Beginnerstabak

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Beginnerstabak

Bericht door Arno »

Klopt helemaal WC :)
Het virginiagedeelte in de forumtabakken bestaat bijv. uit ongeveer 4 of 5 soorten virginia. DTM beschikt nu over 7 verschillende soorten virginia uit verschillende landen met inderdaad verschillende suiker- en nicotinegehaltes.

Nekker, er hoeft niet zoveel nicotine te zitten in virginiatabak. Zie bijv. al het verschil tussen Samuel Gawith's Full Virginia Flake en Golden Glow.
Afbeelding

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Beginnerstabak

Bericht door Paul Tummers »

Wat ik eigenlijk probeerde te zeggen is dat er heel vaak naar tabakken als Clan gegrepen wordt; vrouwlief vindt dit veel lekkerder ruiken als die stinksigaretten, echter het roken van Clan is toch een heel andere koek als het ruiken ervan en ik kan me voorstellen dat je daar als beginnend pijproker op afknapt.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: Beginnerstabak

Bericht door gezel »

Als beginner die toch al een stuk of 20 soorten geprobeerd heeft, vind ik de Havezaethe het makkelijkst roken.
De pijp is makkelijk aan te houden en geen noemenswaardige bite ondervonden.
Heb de page, edelman en minstreel gerookt.
Neptune ook een makkelijke.
Voortrekker en coopvaert branden goed.
En de Semois, ja die brand prima, maar qua smaak denk ik een beetje teveel van het goede voor een beginner.
Tenzij die beginner een verslaafde zware shag roker is geweest. :)

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Beginnerstabak

Bericht door Paul Tummers »

gezel schreef:Als beginner die toch al een stuk of 20 soorten geprobeerd heeft, vind ik de Havezaethe het makkelijkst roken.
De pijp is makkelijk aan te houden en geen noemenswaardige bite ondervonden.
Heb de page, edelman en minstreel gerookt.
Neptune ook een makkelijke.
Voortrekker en coopvaert branden goed.
En de Semois, ja die brand prima, maar qua smaak denk ik een beetje teveel van het goede voor een beginner.
Tenzij die beginner een verslaafde zware shag roker is geweest. :)
Dat heb ik nu met Coopvaert, het begint goed maar als ik mijn pijp voor 3/4 leeg heb gerookt wordt het me toch allemaal ietsjepietsje te veel.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Whitesnake

Re: Beginnerstabak

Bericht door Whitesnake »

Semois is een lekkere tabak, meer bestemd voor sigarenliefhebbers.

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: Beginnerstabak

Bericht door gezel »

Whitesnake schreef:Semois is een lekkere tabak, meer bestemd voor sigarenliefhebbers.
De Semois een week of 2 geleden gekocht naar aan leiding van wat ik op dit forum gelezen heb.

De Portique, nog maar 1x gerookt.
Ontzettend zwaar, ik dacht gelijk aan zware shag.
Kreeg bij het aanmaken inderdaad een geur en smaak van sigaar.

De Florina is veel zachter van smaak.
Heb die al enkele malen gerookt, maar vind die nog steeds iets te sterk.
Lekker voor af en toe als ik iets krachtigs wil.

Ik heb de Florina ook al verdund met Neptune en een keer met Voortrekker.
Dat vond ik een goede ervaring om de Semois naar mijn smaak aan te passen.

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: Beginnerstabak

Bericht door gezel »

Paul Tummers schreef: Dat heb ik nu met Coopvaert, het begint goed maar als ik mijn pijp voor 3/4 leeg heb gerookt wordt het me toch allemaal ietsjepietsje te veel.
De pijp dan maar voor 3/4 volstoppen. ;p

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Beginnerstabak

Bericht door Paul Tummers »

gezel schreef:
Paul Tummers schreef: Dat heb ik nu met Coopvaert, het begint goed maar als ik mijn pijp voor 3/4 leeg heb gerookt wordt het me toch allemaal ietsjepietsje te veel.
De pijp dan maar voor 3/4 volstoppen. ;p
Al geprobeerd, het is die laatste pluk tabak die me de das om doet.
Jammer overigens want coopvaert krijg je nog bijna overal.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: Beginnerstabak

Bericht door gezel »

Tja, het is wel een kunst om goed pijp te roken.
Toen ik eraan begon had ik niet verwacht dat het zo gecompliceerd kon zijn.
Vanmorgen zitten klungelen met een Stanwell vanille.
Kreeg hem bijna niet aan.
Na wat spit en graafwerk met lepel en doorn kwam die eindelijk op gang.
Daarna wel lekker kunnen door en oproken. :D

Zo'n laatste prop zoals jij beschrijft heb ik ook weleens moeite mee.
Tegenwoordig steek ik de doorn erlangs om de prop op te breken of zelfs om te draaien.
Ik heb dan wel eerst de as verwijderd.
Dat gaat vaak goed, tenzij de prop nat is.
Bij een te natte prop maak ik de pijp leeg.
Soms is het genoeg om een rager door het mondstuk tot in de kop te duwen zodat de prop iets omhoog komt.

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Beginnerstabak

Bericht door Paul Tummers »

Het is niet dat de prop te nat is of zo, het ligt gewoon aan mijzelf, ik vind de tabak dan te "Zwaar", kom er zelfs van aan de hik!
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
Molten
Berichten: 141
Lid geworden op: 11 feb 2013 17:02

Re: Beginnerstabak

Bericht door Molten »

Mijn eigen tabak zaak adviseerde mij Danske Good Memory als inrook en beginners tabak. Lekker makkelijke tabak dat naar vanille geurt. In het begin was de vanille goed te proeven, maar het begint nu toch al wat minder te worden (alleen bij de grote wolkjes proef en ruik je de vanille nog)
Verder niks over te klagen. Totdat ik ongeveer 1 1/2 a 2 pakjes hiervan op heb en de pijp is ingerookt stap ik pas over op een Neptune ofzo...
Ik moet wel zeggen dat nu ik in mijn schema op 3/4 pijp vulling zit ik de pijp een stuk makkelijker kan aanhouden en dus minder lucifers gevruik dan in het begin. Binnenkort voor de eerste keer de pijp helemaal vol stoppen... :roll:

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Beginnerstabak

Bericht door Paul Tummers »

Molten schreef:Mijn eigen tabak zaak adviseerde mij Danske Good Memory als inrook en beginners tabak. Lekker makkelijke tabak dat naar vanille geurt. In het begin was de vanille goed te proeven, maar het begint nu toch al wat minder te worden (alleen bij de grote wolkjes proef en ruik je de vanille nog)
Verder niks over te klagen. Totdat ik ongeveer 1 1/2 a 2 pakjes hiervan op heb en de pijp is ingerookt stap ik pas over op een Neptune ofzo...
Ik moet wel zeggen dat nu ik in mijn schema op 3/4 pijp vulling zit ik de pijp een stuk makkelijker kan aanhouden en dus minder lucifers gevruik dan in het begin. Binnenkort voor de eerste keer de pijp helemaal vol stoppen... :roll:
Hoelang duurt het eer je de vanilleghost helemaal kwijt bent?
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
Molten
Berichten: 141
Lid geworden op: 11 feb 2013 17:02

Re: Beginnerstabak

Bericht door Molten »

10 minuutjes...en daarna de grote wolkjes alleen nog maar. Indien ik heel rustig rook en de pijp vaak laat uitgaan misschien wel 15 minuten tot en met 20 minuten

Gebruikersavatar
Hubert
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jul 2013 00:19

Lekkere beginnerstabak

Bericht door Hubert »

Hoi Mannen,

Als beginnend pijproker een vraag over tabak. Wat is een lekkere tabak om mee te beginnen? Bij voorkeur een niet te scherpe zoete tabak met een lekkere geur voor de niet-rokers.

Alvast bedankt voor de moeite!

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Lekkere beginnerstabak

Bericht door Nekker »

Gezien het feit ik vermoed dat u in Nederland woont, raad ik doorgaans Neptune aan. Een lekkere subtiele tabak. Niet te zoet, maar ook niet te neutraal. Zeker een aanrader om mee te beginnen.

Aangezien u hier nieuw bent, stellen wij het altijd op prijs dat u zich voorstelt. De aangewezen plaats daarvoor bevind zich in het onderdeel, "stel je even voor". Veel succes met je zoektocht in onze wonderlijke wereld, en alvast een hartelijk welkom!
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Lekkere beginnerstabak

Bericht door Bommel »

Inderdaad is Neptune een goede start, ik rook deze tabak al 32 jaar van tijd tot tijd en deze verveeld mij nooit.
Maar ook Alsbo Black kan je bekoren, al dient deze tabak wel voorzichtig gerookt te worden omdat deze tabak een ander, wat scherper karakter heeft.
Afbeelding

kiske

Re: Lekkere beginnerstabak

Bericht door kiske »

Welkom!

Amphora is wellicht ook prettig om mee te beginnen. Verder de Mac Baren Gold of Denmark. Beiden erg vergevingsgezind bij wat te snel roken.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Lekkere beginnerstabak

Bericht door Sidekickelvis »

Zoet en zacht.....

Mac Baren Vanilla Cream
Stanwell Melange
Stanwell Vanilla
Havezaethe Page
Havezaethe Edelman

e.v.a.

Succes!
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Hubert
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jul 2013 00:19

Re: Lekkere beginnerstabak

Bericht door Hubert »

Bedankt voor de snelle reaties!
Ik heb van mijn sigareboer de volgende tabakken meegekregen:

Skandinavik Regular
(deze om de nieuwe pijp voorzichtig in te roken en omdat deze tabak een neutrale smaak heeft)

Älsbo Gold (er zou iets van amaretto inzitten maar dat proef ik eerlijk gezegd niet terug)

Laafke

Re: Lekkere beginnerstabak

Bericht door Laafke »

@DKE even off topic... Havezaethe is toch het huismerk van Compaenen??? en als dat zo is maken die ook niet gearomatiseerdde tabakken????

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Lekkere beginnerstabak

Bericht door Sidekickelvis »

Laafke schreef:@DKE even off topic... Havezaethe is toch het huismerk van Compaenen??? en als dat zo is maken die ook niet gearomatiseerdde tabakken????
Klopt, is van Compaenen. Of ze ook ongearomatiseerde tabak hebben weet ik eigenlijk niet. Ik denk het niet. Ik ken er geen in ieder geval. Page, Edelman, Minstreel, Heraut zijn de Havezaethe's die ik ken.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Lekkere beginnerstabak

Bericht door Dolledokus »

Ik roep net als SKE even de Stanwell Melange. Prima om te beginnen en dat was het hier ook.
Naast de reacties die je krijgt zoals "dat ruikt naar opa!", is dus leuk om te horen, maar ook nog eens lekker om te roken en een spoor van caramel achter je te laten ;p Verder raad ik nog aan de Seven Seas van Mac Baren. Ook prima te doen. En ikzelf ben met veel zoet begonnen, maar dat slaat nu langzaam om naar andere tabakjes. Het is een leuke ontdekkingsreis in tabakland Hubert!
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Beginnerstabak

Bericht door Eliminator »

Beste Hubert, heb jouw topic even samengevoegd met een reeds bestaande 'beginners-tabak'-topic.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hubert
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jul 2013 00:19

Re: Lekkere beginnerstabak

Bericht door Hubert »

Nu we toch nostalgisch bezig zijn, mijn opa (hij is helaas niet meer onder ons) rookte vroeger ook pijp. Die tabak had van die heerlijke zoete geur, zat in een geel pakje met de afbeelding van een schip. Zal een jaartje of 35 geleden zijn, iemand een idee om welke tabak het gaat?

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Beginnerstabak

Bericht door Eliminator »

Hier kun je (los van de tips die nog gaan komen) alvast een overzichtje vinden met zoete tabak topics, voldoende leesvoer :wink:

http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=5742
Afbeelding

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Lekkere beginnerstabak

Bericht door Paul Tummers »

Hubert schreef:Nu we toch nostalgisch bezig zijn, mijn opa (hij is helaas niet meer onder ons) rookte vroeger ook pijp. Die tabak had van die heerlijke zoete geur, zat in een geel pakje met de afbeelding van een schip. Zal een jaartje of 35 geleden zijn, iemand een idee om welke tabak het gaat?
Als ik me goed herinner heeft/had Coopvaert een gele verpakking met een schip er op, pittige baaitabak.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Lekkere beginnerstabak

Bericht door Arno »

Paul Tummers schreef:
Hubert schreef:Nu we toch nostalgisch bezig zijn, mijn opa (hij is helaas niet meer onder ons) rookte vroeger ook pijp. Die tabak had van die heerlijke zoete geur, zat in een geel pakje met de afbeelding van een schip. Zal een jaartje of 35 geleden zijn, iemand een idee om welke tabak het gaat?
Als ik me goed herinner heeft/had Coopvaert een gele verpakking met een schip er op, pittige baaitabak.
Sail?

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Lekkere beginnerstabak

Bericht door janneman »

Hubert schreef:Nu we toch nostalgisch bezig zijn, mijn opa (hij is helaas niet meer onder ons) rookte vroeger ook pijp. Die tabak had van die heerlijke zoete geur, zat in een geel pakje met de afbeelding van een schip. Zal een jaartje of 35 geleden zijn, iemand een idee om welke tabak het gaat?
Geel met een schip? Dat klinkt naar Coopvaert tabak, een baar die misschien wel zoet ruikt, maar toch erg subtiel zoet is, niet sterk zoet. Dit was vroeger wel een veel gerookte tabak, de veel zoetere 'gesausde' tabakken kwamen pas in de jaren 60 serieus op, en beheersen sedert jaren '80 de winkelrekken.

Afbeelding
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Lekkere beginnerstabak

Bericht door Paul Tummers »

Arno schreef:
Paul Tummers schreef:
Hubert schreef:Nu we toch nostalgisch bezig zijn, mijn opa (hij is helaas niet meer onder ons) rookte vroeger ook pijp. Die tabak had van die heerlijke zoete geur, zat in een geel pakje met de afbeelding van een schip. Zal een jaartje of 35 geleden zijn, iemand een idee om welke tabak het gaat?
Als ik me goed herinner heeft/had Coopvaert een gele verpakking met een schip er op, pittige baaitabak.
Sail?

Afbeelding
Ja, ook die!
Nu wordt het al moeilijker! :cry:
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

RonV
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 sep 2013 21:24

Advies wat voor tabak.

Bericht door RonV »

Goededag,

sinds een paar weken rook ik pijp. Uiteraard heb ik nog maar weinig tabakken geproefd:

Alsbo Black
Kentucky Bird
Mac Baren Vanilla Toffee Cream

en...

Orlik Golden Sliced.

De Orlik vind ik echt heel erg lekker en zoek tabakken in het verlengde daarvan om verder te ontdekken...

Wat zou een goede keus kunnen zijn, de bomen laten het bos niet zien ;-)

Goede groet,

Ron

Plaats reactie