Het grote 'latakia' topic

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
metaltommy

Re: Volgende stap Latakia

Bericht door metaltommy »

ik vond plumcake van mb ook goed te pruimen, iets meer latakia dan in bv, sail groen
Groet,
Tom

Dolledokus

Bericht door Dolledokus »

Hmm, dan zal ik zeker die Navy Flake eens proberen. Jan heeft er vast een filmpje voor ;)
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

smoking-rob schreef:Inderdaad, ook erg lekker :lol:
Arno, heb jij de nieuwe Fayyum al gerookt, ik meen dat je zei dat Hans jou een sampletje zou sturen?
Nog niet, sample zal nog wel onderweg zijn..
Afbeelding

Arno
Contacteer:

Niet langer mixtures met Syrische latakia van DTM en K&K

Bericht door Arno »

Mixtures met Syrische latakia van DTM en Kohlhase&Kopp bestaan niet meer.. Zojuist heb ik zeer betrouwbare bron vernomen dat beide Duitse tabaksfirma's geen Syrische latakia meer hebben. Dit houdt in dat blends gemaakt door K&K als Ashton Artisan's Blend, Solani 779 alsmede alle blends van HU Tobacco (worden gemaakt door DTM en K&K) waar eerst Syrische latakia inzat dit niet meer hebben. Dus in Nederland zijn vanaf heden geen mixtures meer verkrijgbaar met Syrische latakia..
Afbeelding

Ribbon

Re: Niet langer mixtures met Syrische latakia van DTM en K&K

Bericht door Ribbon »

Geldt dit voor de blends die de fabrieken nu gaan verlaten of is dit al een tijdje zo?

M.a.w. hoe weet ik of er Syrische latakia gebruikt wordt in de blikjes die ik in mijn kast heb liggen :wink:
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Bericht door Bananabox-Ninja »

@Robb: Als het erop staat dat het Syrische tabak is dan moet het er ook in zitten, anders kunnen ze aangeklaagd worden voor misleidende reclame/ingrediënten.
Net zoals recentelijk het paardenvlees schandaal.

Tenminste dat zegt mijn boerenverstand
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Robb schreef:Geldt dit voor de blends die de fabrieken nu gaan verlaten of is dit al een tijdje zo?

M.a.w. hoe weet ik of er Syrische latakia gebruikt wordt in de blikjes die ik in mijn kast heb liggen :wink:
Geeeeen idee, ik denk wat BBN zegt. Het is wel raar dat K&K en DTM het nu pas openlijk toegeven na vragen van mijn betrouwbare bron. Heb zo'n vermoeden dat er al langer geen Syrische latakia meer inzit. Of ja, een strengetje misschien zodat ze het nog op het blikje mogen zetten..
Afbeelding

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Ik heb wel via mijn werk te horen gekregen dat handel drijven met Syrië heel erg aan banden is gelegd ivm de huidige spanningen.
Vergunningen aanvragen enzo.

Wellicht is de import/export zo hard aan banden gelegd dat ze naar andere producers zijn uitgeweken.
Of door de spanningen zijn de plantages niet meer bereikbaar?

"Ninja des forums"

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Bananabox-Ninja schreef:Ik heb wel via mijn werk te horen gekregen dat handel drijven met Syrië heel erg aan banden is gelegd ivm de huidige spanningen.
Vergunningen aanvragen enzo.

Wellicht is de import/export zo hard aan banden gelegd dat ze naar andere producers zijn uitgeweken.
Of door de spanningen zijn de plantages niet meer bereikbaar?
Er wordt al jaren geen Syrische latakia meer geproduceerd helaas. Ik verwijs even naar mijn blog http://dutchpipesmoker.wordpress.com/20 ... n-latakia/
Afbeelding

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Ah okay, that slipped my mind.
Kan het dan zijn dat het gewoon weg op is?
Je speculeert er in je eigen artikel naar.

Iig jammer om te lezen.

"Ninja des forums"

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Bananabox-Ninja schreef:Kan het dan zijn dat het gewoon weg op is?
Dat kan inderdaad het geval zijn. De 2 tabaksfabrikanten waarvan ik nog zeker weet dat het (nog) hebben zijn MacBaren en McClelland.
Afbeelding

Ribbon

Bericht door Ribbon »

*kijkt even in zijn kast*

Inderdaad, op m'n blikje Solani 779 staat "etwas syr. latakia", en zo ook op mijn blikje Yin Yang. Ik ga er zuinig op zijn.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dacht dat er al lang geen Syrische Latakia meer gebruikt werd, of tenminste niet in proefbare hoeveelheden. Ik herinner me de smaakomslag in bijvoorbeeld de Dunhill-tabakken, al kan ik er niet precies een jaar bij zetten (doordat ik vroeger nooit aankoopjaren op blikken tabak schreef). Ergens rond de overgang van gulden naar euro dacht ik. Ineens gingen alle latakiatabakken een tikkeltje richting Old Dublin smaken, wat minder droog, wat fruitiger. En bij Old Dublin stond al heel lang 'Cyprus Latakia' op het blik.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Immler

Bericht door Immler »

Volgens een magazine over tabak:
The other Latakia, Syrian, is not currently in production. All of the Syrian Latakia being used is from older crops. The problem in Syrian Latakia production is not just the civil unrest, but also the governmental restrictions.
In Syria, a tobacco called Shek-el-Bint is used and is smoked over a fire made with herbs and Syrian Oak. Here’s where the problem lies.
For years, Syrian Oak was overharvested to the point where it was threatened with extinction.
A number of years ago, the government stopped Latakia manufacture, but let it start up again in the last decade, but have pulled the plug again*.
*Eind 2010 is de productie weer verboden
Afbeelding

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Mijn vriendin sprong net een gat in de lucht bij het zien van mijn tranen en het aanhoren van het waarom... Er bestaan wel degelijk slechte mensen op deze wereld, en ze bevinden zich soms dichter dan je zelf denkt... :(
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Nekker schreef:Mijn vriendin sprong net een gat in de lucht bij het zien van mijn tranen en het aanhoren van het waarom... Er bestaan wel degelijk slechte mensen op deze wereld, en ze bevinden zich soms dichter dan je zelf denkt... :(
Wat? Syrische of Cyperse latakia. Ze meuren allebei hoor :P
Afbeelding

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Robb schreef:*kijkt even in zijn kast*

Inderdaad, op m'n blikje Solani 779 staat "etwas syr. latakia", en zo ook op mijn blikje Yin Yang. Ik ga er zuinig op zijn.
Erg mooi omschreven. ETWAS. Een beetje. Een paar strengetjes misschien?
Afbeelding

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Arno schreef:
Nekker schreef:Mijn vriendin sprong net een gat in de lucht bij het zien van mijn tranen en het aanhoren van het waarom... Er bestaan wel degelijk slechte mensen op deze wereld, en ze bevinden zich soms dichter dan je zelf denkt... :(
Om ze te kloten heb ik dat er niet bij verteld... Die zal schrikken wanneer de volgende keer heel mijn studio weer ruikt, naar ditmaal Cyperse latakia. That will teach her... :mrgreen:
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Nekker schreef:
Arno schreef:
Om ze te kloten heb ik dat er niet bij verteld... Die zal schrikken wanneer de volgende keer heel mijn studio weer ruikt, naar ditmaal Cyperse latakia. That will teach her... :mrgreen:
Ocharme, al die latakia in dat kleine studiootje :twisted:
Afbeelding

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Nekker schreef:That will teach her... :mrgreen:
LOL :sw :mrgreen: :wink:
Afbeelding

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Arno schreef:
Robb schreef:*kijkt even in zijn kast*

Erg mooi omschreven. ETWAS. Een beetje. Een paar strengetjes misschien?
Bij de Yin Yang is het overigens geen 'etwas' maar "..mischung mit Syrischem Latakia". Wat overigens nog steeds niet hoeft te zeggen dat er uitsluitend Syrische in zit.

Patrickpijp

Bericht door Patrickpijp »

Ben zelf een verwoed Latakia vreter en kan u zeggen dat eens verslaafd aan de smaak er niets boven gaat. Spijtig genoeg kan mijn vrouwtje er niet zo goed tegen. Moet dus altijd wachten tot iedreen slapen gaan is om echt te genieten.

Ben weg van Old Dublin, Standard Mixture van Dunhill en Ashton.

Stephan1978

Bericht door Stephan1978 »

Hier gisterenavond het eerste pijpje met Peterson Old Dublin gerookt...en deze staat nu in m'n lijstje met stip op 1 hoor...geweldige geur in 't blik, fantastische smaak tijdens het roken en fenomenale brandbaarheid. Ook niet teveel nicotine dus na een uurtje roken nog steeds aangenaam. Enige nadeel is de roomnote. Absoluut niet te waarderen door het thuisfront. Gelukkig is het binnenkort weer terrasweer. 8)

Groeten
Wie altijd met de grote kudde meegaat, zal regelmatig door de stront van een ander lopen...

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Stephan1978 schreef:Hier gisterenavond het eerste pijpje met Peterson Old Dublin gerookt...en deze staat nu in m'n lijstje met stip op 1 hoor...geweldige geur in 't blik, fantastische smaak tijdens het roken en fenomenale brandbaarheid. Ook niet teveel nicotine dus na een uurtje roken nog steeds aangenaam. Enige nadeel is de roomnote. Absoluut niet te waarderen door het thuisfront. Gelukkig is het binnenkort weer terrasweer. 8)

Groeten
Weer een (donker :P ) zieltje erbij! =D>
Afbeelding

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Syrische Latakia is al een paar jaar niet meer en werdt maar zeer sporadisch uitgevoerd ( bijna niets )
Alles wat nog bij de producenten aanwezig was is oude voorraad .

Momenteel komt alle Latakia uit Cyprus .

Godfrey

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Klopt Godfrey, dit was ons reeds bekend gezien de bovenstaande informatie en de andere topics en blogs over dit onderwerp.

Stephan1978

Bericht door Stephan1978 »

Zeker weten Arno!
Wie altijd met de grote kudde meegaat, zal regelmatig door de stront van een ander lopen...

Martin Romijn
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Gelukkig...wie wat bewaard.... :P
Afbeelding pijpmaker

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Martin Romijn schreef:Gelukkig...wie wat bewaard.... :P
Ik heb daar het laatste jaar eveneens in geïnvesteerd... Ik kan nog wel even voort... :mrgreen:
Groet, Nekker

Dolledokus

Bericht door Dolledokus »

Ik rook op dit moment een King Charles en ik moet weer zeggen dat ik het herken, ik neem het op, ik rol het rond, doe er werkelijk van alles mee, maar ik kom er maar niet achter wat het nou is wat ik denk dat het is. Heb sterk het idee dat dit je of meteen aanstaat, of je moet ze leren waarderen/leren roken. Ik kom er in elk geval niet geheel achter of ze me nu bekoort of me wegjaagt. 1 ding is zeker, ze houd me bezig!
Ik wil dan ook iemand onder de Latakia`s vragen, of die me een plezier wil doen, en me een aantal samples wil doen toekomen.
Ik ben er eerlijk in, ik heb toch getwijfeld te vragen naar samples omdat ik er simpelweg niet uitkom. Ik ga ze dan ook of aanbidden of verfoeien denk ik. Herkenbaar, dat je er een haat/liefde iets mee hebt? Of dat ze je bezig houd?
Ik neem dan ook net een enorme trek en dan zit je op het puntje van je stoel van ja ja ik heb het, dat is.....ja, dat isss....!!.....ow nee, toch niet. Dat heb ik nou de hele tijd met deze tabak, ik kom er simpelweg niet uit. :-T
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Plaats reactie