Waarom??
- Bommel
- Eliminator
- Moderator
Re: Waarom??
Ik zou graag de vraag omdraaien, waarom zou je GEEN ander hout gebruiken dan Bruyere als dat tot de mogelijkheden behoort

-
Laafke
Naar mijn beste weten Eli is bruyere het beste hout dat je krijgen kunt. En dat heeft natuurlijk zijn prijs.Alle andere soorten zijn volgens mij goedkoper haalt de kwaliteit van het hout het niet bij bruyere.
- Martin Romijn
- Contacteer:
- Eliminator
- Moderator
Precies, kijk eens naar de olijfhouten pijpen van Martin (of naar de natte droom van ondergetekende), blijft mijn vraag 'waarom niet' !
-
Laafke
Ik kan zo gauw geen plaatje van je "natte droom" vinden Eli....maar het lijkt me sterkt dat die droom ook niet in bruyere verwezenlijkt kan worden.... De informatie die ik inmiddels binnen heb geeft bijna altijd het motief geld.
- Eliminator
- Moderator
Als je een half uurtje hebt Laafke,.... drankje erbij, een (in jouw geval) bruyere pijp
en even deze lezen
http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic ... it=vulcano

http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic ... it=vulcano
-
robvoorburg
Ooit bij Adelante (den Haag) met een pijp uit Morta in mijn handen
gestaan, ik wist toen nog niet wat de herkomst van deze houtsoort
was. Erg spijt van dat ik deze niet gekocht heb, want het lijkt me met
de kennis van nu uiterst geschikt materiaal om tabak uit te roken.
Dan denk ik aan meerschuim, ten minste zo geslaagd materiaal als
bruyère. Met andere materialen/houtsoorten heb ik geen ervaring,
maar gezien de enthousiaste verhalen over olijfhout geef ik dat het
voordeel van de twijfel.
Kleipijpen genieten niet mijn voorkeur.
gestaan, ik wist toen nog niet wat de herkomst van deze houtsoort
was. Erg spijt van dat ik deze niet gekocht heb, want het lijkt me met
de kennis van nu uiterst geschikt materiaal om tabak uit te roken.
Dan denk ik aan meerschuim, ten minste zo geslaagd materiaal als
bruyère. Met andere materialen/houtsoorten heb ik geen ervaring,
maar gezien de enthousiaste verhalen over olijfhout geef ik dat het
voordeel van de twijfel.
Kleipijpen genieten niet mijn voorkeur.
- Deadl0ck
Andere smaak van het hout, andere rook eigenshappen. Waarom pijpen van meerschaum maken? Zelfde principe.
Waarom zijn er 3051156 smaken tabak? Zelfde idee. Variatie. Niet alleen in uiterlijk, maar ook in smaken, ervaring.
Waarom zijn er 3051156 smaken tabak? Zelfde idee. Variatie. Niet alleen in uiterlijk, maar ook in smaken, ervaring.
Groet, Mark
-
Laafke
Ik heb je verhaal gelezen Eli en buiten het feit dat je voor een model kiest, blijft de vraag: waarom in olijfhout. Inmiddels zijn er meer reakties gekomen en ik vermoed dat ik het daar mee moet doen. Misschien is er een kenner die me kan vertellen wat er dan anders smaakt aan bijv. olijf, morta etc.
- Arno
- Contacteer:
Zoek op (internationale) fora zou ik zo zeggen. Er is genoeg over te vinden. Volgens mij (even uit het blote hoofd) smaken VaPers erg lekker in olijfhouten pijpen en Engelse mixtures goed in morta. En over de vraag waarom andere houtsoorten, verandering van spijs doet misschien eten?Laafke schreef:Misschien is er een kenner die me kan vertellen wat er dan anders smaakt aan bijv. olijf, morta etc.
- St Patrick
De vraag is waarom niet? Mijn JP olive van David Wagner is erg aangenaam om te zien en rookt bijzonder lekker. Buiten dit alles verkleurd de olijf houten pijp naarmate ze vaker wordt gerookt. Dus ik denk idd smaak maar zeker ook de uitstraling...

*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****
-
Godfrey59
Hoi
Voor de prijs hoef je geen andere houtsoort als bruyere te nemen . Een goede ebouchon Olijfhout is duurder als een bruyere ebouchon . ( praten we niet over perfect grains e.d ) maar over een normale doorsnee ebouchon . Een goede ebouchon Morta is tot wel 3x duurder als bruyere.
Godfrey
Voor de prijs hoef je geen andere houtsoort als bruyere te nemen . Een goede ebouchon Olijfhout is duurder als een bruyere ebouchon . ( praten we niet over perfect grains e.d ) maar over een normale doorsnee ebouchon . Een goede ebouchon Morta is tot wel 3x duurder als bruyere.
Godfrey
- Rob
Elie de pijpmaker uit België liet me eens de hardhouten versie van Corncob zien en bij zweerde erbij: het was een fantastische pijp. De kwaliteit deed niet onder voor bruyere volgens hem. Verder meen ik eens gelezen te hebben dat morta beter zou zijn dan bruyere maar ik weet niet meer waarom.Laafke schreef:Naar mijn beste weten Eli is bruyere het beste hout dat je krijgen kunt. En dat heeft natuurlijk zijn prijs.Alle andere soorten zijn volgens mij goedkoper haalt de kwaliteit van het hout het niet bij bruyere.
- hagar666
Als tie maar roze is vind ik alles best.... 
*Echte mannen eten geen honing, die kauwen bijen*
-
kiske
Ik ben geen liefhebber van kleipijpen, maar de dubbelwandige Zenith die ik uit de doorgeefdoos heb bekomen rookt geweldig!!!
- teunis
Je kunt het hele vraagstuk ook omdraaien, er zijn diverse andere materialen gebruikt om pijpen te maken. In India worden metalen pijpen gemaakt, de indianen maken de koppen nog steeds van klei en hout wat ter plekke voorhanden is. Wij maakten de kleipijpjes.
Pas met het veelvuldig reizen binnen Europa door de welgestelden zijn de houten pijpen in zwang geraakt, en dan vooral de uit Italië afkomstige bruyere pijpen. Volgens mij heeft dat met snobisme te maken. Elk ander materiaal wat het vocht uit de tabak afvoert en weerstand biedt tegen doorroken, voldoet als pijpmateriaal. Als daarnaast de Looks ook nog aangenaam zijn.....
Ik ben van mening dat als we het aandurven om van de traditionele paden af te wijken, er heel veel andere houtsoorten of andere materialen geschikt zijn om pijpen van te maken. Ecologischer verantwoord dan de bruyerepijp zelfs!
Pas met het veelvuldig reizen binnen Europa door de welgestelden zijn de houten pijpen in zwang geraakt, en dan vooral de uit Italië afkomstige bruyere pijpen. Volgens mij heeft dat met snobisme te maken. Elk ander materiaal wat het vocht uit de tabak afvoert en weerstand biedt tegen doorroken, voldoet als pijpmateriaal. Als daarnaast de Looks ook nog aangenaam zijn.....
Ik ben van mening dat als we het aandurven om van de traditionele paden af te wijken, er heel veel andere houtsoorten of andere materialen geschikt zijn om pijpen van te maken. Ecologischer verantwoord dan de bruyerepijp zelfs!
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.
- Pieter
Morta is zowel kostbaarder als poreuzer dan bruyère. Net de reden dat het minder gebruik wordt - grote stukken morta die groot genoeg zijn om een mooie pijp uit te snijden zijn echt zeldzaam.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand
- Bart Iron
- Moderator
En is enkele 1000-den jaren oud. Dat voelt wel anders dan een stukje plof-vuren van de karwei.
-
robvoorburg
"plof- vuren"Bart Iron schreef:En is enkele 1000-den jaren oud. Dat voelt wel anders dan een stukje plof-vuren van de karwei.