Aroma, smaak en dergelijke
- erikkie
Aroma, smaak en dergelijke
Ik ben nog maar een beginnende pijproker, maar toch wel helemaal in "piping" en wat er zoal bijkomt kijken.
Heel vaak lees ik hier over bepaalde smaken en aromas. Als ik zelf mijn pijp niet aan heb, ruik ik een mede pijproker soms al op kilometers afstand. Een heerlijke geur.
Nu mijn vraag .... als ik zelf een pijp rook, ruik ik zelf niets van dit heerlijke aroma, en nog erger, ook de heerlijke smaken waar men het hier steeds over heeft ... ik proef ze niet.
Ik heb inmiddels een 10 tal verschillende gekocht maar proef zelfs hier niet echt verschil.
Zo heb ik de tabak als onderstaande lijst :
Alsbo whiskey
Alsbo cherry
Brookfield black bourbon
Forte gusto pieno
Ellini classico riserva
Danske club caramal
Mac baren vanilla choice, original choice, mixture scottisch blend, vanilla cream, uncle louie's whiskey
W.o. larsen 1864, classic, signature
John aylesbury Carolina rose mixture
Misschien ligt het aan mijn keuze , misschien doe ik het verkeerd maar ik kan niet de smaken en de aroma's benoemen zoals ik het hier lees... en dat vind ik toch wel jammer.
Laatst zat ik naast mijn maat die samen met mij een pijpje rookte, ik rook wel zijn aroma, maar niet het mijne.
Als ik overigens aan de tabak zelf ruik, komen de heerlijke aroma's wel heerlijk over.
Wie heeft er een tip voor me .....
Grtz
Eric
Heel vaak lees ik hier over bepaalde smaken en aromas. Als ik zelf mijn pijp niet aan heb, ruik ik een mede pijproker soms al op kilometers afstand. Een heerlijke geur.
Nu mijn vraag .... als ik zelf een pijp rook, ruik ik zelf niets van dit heerlijke aroma, en nog erger, ook de heerlijke smaken waar men het hier steeds over heeft ... ik proef ze niet.
Ik heb inmiddels een 10 tal verschillende gekocht maar proef zelfs hier niet echt verschil.
Zo heb ik de tabak als onderstaande lijst :
Alsbo whiskey
Alsbo cherry
Brookfield black bourbon
Forte gusto pieno
Ellini classico riserva
Danske club caramal
Mac baren vanilla choice, original choice, mixture scottisch blend, vanilla cream, uncle louie's whiskey
W.o. larsen 1864, classic, signature
John aylesbury Carolina rose mixture
Misschien ligt het aan mijn keuze , misschien doe ik het verkeerd maar ik kan niet de smaken en de aroma's benoemen zoals ik het hier lees... en dat vind ik toch wel jammer.
Laatst zat ik naast mijn maat die samen met mij een pijpje rookte, ik rook wel zijn aroma, maar niet het mijne.
Als ik overigens aan de tabak zelf ruik, komen de heerlijke aroma's wel heerlijk over.
Wie heeft er een tip voor me .....
Grtz
Eric
Het komt zoals het gaat, het gaat zoals het komt....
komt het niet zoals het gaat, dan gaat het zoals het komt
- Eliminator
- Moderator
Re: aroma en smaak e dergelijke
Dat is bij de meeste tabakken zo, de toevoegingen geven slechts een smaaknuance aan de tabak,.... overigens zijn ze er wel hoor, tabakjes waarbij bij het roken de smaak zelf voldoende aanwezig is,.... ik noem een BiBo, Vanilla Honeydew, Green Velvet of de Winslow tabakken.
Je zult alleen wel voor al deze tabakken de grens over moeten.
Re: Aroma, smaak en dergelijke
Zeker de BiBo met zijn mandarijnen
De door jouw geprobeerde tabakken hebben net iets te weinig body en kwaliteit naar mijn eigen mening .
Godfrey

De door jouw geprobeerde tabakken hebben net iets te weinig body en kwaliteit naar mijn eigen mening .
Godfrey
-
Dat lijkt me geen probleem.Eliminator schreef:Je zult alleen wel voor al deze tabakken de grens over moeten.

Vanuit Heerlen ben je binnen 10 minuten in Aken.
Erikkie bij Schneiderwind, naast de Dom in Aken, daarvan kan ik je aanbevelen:
Van John Aylesbury
The pipe smoker's edition no1.
Brown & Yellow.
Beiden zijn prima beginnerstabakken met geurige roomnote en lekkere smaak.
Vraag ook naar de catalogus, dan kan je thuis de tabakken die daarin staan eens bekijken.
Beide genoemde tabakken worden in de catalogus genoemd als gemakkelijke tabakken die het meest verkocht worden.
Klopt wat betreft de No1 , gesaust met ahorn sirup dus lekker zoetgezel schreef:Dat lijkt me geen probleem.Eliminator schreef:Je zult alleen wel voor al deze tabakken de grens over moeten.![]()
Van John Aylesbury
Brown & Yellow.
Vraag ook naar de catalogus, dan kan je thuis de tabakken die daarin staan eens bekijken.
Beide genoemde tabakken worden in de catalogus genoemd als gemakkelijke tabakken die het meest verkocht worden.

Godfrey
Als je even Arno's blog opzoekt (via zijn handtekening onder zijn posts), kun je daar even zoeken naar de tweedelige afleveringen "genaamd "Who is afraid of Chemistry?" Daar heb ik geprobeerd uit te leggen hoe het komt dat we onze eigen tabak zo slecht ruiken.
- erikkie
Eliminator schreef:Dat is bij de meeste tabakken zo, de toevoegingen geven slechts een smaaknuance aan de tabak,.... overigens zijn ze er wel hoor, tabakjes waarbij bij het roken de smaak zelf voldoende aanwezig is,.... ik noem een BiBo, Vanilla Honeydew, Green Velvet of de Winslow tabakken.
ik kan me hier iets bij voorstellen ... ik zal eens op zoek gaan naar een van de tabakjes die jij noemt...
in ieder geval bedankt voor je input !
- erikkie
Godfrey59 schreef:Zeker de BiBo met zijn mandarijnen![]()
Godfrey
Tnx ! ... zie mijn antwoord aan " Eliminator "
- erikkie
gezel schreef:Dat lijkt me geen probleem.Eliminator schreef:Je zult alleen wel voor al deze tabakken de grens over moeten.![]()
Van John Aylesbury
Brown & Yellow.
tnx Gezel !
nee geen probleem, ik kom zeker elke week wel in aken op de markt

ik zal hem volgende week eens meenemen ... brown & yellow staat op de site, de edition 1 ook.

de catalogus heb ik al een tijdje thuis liggen, ik verwacht binnenkort eigenlijk wel de nieuwe editie ...
- erikkie
zal eens kijken of ik het kan vinden, dit wil ik zeer zeker wel eens lezen ....Winslow Collector schreef:Als je even Arno's blog opzoekt (via zijn handtekening onder zijn posts), kun je daar even zoeken naar de tweedelige afleveringen "genaamd "Who is afraid of Chemistry?" Daar heb ik geprobeerd uit te leggen hoe het komt dat we onze eigen tabak zo slecht ruiken.
tnx !
-
Als beginnend pijproker loop je al gelijk tegen twee tegenvallers op.
Voordat je nieuwe pijp op smaak is ben je enige maanden verder,
alle tabakken lijken op elkaar, aanvankelijk proef je slechts rook.
Naarmate de tijd vordert ontstaat langzaam de nuance, het
onderscheid.
Veel pijprokers zijn ooit begonnen omdat het zo lekker ruikt en
kopen mixtures. Tabakken die naar iets moeten ruiken dat nooit
met tabak te maken had.
Zeer wel mogelijk dat je na verloop van tijd ontdekt dat virginia,
latakia of baaitabak je veel beter bevalt dan die zoete mixtures,
daar moet je proefondervindelijk achter komen en dat vergt enig
geduld en doorzettingsvermogen.
Succes!
Voordat je nieuwe pijp op smaak is ben je enige maanden verder,
alle tabakken lijken op elkaar, aanvankelijk proef je slechts rook.
Naarmate de tijd vordert ontstaat langzaam de nuance, het
onderscheid.
Veel pijprokers zijn ooit begonnen omdat het zo lekker ruikt en
kopen mixtures. Tabakken die naar iets moeten ruiken dat nooit
met tabak te maken had.
Zeer wel mogelijk dat je na verloop van tijd ontdekt dat virginia,
latakia of baaitabak je veel beter bevalt dan die zoete mixtures,
daar moet je proefondervindelijk achter komen en dat vergt enig
geduld en doorzettingsvermogen.
Succes!
Erikkie: laat je niet wijsmaken dat het herkennen van aroma's (want dat zijn het, smaken herken je maar heel weinig, 5 om precies te zijn) alleen door de jaren kan gebeuren. Ieder mens heeft een natuurlijke aanleg (of gebrek eraan) aroma's te herkennen en te benoemen. Dat natuurlijk vermogen dat je wel of niet hebt, is maar voor een klein deel te leren/trainen. Daar heeft lange ervaring veel minder mee te maken. De een zal in de loop der jaren beter aroma's gaan onderscheiden, de ander zal dat bij stijgende leeftijd juist minder kunnen: veel bejaarden missen juist heel veel van die nuances en gaan aroma's juist "vlakker" waarnemen. Helemaal afhankelijk van jouw natuurlijke aanleg hiervoor.
Heb je een natuurlijke aanleg veel onderscheid in aroma's te maken, is de tweede stap om deze aroma's daadwerkelijk met de juiste naam te benoemen, dát is het moeilijkste deel. Maar dat benoemen kun je nu juist wél voor een groot deel trainen, door het opbouwen van jouw eigen "aroma-databank". Hoe meer je van pure aroma's ruikt, hoe gemakkelijker je deze zult leren benoemen als je een mix van aroma's in een tabaksblend, voedsel/gerecht of drank tegenkomt. Voorbeeld: je kunt een citrus-achtige vrucht ruiken/herkennen, maar nog niet benoemen. Ruik je bij de fruitafdeling regelmatig aan sinaasappels, mandarijnen, citroenen, limoenen, grapefruits, enz., zal in je het benoemen steeds beter worden en beter de nuances kunnen isoleren en een naam geven. Zeker als je de aroma's een referentie kunt geven aan bepaalde gebeurtenissen of stemmingen: de geur van bijvoorbeeld een roos zal je wellicht altijd herkennen, maar zit die geur in jouw "databank" omdat je in een rozentuin de liefde van je leven hebt leren kennen, zal zo'n aroma je altijd bij blijven en meteen de klik met die gebeurtenis maken als je het aroma ergens in herkent.
Verder is het waarderen van aromatische toevoegingen of juist natuurlijke tabakken een kwestie van persoonlijke voorkeur. Je bent geen "betere" roker als je alleen Virginia's en Burley's weet te waarderen, jouw voorkeur voor aromaten of juist neutralere aroma's is iets dat wel of niet bij jouw aanleg hoort. Of je nu de nuances beter leert onderscheiden in verschillende Virginia's, of dat je dat in verschillende vanille-tabakken kunt nuanceren is gelijk.
Ook is de een erg gevoelig voor het ene aroma; zelf ruik ik vrij snel of ergens chocolade in zit, bijvoorbeeld, terwijl een andere heel goed is in het onderscheiden van noten of houtsoorten of wat dan ook.
Vergeet niet dat de meeste tabaksblends uit vele soorten bladeren bestaan. In sommige blends zitten wel 20 soorten Virginia, zorgvuldig geselecteerd op aroma, maar zeker ook op suikergehalte en nicotine gehalte.
Heb je een natuurlijke aanleg veel onderscheid in aroma's te maken, is de tweede stap om deze aroma's daadwerkelijk met de juiste naam te benoemen, dát is het moeilijkste deel. Maar dat benoemen kun je nu juist wél voor een groot deel trainen, door het opbouwen van jouw eigen "aroma-databank". Hoe meer je van pure aroma's ruikt, hoe gemakkelijker je deze zult leren benoemen als je een mix van aroma's in een tabaksblend, voedsel/gerecht of drank tegenkomt. Voorbeeld: je kunt een citrus-achtige vrucht ruiken/herkennen, maar nog niet benoemen. Ruik je bij de fruitafdeling regelmatig aan sinaasappels, mandarijnen, citroenen, limoenen, grapefruits, enz., zal in je het benoemen steeds beter worden en beter de nuances kunnen isoleren en een naam geven. Zeker als je de aroma's een referentie kunt geven aan bepaalde gebeurtenissen of stemmingen: de geur van bijvoorbeeld een roos zal je wellicht altijd herkennen, maar zit die geur in jouw "databank" omdat je in een rozentuin de liefde van je leven hebt leren kennen, zal zo'n aroma je altijd bij blijven en meteen de klik met die gebeurtenis maken als je het aroma ergens in herkent.
Verder is het waarderen van aromatische toevoegingen of juist natuurlijke tabakken een kwestie van persoonlijke voorkeur. Je bent geen "betere" roker als je alleen Virginia's en Burley's weet te waarderen, jouw voorkeur voor aromaten of juist neutralere aroma's is iets dat wel of niet bij jouw aanleg hoort. Of je nu de nuances beter leert onderscheiden in verschillende Virginia's, of dat je dat in verschillende vanille-tabakken kunt nuanceren is gelijk.
Ook is de een erg gevoelig voor het ene aroma; zelf ruik ik vrij snel of ergens chocolade in zit, bijvoorbeeld, terwijl een andere heel goed is in het onderscheiden van noten of houtsoorten of wat dan ook.
Vergeet niet dat de meeste tabaksblends uit vele soorten bladeren bestaan. In sommige blends zitten wel 20 soorten Virginia, zorgvuldig geselecteerd op aroma, maar zeker ook op suikergehalte en nicotine gehalte.
Ook deze hebben ze bij Linzbach en nog veel en veel meer soorten , je gaat toch met ons mee dus een mooie gelegenheid om te testen .erikkie schreef:gezel schreef:Dat lijkt me geen probleem.Eliminator schreef:Je zult alleen wel voor al deze tabakken de grens over moeten.![]()
Van John Aylesbury
Brown & Yellow.
tnx Gezel !
ik zal hem volgende week eens meenemen ... brown & yellow staat op de site, de edition 1 ook.
de catalogus heb ik al een tijdje thuis liggen, ik verwacht binnenkort eigenlijk wel de nieuwe editie ...
En je mag ze aldaar allemaal proberen als je wilt voordat je besluit te kopen

Groetjes
Godfrey
- erikkie
Helemaal duidelijk... ik verheug me erop !Godfrey59 schreef:Ook deze hebben ze bij Linzbach en nog veel en veel meer soorten , je gaat toch met ons mee dus een mooie gelegenheid om te testen .erikkie schreef:gezel schreef:Dat lijkt me geen probleem.Eliminator schreef:Je zult alleen wel voor al deze tabakken de grens over moeten.![]()
Van John Aylesbury
Brown & Yellow.
tnx Gezel !
En je mag ze aldaar allemaal proberen als je wilt voordat je besluit te kopenEn dat kan bij de meeste tabakzaken nu juist niet .
Groetjes
Godfrey
Super.
Grtz
Eric
- erikkie
Bedankt voor deze uitvoerige informatie. ... hier heb ik zeker iets aan.Winslow Collector schreef:Erikkie: laat je niet wijsmaken dat het herkennen van aroma's (want dat zijn het, smaken herken je maar heel weinig, 5 om precies te zijn) alleen door de jaren kan gebeuren. Ieder mens heeft een natuurlijke aanleg (of gebrek eraan) aroma's te herkennen en te benoemen. Dat natuurlijk vermogen dat je wel of niet hebt, is maar voor een klein deel te leren/trainen. Daar heeft lange ervaring veel minder mee te maken. De een zal in de loop der jaren beter aroma's gaan onderscheiden, de ander zal dat bij stijgende leeftijd juist minder kunnen: veel bejaarden missen juist heel veel van die nuances en gaan aroma's juist "vlakker" waarnemen. Helemaal afhankelijk van jouw natuurlijke aanleg hiervoor.
Ik ga op ons dagje uit gewoon proberen hoever ik kom....
Vraag blijft ... waarom ruik ik het wel van een ander en niet van mezelf....
Moet nog verder zoeken ....
Grtz
Eric
- capricorn
Ik heb hetzelfde probleem. Ik ruik mijn tabac ook nooit.
Maar een klein beetje kun je ruiken als je de kamer uitgaat en niet rokend terugkomt.
Maar een klein beetje kun je ruiken als je de kamer uitgaat en niet rokend terugkomt.
Tsja, het is misschien best lastig uit te leggen. Ik had er op Arno’s blog een artikel in 2 delen voor nodig. Ik zal proberen het kort uit te leggen. Als er vragen naar aanleiding van mijn verhaal opkomen, hoor ik het wel.
Het is een combinatie van factoren, die ervoor zorgen dat de tabak in het pakje (dus ongerookt) heel anders ruikt dan tijdens het roken van die tabak.
Laat ik beginnen met iets over temperatuur. Want velen zeggen dat je heel rustig moet roken om meer aroma’s waar te kunnen nemen. Dat is echter maar ten dele waar. De onderbouwing hiervan begint bij Michael Apitz, werknemer bij DTM/DanPipe in Lauenburg , wandelende pijp- en tabaksencyclopedie en blender van een flink aantal tabakken die door DTM gemaakt worden.
Een goede en bekende klant van Michael Apitz is een laborant en Apitz wilde graag weten hoe warm onze tabak in de pijp wordt, tijdens roken. De laborant wilde dat wel onderzoeken, maar zoiets kost veel geld. Apitz bood hem een nieuwe Winsløw aan in rul voor dat onderzoek, dus nu weten we iets meer over de temperatuur.
En wat blijkt uit dat onderzoek? De smeulende tabak in onze pijp, dus als we er NIET aan trekken, ligt rond de 500 °C. Wanneer we een trekje aan de pijp nemen, stijgt die temperatuur van de tabak heel snel naar circa 700 °C, om daarna meteen weer terug te vallen naar die 500 graden.
Dus iemand die te snel rookt, zal inderdaad veel tabak verbranden op die temperatuur rond de 700 °C en misschien nog wel warmer als je de pijp echt mishandelt. Maar stel, dat iemand heel rustig zou kunnen roken, dan is de tabak nog steeds rond de 500 °C. En waarom is dat belangrijk?
De meeste aromastoffen hebben een kookpunt tussen 190 en 300 °C. Vanille zit bijvoorbeeld op een kookpunt van 285 °C. En dat zit dus allemaal onder die 500 °C van onze smeulende tabak. Door die hoge smeultemparatuur zullen de meeste aromastoffen (ook die in de Virginia, Burley en latakia zitten) verdampen omdat hun kookpunt al ver overschreden is. En daarom ruiken we al veel minder. En hoe rustig je ook rookt of hoeveel ervaring je ook pretendeert te hebben: de tabak smeult gewoon vér boven het kookpunt van de meeste aromastoffen en dus ruikt ook de ervaren en rustige roker simpelweg niet al die aroma's. Het is fysiek/chemisch gewoon niet mogelijk. Ervaar daarom altijd zelf jouw eigen aroma-beleving en laat je geen mooie verhalen op de mouw spelden. Wat iemand ook vindt en denkt: de cijfers liegen niet en die wijzen simpelweg anders uit. Ik heb mezelf dan ook aangeleerd al die prozaïsche aroma-beschrijvingen in reviews met een hele dikke korrel zout te nemen.
Bijna alle levende materie, dus ook (tabaks-) planten en aromastoffen, bestaan uit koolwaterstoffen. De C’tjes, H’tjes en O’tjes uit de scheikunde lessen van vroeger, in allerlei combinaties. En dat C’tje, dus de koolstof, in die combinaties van koolwaterstoffen heeft nu toevallig een kookpunt van maar liefst 4554 °C. Heel ver boven die smeul- en rooktemperatuur van onze pijp (resp. die 500 en 700 graden). Die moleculen blijven dus redelijk intact en geven het koolstof-aroma af tijdens het roken. En dat ruikt naar iets dat de meesten zullen herkennen als warme lucht. Zonder specifiek tabaks- of toegevoegde aromaten- geur.
Bovendien gebeuren er met de oorspronkelijke moleculen allerlei dingen tijdens het smeulen/roken in de pijp. Door de verhitting gaan moleculen veranderen en de C’tjes, H’tjes en O’tjes gaan andere combinaties aan. De moleculen die in het pakje een bepaald aroma afgaven veranderen voor een deel door de verhitting en verdamping. Zwaardere moleculen zullen eerder achterblijven in de smeulende tabak.
Dus: er zal vocht uit de pijp verdwijnen met de verhitting in de vorm van waterdamp. En jawel, water is H2O, dat uit de pijp verdampt en dus blijven er relatief meer C’tjes achter in de pijp. We weten allemaal dat water kookt (verdampt) bij 100 °C, dus die ontsnappende waterdamp zal ergens boven de 100 °C liggen. En dat ligt gemiddeld nog wél lager dan het kookpunt van al die aromastoffen, vandaar dat een deel van die aroma’s kunnen meeliften met de waterdamp en herkenbaar in het vertrek blijven hangen.
Omdat er H'tjes en O'tjes uit de tabak verdwijnen, gaan de resterende H'tjes en O'tjes reacties aan met de relatief zware, en daardoor achterblijvende, koolstofatomen. Zitten er dan veel combinaties in de veranderende moleculen met een groot aantal C’tjes (koolstof), zoals pentosen en hexosen met respectievelijk 5 en 6 koolstofatomen in het molecuul, dan maakt dat die moleculen zwaarder en die hebben meer moeite mee te liften met de ontsnappende waterdamp.
Nu zitten wij, als pijproker, met onze neus relatief dichtbij die smeulende pot met overwegend koolstof atomen. De moleculen die achterblijven hebben veel koolstof atomen in zich, hetgeen de molecuulmassa groter maakt (=zwaardere moleculen door het hoge aantal C-atomen). Want de lichtere atomen waterstof en zuurstof zijn al uit de tabak verdampt, met deels meesleuren van die aromastoffen die het vertrek wél laten geuren.
Het verdampte water zal in de ruimte mengen met de rest van de lucht. En er zullen wat lichtere aromastoffen (met minder van die zware C-deeltjes in de moleculen) meeliften met die ontsnappende waterdamp, omdat ze daaraan vastgehecht zijn. Dat is de reden dat iemand een stukje verder van onze smeulende koolstof-atomen-pot wél andere aroma’s ruikt. En de reden dat je ze ruikt als je even, niet rokend, het vertrek verlaat en daarna terugkeert in de ruimte waar gerookt is.
Dan, zoals Eliminator al noemde, zijn er enkele tabakken die wél goed waarneembaar zijn. Uit eigen ervaring (en probeer ze vooral zelf) noem ik dan meteen 3 DTM tabakken op, net als Eli: BiBo, Mediterraneo en Memories of Tuscany. En laten dat nu nét drie van de vele tabakken zijn, die door Michael Apitz geblend zijn, je weet nog wel, die man uit het begin van dit verhaaltje die heeft laten onderzoeken hoe warm een tabak smeult. Het kan toch geen toeval zijn, dat de man die tabakken blendt, én onderzoek heeft gedaan naar de temperatuur van een brandende tabak in de pijp, “toevallig” aromastoffen heeft gebruikt die een hoger kookpunt hebben, zodat die blends wél blijven ruiken? Ook voor de roker zelf?????
Hopelijk verduidelijkt dit iets, al vrees ik dat ik het er alleen maar moeilijker mee heb gemaakt. Ik zie dit als de belangrijkste factoren (temperatuur en molecuulmassa) om het fenomeen als in de vraagstelling te verklaren. Als er iemand meer afweet van scheikunde, ben ik zeer leergierig naar andere verklaringen of verbeteringen, omdat dit feest der aroma-moleculen een belangrijk deel is van mijn zelfstudie in de wereld van aroma's in whisky.
Het is een combinatie van factoren, die ervoor zorgen dat de tabak in het pakje (dus ongerookt) heel anders ruikt dan tijdens het roken van die tabak.
Laat ik beginnen met iets over temperatuur. Want velen zeggen dat je heel rustig moet roken om meer aroma’s waar te kunnen nemen. Dat is echter maar ten dele waar. De onderbouwing hiervan begint bij Michael Apitz, werknemer bij DTM/DanPipe in Lauenburg , wandelende pijp- en tabaksencyclopedie en blender van een flink aantal tabakken die door DTM gemaakt worden.
Een goede en bekende klant van Michael Apitz is een laborant en Apitz wilde graag weten hoe warm onze tabak in de pijp wordt, tijdens roken. De laborant wilde dat wel onderzoeken, maar zoiets kost veel geld. Apitz bood hem een nieuwe Winsløw aan in rul voor dat onderzoek, dus nu weten we iets meer over de temperatuur.
En wat blijkt uit dat onderzoek? De smeulende tabak in onze pijp, dus als we er NIET aan trekken, ligt rond de 500 °C. Wanneer we een trekje aan de pijp nemen, stijgt die temperatuur van de tabak heel snel naar circa 700 °C, om daarna meteen weer terug te vallen naar die 500 graden.
Dus iemand die te snel rookt, zal inderdaad veel tabak verbranden op die temperatuur rond de 700 °C en misschien nog wel warmer als je de pijp echt mishandelt. Maar stel, dat iemand heel rustig zou kunnen roken, dan is de tabak nog steeds rond de 500 °C. En waarom is dat belangrijk?
De meeste aromastoffen hebben een kookpunt tussen 190 en 300 °C. Vanille zit bijvoorbeeld op een kookpunt van 285 °C. En dat zit dus allemaal onder die 500 °C van onze smeulende tabak. Door die hoge smeultemparatuur zullen de meeste aromastoffen (ook die in de Virginia, Burley en latakia zitten) verdampen omdat hun kookpunt al ver overschreden is. En daarom ruiken we al veel minder. En hoe rustig je ook rookt of hoeveel ervaring je ook pretendeert te hebben: de tabak smeult gewoon vér boven het kookpunt van de meeste aromastoffen en dus ruikt ook de ervaren en rustige roker simpelweg niet al die aroma's. Het is fysiek/chemisch gewoon niet mogelijk. Ervaar daarom altijd zelf jouw eigen aroma-beleving en laat je geen mooie verhalen op de mouw spelden. Wat iemand ook vindt en denkt: de cijfers liegen niet en die wijzen simpelweg anders uit. Ik heb mezelf dan ook aangeleerd al die prozaïsche aroma-beschrijvingen in reviews met een hele dikke korrel zout te nemen.
Bijna alle levende materie, dus ook (tabaks-) planten en aromastoffen, bestaan uit koolwaterstoffen. De C’tjes, H’tjes en O’tjes uit de scheikunde lessen van vroeger, in allerlei combinaties. En dat C’tje, dus de koolstof, in die combinaties van koolwaterstoffen heeft nu toevallig een kookpunt van maar liefst 4554 °C. Heel ver boven die smeul- en rooktemperatuur van onze pijp (resp. die 500 en 700 graden). Die moleculen blijven dus redelijk intact en geven het koolstof-aroma af tijdens het roken. En dat ruikt naar iets dat de meesten zullen herkennen als warme lucht. Zonder specifiek tabaks- of toegevoegde aromaten- geur.
Bovendien gebeuren er met de oorspronkelijke moleculen allerlei dingen tijdens het smeulen/roken in de pijp. Door de verhitting gaan moleculen veranderen en de C’tjes, H’tjes en O’tjes gaan andere combinaties aan. De moleculen die in het pakje een bepaald aroma afgaven veranderen voor een deel door de verhitting en verdamping. Zwaardere moleculen zullen eerder achterblijven in de smeulende tabak.
Dus: er zal vocht uit de pijp verdwijnen met de verhitting in de vorm van waterdamp. En jawel, water is H2O, dat uit de pijp verdampt en dus blijven er relatief meer C’tjes achter in de pijp. We weten allemaal dat water kookt (verdampt) bij 100 °C, dus die ontsnappende waterdamp zal ergens boven de 100 °C liggen. En dat ligt gemiddeld nog wél lager dan het kookpunt van al die aromastoffen, vandaar dat een deel van die aroma’s kunnen meeliften met de waterdamp en herkenbaar in het vertrek blijven hangen.
Omdat er H'tjes en O'tjes uit de tabak verdwijnen, gaan de resterende H'tjes en O'tjes reacties aan met de relatief zware, en daardoor achterblijvende, koolstofatomen. Zitten er dan veel combinaties in de veranderende moleculen met een groot aantal C’tjes (koolstof), zoals pentosen en hexosen met respectievelijk 5 en 6 koolstofatomen in het molecuul, dan maakt dat die moleculen zwaarder en die hebben meer moeite mee te liften met de ontsnappende waterdamp.
Nu zitten wij, als pijproker, met onze neus relatief dichtbij die smeulende pot met overwegend koolstof atomen. De moleculen die achterblijven hebben veel koolstof atomen in zich, hetgeen de molecuulmassa groter maakt (=zwaardere moleculen door het hoge aantal C-atomen). Want de lichtere atomen waterstof en zuurstof zijn al uit de tabak verdampt, met deels meesleuren van die aromastoffen die het vertrek wél laten geuren.
Het verdampte water zal in de ruimte mengen met de rest van de lucht. En er zullen wat lichtere aromastoffen (met minder van die zware C-deeltjes in de moleculen) meeliften met die ontsnappende waterdamp, omdat ze daaraan vastgehecht zijn. Dat is de reden dat iemand een stukje verder van onze smeulende koolstof-atomen-pot wél andere aroma’s ruikt. En de reden dat je ze ruikt als je even, niet rokend, het vertrek verlaat en daarna terugkeert in de ruimte waar gerookt is.
Dan, zoals Eliminator al noemde, zijn er enkele tabakken die wél goed waarneembaar zijn. Uit eigen ervaring (en probeer ze vooral zelf) noem ik dan meteen 3 DTM tabakken op, net als Eli: BiBo, Mediterraneo en Memories of Tuscany. En laten dat nu nét drie van de vele tabakken zijn, die door Michael Apitz geblend zijn, je weet nog wel, die man uit het begin van dit verhaaltje die heeft laten onderzoeken hoe warm een tabak smeult. Het kan toch geen toeval zijn, dat de man die tabakken blendt, én onderzoek heeft gedaan naar de temperatuur van een brandende tabak in de pijp, “toevallig” aromastoffen heeft gebruikt die een hoger kookpunt hebben, zodat die blends wél blijven ruiken? Ook voor de roker zelf?????
Hopelijk verduidelijkt dit iets, al vrees ik dat ik het er alleen maar moeilijker mee heb gemaakt. Ik zie dit als de belangrijkste factoren (temperatuur en molecuulmassa) om het fenomeen als in de vraagstelling te verklaren. Als er iemand meer afweet van scheikunde, ben ik zeer leergierig naar andere verklaringen of verbeteringen, omdat dit feest der aroma-moleculen een belangrijk deel is van mijn zelfstudie in de wereld van aroma's in whisky.
- Sidekickelvis
Ik vind het eenzeer begrijpelijk en verhelderend betoog. Ik snap het ook. Klinkt allemaal zeer logisch.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!
- erikkie
Ook mij is dit vrij duidelijk .....
Maar geld dit ook voor de smaak ....
- lestat
De smaak wordt grotendeels bepaald door de geur. Denk maar eens aan hoe je eten smaakt wanneer je neus dicht zit (of doe eens een leuke test en neem een stukje ui en een stukje appel en ga met de gen dicht en je neus dicht één van de 2 stukjes op eten. Eens kijken of je weet wat je eet).
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood
Wat Lestat al zegt: smaak wordt grotendeels bepaald door geur.erikkie schreef:Ook mij is dit vrij duidelijk .....
Onze mond kan maar 5 dingen onderscheiden: zoet, zuur, zout, bitter en umami (= "hartig"). De neus heeft ongeveer 10.000 keer zoveel receptoren om geur te herkennen, als dat de mond heeft om smaak te herkennen.
Jij proeft dus geen aardbeien als je (geblinddoekt en onwetend) een aardbei eet. Je proeft een bepaalde zoetheid, jouw tong registreert de textuur (de "constructie") van een aardbei en vooral jouw neus neemt het aroma waar. Dat alles wordt in jouw hersenen verwerkt en getoetst aan jouw "aroma-databank" en uit jouw herinnering komt dan de benoeming "aardbei".
Wanneer jouw neus het dus absoluut niet meer zou doen, ook geen verbindingen zou hebben met jouw mond via binnenholten in jouw hoofd, zou de rest van al jouw bevindingen zich beperken tot die 5 smaken en wat combinaties daartussen.
- erikkie
Welnu ...... mij is het helemaal duidelijk .....
Iedereen bedankt voor zijn bijdrage !!
Ik heb weer veel geleerd.....
Grtz
Eric
Iedereen bedankt voor zijn bijdrage !!
Ik heb weer veel geleerd.....
Grtz
Eric
En wat de BiBo betreft , klopt dat helemaal . Een van de weinige waar duidelijke smaak ( mandarijnen en zoet) aan zit en je deze ook zelf goed ruikt tijdens het roken . Ook de Tusc is hetzelfde verhaal maar dan naar druiven .
Godfrey
Godfrey
- erikkie
ik heb jullie adviezen opgevolgd ...
Vanmorgen naar aken gereden en daar sowieso een neu piepske gekocht ( stanwell) ( ik denk erover om alleen nog maar peterson en stanwell te kopen , wat zijn ze mooi)
en nu komend weekend maar testen of jullie mij niet bij de "neus" hebben genomen.

grtz
eric

Vanmorgen naar aken gereden en daar sowieso een neu piepske gekocht ( stanwell) ( ik denk erover om alleen nog maar peterson en stanwell te kopen , wat zijn ze mooi)
en nu komend weekend maar testen of jullie mij niet bij de "neus" hebben genomen.

grtz
eric

-
Ben benieuwd hoe ze je smaken. 

- erikkie
De brown en yellow heb ik nu 3 keer gehad... en indeed... de moeite waard.
Een vele zwakkere rook geur en mild ... ik heb er van genoten.
Nu de volgende ....
Grtz
Een vele zwakkere rook geur en mild ... ik heb er van genoten.
Nu de volgende ....
Grtz