Tja, die laatste Relief is natuurlijk niet glad afgewerkt...

In latere afleveringen misschien wat meer wetenswaardigs over dit merk.
franz
Geheel terzijde en niet ter zake doend: in het Nederlands heten die dingen schreven. Je kijkt nu naar een zogenaamd schreefloos lettertype, in tegenstelling tot 'geschreefde' letters of 'schreefletters'. Taalpolitie uit...Robb schreef: Serifs zijn streepjes aan de uiteinden van de letters.
unit typografie?Taalpolitie uit
Het lijkt wel zo Robb, maar met de beste wil ter wereld kan ik echt niets ontdekkenRobb schreef:Op het mondstuk van de bovenste pijp op de onderste foto lijkt een merkje te staan, klopt dat Richard?
Mijn mazzel met het kopen van pijpen de laatste tijd, niet veel bijzonders qua merken, maar vaak wel erg oud en daardoor dus in mijn ogen minstens net zo bijzonder. Had mijn vraag ook op pipesmagazine.com forum gesteld en daar komt ook het vermoeden van een pre-Lane second al naar voren.Robb schreef:Prachtig spul overigens. Ik heb zo mijn vermoedens dat het aardig oude pijpen (in ieder geval pre-Lane) betreft. De 'Grosvenor-seconds' waar Pipephil over spreekt werden gemaakt in Frankrijk, maar er was bij deze altijd sprake van een stempel met 'Charatan of London' en niet 'Made in London'. Mijn indruk (pin me er niet op vast) is dat het om Charatan seconds gaat van voor de Lane-periode. Grosvenor Street in Londen is in ieder geval ooit de straat geweest waar Charatan zijn fabriek had staan.
Dank! Ik moet zeggen dat, naar mate ik meer met de pijpen bezig ben om de gebruik sporen weg te werken, ik ze meer en meer ga waarderen. Vooral het verwijderen van de cake uit de ketel geeft al een heel ander gevoel in de hand, de pijp word dan merkbaar steeds lichter in de hand.Robb schreef:Afgezien van de oorsprong heb je gewoon twee prachtpijpjes te pakken. vooral die donkerige lijkt een erg mooie grain te hebben. Persoonlijk spreekt het 'bonkige', grof afgewerkte me wel aan (het doet me een beetje denken aan wat Blakemar nu maakt). Dit steekt een beetje af tegen het fijne, sierlijke werk waar Charatan ook bekend om staat.