Pijprokersclubs
-
Pijprokersclubs
Hallo collega's,
Ik zou mij graag willen aansluiten aan een pijprokersclub.
Ik woon in Hamme(O.-VL.) tussen Dendermonde en sint-Niklaas.
Weet er iemand vaan jullie een club of vereniging in de buurt waar ik woon?
Groeten
Groeten
Re: Pijprokersclubs
Jazeker:Davidoff schreef:Hallo collega's,
Groeten
Ben zelf lid van (onder andere) Pijp & Toebak in Ruisbroek-Puurs, waar meer mensen uit St.Niklaas en Lokeren lid van zijn.
Ook is er nog een clubje in de buurt van Waasmunster ("De Pijpenkop").
Mijn advies: bezoek beide clubs eens (zeker bij Pijp & Toebak ben je van harte welkom om enkele "zittingen" bij te wonen), kijk waar je je thuis voelt en bepaal zo jouw keuze.
Pijp & Toebak houdt haar rookavond elke tweede woensdag van de maand, dus 12 december is het weer "bal". Bij deze ben je al van harte uitgenodigd, ik stuur je per PB wel even de gegevens.
Voor de gegevens van De Pijpenkop in Waasmunster moet ik thuis even wat dingen opzoeken, die heb ik niet bij de hand.
- The_Undertaker
- Administrator
Bestaan dit soort clubs ook in NL, en dan met name rond de Veluwe? 

"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle
Helaas, het oosten van het land is nogal een blinde vlek wat betreft pijprookclubs.The_Undertaker schreef:Bestaan dit soort clubs ook in NL, en dan met name rond de Veluwe?
Ik heb bij deze clubs altijd een idee van een verzameling van mensen die zichzelf en het pijproken te serieus nemen. Ik zou liever zo'n zootje ongeregeld als in Heukelum zien. In hoeverre is mijn aanname correct?
- dewitte
Kiske, u wil toch niet insinueren dat wij onze hobby niet serieus nemen?kiske schreef:Ik heb bij deze clubs altijd een idee van een verzameling van mensen die zichzelf en het pijproken te serieus nemen. Ik zou liever zo'n zootje ongeregeld als in Heukelum zien. In hoeverre is mijn aanname correct?

Hahaaa, Kiske. Leuke aanname, het tegendeel is echter waar. Dergelijke serieuze clubs zijn er zeker, maar gelukkig ben ik lid van 2 heel gezellige clubs. Waar veel meer gedaan wordt dan heel serieus naar een pijp kijken.
Zo hadden wij afgelopen woensdag bij onze club in Middelburg een spreker (wetenschapper, onderzoeker, maritiem geschiedkundige) die een lezing hield over zijn vondst van het VOC-schip Ravenstein in de Malediven. Enkele keren per jaar hebben we daar iets dergelijks: van vioolbouwer, antieke klokkenreparateur, dierenarts, tot stadsdichter of kunstkenner. We roken op locatie (1 x per jaar), hebben activiteiten als een winterwandeling (snertwandeling met dat bakkie soep aan het einde), fietstocht, feestje, noem maar op.
In België ook wat van deze activiteiten en bijvoorbeeld elke derde maand een maaltijd.
Beide clubs houden op de rookavonden een onderling wedstrijdje waar jaarlijks een heuse clubkampioen uit komt. In de clkub in Middelburg zijn enkele vriendenbanden zó hecht geworden, dat we privé ook met elkaar omgaan, elkaar helpen waar nodig, tot 2 x toe heb ik een reis naar Schotland georganiseerd waarvan de reisgezellen voornamelijk mensen uit die club waren, enz, enz.
Het is ondoenlijk alle activiteiten op te noemen. De pijp en de tabak is niet het heilige hoofddoel, maar juist (en slechts) de verbinding tussen een aantal mensen. Hopelijk geeft dit een iets ander beeld.
Het is een gezellige boel, met volop ruimte voor schuine moppen, veel lachen en ook af en toe een serieus gesprek. Maar dat laatste nooit lang, altijd komt er wel iemand met een kwinkslag, wat de sfeer weer luchtig maakt.
Zo hadden wij afgelopen woensdag bij onze club in Middelburg een spreker (wetenschapper, onderzoeker, maritiem geschiedkundige) die een lezing hield over zijn vondst van het VOC-schip Ravenstein in de Malediven. Enkele keren per jaar hebben we daar iets dergelijks: van vioolbouwer, antieke klokkenreparateur, dierenarts, tot stadsdichter of kunstkenner. We roken op locatie (1 x per jaar), hebben activiteiten als een winterwandeling (snertwandeling met dat bakkie soep aan het einde), fietstocht, feestje, noem maar op.
In België ook wat van deze activiteiten en bijvoorbeeld elke derde maand een maaltijd.
Beide clubs houden op de rookavonden een onderling wedstrijdje waar jaarlijks een heuse clubkampioen uit komt. In de clkub in Middelburg zijn enkele vriendenbanden zó hecht geworden, dat we privé ook met elkaar omgaan, elkaar helpen waar nodig, tot 2 x toe heb ik een reis naar Schotland georganiseerd waarvan de reisgezellen voornamelijk mensen uit die club waren, enz, enz.
Het is ondoenlijk alle activiteiten op te noemen. De pijp en de tabak is niet het heilige hoofddoel, maar juist (en slechts) de verbinding tussen een aantal mensen. Hopelijk geeft dit een iets ander beeld.

Het is een gezellige boel, met volop ruimte voor schuine moppen, veel lachen en ook af en toe een serieus gesprek. Maar dat laatste nooit lang, altijd komt er wel iemand met een kwinkslag, wat de sfeer weer luchtig maakt.
In het geheel niet waarde heer Witte! Maar p.v.d. niet te serieus a.u.b astemblieft hé !dewitte schreef:Kiske, u wil toch niet insinueren dat wij onze hobby niet serieus nemen?kiske schreef:Ik heb bij deze clubs altijd een idee van een verzameling van mensen die zichzelf en het pijproken te serieus nemen. Ik zou liever zo'n zootje ongeregeld als in Heukelum zien. In hoeverre is mijn aanname correct?

Behalve u bedoeld u waarde heer Geloof?Geloof schreef:Maar Kiske toch....
Hebben wij ons misdragen in Heukelum?.

W.C. (eigenlijk een heel beroerde afkorting) bedankt voor je uitleg.
Eigenlijk had ik al genoeg moeten weten na onze korte kennismaking in Heukelum natuurlijk. Ik schaar jou nu niet bepaald bij de types die ik beschreef. Maar wilde toch zeker weten dat jij niet de uitzondering bent die de regel bevestigd.
Eigenlijk had ik al genoeg moeten weten na onze korte kennismaking in Heukelum natuurlijk. Ik schaar jou nu niet bepaald bij de types die ik beschreef. Maar wilde toch zeker weten dat jij niet de uitzondering bent die de regel bevestigd.

Nee niet behalve mij, volgens mij viel het over het algemeen toch wel mee?kiske schreef:Behalve u bedoeld u waarde heer Geloof?Geloof schreef:Maar Kiske toch....
Geloof schreef:Nee niet behalve mij, volgens mij viel het over het algemeen toch wel mee?kiske schreef:Behalve u bedoeld u waarde heer Geloof?Geloof schreef:Maar Kiske toch....
Het was super! Daarom leek het afgaande op mijn aanname ook geen vergelijking met een pijprokersclub!
Ja een vergelijk met een andere "pijprokersclub" heb ik niet, maar volgens mij mos ik daar ook helemaal niets aan.
Gewoon gezellig een keer of twee drie per jaar een meeting, en verder een beetje het forum bezoeken, wat wil je als pijproker dan nog meer?
Gewoon gezellig een keer of twee drie per jaar een meeting, en verder een beetje het forum bezoeken, wat wil je als pijproker dan nog meer?
-
Ik denk dat je me niet helemaal begrepen hebt. Ik vond de bijeenkomst dus geweldig. Dit in tegenstelling tot het beeld dat ik had over pijprokersclubs. Ik vergeleek de meeting en de rpf-ers dus geenszins met een pijprokersclub.Geloof schreef:Ja een vergelijk met een andere "pijprokersclub" heb ik niet, maar volgens mij mos ik daar ook helemaal niets aan.
Uit de woorden va W.C. maak ik echter op dat deze clubs niet zo elitair zijn als ik dacht
Nee, gelukkig niet. Anders had ik het er zelf niet uitgehouden.kiske schreef:Uit de woorden va W.C. maak ik echter op dat deze clubs niet zo elitair zijn als ik dacht

Maar er zijn pijprookclubs (ik ga geen namen noemen) waar ik me niet thuis zou voelen.