze tabakssoort zich langzamerhand weten aan te passen aan de ruwe, arme bodemgesteldheid en de klimatologische omstandigheden van de Semoisvallei.

Het zijn nu net de klimatologische omstandigheden en de bodemgesteldheid die op de lange termijn het genetisch materiaal van de tabaksplant beïnvloeden en zich doorgeeft aan de volgende generaties tabaksplanten.

Vroeger, toen Semoistabak op grote schaal werd verbouwd, waren er naar verluid smaakverschillen merkbaar op basis van de locatie in de Semoisvallei (microklimaat) waar ze werd verbouwd. Dit heeft uiteraard te maken met de wijze van drogen, maar evenzeer van het (minieme) verschil in genetica.

Het spreekt vanzelf eens dat de semoistabak niet meer verder geteeld wordt, dat het definitief gedaan is met deze aloude smaak.
De laatste kwekers (op een halve hand te tellen) leven al jaren niet meer van deze tabaksteelt en doen het louter uit folklore.
In tijden waarin multinationals alles domineren, zou het jammer zijn dat ook deze tabak definitief van de kaart verdwijnt.




Groeten,

Thomas
Laatst gewijzigd door semois op 29 jan 2013 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Boswachter
Berichten: 65
Lid geworden op: 26 okt 2012 23:32

Re: Tabakszaad

Bericht door Boswachter »

Ook hier al geruime tijd belangstelling voor het telen van de mooie tabaksplant.
Ik volg de berichten hier op het forum dan ook met grote belangstelling - dank voor alle mooie links ! (weer lekker veel leesvoer)
Voor het snijden van de bladeren vond ik op marktplaats de volgende link:

http://link.marktplaats.nl/623778014

Deze heer bood naast allerlei verschillende z a d e n ook een cursus aan - ik heb me hiervoor opgegeven maar tot nogtoe niets van vernomen.
Dan maar zelf aan de slag -deze week is het toevallig weer de tijd om onze tuin voor te bereiden op het komend seizoen dus dat komt mooi uit toch ?
Over het zelf kweken voor daadwerkelijke consumptie maak ik mij geen illusies-maar da's mijn persoonlijke mening hoor.. ik wens een ander veel succes maar heb niet zoveel vertrouwen in mijn eigen groene vingers ;)

Wanneer we met z'n allen willen experimenteren met verschillende s o o r t e n tabak dan bied ik bij dezen mijn tuintje aan; ruimte genoeg en ik vind 't een pracht van een plant en idem idee !

Vriendelijke groet ,

boswachter

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Tabakszaad

Bericht door The_Undertaker »

Is er al bekend wanneer we de eerste PRF-blend kunnen bestellen? :twisted:
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Winslow Collector

Re: Tabakszaad

Bericht door Winslow Collector »

The_Undertaker schreef:Is er al bekend wanneer we de eerste PRF-blend kunnen bestellen? :twisted:
Dat proces is enkele weken geleden een beetje gestremd wegens onduidelijkheid over medewerking van de oorspronkelijke fabrikant.

Nu zijn we uitgeweken naar een andere fabrikant, we hebben zelfs een meewerkend importeur en is het projectje (of spreekwoordleijke schip) weer vlot getrokken.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Tabakszaad

Bericht door Arno »

Winslow Collector schreef:
The_Undertaker schreef:Is er al bekend wanneer we de eerste PRF-blend kunnen bestellen? :twisted:
Dat proces is enkele weken geleden een beetje gestremd wegens onduidelijkheid over medewerking van de oorspronkelijke fabrikant.

Nu zijn we uitgeweken naar een andere fabrikant, we hebben zelfs een meewerkend importeur en is het projectje (of spreekwoordleijke schip) weer vlot getrokken.
Rudi houdt je goed op de hoogte ;) Andere fabrikant is trouwens nog niet zeker. Ik hoop deze week wat van Rudi te horen..
Afbeelding

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Tabakszaad

Bericht door The_Undertaker »

Eeermmm, ik doelde meer op een blend, samengesteld uit tabakken gekweekt door PRF-leden ;) Of heb ik wat gemist in het complete bovenstaande verhaal?
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Winslow Collector

Re: Tabakszaad

Bericht door Winslow Collector »

The_Undertaker schreef:Eeermmm, ik doelde meer op een blend, samengesteld uit tabakken gekweekt door PRF-leden ;) Of heb ik wat gemist in het complete bovenstaande verhaal?
Ooooh, duidelijk.

Nee, niet echt iets gemist, want er is nog niets. Maar er loopt een projectje om enkele blends onder de PRF-vlag uit te geven, exclusief voor PRF-leden. Hierin speelt Arno een belangrijke rol, vandaar de reacties van ons twee.

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Tabakszaad

Bericht door The_Undertaker »

Winslow Collector schreef:
The_Undertaker schreef:Eeermmm, ik doelde meer op een blend, samengesteld uit tabakken gekweekt door PRF-leden ;) Of heb ik wat gemist in het complete bovenstaande verhaal?
Ooooh, duidelijk.

Nee, niet echt iets gemist, want er is nog niets. Maar er loopt een projectje om enkele blends onder de PRF-vlag uit te geven, exclusief voor PRF-leden. Hierin speelt Arno een belangrijke rol, vandaar de reacties van ons twee.

Haha, nu snap ik 't! Een blend met een flink vleugje peer zou welkom zijn :wink:
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: Tabakszaad

Bericht door maboc »

The_Undertaker schreef:Eeermmm, ik doelde meer op een blend, samengesteld uit tabakken gekweekt door PRF-leden ;) Of heb ik wat gemist in het complete bovenstaande verhaal?
Welnu...ik hoop in Wuustwezel wat (tabaks)zaad te bemachtigen.

Aan het eind van het kweekseizoen heb ik mogelijk dus wat ruw materiaal om een blend meet e maken :-)
Maar ja....dan eerst nog drogen en fermenteren. Ik vermoed/verwacht dat het ergens tijdens het fermenteren mis zal gaan. Nou ja we gaan het zien.
--
Cheers maboc

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Tabakszaad

Bericht door Massis »

maboc schreef:
The_Undertaker schreef:Eeermmm, ik doelde meer op een blend, samengesteld uit tabakken gekweekt door PRF-leden ;) Of heb ik wat gemist in het complete bovenstaande verhaal?
Welnu...ik hoop in Wuustwezel wat (tabaks)zaad te bemachtigen.

Aan het eind van het kweekseizoen heb ik mogelijk dus wat ruw materiaal om een blend meet e maken :-)
Maar ja....dan eerst nog drogen en fermenteren. Ik vermoed/verwacht dat het ergens tijdens het fermenteren mis zal gaan. Nou ja we gaan het zien.
Ik heb niet écht veel tabakszaad op overschot (wat laat begonnen met kweek degelijk uitzetten) maar kan je wel wat meebrengen. Normaal voldoende om in elk geval een plantje of 10 te kunnen groot krijgen (daar haal je als het goed is toch een kg tabak uit).

Ik weet niet meer of Robby ook komt, maar hij heeft geloof ik wel nog genoeg tabakszaad om enkele tientallen forumleden te helpen :-)

Ik heb ook nog een curverbox vol droge bladeren die verder aan het rijpen zijn :-)
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: Tabakszaad

Bericht door maboc »

Massis schreef:
maboc schreef:
The_Undertaker schreef:Eeermmm, ik doelde meer op een blend, samengesteld uit tabakken gekweekt door PRF-leden ;) Of heb ik wat gemist in het complete bovenstaande verhaal?
Welnu...ik hoop in Wuustwezel wat (tabaks)zaad te bemachtigen.

Aan het eind van het kweekseizoen heb ik mogelijk dus wat ruw materiaal om een blend meet e maken :-)
Maar ja....dan eerst nog drogen en fermenteren. Ik vermoed/verwacht dat het ergens tijdens het fermenteren mis zal gaan. Nou ja we gaan het zien.
Ik heb niet écht veel tabakszaad op overschot (wat laat begonnen met kweek degelijk uitzetten) maar kan je wel wat meebrengen. Normaal voldoende om in elk geval een plantje of 10 te kunnen groot krijgen (daar haal je als het goed is toch een kg tabak uit).

Ik weet niet meer of Robby ook komt, maar hij heeft geloof ik wel nog genoeg tabakszaad om enkele tientallen forumleden te helpen :-)

Ik heb ook nog een curverbox vol droge bladeren die verder aan het rijpen zijn :-)
Ik heb met Robby de afspraak dat ik 'm vlak voor de meeting er nog even aan herinner dat hij wat zaad voor mij zou meenemen :-)
Maar (en lees dat nu niet verkeerd viespeuk) ook jouw zaad is welkom.
--
Cheers maboc

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Tabakszaad

Bericht door Massis »

daarom typ ik steeds bewust TABAKSzaad ;-)

Mijn tabakszaad is trouwens afkomstig van dezelfde planten want ik heb mijn eerste plantjes gekregen van Robby. Weinig zin dat ik dus wat meebreng :-)
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Boswachter
Berichten: 65
Lid geworden op: 26 okt 2012 23:32

Re: Tabakszaad

Bericht door Boswachter »

Alle woordspelingen ten spijt :P wilde ik toch ook even melden dat er op marktplaats van allerlei aanbieders zijn ook van tabakszaad - ik ken ze niet persoonlijk (heb hier dan ook geen financieel gewin bij oid) maar dacht dat a l s er niet voldoende is onder de forum-genoten om te verdelen ..

Ikzelf ga't zeker bestellen- e e n aanbieder vraagt 4,80e voor 100 zaden - lijkt me dat ik me daar geen bult aan kan vallen ?

Een zeer interessante topic overigens ! alle info van collega-planters/tuiniers wordt gewaardeerd hoor!

Vr.groet ,

B

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Tabakszaad

Bericht door Massis »

Boswachter schreef:Alle woordspelingen ten spijt :P wilde ik toch ook even melden dat er op marktplaats van allerlei aanbieders zijn ook van tabakszaad - ik ken ze niet persoonlijk (heb hier dan ook geen financieel gewin bij oid) maar dacht dat a l s er niet voldoende is onder de forum-genoten om te verdelen ..

Ikzelf ga't zeker bestellen- e e n aanbieder vraagt 4,80e voor 100 zaden - lijkt me dat ik me daar geen bult aan kan vallen ?

Een zeer interessante topic overigens ! alle info van collega-planters/tuiniers wordt gewaardeerd hoor!

Vr.groet ,

B
Lijkt me belachelijk veel geld. Als je 1 zaadje hebt kan je 1 plant zetten, als die uitbloeit en op't einde van het jaar gewoon zaden produceert, komen er daar enkele duizenden zaadjes uit.

Uiteraard gaat er wel eens wat mis met een plant en dus is 1 zaadje erg weinig, maar op zich heb je met 10-20 zaadjes genoeg om de rest van je leven tabak te zetten.

Als ik Robby's tabakszaadvoorraad (3x woordwaarde!) zag kan hij probleemloos heel het forum van het nodige voorzien, en anders zijn er nog wel wat forumgenoten die als het goed is tabakszaad in huis hebben (ik denk aan Witte Rasta, Smoorder en ikzelf).
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Boswachter
Berichten: 65
Lid geworden op: 26 okt 2012 23:32

Re: Tabakszaad

Bericht door Boswachter »

Aha ! Dank voor de uitleg - weer wat geleerd !
(had werkelijk geen idee dat iedere plant ZOveel her-te gebruiken zaad produceerde..)

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Tabakszaad

Bericht door Massis »

her te gebruiken niet natuurlijk, maar de zaadjes van 1 plant zijn voldoende om je zeker 5 jaar verder te helpen met een grote plantage in je tuin :-)
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Tabakszaad

Bericht door Eliminator »

Bericht van SjaakTabaco verwijderd, beste SjaakTabaco dit is een pijprokersforum, geen wietforum !
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Tabakszaad

Bericht door Dolledokus »

Mensen,

Ik heb de Nicotiana Tabacium ergens liggen hier. Ooit ook een keer getracht te zetten en dat mislukte.
Kan en wil iemand me eens uitleggen hoe ik dat het beste kan doen om er een tabak vanaf te halen?
En is dat drogen en dergelijke een flink verhaal of valt dit wel mee?
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Tabakszaad

Bericht door Massis »

als de zaadjes nog goed zijn is kweken eenvoudig. In maart/april binnenshuis een bakje met potgrond, zaadjes erin sprenkelen en even zachtjes aanduwen. Goed vochtig maken en afdekken met plastic folie. Binnen de week krijg je heeeeeel kleine plantjes :-)

vochtig houden tot ze groot genoeg zijn en het weer wat betert, en dan buiten in potten of volle grond zetten waar ze veel zon krijgen, en dagelijks goed water geven.
Tegen augustus zou je dan planten van minstens 1 meter moeten hebben.

Bladgroei bevorder je door uitschietende zijstengels te verwijderen en ook de bloemen af te toppen. Best 1 of 2 planten wel laten bloeien voor zaad voor het jaar erna.
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Tabakszaad

Bericht door Dolledokus »

Massis schreef:als de zaadjes nog goed zijn is kweken eenvoudig. In maart/april binnenshuis een bakje met potgrond, zaadjes erin sprenkelen en even zachtjes aanduwen. Goed vochtig maken en afdekken met plastic folie. Binnen de week krijg je heeeeeel kleine plantjes :-)

vochtig houden tot ze groot genoeg zijn en het weer wat betert, en dan buiten in potten of volle grond zetten waar ze veel zon krijgen, en dagelijks goed water geven.
Tegen augustus zou je dan planten van minstens 1 meter moeten hebben.

Bladgroei bevorder je door uitschietende zijstengels te verwijderen en ook de bloemen af te toppen. Best 1 of 2 planten wel laten bloeien voor zaad voor het jaar erna.
Ik dank je voor deze uitleg. we gaan dit jaar een poging doen dan maar ;)
Dat laatste is het zogenaamde "dieven" toch? Zal een mooie plek zoeken ervoor.
Volle grond doen? Twee jaar geleden in een pot, dat was geen succes, de plant bleef erg klein! (wortles wellicht geen kans tot groeien?)
In elk geval dank.
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Tabakszaad

Bericht door Massis »

Robby had thans goede resultaten in potten, maar dat waren wel 10- of 20-liter potten.

Ik had volle grond maar erg veel last van slakken...
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Tabakszaad

Bericht door Dolledokus »

Neeeuj, nog geen 5 liter en vrij laag. Naar mijn smaak veel te laag. Dat zal de oorzaak zijn geweest gok ik.
Dit jaar maar eens goed proberen te doen dus. Veel zon zeg je. Dat word dus op het dakterras dan. ;)
Een deze dagen maar eens wat potjes grond klaarmaken en voor het raam zetten.

Zeg en daarna, bladeren afnemen en te drogen hangen? Dan oprollen en wegroken of zo?
Of moet je dan nog "fermenteren" of hoe het heet. Daar snap ik al helemaal de balls van.
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: Tabakszaad

Bericht door gezel »

En, hebben we de zaadjes al gezaaid?
Die van mij staan op de vensterbank en zijn al plantjes van 1 a 2 cm hoog.

Van de vorige oogst ( 2013 ) heb ik nog een stapel droge bladeren liggen waar nog niets mee gedaan is.
Die zal ik binnenkort eens gaan verwerken tot een roll cake.
Op onderstaande video is te zien hoe dat moet.

https://www.youtube.com/watch?v=DWcwyS50AZs

Godfrey59

Re: Tabakszaad

Bericht door Godfrey59 »

Bij wat producenten zie ik wel eens tabaksbladeren onder de pers staan voor de flake.
Ik stond er van te kijken met hoeveel ton dit geperst en vervolgens een aantal weken zo blijft staan .

Mijn neef de boekenwurm heeft voor zichzelf een eenvoudige frame gemaakt van degelijke H balk met in het midden een potkrik van 8 ton voor zijn boekenpers , maar dit zou voor tabak ook te gebruiken zijn .

De tabaksbladeren uit jullie eigen oogst krijgen door het persen en fermenteren in ieder geval meer smaak.

Godfrey

Botje
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 mar 2014 11:41

Re: Tabakszaad

Bericht door Botje »

Nu ik dit allemaal zo lees lijkt mij dit ook zeer gaaf om te doen,

Ik ben als ik hierboven lees nog wel op tijd om te zaaien.

iemand enige tips voor een beginnende tabakszaad-aankoop?
“You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.”

- "Winston Churchill"

DappereWil
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 sep 2019 23:22
Locatie: Rotterdam

Re: Tabakszaad

Bericht door DappereWil »

Geachte forumleden,

Een paar dagen geleden ben ik lid geworden van die geweldige forum. Zo ook het bovenstaande topic........... Zijn er inmiddels al vorderingen gemaakt met het zelf telen van tabak?
Zo ja..... Is er ook al ge-expirimenteerd met blends? Al met al wil ik hier graag meer van weten.

Groetjes Wil.

Plaats reactie