Oscar Lucite

Voor dat broodnodige 'ons-kent-ons' gevoel...
Oscar Lucite

Oscar Lucite

Bericht door Oscar Lucite »

Tijd om even voor te stellen… Als lid sinds 29 december 2012 heb ik nog niet ‘officieel’ iets van me laten horen en dat is niet beleefd. Ik heb nogal wat te vertellen, maar ik wil de geachte forumleden niet meteen met een onverteerbare lap tekst onder ogen komen. Dus zal ik mijn verhaal over een aantal posts verdelen. Een soort feuilleton. Laat gerust uw bijval of afkeuring weten; het verhaal zal aanleiding tot allebei bieden, vrees ik.

Oscar Lucite is hier de naam; later meer daarover. Leeftijd 64, woonachtig te Zoetermeer. Beroepen: journalist, uitgever, leraar Nederlands. Belangrijker hier is de rookgeschiedenis. Tussen mijn 18e en 30e werd ik op geen enkele redactie zonder pijp aangetroffen. 2x Big Ben (recht), 2x Peterson (gebogen) en een onduidelijk, maar favoriet pijpje met leer om de ketel. Tabakken: Clan, Sail Aromatic en Mac Baren (Scottish Blend). Daarna een periode waarin veel werd gereisd; geen tijd voor rustig pijproken. Aan de sigaret geraakt. Voornamelijk Camel zonder filter. Na 10 jaar samen met een collega naar de cursus ‘Stoppen met roken’ van de Kerk van de Zevendags Adventisten geweest. Waarom die kerk? Dat waren aardige mensen, met oud-verslaafden als cursusleiders en ze hadden niets van dat stigmatiserende antirook fanatisme van bijv. Stivoro. De avond voor de cursus heb ik mijn motor in de schuur uit elkaar gehaald en daarbij een pakje van 25 Camels leeg gerookt (dat droeg behoorlijk bij aan de motivatie voor de eerste cursusdag). Het was een cursus van meen ik vijf avonden (plus een ‘buddy’ die je kon bellen als het je te machtig werd). Ik heb daar opmerkelijke dingen van geleerd. Overigens was ik de enige die op de eerste cursusdag geen sigaretten bij me – of zelfs maar in bezit – had. De collega wel en die rookte een week na de cursus al weer meer dan daarvoor… Precies zoals de cursusleider mij had voorspeld. Daarna heb ik 14 jaar niet meer gerookt.

Ik kreeg een drukke baan als uitgever en contractonderhandelaar. Veel in contact met bestuurders en zakenmensen. Dat leidde tot een sigaartje accepteren en ach, die inhaleerde je toch niet, dus maar een gewoonte van gemaakt. Sigaren van Hajenius en G. de Graaff en wat exotisch Cubaans werk, de laatste voornamelijk om weg te geven aan goede relaties. En daarna dook die verrekte sigaret weer op… Dat kwam zo:
Ik zat met mijn dochter op een bankje in een park om met haar over haar foute vriendje te praten. Ze stak, net als vroeger, twee sigaretten aan en gaf mij er een. Al doorpratend over het foute vriendje nam ik het ding aan. En er gebeurde wat de antirook-cursusleider van veertien jaar eerder had voorspeld: “Als je weer begint, al is het met maar één sigaret, rook je vrijwel meteen weer net zoveel.” Inderdaad, ik zat zo weer op een pakje per dag, Dunhills en Marlboro dit keer. De sigaretten werden almaar duurder, dus ging ik over op Samson halfzware shag. Tot groot vermaak van mijn vrienden heb ik nooit een behoorlijk ‘sjekkie’ kunnen rollen. Ik maakte er boomstammen van en knipte de rafeltabak er met een schaartje af. Heb ik toch nog zo’n zeven jaar volgehouden.

Tot de volgende post!
Oscar
Laatst gewijzigd door Nekker op 29 jan 2013 14:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topicnaam gelijk gemaakt aan gebruikersnaam
Hartelijke groet van Oscar

Het is verstandiger een kaars aan te steken dan te klagen over de duisternis. Lao-Tse

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Re: Oscar Lucite stelt zich voor (1)

Bericht door Bananabox-Ninja »

Welkom en veel plezier hier.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

En nog een hartelijk welkom!
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

MfOx

Bericht door MfOx »

Van harte welkom, en leuk om te lezen... zo erg zijn lappen tekst nou ook weer niet ;)

PhilipV

Bericht door PhilipV »

Welkom op het forum!
“It is quite a three pipe problem, and I beg that you won't speak to me for fifty minutes.”
― Arthur Conan Doyle, The Red Headed League

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Welkom !

metaltommy

Bericht door metaltommy »

welkom. kijk uit naar de volgende delen
Groet,
Tom

Robert
Contacteer:

Bericht door Robert »

Welkom, veel genoegen hier.
Consuetudinis vis magna est

Groeten, Robert.

www.twitter.com/Robert_W65

lestat

Bericht door lestat »

en nog een welkom. Ook hier wordt uitgekeken naar de rest.
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Toon

Bericht door Toon »

Nog een welkom. Ik ben benieuwd naar de rest van je verhaal.
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Eliminator
Moderator

Re: Oscar Lucite

Bericht door Eliminator »

Welkom Oscar, ben erg benieuwd naar de vervolgverhalen, veel plezier hier !

Wel een verzoekje (gezien je (1) achter de topicnaam had gezet, vermoed ik dat je een (2) en een (3) enz. als topic vervolgen in je gedachten had),.... graag volgende posts omtrent 'de voorstelronde' graag gewoon hier posten, alvast bedankt !
Afbeelding

The_Undertaker
Administrator

Bericht door The_Undertaker »

Welkom hier! En ook ik ben weer benieuwd naar de vervolgen :)
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Martin Romijn
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Welkom !!
Afbeelding pijpmaker

kiske

Bericht door kiske »

Welkom!

annie69
Contacteer:

Bericht door annie69 »

welkom

Whitesnake

Bericht door Whitesnake »

Welkom Oscar enne, een voorstelling in verschillende delen, dat hebben we tot nu toe nog niet meegemaakt. Origineel, dat wel! Doet me denken aan de stripverhalen in de krant...spannend! Je kan haast niet wachten tot 's anderendaags. Alleszinds, ik kijk er naar uit! :wink:

maboc

Bericht door maboc »

Oscar ... welkom.

Het eerste deel van het feuilleton, geeft aanleiding tot ongeduldig op F5 klikken,
Kortom...laat de rest maar doorkomen.

En owja...heel veel plezier hier.
--
Cheers maboc

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

Sluit me geheel aan bij Maboc, dit smaakt naar meer!
En uiteraard een warm welkom...

gezel

Bericht door gezel »

Welkom en veel genoegen. :B

Rob

Bericht door Rob »

Welkom! En ik kijk nu al uit naar de rest van het feuilleton.

Kees Flake

Bericht door Kees Flake »

welkom

gr. kees liebherr
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

jarnogab

Bericht door jarnogab »

Welkom!
Groeten,
jarnogab

St Patrick

Bericht door St Patrick »

Hier ook een warm welkom gewenst...

:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Bommel

Bericht door Bommel »

En weer een welkom.
Afbeelding

Laurens487

Bericht door Laurens487 »

Hartelijk welkom Oscar! 8)

heerenpijp

Bericht door heerenpijp »

hallo zeg
kijk, ik houd van lange verhalen.
dus zie uit naar het vervolg.
ik beoordeel het niet op literair vermogen,
maar op de mate van plezier die ik ondervind.
die verhalen van janneman kunnen me ook niet lang genoeg zijn,
je pakt een pijp, en ......gaat lezen.

heerlijk verhaal,
en welkom ook.

Oscar Lucite

OK heerenpijp, hierbij deel 3 van het feuilleton. At your service.

[Deel 3 van Oscar Lucite stelt zich voor] Aan de shag dus, tot medio vorig jaar. Na vele klachten van echtgenote en kinderen besloot ik om per 1 januari 2013 shag en sigaretten af te zweren en weer op de pijp over te gaan. Toen ik in november aan de Rotterdamse Nieuwe Binnenweg op mijn vrouw stond te wachten zag ik aan de overkant een mooie sigarenzaak (het was Van Slingeland; dank je Robb) met een bord ‘Opheffingsuitverkoop’ erop. De vriendelijke eigenaar bleek een groot pijpen- en tabakskenner te zijn en inderdaad, alle resterende pijpen gingen er voor bodemprijzen uit. Na een uur dralen voor de pijpenladen en na alle pijpen in handen te hebben gehad, koos ik voor een prachtige licht-bruyère Savinelli Oscar Lucite, met een amberkleurig, acryl roer. Op advies van de eigenaar nu eens niet gekozen voor Clan (“Dat is van die toffeetabak, er is echt wel betere”), maar voor Sweet Dublin Irish Whiskey. Verder ragers en een krabber/stamper.

Het is verstandiger een kaars aan te steken dan te klagen over de duisternis. Lao-Tse

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Oscar, wees welgekomen.

Bij Van Slingeland verliet ik destijds trouwens ook de winkel met Sweet Dublin toen ik mijn eerste pijp daar kocht...
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

Oscar Lucite

Grappig, Robb, terwijl ik daar ruim een uur in de winkel stond kocht nog iemand een pijp met ... Sweet Dublin erbij op advies van Van Slingeland. Hij bekende mij naderhand dat hij die tabak zelf het beste te roken vond en niks had met 'toffeetroep'.

Oscar Lucite

Nu ik toch bezig ben, meteen maar deel 4. Anders kom ik er nooit doorheen :lol:

[Deel 4 van Oscar Lucite stelt zich voor] De mooie Savinelli pijp was thuis met toebehoren en al in een la gestopt en feitelijk even vergeten. Maar in december 2012 begon de datum van 1 januari 2013 (definitief stoppen met shag en sigaretten) in zicht te komen. Ik begon me op internet te oriënteren over pijproken en kwam het Pijprokersforum en talloze andere fora in binnen- en buitenland tegen. Ik besloot me aan te melden bij dit Pijprokersforum. Waarom? Het zag er allemaal professioneel uit, de mensen spraken me aan en er leken nogal wat Belgen lid te zijn (belangrijk pluspunt!). Mijn ‘nom de plume’ was snel gekozen: ‘Oscar Lucite’, naar mijn favoriete (en vooralsnog enige) pijp. Intussen had ik op Schiphol een 100 grs blik Mac Baren Mixture Scottish Blend gescoord en op 23 december begon het inroken van de Savinelli. Dat viel nog even niet mee, want ik was zowel het aanstoppen als het lurken duidelijk verleerd. Ik verbrandde mijn handen aan de te heet gestookte ketel en mijn verhemelte vertoonde de blaren. De pijp kon er tegen, gelukkig.

Plaats reactie