ik heb me vandaag aangemeld voor het forum, omdat ik me aan het oriënteren om (weer) te gaan pijp roken. 'Weer' omdat ik begin jaren 90 in mijn studententijd al even kort pijp heb gerookt. Mijn toenmalige vriendin rookte de Tattoo-pijp en ik dus ook.

Was toen bijzonder hip en je had altijd wel aanspraak in cafés. Maar ik ben al redelijk snel overgestapt op sigaren. Rookte toch iets handiger.
Ik ben nu in de fase van het uitzoeken van een geschikte beginnerspijp. Heb inmiddels het een en ander gelezen op dit forum. Het zal dus wel een recht model worden. Nu heb ik ook ergens gelezen dat er mensen zijn die tweedehands pijpen kopen. Prijstechnisch natuurlijk interessant, maar een afgekloven pijp waar een ander aan heeft lopen lurken, spreekt me toch niet zo aan. Ik zou daarom graag willen weten of je eenvoudig aan nieuwe mondstuk kunt komen. En zo ja, waar?
Verder las ik dat sommigen gebruikmaken van een Zippo-aansteker. Voor sigarenrokers is dat absoluut not done. De benzinelucht kan de smaak van de sigaar nadelig beïnvloeden. Is dat met pijptabak anders?
Verder nog wat persoonlijke wetenswaardigheden: ik ben 44 jaar, woon in IJmuiden, heb een dochter en ben webredacteur. Oh, en Janneman: geweldige filmpjes heb je op YouTube gezet. Erg informatief!