De drempel van de eerste rook

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Immler

De drempel van de eerste rook

Bericht door Immler »

Er zijn er vast meer onder ons die ook een soort van drempel ervaren net voor het in gebruik nemen van een nieuwe aanwinst.

Een paar maanden geleden kocht ik een Vauen, modelletje speciaal, en heb mij ondertussen al regelmatig genesteld in
de rookzetel met het voornemen aan de inwijding te beginnen. Maar het lukt niet.

Is dat omdat sommige pijpen bijna kunstwerkjes zijn die ik het liefst in pure vorm koester?
Is het omdat een eerste rook toch een aparte gevoel geeft en je weet dat het daarna met deze pijp nooit meer hetzelfde is.(laat het!! Nekker)

Ervaringen?
Afbeelding

Rob

Re: De drempel van de eerste rook

Bericht door Rob »

Zo heb ik een meerschuimer die ik nog steeds niet rook. Want ik weet: bij gebruik gaat hij kleuren. En zoals hij nu is, helemaal gebeeldhouwd, vindik 'm zo mooi....

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Ha, dat herken ik helemaal. Ik moet altijd een paar maal slikken
tijdens het stoppen of ik wel door moet gaan, want je zet iets
in gang dat onomkeerbaar is.

De grootste moeite heb ik met een maagdelijke meerschuim.

Toch heeft mijn nieuwsgierigheid het altijd gewonnen van mijn
aanvankelijke weerzin.

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Immler schreef: Is het omdat een eerste rook toch een aparte gevoel geeft en je weet dat het daarna met deze pijp nooit meer hetzelfde is.(laat het!! Nekker)
:lol:

Ikzelf ervaar die drempel ook, zij het dan omdat ik de eerste keer een splinternieuwe pijp roken altijd zo tegenvallen vind. Je bent zo gewend aan je goede, oude ingerookte pijpen, dat het opeens tegenslaat om zo'n smakeloos model te beginnen roken. Meestal blijft hij bij mij wat liggen, maar vroeg of laat vind hij toch zijn weg in mijn vaste roulatie heb ik ontdekt.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Dit had ik tot vandaag ook. Ik had al een tijdje een James Upshall in de kast staan die ook aan de binnenkant een mooie grain had. Toch heb ik hem vandaag voor het eerst gerookt...

Hier hoor ik trouwens weer de vraag terug komen die een ieder zichzelf dient te stellen: Are you a pipesmoker or a pipecollector? :wink:
Laatst gewijzigd door Ribbon op 26 aug 2012 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

St Patrick

Bericht door St Patrick »

Alles wordt alleen maar mooier als je het gebruikt... Zo heb ik een prachtige Romijn tamper waarop ik erg zuinig ben. Maar ik moet hem toch gebruiken anders mist het zijn doel in het pijprokersleven...

:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Een nieuwe aanwinst neem ik altijd meteen in gebruik. En aangezien ik geen nieuwe pijpen koop (alleen estate) geen maagdelijk gedoe voor me. Ik leer het nog steeds op een oude fiets :mrgreen:
Afbeelding

magicmarcello

Bericht door magicmarcello »

Bij mezelf merk ik ook een lichte ingetogenheid/antihaast bij het ontmaagden van nieuwe pijpen in mijn collectie.
Op zich vind ik dat niet zo erg, het voelt eerder als een teken van respect om het juiste moment hiervoor te vinden, zowel voor mezelf alsook voor de pijp in kwestie.
Het zal in mijn geval ook wel te maken hebben met leeftijd (ben wat bezadigder geworden, vroeger kon ik amper wachten hiermee en moest ik direct aan de gang met de nieuwe aanwinst) en met ruim voldoende rookhout in het arsenaal.
;p
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

dewitte

Bericht door dewitte »

Hier gaat een nieuwe aanwinst meteen voor de bijl. Het is tenslote een gebruiksvoorwerp. Niet dat ik het inroken zo leuk vind, maar een nieuwe pijp moet bij mij toch zo snel mogelijk dat nodige koollaagje hebben om volop te kunnen genieten.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Geen aarzelingen. Ik weet of ik een pijp ongerookt wil houden of wil roken als ik hem koop. Een pijp die gerookt gaat worden gaat zo snel mogelijk in gebruik genomen worden.

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik kan nooit wachten om een nieuwe pijp in gebruik te nemen. Zo snel mogelijk inroken en plek in het rek... Het eerste half jaar is een nieuwe pijp ook altijd een van mijn favorieten.
Laatst gewijzigd door janneman op 27 sep 2012 14:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Pieter

Bericht door Pieter »

Ook dit verschijnsel nimmer ervaren.

Enkele malen wel krampachtig proberen te zorgen dat de pijp na de eerste rookbeurt nog net zo mooi is als daarvoor.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

antonius

Bericht door antonius »

janneman schreef:Ik kan nooit wachten om een nieuwe pijp in gebruik te nemen. Zo snel mogelijk inroken enplek in het rek... Het eerste half jaar is een nieuwe pinp oom altijd een van mijn favorieten.
ik kan mij daar helemaal in vinden janneman,,dit is bij mij precies eender zoals jij het beschrijft.

gr antonius

Wallace

Bericht door Wallace »

Ik wil maar een ding als ik een nieuwe pijp heb aangeschaft en dat is roken. Natuurlijk is de smaak anders of komt de echte klik pas later. Maar pijpen zijn gemaakt om gerookt te worden en niet om nutteloos ergens neer te leggen, zo denk ik er althans over. Pas later als ik voor mijn ingerookte pijpen sta ken ik een drempel, welke moet ik roken, ze roken namelijk bijna allemaal even fantastisch. Omgekeerde wereld :oops:
De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.

maboc

Bericht door maboc »

Nope...dat gevoel herken ik helemaal niet :-)
Het liefst zou ik in de winkel (als 't om een nieuwe pijp gaat) de hens er al in steken.

(En dat inroken kan mij ook niet snel genoeg gaan)
--
Cheers maboc

Roan Barré

Bericht door Roan Barré »

Yep, na aankoop nieuwe pijp kan ik niet wachten.... zo snel mogelijk de brand erin. Des te eerder past ie in het roulatiesysteem. Wat ik wel merk is dat de pijp die ik koop omdat ik hem zo mooi vind, vaker de weg naar het roken vindt en soms een keer extra in de roulatie zit haha.

grtz Roan

Fossiel

Bericht door Fossiel »

Nekker schreef:
Immler schreef: Is het omdat een eerste rook toch een aparte gevoel geeft en je weet dat het daarna met deze pijp nooit meer hetzelfde is.(laat het!! Nekker)
:lol:

Ikzelf ervaar die drempel ook, zij het dan omdat ik de eerste keer een splinternieuwe pijp roken altijd zo tegenvallen vind. Je bent zo gewend aan je goede, oude ingerookte pijpen, dat het opeens tegenslaat om zo'n smakeloos model te beginnen roken.
Bij mij is het net omgekeerd, het is altijd een groot genot voor de eerste keer uit een nieuw gekochte, prachtig blinkende pijp te roken, maar na een paar keer is het nieuwe eraf en kijk ik alweer uit naar het moment van mijn volgende aanwinst. Ik wou dat ik elke dag uit vijf verschillende nieuwe pijpen kon roken.
Reeds gepafte pijptabakken: Alsbo (Black, Cherry, Gold, Vanilla en Whisky), Amphora Full Aroma, Borkum Riff Bourbon Whisky, Davidoff Danish Mixture, Dunhill Early Morning Pipe, Mac Baren Navy Flake, Skandinavik (Aromatic, Mixture), Schippers, Semois, Vieux Semois Florina, Voortrekker Naturel, Wervik, WO Larsen Classic

Plaats reactie