RATTRAYS

Alles over de pijp zelf...
Laafke

RATTRAYS

Bericht door Laafke »

Rattrays is vooral bekend om zijn tabakken maar ze brengen ook pijpen op de markt. De pijpen worden gemaakt door Chacom, Butz Choquin en door 2 Italiaanse mannen waar ik de naam niet van weet. De importeur (Kohlhase en Kopp) liet me via een email weten dat ze op zoek zijn naar nog een fabrikant omdat aan de vraag nauwelijks te voldoen valt. Tot mijn grote vreugde werd Gubbels in Roermond genoemd! Rattrays pijpen.... ik stond er eerst wat wantrouwend tegenover. Betaal je voor de naam of werkelijk voor een goede pijp. Toen ik echter een four square panelled billiard,waar ik al heel lang naar op zoek was, (de Highland pijp) besloot ik het te proberen. Deze pijp voldeed aan mijn eisen en kreeg een plekje in mijn roulatie systeem. Toen ik echter een Cutty zag (in maar liefst 4 uitvoeringen) was ik ondanks de prijs direkt verkocht. De Cutty wordt met de originele machinerie van Chacom gemaakt. (De pijp werd in Oostenrijk (helaas uitverkocht) maar liefst 40,= euro goedkoper aangeboden dan in Denemarken, daar echter volop keuze).
M.i. betaal je niet voor de naam maar krijg je werkelijk een goede pijp voor je geld.
Heeft iemand ervaring met deze pijpen of weet waar ze evt in Nederland te rijgen zijn??
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Geloof

Re: Rattrays

Bericht door Geloof »

Haddock pipeshop in Maastricht verkoopt het merk.
Deze zal ongetwijfeld het door jou gewenste typekunnen bestellen.

Generaal

Bericht door Generaal »

Ik zelf heb er 1 van dit merk, nl de Glory Day, amper ingerookt, maar het is 'n heel toffe poker, wat het uitzicht betreft en ook de rookkwaliteiten!

Hier kan je ook 'n uitgebreide collectie vinden:

http://www.kopp-pfeifen.de/produkte/pfe ... c&this=act
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

antonius

Bericht door antonius »

en dan ben je vergeten dat ik ook in het bezit ben van een rattray pijp,n.l. de mooreichen met meerschuimen in leg.
Afbeelding
die rookt ook fantasties,maar het duurde een hele tijd voordat de moeras smaak was verdwenen.
maar het rookt echt heel goed,een heel comfortabel mondstuk en hangt ook heel goed in de mond.
hij is lekker licht en vergelijkbaar met de prf 2013 van dirk en de prf 2012 van elie.
Afbeelding
ik weet wel dat mijn favoritieten pijptas al overvol raakt.

gr antonius

Laafke

Bericht door Laafke »

Goedenavond,

Daar mijn Rattrays pijpen me uitstekend bevallen ben ik op zoektocht gegaan naar meer informatie. Ik dacht dat ze slechts een klein aantal modellen maakten maar tot mijn grote verbazing heeft de importeur een kleine 150 verschillende pijpen in het assortiment. Van ieder model zijn verschillende uitvoeringen die dan ook weer verschillend geprijsd zijn. Toegegeven het zijn niet de voordeligste pijpen maar je koopt wel iets moois (in mijn beleving)
De pijpen zijn te zien op: www.kopp-pfeifen.de en Kopp heeft een speciale Rattrays site gemaakt:
www.Rattrays-Pipes.com/de

groeten

Gerrit Jan

annie69
Contacteer:

Bericht door annie69 »

Ik heb er eentje gekocht bij schimmel in Zutphen,maar in Weert bij de primera is die ook te krijgen.
Het zijn echt geweldig fijn rokende pijpen.

Laafke

Bericht door Laafke »

Volgens Oliver Kopp is de Cutty niet te verkrijgen op het moment. Zeker niet in Nederland. Mocht je er in een webshop eentje tegenkomen dan is dat een pijp uit een restbestand.

groet

Gerrit Jan

Whitesnake

Bericht door Whitesnake »

Heb er geen ervaring mee (wèl met de tabakken en die zijn top) maar de pijpen zien er echt geweldig uit.

Laafke

Bericht door Laafke »

Rattrays tabakken zijn inderdaad geweldig (althans sommige). Ik weet alleen niet meer of ik mijn eerste blikjes nou in Middelburg kon kopen of dat ik dat via i-net heb gedaan. Wat ik wel weet is dat bij het proberen van de verschillende buitenlandse tabakken ik altijd weer terugval op Troost slices..... :D
Bij de meeste buitenlandse tabakken stuit mij het (zeer) aromatische karakter tegen de borst. Voor mijn gevoel neigt een aromatische tabak al snel naar heet,vochtig roken en is een filter haast noodzaak. Dat verhaal wordt bevestigd door iemand die een blik W.O Larsen Black Diamond had gekocht (nieuwe naam voor de Stanwell Black Diamond) Hij kreeg het ondanks zijn ervaring en het gebruik van een filter niet voor elkaar om zonder brandende tong :D :D zijn pijp leeg te roken (natte prop) Daarbij ga ik er altijd vanuit dat ik tabak in mijn pijp heb en geen fruitmand of zak snoepjes....... :D

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Laafke schreef:Hij kreeg het ondanks zijn ervaring en het gebruik van een filter niet voor elkaar om zonder brandende tong
Dan moet hij blijven oefenen :wink: :mrgreen: . Ik rook de Black Diamond zeer regelmatig en heb nog nooit tonguebite gehad van die tabak. Heerlijk spulletje voor de liefhebber van zoete tabakken.

Laafke

Bericht door Laafke »

In een paar topics die handelden over o.a het kopen van een echte engelse pijp in Engeland werd ook de naam van Rattrays genoemd als mogelijke kandidaat. Zoals al vermeld worden de pijpen van Rattray's niet in Engeland gemaakt. De importeur/distributeur zit in Duitsland, zelfs de website heeft een duits adres. Daar het zo is dat Rattray's geen eigen pagina heeft bij Pipedia blijf ik toch met een tweetal vragen zitten: is het altijd zo geweest dat Rattray's door Chacom, Butz Choquin en die twee Italianen werden gemaakt of heeft er "vroeger" een pijpenfabriek in Engeland gestaan?? En de tabakken van Rattray's worden toch ook in Duitsland gemaakt??

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Laafke schreef: En de tabakken van Rattray's worden toch ook in Duitsland gemaakt??
Klopt. Door Kohlhase & Köpp.
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

Laafke

Bericht door Laafke »

Volgens O.Kopp, de belangrijkste man achter het merk en die tevens tekent voor het design, is de Old Perth (Cutty) na problemen weer leverbaar. Alleen de gerustificeerde uitvoering levert nog problemen op.

Laafke

Bericht door Laafke »

Dit is de informatie die ik vandaag van dhr Kopp kreeg:

Charles Rattray´s hatte früher schon Pfeifen unter seinem Namen im Sortiment. Diese wurde für Ihn in England produziert. Ich vermute von Oppenheimer?
Die Pfeifen hat er auch damals schon international im mailorder Geschäft verkauft. Ich habe Ihnen Abbildungen zwei alter kleiner Leaflets geschickt. Außerdem noch eine Reportage aus dem PipesMagazin.

Kohlhase&Kopp / Kopp fertigt die Tabak nach Originalrezepten und nun auch Pfeifen in Lizenz. Wir bezahlen hierfür Royalty an die Familie Rattray´s und dürfen sie weltweit verkaufen.

Manche Serien lassen wir in Frankreich andere in Italien produzieren. Ab nächstes Jahr wollen wir auch Serien/ Modelle in Holland produzieren. In wenigen Monaten werden wir auch einige Meerschaum Pfeifen aus der Türkei haben (von Altinay). Ab Herbst auch klassische Freehands.

Manche Shapes existierten schon, wurden aber lange nicht mehr produziert (Old Perth, Pocket, Bulls& Dogs etc. ). Manchmal nehmen wir vorhandene shapes 1:1 bestimmen aber Mundstücke, Farbe, Applikationen. Manchmal nehmen wir 3mm Modelle und verändern Sie auf 9mm Größe. Andere Modelle werden nur für uns gefertigt (z.B. Butcher Boy, Chubby Jackey, viele Modelle aus der Celtic/Mr. Charles/Trsikele). Das Design der Pfeifen und die Sortimentsgestaltung erfolgt von mir.

Bald gibt es außerdem noch eine Evening Pfeife mit ovalem Kopf `The Flounder` und eine 110 Jahre Jubiläums Pfeife.

Dukdalf

Bericht door Dukdalf »

Mijn dank. We zien er naar uit :wink: .

dr. Watson

Bericht door dr. Watson »

Mooie pijpen en ook goede prijzen. Ik had gedacht dat ze Davidoff prijzen zouden hanteren.

Mooi dat ze ook exemplaren zonder filter hebben...alleen jammer dat alle mondstukken van
acryl zijn.

Mooie klus voor Gubbels als ze de order krijgen want ik verwacht wel internationaal succes
voor dit merk.

In deze tijd lijkt het een pre te hebben als je al gevestigde naam op het gebied van tabak
hebt. Dat je al eeuwen pijpen fabriceert is waarschijnlijk van minder belang.
Gediplomeerd Clan Roker

Immler

Bericht door Immler »

Ik loop al jaren te vechten tegen de aanschaf van een Rattray poker in Mooreiche (heerlijk woord).
Staat wel nog steeds op de shortlist.
Afbeelding

Vind alleen de zilveren ring een beetje grof.
Afbeelding

MfOx

Bericht door MfOx »

Wel een zeer mooie pijp.

Bommel

Bericht door Bommel »

Ik ben het eens wat betreft de ring.
Met wat lichte bewerking als b.v. de houtnerf wordt het wellicht minder storend.
Maar het is wel een mooi exemplaar.
Afbeelding

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Maar wie aapt wie nou na?

Ik heb 2 pijpen van l'Anatra die er zowat hetzelfde uitzien,
echter zowel de hals als de steel zijn vierkant en de zilveren
versiering is anders.
(met dien verstande dat de l'Anatra uit bruyere is)

Immler

Bericht door Immler »

Foto?
Afbeelding

Laafke

RATTRAYS

Bericht door Laafke »

Na twee jaar van oponthoud, tegenslagen en meer ellende...binnenkort leverbaar (en te zien op de homepage) 4 modellen in meerschuim, met filter onder de naam Rattrays maar gemaakt door Altinay. Zo gauw er nieuws is volgt dat hier.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Whitesnake

Re: Rattrays in Meerschuim

Bericht door Whitesnake »

Mooi maar ziet er me iets TE clean uit.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Maar het rookt SUPER en zo licht als een veertje.

Heb zelf een aantal Altinay's, van dit soort "cleane" pijpen tot versierde koppen, maar deze strakke modellen roken echt waanzinnig. En in feite zien ze er niet anders uit dan hun bruyère broertjes, behalve de kleur. Dus maar gauw bruin roken, die dingen, als het wit een beetje té steriel overkomt. :mrgreen:

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Ook zonder filter te verkrijgen?
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

Laafke

Bericht door Laafke »

Hoi Robb,

Voor zover ik weet zijn de pijpen alleen maar met filter te krijgen. Ik ben aan t vissen naar een plusminus prijs....want als ik de prijzen voor de Rattrays pijpen zo zie kun je voor dat geld ook direkt bij een pijpenmaker terecht. En dan heb je wel de keuze tussen wel of geen filter....

robvoorburg

Rattrays wil ook aan de pijp verdienen, dus duurder dan de
gemiddelde Altinay.

Laafke

Bericht door Laafke »

Dat zou ik niet direkt stellen Rob. Kijk, Rattrays bestelt er geen 10 per keer....dus wellicht heeft hij kwantum korting kunnen bedingen.
Zou hij duidelijk boven de gangbare prijs gaan zitten dan prijst hij zich uit de markt.....naar mijn bescheiden mening dan. (En een Altinay, Altinok, doet het m.i. beter dan een Rattrays in het wereldje)

robvoorburg

Afwachten dan maar.

Laafke

Bericht door Laafke »

Nou kreeg net bericht Rob. Jij had gelijk. De "carved" pijpen doen 145,= euro en de "smooth" pijpen doen 175,= euro (Prijzen voor Duitsland, Nederland en Oostenrijk, andere landen gelden andere prijzen vanwege belastingen etc) Heb de engelse termen niet vertaald omdat ik niet exact duidelijk heb wat hij met "carved"bedoelt. Maar naar mijn bescheiden mening prijst hij zichzelf uit de markt.....dit project is m.i gedoemd te mislukken.

Plaats reactie