Het grote 'zoet/aromatic' topic

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Daniel
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jan 2013 21:43

zoete tabakken

Bericht door Daniel »

Goedenavond pijprokers,

Al een enige tijd ben ik nu aan het pijproken, heb 3 pijpjes via Annie gekocht en tevens wat samples van hem gekregen, echt super service, nog bedankt daarvoor!

Ik merk bij mezelf dat ik toch neig naar de zoetere tabakken en dan doel ik ook op de smaak. Alleen nu ben ik dus op zoek naar de zoetere tabakken, dit hoeft dan niet per se vanille te zijn. Ik heb ook wel gemerkt dat ik niet op zoek ben naar de sterke tabakssmaak maar liever de voorkeur heb voor de lichte tot milde tabakken.

Ik woon zelf in Harderwijk en weet niet hoe jullie ervaringen zijn met internet bestellingen.
Groet,

Daniël

Winslow Collector

Re: zoete tabakken

Bericht door Winslow Collector »

Hallo Daniël en welkom,

Mooie start met de pijpjes van Annie69, prima adres voor goede pijpen, daar zul je geen spijt van krijgen.

Wat betreft zoete tabakken, PB even je adres en ik stuur je wel een paar samples. Ben zelf ook en "zoet-roker" en rook van gemiddeld zoet tot behoorlijk zoet. Daartussen veel met fruit en niet alleen vanille.

Het meest heftig zoete dat ik je toe kan sturen zijn Memoris of Tuscany en BiBo, beide tabakken van DTM in Duitsland. Ik raad je aan daar niet meteen mee te beginnen (ik stuur ze wel naar je op), maar eerst de nuances van wat minder zoete tabakken te proberen. De hiervoor genoemde zijn voor mij meestal de afsluiters van een dagje pijproken, zéker de BiBo.

Wat betreft bestellen via internet kun je even zoeken naar het topic met de white-list verkopers: betrouwbare adressen. Maar probeer zeker ook een band op te bouwen met een beetje goed gesorteerde leverancier bij jou in de buurt. Een praatje bij de tabak is altijd welkom en meestal laten ze je wel even in het blikje/pakje snuffelen.

Voor winkeliers (ingedeeld per regio), zie: http://www.pijprokersforum.nl/viewforum.php?f=51

Voor de lijst met white-list vekopers (pijpen en tabak), zie: http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=1305

Daniel
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jan 2013 21:43

Re: zoete tabakken

Bericht door Daniel »

@ Winslow Collector, bedankt voor je snelle antwoord en ik heb een pbtje gestuurd :D
Groet,

Daniël

Winslow Collector

Re: zoete tabakken

Bericht door Winslow Collector »

Daniel schreef:@ Winslow Collector, bedankt voor je snelle antwoord en ik heb een pbtje gestuurd :D
:mrgreen: En jij hebt er weer eentje terug. In de loop van de week stuur ik je een en ander toe.

Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 994
Lid geworden op: 18 okt 2011 01:34
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: zoete tabakken

Bericht door Robert »

Winslow Collector schreef:
Daniel schreef:@ Winslow Collector, bedankt voor je snelle antwoord en ik heb een pbtje gestuurd :D
:mrgreen: En jij hebt er weer eentje terug. In de loop van de week stuur ik je een en ander toe.
Dit is nou het mooie van dit forum. =D> =D> =D>
Consuetudinis vis magna est

Groeten, Robert.

www.twitter.com/Robert_W65

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: zoete tabakken

Bericht door Bommel »

Top WC, je begint zo'n beetje de sample leverancier te worden van dit forum.
Mij heb je in het verleden ook goed op weg geholpen in de grote berg tabakken en daar ben ik je nog steeds dank baar voor.
Daniël, ik weet zeker dat je de goede richting gewezen wordt.
Afbeelding

Winslow Collector

Re: zoete tabakken

Bericht door Winslow Collector »

:oops: U maakt mij aan het blozen, heer Bommel. Maar graag gedaan, dat is toch ook waar het forum voor dient, elkaar een beetje helpen?

Volgende week zaterdag ga ik nog even naar Peter Heinrichs voor wat voorraad in te slaan en (minstens) weer 2 nieuwe tabakken te scoren: Vauen Melone en Vauen Blaubeere. In september op de beurs gerookt en naturlijk niet in Nederland verkrijgbaar (en komt ook niet, heb ik vorige week begrepen). Dus van elk 10 blikjes à 50 gram besteld. Beide ook weer in het zoete segment

Ik rook al ruim 25 jaar pijp en de ontdekkingstocht naar tabakken blijft maar voortduren. Wat natuurlijk meteen een onderdeel van de charme is van het pijproken.

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: zoete tabakken

Bericht door The_Undertaker »

Allereerst moet ik me even bij heer Bommel aansluiten =D> Applausje voor W.C.

Verder, Daniel, een verlaat welkom hier, ik had je topic nog niet gelezen. Voor tabakken kan ik je aanraden om eens naar Ko Jager in Putten te gaan, een goede detaillist, helaas geen enorme bijzondere voorraad. Wel kan die een en ander ook bestellen. Maar goed, ook via internet moet e.e.a. goed te bestellen zijn, mits uit de EU.

Verder, kom ook naar de bijeenkomst in W-Wezel (klik hier voor meer info). Dan kunnen de overige leden je wellicht ook meer vertellen. Mocht de afstand een belemmering zijn: geen probleem, ik kan je oppikken, aangezien je praktisch bij me om de spreekwoordelijke hoek woont. Je kunt je nog opgeven, alleen de appelbroden/worstenbollen zullen moeilijker worden, aangezien de deadline voor de bakker al verstreken is.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
Wallace
Berichten: 1976
Lid geworden op: 29 okt 2011 07:05
Locatie: Berghem

Re: zoete tabakken

Bericht door Wallace »

Winslow Collector schreef:
Daniel schreef:@ Winslow Collector, bedankt voor je snelle antwoord en ik heb een pbtje gestuurd :D
:mrgreen: En jij hebt er weer eentje terug. In de loop van de week stuur ik je een en ander toe.
Ben je je zolder aan het opruimen WC? Mooi gebaar =D>
De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.

Winslow Collector

Re: zoete tabakken

Bericht door Winslow Collector »

Wallace schreef:Ben je je zolder aan het opruimen WC?
:mrgreen: Nee, juist aan het VOL stouwen met tabak. :roll:

Daniel
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jan 2013 21:43

Re: zoete tabakken

Bericht door Daniel »

Winslow Collector schreef:
Daniel schreef:@ Winslow Collector, bedankt voor je snelle antwoord en ik heb een pbtje gestuurd :D
:mrgreen: En jij hebt er weer eentje terug. In de loop van de week stuur ik je een en ander toe.
Kijk helemaal super, echt een super fijn forum met fijne leden!!!
Groet,

Daniël

Winslow Collector

Re: zoete tabakken

Bericht door Winslow Collector »

Daniel schreef:
Winslow Collector schreef:
Daniel schreef:@ Winslow Collector, bedankt voor je snelle antwoord en ik heb een pbtje gestuurd :D
:mrgreen: En jij hebt er weer eentje terug. In de loop van de week stuur ik je een en ander toe.
Kijk helemaal super, echt een super fijn forum met fijne leden!!!
Samples zijn onderweg, Daniël. Het is er vorige week niet meer van gekomen, maar gisteravond ingepakt en vanmorgen in de bak voor de postkoets gedeponeerd. Dus woensdag of donderdag even met de neus voor de brievenbus hangen, dan ruik je wel of ze erin liggen.

Daniel
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jan 2013 21:43

Re: zoete tabakken

Bericht door Daniel »

Winslow Collector schreef:
Daniel schreef:
Winslow Collector schreef:
Daniel schreef:@ Winslow Collector, bedankt voor je snelle antwoord en ik heb een pbtje gestuurd :D
:mrgreen: En jij hebt er weer eentje terug. In de loop van de week stuur ik je een en ander toe.
Kijk helemaal super, echt een super fijn forum met fijne leden!!!
Samples zijn onderweg, Daniël. Het is er vorige week niet meer van gekomen, maar gisteravond ingepakt en vanmorgen in de bak voor de postkoets gedeponeerd. Dus woensdag of donderdag even met de neus voor de brievenbus hangen, dan ruik je wel of ze erin liggen.

Heb het pakketje eergisteren mogen ontvangen :lol: Alleen maar lof dat het zo geregeld is top top top!!
Heb ook al 2 pijpjes gerookt en niet met de zoetste begonnen. Als ik ooit nog wat terug zou kunnen doen, geen enkel probleem. Ben gewoon in m'n nopjes :D
Groet,

Daniël

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: zoete tabakken

Bericht door St Patrick »

Kijk eens wat een mooi gebaar... weer een tevreden startend pijproker in Nederland...
Chapeau Paul chapeau... =D>

:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Rhialto
Berichten: 59
Lid geworden op: 02 mar 2013 17:30

Lekkere aroma

Bericht door Rhialto »

Hallo, ik ben nieuw hier en nieuwe pijproker. Een dunhill bruyere 3103 gekregen met kerst. Ben wat tabak aan het uitproberen, maar hen nog niet DE tabak gevonden.

Geen verstand van tabakssoorten maar een aroma is wel wat ik wil. Moet lekker ruiken em vooral lekker smaken. Heb wat aroma geprobeerd maar de smask was dat alles behalve.

Mag best wel een beetje zoet smaken dus. Vanille etc..

Tips?

Gebruikersavatar
lestat
Berichten: 2491
Lid geworden op: 25 mei 2012 06:29
Locatie: antwerpen

Re: Lekkere aroma

Bericht door lestat »

eerst en vooral een welkom op het forum (je kan jezelf voorstellen in het daartoe bestemde topic, wat hier wel op prijs wordt gesteld)

Niet duur maar zeer lekker vind ik de holger danske mango en vanille.

In de flakes is firedance flake vrij zoet met blackberries. Van samuel gawith

Duurder maar o zo heerlijk winslow harlekin.

En heel erg zoet de DTM BiBo
Laatst gewijzigd door lestat op 03 mar 2013 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Lekkere aroma

Bericht door St Patrick »

Welkom op dit mooie forum en check even het topic voor beginnerstabakken en tabak voor zoetekauwen...
Prettige tabaksreis gewenst en laat ff weten hoe het je vergaat...

:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Lekkere aroma

Bericht door Eliminator »

Lees onderstaande topics op je gemak eens door, er is al heel veel geschreven over zoete tabakken, wellicht kun je daar al interessante dingen vinden.


Verder alvast een welkom.
Afbeelding

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Lekkere aroma

Bericht door janneman »

Je ziet, tips in overvloed... Hartelijk welkom!
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Rhialto
Berichten: 59
Lid geworden op: 02 mar 2013 17:30

Re: Lekkere aroma

Bericht door Rhialto »

Dank voor de tips!

Michiel_w
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 feb 2013 16:04

Re: zoete tabakken

Bericht door Michiel_w »

Aangezien ik pas nèt begonnen ben met het pijproken, heb ik nog een lange ontdekkingstocht te gaan.

Op dit moment heb ik Neptune een pouch van 50 gram waar ik hard door heen ga en verder Dunhill early morning pipe en standard mellow mixture. Met deze tabakken vermaak ik mij prima, maar toch heb ik de vraag welke tabak jullie mij kunnen aanraden zonder meteen "super zoet" te gaan. Ik heb namelijk geen idee waarbij ik kan kijken, ondertussen ben ik de tabakscatalogus aan het door klikken maar het blijft redelijk lastig beoordelen.

Dus als jullie suggesties hebben, hoor ik het graag :)

Gebruikersavatar
lestat
Berichten: 2491
Lid geworden op: 25 mei 2012 06:29
Locatie: antwerpen

Re: zoete tabakken

Bericht door lestat »

Altijd mijn eerste aanrader bij deze vraag: Holger Danske-Mango&Vanille
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Michiel_w
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 feb 2013 16:04

Re: zoete tabakken

Bericht door Michiel_w »

lestat schreef:Altijd mijn eerste aanrader bij deze vraag: Holger Danske-Mango&Vanille
Bedankt, de omschrijving klinkt interessant! Eens kijken of ik deze bij de locale tabakzaak kan vinden. (En anders bestel ik het wel online.)

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: zoete tabakken

Bericht door jarnogab »

Michiel_w schreef:
lestat schreef:Altijd mijn eerste aanrader bij deze vraag: Holger Danske-Mango&Vanille
Bedankt, de omschrijving klinkt interessant! Eens kijken of ik deze bij de locale tabakzaak kan vinden. (En anders bestel ik het wel online.)
Heel leuke tabak en naar mijn mening nauw verwant aan Planta Black Vanilla
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
Rhialto
Berichten: 59
Lid geworden op: 02 mar 2013 17:30

Re: Lekkere aroma

Bericht door Rhialto »

Winslow no1 gekocht.. erg lekker! Was ook opzoek naar Sweet Vanilla Honeydew maar helaas niet te koop in binnenland.
Hoe verschillen deze tabakken zich van elkaar??

grt!

Winslow Collector

Re: Lekkere aroma

Bericht door Winslow Collector »

Rhialto schreef:Winslow no1 gekocht.. erg lekker! Was ook opzoek naar Sweet Vanilla Honeydew maar helaas niet te koop in binnenland.
Hoe verschillen deze tabakken zich van elkaar??

grt!
Met Winsløw Nr. 1 zit je meteen hoog in het zoete segment. De Sweet Vanilla Honeydew is alleen in Duitsland te verkrijgen (DTM) en inderdaad niet op de Nederlandse markt.

Qua verhouding tussen deze twee, vind ik de Winsløw wat "zwaarder" in zijn aroma's en romiger (een "dik" aanwezig aroma, dat voor sommigen teveel is, is al eensvergeleken met koffiemelk-aroma) en complexer (meer verschillende aroma's te herkennen).
De S.V. Honeydew is wat minder complex (dus gewoon goed vanille, verder niet veel meer aroma's) en wat "lichter" in zjn aroma's. Hier ontbreekt het romige dan ook.

Ik rook beide tabakken het hele jaar door, maar je zou de Winsløw een wintertabak kunnen noemen en de Honeydew een wat frissere zomertabak. Maar ook bij de laatste: duidelijk vanille, hoor, geen twijfel mogelijk.

Verder kun je de linkjes die Eliminator gegeven heeft er eens op naslaan. Als je die Vanilla Honeydew eens wilt proberen, PB dan even je naam- en adresgegevens en ik stuur je een sample. Mocht je bijzondere interesses hebben in andere samples, idem even in PB aangeven (zoals de toppers in zoet BiBo en Memories of Tuscany, bijvoorbeeld).

Whitesnake

Re: Lekkere aroma

Bericht door Whitesnake »

Rhialto...foto van die Dunhill man! :| :|

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Lekkere aroma

Bericht door Dukdalf »

Whitesnake schreef:Rhialto...foto van die Dunhill man! :| :|
Ja, doe maar: een groep 3 zien we niet elke dag... :D

Gebruikersavatar
Charlie
Berichten: 416
Lid geworden op: 11 okt 2011 23:35

Re: Lekkere aroma

Bericht door Charlie »

Weetje wat het is; toen ik begon met pijproken was ik ook opzoek naar goede tabak en ik dacht dat wanneer een tabak een hoge score zou hebben bij de meerderheid van de pijprokers, deze mij eveneens goed zou smaken. Dat is niet zo. Tabak is net als een wijn: hoe ouder, hoe lekkerder, maar de smaakbeleving hangt geheel van de persoon die het drinkt af. Dit geldt ook voor pijptabak. Je kunt wel vragen aan anderen hoe een bepaalde tabak smaakt en wat ze de beste tabak vinden, maar dit zal echter per persoon verschillen. Er zal nooit één tabak zijn die iedereen uitmuntend vindt.

Het enige wat je kunt doen is proeven, proeven en nog eens proeven.

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: Lekkere aroma

Bericht door maboc »

Charlie schreef:Weetje wat het is; toen ik begon met pijproken was ik ook opzoek naar goede tabak en ik dacht dat wanneer een tabak een hoge score zou hebben bij de meerderheid van de pijprokers, deze mij eveneens goed zou smaken. Dat is niet zo. Tabak is net als een wijn: hoe ouder, hoe lekkerder, maar de smaakbeleving hangt geheel van de persoon die het drinkt af. Dit geldt ook voor pijptabak. Je kunt wel vragen aan anderen hoe een bepaalde tabak smaakt en wat ze de beste tabak vinden, maar dit zal echter per persoon verschillen. Er zal nooit één tabak zijn die iedereen uitmuntend vindt.

Het enige wat je kunt doen is proeven, proeven en nog eens proeven.
Dat is ook mijn ervaring
--
Cheers maboc

Plaats reactie