Het grote 'filter' topic

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Winslow Collector

Re: Filters

Bericht door Winslow Collector »

Hanno schreef:Als jullie zonder filter roken stoppen jullie dan ook zo'n adapter in de pijp? Ik doe dat nu nml niet..... Is het beter omdat wel te doen?
Dat is eigen voorkeur, Hanno.

Als je een 9-mm filterkamer in de pijp hebt en je rookt hem zonder filter, fungeert de kamer in feite als een rookbuffer tussen 2 trekjes aan de pijp. En die rook koelt daar nog wat af ook, dus bij het volgende trekje vermeng je de vers aangetrokken rook met de afgekoelde rook die nog van het vorige pufje in de filterruimte hangt. Lijkt me geen straf om dus koeler te roken.

Nadeel is, dat je iets meer vocht kunt ontwikkelen, omdat de warme rook tijdens het afkoelen in de filterkamer hoogstwaarschijnlijk iets zal condenseren. Dat is dan weer een nadeel.

Het gebruik van een adapter verkleint die filterkamer (en dus het rookbuffer) dermate, dat de filterpijp bijna hetzelfde als een niet-filterpijp is te roken. Dus eigen ondervinding en voorkeur zal het bepalen. Misschien is het in dezelfde pijp bij verschillende tabakken zelfs anders.

meindert schreef:Ik heb een paar filterpijpen , maar gebruik nooit filters , filters houden tocht de juiste
smaak van de tabak iets tegen volgens mij.

Meindert
Een goed gemaakte 9-mm filterpijp heeft een wat ruimere boring dan een niet-filterpijp. Ik rook mijn hele pijprokend leven al met filter, behoudens enkele pijprookwedstrijden waar ik dan een niet-filterpijp moet roken. Het enige verschil dat ik ervaar is, dat een niet-filterpijp veel scherper rookt. En dat terwijl ik een wedstrijd zeer geconcentreerd en zeer langzaam/rustig rook. Dus een filter, koolfilter in mijn geval, haalt (mijn ervaring) alleen wat van de scherpte weg (en vocht natuurlijk), niet van de smaak/aroma's.

Maar ook hier: eigen voorkeur en ervaring. Deze discussie is al zo oud als dat er filterpijpen zijn en zal nog wel voortduren totdat één van de soorten pijpen niet meer bestaat. :mrgreen:

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: Mijn alternatieve filter.

Bericht door gezel »

Bedankt voor de tip.
Ideaal voor gebruik in de mais pijpen.
Die hebben een vrij grote boring en heb dan bij het roken van het laatste restje vaker last van het binnenkrijgen van stukjes as.
Zelfs al eens stukjes brandende tabak binnengekregen. :oops:
Dat probleempje is met de ragerfilter verholpen.
Ik knip de rager in vieren.
Draai 2 a 3 windingen rond de priem van de driepoot.
Stop dat half in het mondstuk en half in de tige.

Rookt perfect, zonder belemmering. :sherlock:

Godfrey59

9mm filter vraag

Bericht door Godfrey59 »

Ik worstel er al een tijd mee , maar wat is nou de beste 9mm filter ????
Sommige komen als een dweil uit je pijp , andere slaan dicht , enz , enz .

Dus experts gevraagd ,

Alvast bedankt .

Godfrey

Gebruikersavatar
meindert
Berichten: 2429
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:15
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: 9mm filter vraag

Bericht door meindert »

Ik had ook deze ervaring! , daarom rook ik al jaren zonder filter!
Dus...het beste filter is geen filter , ik vind persoonlijk dat de smaak
van de tabak ook niet helemaal tot zijn recht komt met een filter!

Groet,Meindert
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: 9mm filter vraag

Bericht door Sidekickelvis »

Ik vind de Vauen Dr. Perl Junior het fijnst, met deze opmerking dat ze wel wat dunner lijken dan Big Ben of Compaenen filters. De Compaenen vind ik zelf beter dan de BB filters
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: 9mm filter vraag

Bericht door robvoorburg »

Sinds een jaar gebruik ik geen filters meer en dat bevalt
mij het best.

Winslow Collector

Re: 9mm filter vraag

Bericht door Winslow Collector »

Expert? Weet ik niet, maar ik rook al ruim 25 jaar met 9 mm filter.

Heel soms, na een slechte rooksessie of weersomstandigheden komt hij er nat uit, maar dat is zelden. Van dichtslaan van het filter nog nooit last gehad zover ik mij kan herinneren.

Ik gebruik eigenlijk altijd koolfilters, van Ermuri (Elephant), Dr. Perl van Vauen of Peter Heinrichs (= volgens mij ook Vauen met heinrichs' naam erop). Nu een partijtje van Hilson goedkoop kunnen kopen. Maar altijd met aan beide zijden een keramisch eindstukje. Ik gebruik niet graag die filters die aan 1 zijde een plastic kapje hebben. Vroeger wel veel gebruikt, maar al ruim 15 jaar niet meer. Ook vroeger meerschuimfilters gebruikt, maar daar ben ik ook vrij snel van genezen. Gewoon niet prettig, vond ik.

Meestal 1 rooksessie met een filter, regelmatig 2 sessies. Ik gooi gebruikte, vuile filters weg, hoewel er hier zijn die ze lang te drogen leggen en weer hergebruiken. Gezien de prijs t.o.v. de prijs van de tabaksvulling én dat ik gewoon graag een schone pijp wil roken, dus altijd nieuwe filters en geen hergebruik van gedroogde.

Godfrey59

Re: 9mm filter vraag

Bericht door Godfrey59 »

Ik zal Dr.Perl eens gaan gebruiken , Ik heb meestal BigBen filters gebruikt als ik filter rook daar deze hier alleen maar te krijgen zijn in de plaatselijke tabakshop , echter vindt ik deze slecht en komen als een dweil uit de pijp.

Groetjes
Godfrey

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: 9mm filter vraag

Bericht door Eliminator »

Hoewel ik ze de laatste tijd minder begin te gebruiken heb ik toch ook redelijk wat verschillende merken in de pijp gehad,.... eigenlijk geen voorkeur,..... alleen één die ik afkeur, de bruine huismerk filters van Strohm uit Nordhorn !!
Lekker goedkoop dus als 'Ollander flink ingeslagen, maar dat was een miskoop.
Meer dan eens gebroken/gescheurd en dus koolstofstukjes rapen,.... en het kapje uit de pijp zien te vissen met een paperclip,.... nooit meer !!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 aug 2013 20:26
Locatie: Oostakker

Re: 9mm filter vraag

Bericht door Dimitri »

Ik gebruik BigBen, soms zijn ze vochtig maar zeker geen dweil.
Meestal heb ik geen problemen mee, na keer of drie gooi ik ze weg.
Ik zie niet echt 't verschill tussen BigBen, Compaenen...?

Groeten Dimi

Laafke

Re: 9mm filter vraag

Bericht door Laafke »

In mijn filtertijd gebruikte ik de Natur meerschaum filters van Elephant. Toen ik naar filterloos overstapte heb ik bij tabakken die de neiging hadden om nat te roken nog weleens het granulaat van hun gebruikt. Maar op een gegeven waren de doosjes leeg en heb ik nooit meer iets anders in de pijp gehad dan tabak

Gebruikersavatar
Immler
Berichten: 2958
Lid geworden op: 29 mar 2012 20:00
Locatie: Amstelredamme

Re: 9mm filter vraag

Bericht door Immler »

Hier altijd Dr Perl van Vauen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Master-Fan
Berichten: 467
Lid geworden op: 09 jun 2011 13:57
Locatie: Delluft

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Master-Fan »

afgelopen tijd best wat zonder filter gerookt, hoewel ik het stoppen en rustig roken redelijk beheers, krijg ik toch een pijnlijke tong ( waarschijnlijk door de zwaar gesausde tabakken die ik graag rook. Nu heb ik de Stanwell Vanilla weer iin een filter pijp gedaan en dan gaat het perfect.

Nu wil het dat ik mooie filterloze pijpen heb, die goed roken en die ik prettig vind. Maar het gaat dus echt mis met de tabak. Zou Kentucky bird ( voor mij zoet genoeg ) een optie zijn om in mijn filterloze pijpen te roken ? ( ja duh, probeer het eensch ;) ).
Winslow #1, Peterson de luxe Mixture, Peterson Connoisseur's choice, Stanwell Vanilla, Stanwell Guarana, Alsbo Vanilla, Danske Holger Mango & Vanilla, Kentucky Bird, WO Larsen golden dream, Alsbo Black, Mac Baren Navy Flake, Stad Ootmarsum extra krul

http://www.haraldmaas.nl

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Bananabox-Ninja »

Voor mij ligt het echt aan de tabak maar voor 90% rook ik zonder filter.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Laafke

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Laafke »

@ Masterfan: als je van jezelf ervan overtuigd bent dat je het rustig en beheerst roken onder de knie hebt dan moet het haast aan de tabak liggen. In Duitsland is men er zeker van en daar gaat ook het gerucht dat er tabakken speciaal gemaakt worden om met filter te roken. Zelfs de meest ervaren roker kan die niet zonder roken.

Gebruikersavatar
Master-Fan
Berichten: 467
Lid geworden op: 09 jun 2011 13:57
Locatie: Delluft

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Master-Fan »

Laafke schreef:@ Masterfan: als je van jezelf ervan overtuigd bent dat je het rustig en beheerst roken onder de knie hebt dan moet het haast aan de tabak liggen. In Duitsland is men er zeker van en daar gaat ook het gerucht dat er tabakken speciaal gemaakt worden om met filter te roken. Zelfs de meest ervaren roker kan die niet zonder roken.
ja ik had al zoiets gelezen. Ik ga de tactiek eens proberen. Alleen nu is het dus nog zoeken naar een lekkere zoete tabak die ik wel zonder filter kan roken. ( dus zoet, maar niet veel gesausd, voorzover dat bestaat )
Winslow #1, Peterson de luxe Mixture, Peterson Connoisseur's choice, Stanwell Vanilla, Stanwell Guarana, Alsbo Vanilla, Danske Holger Mango & Vanilla, Kentucky Bird, WO Larsen golden dream, Alsbo Black, Mac Baren Navy Flake, Stad Ootmarsum extra krul

http://www.haraldmaas.nl

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6404
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Wowbagger »

Master-Fan schreef:
Laafke schreef:@ Masterfan: als je van jezelf ervan overtuigd bent dat je het rustig en beheerst roken onder de knie hebt dan moet het haast aan de tabak liggen. In Duitsland is men er zeker van en daar gaat ook het gerucht dat er tabakken speciaal gemaakt worden om met filter te roken. Zelfs de meest ervaren roker kan die niet zonder roken.
ja ik had al zoiets gelezen. Ik ga de tactiek eens proberen. Alleen nu is het dus nog zoeken naar een lekkere zoete tabak die ik wel zonder filter kan roken. ( dus zoet, maar niet veel gesausd, voorzover dat bestaat )
Heb zelf vorige week voor het eerst kennis gemaakt met Kentucky Bird. Heb er een pijp of 4 mee gerookt uit een corncob zonder filter en er is mij geen pijnlijke tong opgevallen. Ook was er geen sprake van een scherpe smaak oid.

Gebruikersavatar
hagar666
Berichten: 1225
Lid geworden op: 13 okt 2010 22:00

Re: Afmeting van een filter

Bericht door hagar666 »

Vraag....wat is de minimale wanddikte terhoogte van de filter?
*Echte mannen eten geen honing, die kauwen bijen*

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Afmeting van een filter

Bericht door Eliminator »

Bij de Vulcano is daar ook uitvoerig over gesproken, de flok kan erg dun (afhankelijk van het materiaal) maar daar kan 1 mm al volstaan (kunststof), de tige minimaal een mm of 2 om scheuren te voorkomen.
Iets dikker is beter maar ik neem aan dat het om de boattail gaat en die wil je zo slank mogelijk houden denk ik !
Afbeelding

Winslow Collector

Re: Afmeting van een filter

Bericht door Winslow Collector »

hagar666 schreef:Vraag....wat is de minimale wanddikte terhoogte van de filter?
Heb een vrij slanke Prince van Vauen. Met 9 mm filter.
En een paar Winsløws met slanke tige.

Nu razend druk, maar ik zal morgen overdag even met de schuifmaat wat dingetjes aan die pijpen opmeten (Ø binnen en Ø buiten van de steel en idem van de flok die in de steel gaat, eveneens dipete van de flok).
Diepte van de flok en hoever de filter daar invalt is ook best belangrijk, zowel voor het roken en vooral bij jouw ontwerp. Bij de meeste filterpijpen gaat de filter voor meer dan 80% van de lengte in het mondstukdeel. Sommige pijpenmakers, zeker als ze nog weinig ervaring met filters hebben, wijken daar behoorlijk van af en dat rookt toch weer net even anders (voor mij: slechter, maar dat is omdat ik gewend ben aan een vrij constante maatvoering wat dat betreft).

En ik zal nog even een oud PB'tje naar Mille Luci opzoeken, want ik heb destijds voor haar (dacht ik) verschillende merken filters opgemeten. Want ook daar zit wel verschil in. Geen grote verschillen, maar als jouw marges qua maatvoering beperkt zijn, telt elke halve mm.

Ik PB je dan wel even, okay?

Gebruikersavatar
hagar666
Berichten: 1225
Lid geworden op: 13 okt 2010 22:00

Re: Afmeting van een filter

Bericht door hagar666 »

Winslow Collector schreef:
hagar666 schreef:Vraag....wat is de minimale wanddikte terhoogte van de filter?
Heb een vrij slanke Prince van Vauen. Met 9 mm filter.
En een paar Winsløws met slanke tige.

Nu razend druk, maar ik zal morgen overdag even met de schuifmaat wat dingetjes aan die pijpen opmeten (Ø binnen en Ø buiten van de steel en idem van de flok die in de steel gaat, eveneens dipete van de flok).
Diepte van de flok en hoever de filter daar invalt is ook best belangrijk, zowel voor het roken en vooral bij jouw ontwerp. Bij de meeste filterpijpen gaat de filter voor meer dan 80% van de lengte in het mondstukdeel. Sommige pijpenmakers, zeker als ze nog weinig ervaring met filters hebben, wijken daar behoorlijk van af en dat rookt toch weer net even anders (voor mij: slechter, maar dat is omdat ik gewend ben aan een vrij constante maatvoering wat dat betreft).

En ik zal nog even een oud PB'tje naar Mille Luci opzoeken, want ik heb destijds voor haar (dacht ik) verschillende merken filters opgemeten. Want ook daar zit wel verschil in. Geen grote verschillen, maar als jouw marges qua maatvoering beperkt zijn, telt elke halve mm.

Ik PB je dan wel even, okay?

Thanx WC! PB is altijd goed! ;-)
Ik ben ondertussen wel even verder gegaan met wat passen en meten.....want die filter moet er in komen....al is het alleen maar om jouw en Eli te winnen voor mijn ontwerp. ;-)
*Echte mannen eten geen honing, die kauwen bijen*

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Afmeting van een filter

Bericht door Eliminator »

Hahaha,... ik koop hem toch wel mate,.... en daarnaast, sinds ik meer en meer flake's rook en minder loose cut aromatics gebruik ik amper filters meer.
Heb m'n pijpen nog steeds liever mét, voor het geval er een lekkere aromatic voorbij komt, maar noodzakelijk is het niet meer !
Afbeelding

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: Afmeting van een filter

Bericht door magicmarcello »

Eliminator schreef:...en daarnaast, sinds ik meer en meer flake's rook en minder loose cut aromatics gebruik ik amper filters meer...
...mooie ontwikkeling zichtbaar naar pure intensere smaakbeleving... :wink:
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Re: Afmeting van een filter

Bericht door antonius »

Massis schreef:Kijk daar heb ik iets aan!

Ik heb daarstraks een 9mm boor gevonden, ideaal voor het gat dus. En met een 11mm boor voor de tige blijft er een mooie flol van 2mm dik over :-)

Bedankt Bart!
Iets over 8 mm boren,,zeg 8.5 is al ruim genoeg en je houd er een kwart mm meer dikte over voor de tige.


Gr antonius

Gebruikersavatar
capricorn
Berichten: 302
Lid geworden op: 30 aug 2013 09:42
Locatie: Heerlen

Roken met filter

Bericht door capricorn »

ik zou het interessant vinden om te weten:
wat zijn jou reden om met filter te roken?
waarom gebruik je evt. een adapter?

Gebruikersavatar
lestat
Berichten: 2491
Lid geworden op: 25 mei 2012 06:29
Locatie: antwerpen

Re: Roken met filter

Bericht door lestat »

Ik kan enkel zeggen waarom ik het niet gebruik. Ik ben namelijk te lui :mrgreen:
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roken met filter

Bericht door Bananabox-Ninja »

Ik gebruik ze voornamelijk als ik een tabak heb die erg scherp is.
De filter haalt dan het randje eraf en maakt de tabak aangenamer.
Laatst gewijzigd door Bananabox-Ninja op 10 jan 2014 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Roken met filter

Bericht door Sidekickelvis »

Ik gebruik ze altijd. Omdat ik veels te snel rook! Ik moet de rust weer vinden maar dat gaat nu ff niet.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Kees Flake
Berichten: 3038
Lid geworden op: 17 nov 2012 16:27
Locatie: dongen

Re: Roken met filter

Bericht door Kees Flake »

mijn mening is dat het filter vocht en nicotine opneemt en hier door ik meer smaak heb van de tabak.
Tevens vind ik de rook koeler misschien wel omdat ik of en toe nog te heftig rook.
Heb in het begin geprobeerd met adapter maar vond dit niks.
de laatste tijd vind ik steeds meer rust en dit komt ten goede aan het roken.(pijp gaat steeds verder leeg.
Ook rook ik met tussen pauzes en dit komt ook ten goede.
Over een paar jaar rook ik misschien wel zonder filter maar tot op heden toe blijf ik bij filters.
Ik doe dit ook omdat in het begin er zoveel op je af komt zoals welke tabak, hoe vast stoppen, goed rondom aansteken enz.
Eerst maar eens gaan genieten en dan zien we wel verder.
Tot op heden toe gaat het steeds beter en geniet steeds meer dus genieten.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Roken met filter

Bericht door Eliminator »

Voorheen uitlsuitend met filter (meer aromatische tabakken) sinds ik op de meer neutrale flakes ben overgestapt meer en meer zonder, flakes smaken me zo beter.
Afbeelding

Plaats reactie