Waar mag je nog roken?

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Winslow Collector

Re: Waar mag je nog roken?

Bericht door Winslow Collector »

Charlie schreef:Ik denk dat het anders is als je naast pijproken nog gewoon sigaretten rookt. Als je nooit iets anders hebt gerookt als een pijp, dan is het verslavingsaspect, mijns inziens, niet aanwezig. We moeten overigens wel even een verschil maken tussen: 'ik heb d'r zin an' en 'ik moet het hebben'. Het ene zijnde een genoegen, het andere een verslaving.
Dat is inderdaad een wezenlijk verschil. Ook ik ben pijproker (al ruim 25 jaar en de laatste 6-7 jaar af en toe een longfiller sigaar), maar nooit shag of sigarettenroker geweest. Ben al eens 9 maanden gestopt met roken (wilde eigenlijk een jaar stoppen), maar toen ik wat pijpjes aan het oppoetsen was, er weer tabak in gestopt en toen was de "onthoudingsperiode" gewoon weer voorbij. Maar echt zonder afkickverschijnselen of wat dan ook. Ik had toen redenen om even een rookpauze te nemen, en met die gedachte was ik meteen opgehouden.

Wat je schrijft, als je ergens niet kunt of mag roken, ik heb daar ook geen problemen mee. Ik gebruik het echter wél als argument om sneller weg te zijn op visite waar het een beetje tegenvalt met de gezelligheid. Dan stap ik wat eerder op: "jongens, ik ben roken hoor".
Op werkdagen rook ik minstens 8½ tot 9 uren niet, zonder problemen. Ik taal er niet naar, want ik weet gewoon dat het niet mag en ik neem de moeite niet eens om buiten het werkterrein wél te gaan roken. Dus de mogelijkheid is er, collega's (shagrokers) van mijn afdeling doen dat wel en ik kan zo meegaan met hen, maar mij teveel moeite. Kunnen we dan toch geen verslaving noemen, toch?

Ook zijn er avonden dat ik thuis bezig ben aan de computer, en ik gewoon vergeet een pijp op te steken. Zal een verslaafde ook niet snel hebben.

Dus ik ben het met Charlie eens, dat wanneer je begonnen bent met pijproken om te genieten, het een heel andere gevoel is dan wanneer je de sigarettenverslaving (deels) op wilt vangen door pjip te gaan roken.

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

antonius schreef:afgelopen weekend even een uitsmijter eten in een cafe in hartje nunspeet en wat schertst mijn verbazing???? :P :P :P gewoon asbakken binnen op tafel!!!!!!!!! :lol: :lol: ik vroeg mag je hier roken???nee zei de uitbater maar we doen het gewoon.
kijk dat zijn voor mij de beste cafebazen =D> =D> :-? :-? .

gr antonius
Bruin Cafe de Hazewind Herungerweg , Venlo / Uitbater zonder personeel .
Heeft vanaf het begin van de anti rookwet zich hier al tegen verzet , is er zelfs mee op tv geweest .

Roken is hier nooit weg geweest en zal ook niet gebeuren . Het is er altijd gezellig druk :lol:

Godfrey

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Misschien beter de adressen van kroegen die lak hebben aan de regels NIET te vermelden heren, die laatste paar die hards willen we liever niet in de problemen brengen !
Afbeelding

Winslow Collector

Inderdaad, je weet nooit wie mee leest.

Laatst vroeg ik per e-mail aan mijn moeder hoe ik die AANSLAG van mijn SNELKOOKPAN moest VERNIETIGEN, stond er binnen een uur de AIVD op de stoep. :wink: Dus altijd voorzichtig zijn wat je openbaar maakt.

Calinero

Bericht door Calinero »

Winslow Collector schreef:Inderdaad, je weet nooit wie mee leest.

Laatst vroeg ik per e-mail aan mijn moeder hoe ik die AANSLAG van mijn SNELKOOKPAN moest VERNIETIGEN, stond er binnen een uur de AIVD op de stoep. :wink: Dus altijd voorzichtig zijn wat je openbaar maakt.
:mrgreen: :mrgreen:
Van alles wat ik ooit verloren ben mis ik mijn verstand het meest!

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Goede service van de AIVD !

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

De uitbater van dit cafe zoekt zelf altijd alle publicatie op en heeft lak aan alles wat met de rookwet te maken heeft .
Ze proberen hem steeds op de rookwet aan te pakken ,zonder succes . Hij weet steeds weer wat nieuws te verzinnen en heeft het tot zijn levenstaak gemaakt .

Bijvoorbeeld dat hij kon aantonen dat de rookwet hem 40% inkomsten koste en hij failiet zou gaan .
Hij dan vervolgens bij de gemeente om bijstand moest vragen gezien hij niets anders kan als kroegbaas en al op leeftijd is . De rechter gaf hem gelijk :)

Zo heeft hij op een ander moment een bord boven de ingang gehangen met woonkamer :lol: en iedreen die kwam was dus bezoek , hij zat dan in een grote armstoel voor de tv midden in de zaak .

De gemeente heeft het op een gegeven moment maar gelaten voor wat het was daar hij zoveel sympathie en volgelingen had dat niemand er zich binnen de raad meer aan wou branden .

Godfrey

The_Undertaker
Administrator

Bericht door The_Undertaker »

=D>
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Winslow Collector

Hadden maar meer horeca-uitbaters de "ballen" als die meneer uit Venlo. Burgerlijke ongehoorzaamheid, hoewel: wiens pand is het eigenlijk? Wie bepaalt daar dus de regels? Afijn, de oude discussie weer.

Maar complimenten voor die gelegenheid in Venlo.

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Hoi

Het is dus zijn eigen pand anex woonhuis . anex beugelbaan . :lol:

Godfrey

eka_nl

Bericht door eka_nl »

is het niet mogelijk om een soort besloten rokersclub te worden? Iedereen die naar binnen wil moet "lid" worden. Ik meen dat ze zulke constructies in Amerika hebben. Of heb ik het mis?

Eliminator
Moderator

Besloten of niet besloten, als er iemand 'werkt' MOET het rookvrij,.... er is zelfs al een toko geweest (vraag me niet welke) die uit oogpunt van 'vrijheid van geloofsovertuiging' een rokers-kerkgenootschap was gestart, ook dat was niet okay,.... :?
Afbeelding

eka_nl

Bericht door eka_nl »

of net als in de coffeeshop, een heel klein stukje waar je drinken kan halen mag je niet roken en de rest van de kroeg rokersruimte :-)

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Winslow Collector schreef:Hadden maar meer horeca-uitbaters de "ballen" als die meneer uit Venlo. Burgerlijke ongehoorzaamheid, hoewel: wiens pand is het eigenlijk? Wie bepaalt daar dus de regels? Afijn, de oude discussie weer.

Maar complimenten voor die gelegenheid in Venlo.

Dat werkt als je alleen bent , heb je personeel wordt het al erg moeilijk . Ook als je bedrijfspand geen eigendom is maar
bijvoorbeeld van de brouwerij zal het niet lukken .

Maar wil je ongestoort een pijp af wat anders roken , het adres hebben jullie nu :lol:

Godfrey

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Eliminator schreef:Besloten of niet besloten, als er iemand 'werkt' MOET het rookvrij,....
Dit is hoe de wet tegenwoordig werkt.

Maar dan het volgende. Als alle medewerkers en bezoekers van een bepaalde club of bedrijf (schriftelijk) verklaren geen problemen te hebben met roken. Op welke grond valt het dan te verbieden? Ze zullen er vast iets op verzonnen hebben, maar ik kan niks verzinnen.
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis »

Er gaan al stemmen op in de politiek om het gewoon te verbieden. Gelukkig hebben ze nu nog altijd een smoes nodig omdat 'gewoon' verbieden (nog) niet kan.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Godfrey59 schreef:
antonius schreef:afgelopen weekend even een uitsmijter eten in een cafe in hartje nunspeet en wat schertst mijn verbazing???? :P :P :P gewoon asbakken binnen op tafel!!!!!!!!! :lol: :lol: ik vroeg mag je hier roken???nee zei de uitbater maar we doen het gewoon.
kijk dat zijn voor mij de beste cafebazen =D> =D> :-? :-? .

gr antonius
Bruin Cafe de Hazewind Herungerweg , Venlo / Uitbater zonder personeel .
Heeft vanaf het begin van de anti rookwet zich hier al tegen verzet , is er zelfs mee op tv geweest .

Roken is hier nooit weg geweest en zal ook niet gebeuren . Het is er altijd gezellig druk :lol:

Godfrey
=D>
Afbeelding

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Winslow Collector schreef:Ik gebruik het echter wél als argument om sneller weg te zijn op visite waar het een beetje tegenvalt met de gezelligheid. Dan stap ik wat eerder op: "jongens, ik ben roken hoor".
:D Herkenbaar! De familie van mijn vriendin is er inmiddels aan gewend dat ik eerder ga of er een goed uur tussenuit ga (veel van de familie van mijn vriendin woont bij ons in de buurt) om te roken :mrgreen:
Afbeelding

Winslow Collector

Robb schreef:
Eliminator schreef:Besloten of niet besloten, als er iemand 'werkt' MOET het rookvrij,....
Dit is hoe de wet tegenwoordig werkt.

Maar dan het volgende. Als alle medewerkers en bezoekers van een bepaalde club of bedrijf (schriftelijk) verklaren geen problemen te hebben met roken. Op welke grond valt het dan te verbieden? Ze zullen er vast iets op verzonnen hebben, maar ik kan niks verzinnen.
Ik zal het je nog sterker vertellen. In ons rooklokaal in Middelburg (Braai-Tapperij De Mug). Een flink deel van het personeel rookt daar ook. En soms moet je, als klant, dus wachten om een bestelling te kunnen doen, omdat het personeel buiten staat te roken. :shock:

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

:lol:

Fossiel

Bericht door Fossiel »

VERONTRUSTEND NIEUWS
Ook een algemeen rookverbod waarbij zelfs op straat niet meer gerookt mag worden, is één van de streefdoelen van de Stichting. Uit de enquête blijkt alvast dat liefst 80% van de Belgen, onder wie ook 66% van de rokers, hier voorstander van is. "We werken hier stilaan naartoe, maar het is nog te vroeg om nu al zo'n verbod in te voeren. Daarvoor zijn er nog te veel rokers, maar hopelijk is dat binnen een paar jaar anders", besluit Gabriels.
Bron: Het Laatste Nieuws, 20-08-2013

:shock: :shock: :shock:

We hadden het kunnen denken! Eerst hebben ze ervoor gezorgd dat je nergens meer binnen mag roken, maar nu de gesloten ruimtes op zijn, richten ze zich op de open lucht. Kunnen ze hun energie nu echt niet nuttiger besteden?? Dat ze eerst eens de uitlaatgassen aanpakken! Schaad ik de gezondheid van andere mensen door op een afgelegen bankje in de open lucht een pijp te roken? Als het zo verder gaat, moeten wij onze eigen staat stichten om onze hobby nog te kunnen uitoefenen!
Reeds gepafte pijptabakken: Alsbo (Black, Cherry, Gold, Vanilla en Whisky), Amphora Full Aroma, Borkum Riff Bourbon Whisky, Davidoff Danish Mixture, Dunhill Early Morning Pipe, Mac Baren Navy Flake, Skandinavik (Aromatic, Mixture), Schippers, Semois, Vieux Semois Florina, Voortrekker Naturel, Wervik, WO Larsen Classic

Herman

Bericht door Herman »

Fossiel schreef:VERONTRUSTEND NIEUWS
Ook een algemeen rookverbod waarbij zelfs op straat niet meer gerookt mag worden, is één van de streefdoelen van de Stichting. Uit de enquête blijkt alvast dat liefst 80% van de Belgen, onder wie ook 66% van de rokers, hier voorstander van is. "We werken hier stilaan naartoe, maar het is nog te vroeg om nu al zo'n verbod in te voeren. Daarvoor zijn er nog te veel rokers, maar hopelijk is dat binnen een paar jaar anders", besluit Gabriels.
Bron: Het Laatste Nieuws, 20-08-2013

:shock: :shock: :shock:

We hadden het kunnen denken! Eerst hebben ze ervoor gezorgd dat je nergens meer binnen mag roken, maar nu de gesloten ruimtes op zijn, richten ze zich op de open lucht. Kunnen ze hun energie nu echt niet nuttiger besteden?? Dat ze eerst eens de uitlaatgassen aanpakken! Schaad ik de gezondheid van andere mensen door op een afgelegen bankje in de open lucht een pijp te roken? Als het zo verder gaat, moeten wij onze eigen staat stichten om onze hobby nog te kunnen uitoefenen!
66% van de rokers is hier voorstander van?? :shock: Ik denk dat dit onderzoek niet helemaal juist is uitgevoerd. Wat een onzin, ik woon in Nederland en vind het al belachelijk dat we niet meer op stations of in bushokjes mogen roken. Maar ook niet meer op straat dat zou toch wel een dictatuur moeten zijn waar dit wil slagen. Wat is er gebeurd met de vrije wil van mensen ein zelf beslissen wat je wel of niet wil/doet...

lestat

Bericht door lestat »

Stel me er inderdaad seriuse vragen bij. Volgens mij kom je nog niet aan 66% bij niet rokers die dit zouden goedkeuren. Laat staan dat dat aantal zichzelf zou veroordelen! Wetenschappelijke onderzoeken kunnen zo makkelijk gemanipulereerd worden en enkel de voor hen gunstige worden luidkeels verkondigd.
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Fossiel

Bericht door Fossiel »

Herman schreef:Wat een onzin, ik woon in Nederland en vind het al belachelijk dat we niet meer op stations of in bushokjes mogen roken. Maar ook niet meer op straat dat zou toch wel een dictatuur moeten zijn waar dit wil slagen.
Dat is wel waar, natuurlijk. Een algeheel rookverbod in de open lucht is bijna niet te handhaven, er zijn genoeg plekken waar je het kunt doen zonder dat iemand er last van heeft, en in de buitenlucht is de rook onmiddellijk verdwenen zodra je ermee stopt. Net zoals een verbod op het openlijk consumeren van alcoholische drank, zoals veel Nederlandse steden kennen, onzin is: doe je alcoholische drank in een andere verpakking, en niemand ziet dat je de wet overtreedt.
Reeds gepafte pijptabakken: Alsbo (Black, Cherry, Gold, Vanilla en Whisky), Amphora Full Aroma, Borkum Riff Bourbon Whisky, Davidoff Danish Mixture, Dunhill Early Morning Pipe, Mac Baren Navy Flake, Skandinavik (Aromatic, Mixture), Schippers, Semois, Vieux Semois Florina, Voortrekker Naturel, Wervik, WO Larsen Classic

Eliminator
Moderator

Binnenkort niet meer op de terrassen in ieder geval

http://www.nu.nl/gezondheid/4101496/ter ... kvrij.html

eerst verbannen naar buiten,..... en nu weer naar binnen ???

Mooi ook hoe je met cijfertjes kunt spelen

De horecasector zelf vindt een verbod niet gewenst, bleek onlangs uit een enquête van Misset Horeca. 90 procent van de ondervraagde ondernemers bleek geen overheidsbemoeienis te willen. 11 procent overweegt wel om uit eigen beweging een rookvrije zone in te stellen.

Of ook wel 79% van de horeca ondernemers wil dat de overheid zich nergens mee bemoeit en wil rokers welkom heten, lijkt me toch een meer dan ruime meerderheid :roll: 't is maar net hoe je het formuleert natuurlijk.
Afbeelding

Arclaud

Bericht door Arclaud »

Tegenwoordig lijkt het 'trending' om als niet-roker actief en en vol overgave de roker te bekritiseren en te verfoeien. Ik kan me niet herinneren dat er vroeger zoveel commentaar was op roken in cafés, laat staan op terrassen buiten. Nu deinzen mensen er niet voor terug om aan een tafeltje naast je te komen zitten en vervolgens opmerkingen te maken over je rookbezigheden of zelfs eisen dat je pijp/sigaar/sigaret uitdooft.

Vanwaar plots die ommezwaai? Propaganda door gezondheidsorganisaties (anti-rooklobby)?

Alvast kenmerkend voor artikels die ermee in verband staan is de manier van verslaggeving, zoals Eli duidt. De cijfers in een andere context plaatsen geeft een heel andere boodschap.
Laatst gewijzigd door Arclaud op 07 aug 2015 07:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Over de verslaglegging valt nog wel het een en ander te zeggen inderdaad. Maar verder vind ik het eigenlijk niet zo'n probleem dat terraseigenaren zelf gaan beslissen of er wel of niet gerookt mag worden. Rookvrije terrassen zullen hier vanzelf de gevolgen van gaan ondervinden lijkt me zo.
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

Winslow Collector

Als rookvrije horeca een gat in de markt zou zijn, was die er 50 jaar geleden al in overvloed geweest. Laat de uitbater/eigenaar beslissen wat er in zijn toko gewenst is, de klant bepaalt wel wat hij/zij wil. De media heeft de hersenloze slavenpopulatie slim geconditioneerd door die mening, die er nu over roken heerst, erin te laten sluipen.

Het is, in een "vrij" land als NeDDRland, toch van de zotte dat een stel kleauten-ambtenaren de marktwerking zit te dwarsbomen, terwijl diezelfde hufters hun salarissen laten roven... JUIST bij de ondernemers. Dus de pot waar aan "iets" gewerkt wordt om er "iets meer" van te maken (hetgeen ondernemers en hun personeel doen) en waar de roverheid uiteindelijk zo'n 70-80% van rooft om in de overheidsvoorzieningen en ambtenarensalarissen te voorzien, juist DIE pot gaan de ambtenaren zitten dwarsbomen en belemmeren.

(deze week weer een perfect staaltje roverheidsbelemmering meegemaakt m.b.t. plannen voor mijn eigen bedrijfje)

Maar ja, blijkbaar gaan er nog steeds mensen stemmen voor dit soort beleid-makend tuig, dus die mensen zullen het er wel mee eens zijn en mogen dan ook braaf zwijgen; die hebben hun mandaat/mening gegeven door te zeggen "alstublieft meneer/mevrouw de politicus, hier heeft u mijn stem en daarmee mijn goedkeuring om beleid te maken en anderen te dwingen dat beleid te volgen".
:mrgreen:

Whitesnake

Bericht door Whitesnake »

Alles wat naar de kl*ten kan geraasd worden zal voor de bijl gaan. Erg is het gesteld!

Luys
Moderator

Bericht door Luys »

Na het bericht gelezen hebbende vraag ik mij het volgende af: Hoe maak je in godsnaam een terras gedeeltelijk rookvrij? Zet je grote ventilatoren neer die de rook altijd van het rookvrije deel wegblazen?
Zover mij bekend, en uit eigen ervaring, is rook nogal gevoelig voor wind en zachtere luchtstromen. Dus tenzij ze die beinvloeden weet ik niet hoe je een terras gedeeltelijk rookvrij maakt. En dan heb ik het nog niet eens over een toevallige passant die al rokend het terras voorbij loopt (of komt er een zone om het terras heen afgebakend met een rode streep op de grond en verboden te roken symbolen?)
Pijproker des forums

Plaats reactie