Hoe teugt u?
- Bart Iron
- Moderator
Hoe teugt u?
Ikzelf vind het prettig om 3 tot 5 kleine teugjes te nemen en de rook langzaam in even kleine pufjes uit te stoten en zo de geuren mijn neusingewanden te laten kietelen.
(Ik moet het namelijk meer van de geuren hebben, dan van de smaken.)
Wat of hoe vinden jullie het prettig?
(Ik moet het namelijk meer van de geuren hebben, dan van de smaken.)
Wat of hoe vinden jullie het prettig?
- Mus
Re: Hoe teugt u?
Ik neem een zo groot mogelijke teug, houd de rook even in mijn mond en blaas hem dan langzaam via neus en mond weer uit. 

♦ Mijn pijpen ♦ Mijn tabak ♦
- Burrey
Mijn favoriete manier is om enkele kleine teugen te nemen, de rook lang in de mond te houden en vervolgens uit te blazen via de neus.
Maar vaak sabbel ik maar wat hoor.
Maar vaak sabbel ik maar wat hoor.
-
Leuk topic Bart, hier gaan veel reacties op komen.
In grote lijnen rook ik op dezelfde wijze als jij dat doet. Bij
iedere nieuwe pijp probeer ik het weer beter te doen dan de
vorige.
Soms denk ik wel eens dat mijn pijpen zich aangepast hebben
aan mijn lullige manier van roken, ik bedoel aansteken en
langzaam aan de gang houden, de tabak mag niet meer doen
dan stoven/gloeien.
Toevallig zat ik vanavond naar you tube bijdragen te kijken van
andere pijprokers. Vrijwel iedere keer verbaas ik mij erover welke
enorme rookwolken deze heren uitblazen.
Je fijne tabak wordt daardoor zo heet dat de subtiele aroma's
mee verbranden en je dit (waar het om gaat) niet meekrijgt.
In grote lijnen rook ik op dezelfde wijze als jij dat doet. Bij
iedere nieuwe pijp probeer ik het weer beter te doen dan de
vorige.
Soms denk ik wel eens dat mijn pijpen zich aangepast hebben
aan mijn lullige manier van roken, ik bedoel aansteken en
langzaam aan de gang houden, de tabak mag niet meer doen
dan stoven/gloeien.
Toevallig zat ik vanavond naar you tube bijdragen te kijken van
andere pijprokers. Vrijwel iedere keer verbaas ik mij erover welke
enorme rookwolken deze heren uitblazen.
Je fijne tabak wordt daardoor zo heet dat de subtiele aroma's
mee verbranden en je dit (waar het om gaat) niet meekrijgt.
- Burrey
Ik kan mezelf wel vinden in je reactie, Rob. De kleine teugen smaken het best, maar ik betrap mezelf er op toch nog vaak flinke rookwolken te blazen.
Blijft een machtig gezicht, hè.
Blijft een machtig gezicht, hè.
- Bommel
Steeds meer en meer krijg ik het rookgedrag van Robvoorburg onder de knie.
De pijp aansteken tot dat ze net brand en dan lustig aan de pijp trekken zodat de tabak net smeult.
Bij het trekken aan de pijp de rook zolang mogelijk de mond en of neus uit laten ontsnappen.
Maar helaas verval ik vaak in het oude gedrag en paf ik flinke wolken de lucht in.
Gelukkig is daar dan het gevoel en deze signaleert dat er te warm wordt gerookt en dan doe ik een stapje terug.
De pijp aansteken tot dat ze net brand en dan lustig aan de pijp trekken zodat de tabak net smeult.
Bij het trekken aan de pijp de rook zolang mogelijk de mond en of neus uit laten ontsnappen.
Maar helaas verval ik vaak in het oude gedrag en paf ik flinke wolken de lucht in.
Gelukkig is daar dan het gevoel en deze signaleert dat er te warm wordt gerookt en dan doe ik een stapje terug.

- janneman
- Contacteer:
Meestal een vele-kleine-trekjes-roker hier, met af en toe een wat langere haal om het vuurtje op het gewenste niveau te houden. Niet te vaak, maar af en toe een wolkje de neus uit, en vooral de rook in de mondholte laten spelen. teveel rook door mijn neus heeft de neiging overkill te zijn die uiteindelijk mijn smaak verminderd.
Groet, Janneman
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
-
2 kleine trekjes dan rust soms een wat grotere om de boel brandend te houden. wqaar ik er bij sigaretten flink aan hijs, gebeurd dat heel rustig en kalm bij de pijp, echt een verschil, de pijp is echt genieten, de peuk voor het duidelijke nic.-shot.
Groet,
Tom
Tom
-
Ik doe het precies zoals Janneman aangeeft.
Dat werkt al 30 jaar prima.
Dat werkt al 30 jaar prima.
Pijprokers zijn echte levensgenieters, immers, alleen met een pijp als trouwe metgezel kan men de meest verfijnde smaak van tabak ervaren.
- Flachpfeife
Bij mij precies zo.metaltommy schreef:2 kleine trekjes dan rust soms een wat grotere om de boel brandend te houden.
-
Kleine teugjes en de rook in de mond houden en dan met enige kracht door de samen geknepen lippen laten ontsnappen. Dit zorgt er voor dat de smaak goed kan worden beleeft. Zo proef je alle smaken die in de tabak zitten perfect.
Jaauwk
Jaauwk
De pijp is voor de gekwelde ziel als de streling van een moeder voor een ziek kind.
- belphegor
Heerlijke rookwolken uitblazen.
welliswaar niet zo groot als met sigaretten.
welliswaar niet zo groot als met sigaretten.
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+
In the presence of greatness the humble can only bow
In the presence of greatness the humble can only bow
- St Patrick
Hier ook een kleine trekjes roker... Wat mij wel opvalt is dat ik tijdens het nemen van kleine trekjes rook laat ontsnappen uit de mond/pijp... Deze rook komt vervolgens in mijn neus terecht waar het een waanzinnige geursensatie terweeg brengt. Dit is eigenlijk het lekkerste van het pijproken, het reuken van de verse tabaksrook en het proeven van de verschillende smaaknuances in de tabak.

*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****
- Ribbon
Mijn neus heb ik echt wel nodig om een goede smaakbeleving te krijgen. Ik neem kleine tot middelgrote pufjes waarvan ik (jawel
) 2/3 door de mond weer uit blaas en 1/3 door de neus.
Bij het aansteken neem ik een grotere haal om me te verzekeren dat de boel goed brandt.

Bij het aansteken neem ik een grotere haal om me te verzekeren dat de boel goed brandt.
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)
- Bart Iron
- Moderator
Soms, als de pijp dreigt uit te gaan, bemerk ik dat ik onbewust toch harder zit te hijsen.
Nu bedenk ik mij steeds meer op tijd dat ik dan beter even kan aantampen.
Beter voor de pijp, beter voor de tabak en vooral beter voor de beleving.
Nu bedenk ik mij steeds meer op tijd dat ik dan beter even kan aantampen.
Beter voor de pijp, beter voor de tabak en vooral beter voor de beleving.
-
idem hierjanneman schreef:Meestal een vele-kleine-trekjes-roker hier, met af en toe een wat langere haal om het vuurtje op het gewenste niveau te houden. Niet te vaak, maar af en toe een wolkje de neus uit, en vooral de rook in de mondholte laten spelen. teveel rook door mijn neus heeft de neiging overkill te zijn die uiteindelijk mijn smaak verminderd.
rasta live up!!
beat down babylon!!
Clan-smoker

beat down babylon!!
Clan-smoker
-
is teugen een werkwoord?en zo ja ,is pijproken dan ook werken?
dan moet ik daar ook al mee ophouden.....

rasta live up!!
beat down babylon!!
Clan-smoker

beat down babylon!!
Clan-smoker
- Luys
- Moderator
Hmm, en als 'nietsdoen' dan ook een werkwoord is? Hoe wou je daar dan mee ophouden?witte rasta schreef:is teugen een werkwoord?en zo ja ,is pijproken dan ook werken?
![]()

Pijproker des forums
-
tsja,dat wordt moeilijk.....Luys schreef:Hmm, en als 'nietsdoen' dan ook een werkwoord is? Hoe wou je daar dan mee ophouden?witte rasta schreef:is teugen een werkwoord?en zo ja ,is pijproken dan ook werken?
![]()
rasta live up!!
beat down babylon!!
Clan-smoker

beat down babylon!!
Clan-smoker
- Generaal
Vandaar dat Turks leren zo gemakkelijk is, er zitten bijna geen werkwoorden in!! 

De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.
-
- Contacteer:
het wisselt nogal eens hier, meestal zoals Janneman het meld een soms als een ademhaling, zonder inhaleren langzaam en langdurig naar binnenzuigen en langzaam weer uitblazen en direct weer herhalen
-
Dit is een interessant topic.
Eerst en vooral zorg ik ervoor dat bij het aansteken de tabak over het hele oppervlak gloeit waarbij hij naar omhoog krult.
Dan stamp ik de tabak terug aan en smijt er weer een lucifer tegen aan.
De eerste teug is een diepe hijs om het vuur te laten aanslaan.
Dit is wel meteen de laatste forse teug die ik tijdens deze rooksessie zet.
Voor mij gaat pijproken over de geur/smaak van de tabak. Ik heb ondervonden dat deze het best bewaard blijven door de tabak gewoon zacht te laten gloeien.
Wel is het zo dat ik een bijzonder rustige roker ben maar daar voel ik me goed bij. De rook laat ik zo lang mogelijk in mijn mond rondgaan en blaas ik dan lekker en zacht uit. Hier worden geen enorme rookwolken geproduceerd.
Ik voer amper vlieg- en stuntwerk uit om de vlam in de pijp te houden. Liever laat ik ze zacht uitgaan en steek ik ze terug opnieuw aan dan ik zit te lurken of mijn leven ervan af hangt.
Zij blijft de tabak ook zijn smaak langer behouden heb ik ondervonden.
Op deze manier heb ik het meeste rookgenot en daar gaat het om.
Eerst en vooral zorg ik ervoor dat bij het aansteken de tabak over het hele oppervlak gloeit waarbij hij naar omhoog krult.
Dan stamp ik de tabak terug aan en smijt er weer een lucifer tegen aan.
De eerste teug is een diepe hijs om het vuur te laten aanslaan.
Dit is wel meteen de laatste forse teug die ik tijdens deze rooksessie zet.
Voor mij gaat pijproken over de geur/smaak van de tabak. Ik heb ondervonden dat deze het best bewaard blijven door de tabak gewoon zacht te laten gloeien.
Wel is het zo dat ik een bijzonder rustige roker ben maar daar voel ik me goed bij. De rook laat ik zo lang mogelijk in mijn mond rondgaan en blaas ik dan lekker en zacht uit. Hier worden geen enorme rookwolken geproduceerd.

Ik voer amper vlieg- en stuntwerk uit om de vlam in de pijp te houden. Liever laat ik ze zacht uitgaan en steek ik ze terug opnieuw aan dan ik zit te lurken of mijn leven ervan af hangt.
Zij blijft de tabak ook zijn smaak langer behouden heb ik ondervonden.
Op deze manier heb ik het meeste rookgenot en daar gaat het om.
- Generaal
Voor mij is het na 't aansteken gewoon rustig kleine teugjes te nemen en verder laat ik de rook ff in m'n mond dwarrelen en rustig ontsnappen..
Ik ben niet zo tuk op 'n te hete rookbeurt.
Ik ben niet zo tuk op 'n te hete rookbeurt.
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
- The_Undertaker
- Administrator
Heel wisselend bij mij, maar ik ben dan ook nog proberende. Gisteren mijn beste pijprookervaring tot nu toe gehad, waarbij ik zowel kleine teugjes nam als af en toe een flinke haal. Afhankelijk van hoe de pijp voor mijn gevoel brandde..
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle
- Kees Flake
ik krijg steeds meer de ervaring dat hoe rustiger je rookt hoe lekkerde de smaak en hoe koeler de rook.
in het begin was het meer met de vlam in de pijp,maar de smaak is weg door de hitte in je pijp.
hoe langer je pijp rookt hoe meer ervaring je op doet.
ook al rook ik de pijp niet tot onder leeg is geen probleem als je het gene wat je wel rookt maar lekker is.
het is net als met rode wijn je moet het leren drinken.
net als bij rode wijn moet je de rust hebben om te kunnen genieten en dat is bij pijp roken ook zo in mijn ogen.
met ondersteuning van het forum kom je dan een heel eind en de rest moet je zelf doen.
heb inmiddels veel geleerd en geniet steeds meer van het pijproken.
hoop nog lang te kunnen genieten van het pijprokersforum en van pijp roken.
gr. kees liebherr
in het begin was het meer met de vlam in de pijp,maar de smaak is weg door de hitte in je pijp.
hoe langer je pijp rookt hoe meer ervaring je op doet.
ook al rook ik de pijp niet tot onder leeg is geen probleem als je het gene wat je wel rookt maar lekker is.
het is net als met rode wijn je moet het leren drinken.
net als bij rode wijn moet je de rust hebben om te kunnen genieten en dat is bij pijp roken ook zo in mijn ogen.
met ondersteuning van het forum kom je dan een heel eind en de rest moet je zelf doen.
heb inmiddels veel geleerd en geniet steeds meer van het pijproken.
hoop nog lang te kunnen genieten van het pijprokersforum en van pijp roken.
gr. kees liebherr
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.
gr. kees Flake
gr. kees Flake
-
Leuk te lezen Kees, je zit op de juiste weg!
- Robert
- Contacteer:
Ik rook met niet te harde trekjes kort op elkaar, net genoeg om voldoende rook te ontwikkelen en de brand erin te houden.
Tijdens het aantampen een wat forsere teug en dan weer terug naar de vorige discipline.
Tijdens het aantampen een wat forsere teug en dan weer terug naar de vorige discipline.
- Sidekickelvis
Hier met kleine pufjes na het aansteken. De rook die uit mijn mond komt gaat gedeeltelijk door mijn neus naar binnen door inademen. Ik vind dat je daardoor de meeste aroma-smaken ontdekt. Ik heb de pijp ook nooit in een mondhoek hangen, voorin tussen de voortanden en veel in de hand. Krijg kaakkramp van dat kauwen op de steel. Heb op de Falcon's na ook maar 1 rechte pijp en die gebruik ik nooit. Is te geef voor een beginner die een pijp zoekt! Is een Big Ben beginnerspijp.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!
Goe manneke, doe zo voort!discus123 schreef:Ik rook met niet te harde trekjes kort op elkaar, net genoeg om voldoende rook te ontwikkelen en de brand erin te houden.

- Agarapijp
Het roken heeft bij mij verschillende fasen. Bij het aansteken trek ik naar behoefte, je bent dan meer actief met de pijp bezig om de tabak goed brandend te krijgen. Als de tabak dan goed brand, kun je rustiger trekken. Ik hou eigenlijk het tempo van mijn ademhaling aan, soms iets sneller. Ik puf de rook gelijk uit, laat dus niet door mijn mond rollen. Rook niet door de neus en inhaleer niet.
Bij sommige pijpen wordt de kop heter dan bij andere pijpen, ligt volgens mij ook wel eens aan de pijp.
Bij sommige pijpen wordt de kop heter dan bij andere pijpen, ligt volgens mij ook wel eens aan de pijp.
A good pipe is a joy for ever!