Een kitten in de zak...

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Deadl0ck

Een kitten in de zak...

Bericht door Deadl0ck »

Nog even getwijfeld waar dit neer te zetten, op het marktplein, hier, of in de lounge... uiteindelijk maar voor hier gekozen. Indien heren beheerders vinden dat het beter ergens anders past, leeft u uit.

Hier dan het verhaal van mijn kitten in de zak, zoals het voor mij voelt tenminste. Een echte kat is het niet, maar omdat ik, zoals u wellicht al wel weet, noodgedwongen elk dubbeltje probeer een keer om te draaien (Zelfs tot op het punt waar ik dat eigenlijk doe voor dingen waar ik dat niet zou moeten doen.) komt het weinig voor dat ik mezelf een beetje verwen, ook al is daar zo af en toe wel de ruimte voor. (Het gebeurt eigenlijk maar 3 keer per jaar dat ik echt iets extra's doe voor mezelf. Verjaardag, vakantie geld, en kerst.)

In ieder geval, liep ik op marktplaats tegen een leuke advertentie aan. Ik was nog op zoek naar iets van een mooie bergplek voor pijpen, en tabak, in de interim dat een vriendin voor mij een pijpenstandaard / rek maakt. Op marktplaats kwam ik een klein pijpenkastje tegen voor 5 pijpen, met erbij 7 pijpen. Ik heb daar een paar dagen over na gedacht, en toen contact met verkoper opgenomen, even onderhandeld, voor 40 euro is alles mijn kant op gekomen, 20 euro van mijn normale rekening, 20 euro van het potje voor de meeting in Zutphen. Een verwenning voor mezelf alvast vooruitlopend op de meeting, was mijn gedachte.

Afbeelding

Het rek met mijn 6 pijpen. (incluus een mandjespijp en een falcon die ik recent van annie gekregen / gekocht heb maar nog niet in de persoonlijke collectie staan.) De lades zijn van de grote dat er 3 tot 4 dichte pouches tabak in kunnen per lade. Ik zit erover te denken om er nog een plankje met gaten boven te maken, zodat ik daar de pijpen in kan hangen die een dag gedroogd hebben, met het roer naar beneden, en onderin de pijpen kan zetten die gerookt zijn, en mogen drogen, met de kop naar beneden.

Het rek was wat ik zag op de foto, prima en goed, een paar kleine beschadigingen, maar die maken deel uit van de charme. de pijpen waren ook precies zoals op de foto's van marktplaats, helaas had ik niet om aanvullende informatie of closeups van de pijpen gevraagd. (dom dom dom...)

Hier dan de pijpen.

Afbeelding

Een Archway London pijp. op de foto's zag dit er al uit als een pijp met een zeer gebruikte kop, en zeer groot. (Iets wat op dit moment nog niet aan mij besteed is.) het was de bedoeling dat dit mijn eerste opknap projectje zou worden, die ik dan aan een vriend kado zou doen. Maar door het gat wat je kan zien op het roer, en het gat in de pijp, is dat dus al een mislukking, tenzij ik hem opstuur om te laten repareren, wat naar verhouding een te groot bedrag gaat zijn voor wat de pijp me waard is, tenzij Archway opeens een briljant merk blijkt te zijn... en dan nog waarschijnlijk niet.

Afbeelding
Afbeelding

Een Lecor Leatherbruyere pijp. Leer ombonden pijpen hebben voor mij iets moois, het contrast tussen hout en dier in een object als een pijp is iets wat ik zeker kan waarderen. Helaas is het zo dat zoals te zien, de tige gebarsten is, en het roer bijna uit de pijp valt.... terwijl het eigen een schroefdraad roer is, dat in een plastic ring grijpt. Helaas dus ook onbruikbaar, tenzij ik hem laat repareren, of eventueel de boel zelf probeer te MacGuyveren met secondelijm.

Afbeelding
Afbeelding

Een merkloze pijp, waarvan ik van de foto's dacht dat er een meerschaum inlay in zat, maar dat bleek lichtreflectie van de flits te zijn geweest. Ik weet niet wat voor hout het is, het voelt niet aan als bruyere, maar dat kan komen omdat het niet gepolijst of anders afgewerkt is. Er zitten een flink aantal beschadigingen in de pijp, zand gaten en dergelijke, maar zoals op de closeup te zien, ook consistente markeringen, wat mij doet vermoeden dat dit een leer gebonden pijp was waar het leer van verwijderd is. Dit soort markeringen zitten namelijk ook op de onderzijde van de pijp. Zal in principe wel te roken zijn, maar door de beschadigingen en gaten in de kop, de grootste onder op de ketel, alsmede de zeer donkere verkleuring aan de voorkant van de kop ben ik er toch erg teleurgesteld in.

Afbeelding

Een systeem pijpje, ook merkloos. Vind hem er redelijk mooi uitzien, zoals met leer ombonden pijpen spreekt ook hier het contrast me erg aan, een natuur product met eens kouds en straks als metaal gecombineerd, maar het mondstuk staat scheef op de pijp (ik vermoed dat hij eraf horen te kunnen voor evt een 6mm filter), de kop heeft een gat ter grote van een falcon kop, met niks eronder behalve de opening van het rook kanaal (dus zal er veel troep door komen) en ruikt de pijp erg metalig. (bij gebrek aan beter.) dus eventueel met schoonmaken is het een en ander op te lossen... maar ook hier niet gekregen waar ik op hoopte. Alhoewel het er wel dicht bij is.

Afbeelding

Klei pijpje zonder merkje, heeft verder geen enkele behandeling gehad, dus elke aanraking met vocht veroorzaakt een zuigend effect. geen idee of deze gerookt kan worden als er geen behandeling aan de pijp gegeven is, met name door het zichzelf onmiddelijk volzuigen lijkt me dat hitte en vocht een kans op barsten, maar in iedergeval verkleuring zou veroorzaken, maar ik vind haar wel mooi... ookal was de bedoeling om uit te vinden hoe een klei pijpje rookt. Gelukkig is daar...

Afbeelding

Een tweede kleipijp, behandeld aan de buitenkant met een kleurtje en gesealed, zonder merkje. Dubbelwandig, dus hol van binnen, met een rubber stop om het roer in te klemmen. Pijp ziet er, op verkleuring van het roer na prima uit, en lijkt me ook te rookbaar te zijn. Weinig verkleuring in de pijp, en was verbazend schoon van binnen. Wel vraag ik me af hoe goed zoiets als dit te roken is, want hitte en rubberen ring lijkt me geen heel geweldige combinatie.

Afbeelding

De laatste pijp, een trident, wat na wat speuren een b-merk van Comoy schijnt te zijn. Op de pijp staat enerzijds Trident, anderzijds Made in England London, 42 en op het roer staat Golden. De enige pijp waar ik eigenlijk geen een twijfel over heb, en de enige pijp ook die ik na schoonmaken zonder enige zorg zou kunnen opsteken. Van heer Schimmel al een uitnodiging gehad om doordeweeks een keer langs te komen, dan polijst hij voor mij even het roer met zijn polijst machine zodat deze weer mooi zwart is.

Verder zaten er nog een aantal extra's bij die ik jullie niet wil onthouden, met name omdat ik er 2 dingen niet van herken.

Afbeelding
6 elegant tuitsenoritas van Agio, en een pakje cederhoutjes voor het aansteken van sigaren. Erg plezant, en er zijn er ondertussen al 3 van op gerookt.

Afbeelding
Sigaar en sigaretten houder (Vermoed ik...) De sigaarhouder heb ik zelf kapot gemaakt toen ik hem open probeerde te draaien. Verder een leuke driepoot, met kantelbaar voetje, zodat het geheel mooi in het omhulsel vouwt.

Afbeelding
Dit. Wat dit ook moge zijn. Het lijkt op een boortje in een kleine toeter. Misschien om sigaartjes mee in te boren, maar eigenlijk heb ik geen enkel idee.

Afbeelding
En iets waarvan ik in eerste instantie dacht dat het een tamper was, tot ik ondekte dat het hol was, en er een puntig stuk metaal uit komt. Ik vermoed zelf dat het gaat op een ruimer. Het merk wat erin staat is „Original Hercules”.

Al met al voel ik me redelijk slecht over deze aankoop, 40 euro is voor mij een boel geld, en ik had toch gehoopt meer waarde voor mijn geld te hebben met deze aankoop, zeker omdat ik, zoals gezegd, mezelf erg weinig verwen. Overgens niks ten slechte van de goede man die me dit verkocht heeft, hij heeft me geen valse beloftes gemaakt of iets daar omtrend, het is voornamelijk mijn eigen domme schuld geweest. Het had de man gesierd om melding te maken van het gat in het roer, dat wel, anderzijds waren de 6 agio sigaartjes puur een aardigheidje van hem, die waren niet bij de koop ingesloten. Hij had ze bij agio gekregen en rookte ze niet. maar gelukkig is het geen volledig verloren zaak, en wie weet zien jullie hier waarde waarvan ik niet wist dat het het had.

Dank voor het lezen, dit verhaal uittikken heeft in ieder geval al weer wat opluchting gegeven. Opmerkingen of advies is welkom.
Groet, Mark

Bart Iron
Moderator

Re: Een kitten in de zak...

Bericht door Bart Iron »

Ik weet hoe je je voelt. Ik ben zelf ook niet zo'n snelle uitgever en laat vaak een koopje schieten geleid door mijn twijfels over wat er niet allemaal belangrijker is om met het geld te doen.
Verwachtingen kunnen gemakkelijk uitlopen in teleurstellingen, ook dat herken ik zeker. Er gaat niets boven het zelf aanraken, kijken en besnuffelen van.

Jammer dat je je er toch niet zo prettig over voelt. Ik hoop dat er onverwachts toch een prettig pijpje bij zit voor je.

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Om te beginnen: beide metalen voorwerken op het eind zijn voor sigaren roken, namelijk oudere oplossingen voor een sigarenknipper.

De twee pijpen van klei, zowel de ongeglazuurde als de gladde geglazuurde pijp zijn normaal gesproken prima te roken. In principe waren kleipijpen altijd ongeglazuurd vroeger, en dat poreuze maakt nu net dat zo'n pijp aangenaam droog rookt. De gladde geglazuurde pijp is een Zenit of vergelijkbaar ontwerp; een dubbelwandig model waarbij met name de holle ruimte zorgt voor droog en koel roken. Hier op het forum is een zekere Rob die je kan vertellen dat het prima doorgokende en neutraal smakende pijpen zijn. Ik heb er zelf ook een aantal gehad, en de rubber verbinding is nooit een probleem geweest. Probleem is dat klei breekbaar is, en vroeger of later...

De laatste houten pijp ziet er inderdaad goed uit, even wat poetsen, en je hebt er vermoedelijk ene goeie roker aan.

En zo te zien hou je er toch ook een fraai kastje aan over.

Ik begrijp dat 40 euro een hoop geld kan zijn, maar tegelijk heb ik wel het gevoel dat je erg veel verwacht voor 40 euro. Ik ga er bij zulke 'totale erfenis' aanbiedingen toch eigenlijk altijd van uit dat het meeste niet echt geweldig is, of zelfs regelrecht schrot. Vroeger ging men nu eenmaal anders met pijpen om dan de meeste mensen nu. Als de pijpen er echt goed uitzien gaan mensen ze vaak per stuk verkopen.

Ik denk dat ik in jou plaats niet snel via internet pijpen zou kopen. Zien, vasthouden en dan pas kopen is toch echt de beste manier denk ik. Een pijp kopen via internet die ik eigenlijk alleen als:
1: het zo weinig geld betreft dat ik er niet van wakker lig als het tegenvalt (die grens is voor iedereen anders)
of
2: het een pijp betreft die ik graag wil hebben. zelfs als hij niet te roken is, bijvoorbeeld vanwege dat bepaalde model (geschiedenis)
of
3: als het iemand is die ik ken, echt goed ken bedoel ik, en waarbij ik weet dat er bij een probleem altijd over te praten valt.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Animalis

Bericht door Animalis »

Je kastje vind ik zelf wel erg mooi en daar is na wat schuurwerk zeker nog wat moois van te maken.

Wat betreft met je aankoop op marktplaats, helaas blijft het een feit dat aankopen via marktplaats of dergelijke verkoop sites misleidend kunnen zijn en dat de advertenties mooier beschreven worden dan dat ze in werkelijkheid zijn. Daarom is het zaak om dit soort dingen toch vooraf te bekijken of specifieke foto's te laten maken door de verkoper. Of zoals men het vroeger deed gewoon door langs te gaan zodat je weet wat je koopt :wink: Persoonlijk vind ik 40 euro niet te veel wat betreft je gekregen hebt.

Maar het gevoel hebben dat je genept bent en niet hebt gekregen wat je verwacht had is altijd rot.

multiballs

Bericht door multiballs »

tja,dat is het risico van marktplaats,
of je koopt in de winkel een nieuwe pijp,
of een set op marktplaats,
vind het helemaal geen verkeerde koop,
als je alles per stuk beetje inschat,kom je mooi uit...
sigarenboortje(toeter) heb ik laatst eentje los gekocht op mp,
mooi koperen sigaren mesje,
mooi kastje(net wat de gek er voor geeft,
als je zoiets perse zoekt,kan het al 40 euro kosten...)
en toch enkele mooie pijpen,waaronder een leuke systeempijp...
ik zou het niet als een slechte koop zien....
WINSLOW Waarom niet ?

Rob

Bericht door Rob »

Ik sluit me aan bij de vorige sprekers: ik denk dat het niet eens zo'n erg verkeerde koop is. Maar goed, als je je er meer van had voorgesteld kan ik me voorstellen dat je teleurgesteld bent.
janneman schreef:De gladde geglazuurde pijp is een Zenit of vergelijkbaar ontwerp; een dubbelwandig model waarbij met name de holle ruimte zorgt voor droog en koel roken. Hier op het forum is een zekere Rob die je kan vertellen dat het prima doorgokende en neutraal smakende pijpen zijn.
Ik denk dat ik die Rob ben... Vorige week is m'n lievelings Zenith kapotgevallen, dus ja:ze zijn kwetsbaar. En ook: ja, het zijn prima doorrokers! Zoek op het forum eens op Zenith om bijvoorbeeld ook de mening van Antonius erbij te zoeken (hij heeft er ook een paar, waaronder eentje waar ik echt jaloers op ben: de Duke). Of kijk eens hier: http://www.pijpenkabinet.nl/Smokiana/04-Zenith.html. Ik denk dat jouw pijp helemaal linksonder staat. Probeer 'm een paar keer en kijk of 'ie bevalt. Mocht je ondanks alles deze pijp kwijt willen, geef me dan maar een seintje!

Deadl0ck

Bericht door Deadl0ck »

Ik denk dat het voor mij met name de hoop die ik mezelf gaf geweest is waardoor ik me teleur gesteld voelde. Er zitten zeker 2 pijpen bij die ik ga roken, de zenith (Na bevestiging van Janneman over de rubberen ring) en de trident. Misschien dat ik het ongeglazuurde pijpje ook nog ga gebruiken, na wat tijd misschien ook het systeem pijpje goed schoonmaken en dan eens kijken ook hoe die rookt. Het metalen luchtje schijnt meer van de hercules af te komen dan van de pijp, nu ze niet meer bij mekaar verpakt zijn. Leren pijpje misschien wat opknappen en gewoon voor de sier laten staan.

Ik was het oorspronkelijke bericht dan ook aan het opschrijven, en langzaam maar zeker besefte ik me dat, als ik buiten mijn gevoel ga staan, en kijk naar wat het is, 40 euro helemaal nog niet zo slecht is. Het zijn toch 3, misschien vier rookbare pijpen, en voor het kastje alleen zou ik al snel 20 euro, misschien zelfs meer betaald hebben, ex verzending. Ik heb er ook al plannen voor om hem geschikt te maken voor 5 extra pijpen. Voor het opschuren even het handschuur muisje van een kennis lenen, kijken hoe het hout eruit ziet zonder de laklaag... en afhankelijk daarvan mooi oliën of beitsen... of heel misschien de plekjes opvullen met kneedhout, en het geheel in zwart pianolak verven.

Al met al, bedankt voor de reacties so far heren, jullie hebben me doen realiseren dat het misschien niet het wonder was waar ik op hoopte, maar dat het ook zeker geen slechte aankoop was. Het is een dure maand voor me, (er komt nog een simpele pijp aansteker aan, wat kleinigheden voor een aantal heren, en volgende maand ook weer, dat zal allemaal ook wel mee wegen denk ik. En ik ben nou eenmaal iemand die dingen erg intens voelt. Janneman, je hebt inderdaad gelijk. Ik had mezelf te veel hoop en verwachtingen gegeven.

Rob, ik zal de Zenith eens proberen, als hij niet bevalt is hij op de Zutphen meeting voor jou.
Groet, Mark

Pieter

Bericht door Pieter »

Die leren pijp lijkt me niet gebarsten. De inkepingen eindigen immers vrij netjes (kun je vooral bij de bovenste inkeping duidelijk zien), zijn recht, en ook nog eens precies tegenover elkaar.

Het is gewoon een zaagrandje wat er misschien per ongeluk in gegaan is waardoor deze pijp een leren pijp moest worden. Structureel lijkt het me geen defent, en als je de tap van dat mondstuk even stuikt is alles opgelost.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Deadl0ck

Bericht door Deadl0ck »

Pieter schreef:Structureel lijkt het me geen defent, en als je de tap van dat mondstuk even stuikt is alles opgelost.
stuiken? Ik ben een ei, en het is nog vroeg, een Google zoektocht doet mij geloven dat je doelt op bijvoorbeeld het opbinden van de tige. Daar heb ik al even naar gekeken (alhoewel ik niet zou kunnen opbinden al zou ik willen) maar met vingers de pijp dichtknijpen zorgt niet voor stevige klemming van het inwendige schroef gedeelte. Vandaar dat ik al dacht aan secondelijm.
Groet, Mark

belphegor

Bericht door belphegor »

Het is altijd balen als iets tegenvalt / niet aan je verwachtingen voldoet.

Echter als je dan vanaf een afstand kunt kijken dan zou je zien dat je ondanks alles toch een redelijke koop hebt gedaan.
Dat kastje zelf is eigenlijk al 40 euro waard.
(ik heb zo voor dat bedrag gezien en zelfs duurder)

Nou je hebt er toch 2 misschien 4 pijpen die je kunt roken.

Je bent niet "genept". (anders had hij niet die extra's erbij gedaan)

Maar het is inderdaad erg kloten als je al niet veel te besteden hebt en hetgeen je dan eindelijk je zuur bij elkaar gesprokkelde geld aan uitgeeft tegenvalt.
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+
In the presence of greatness the humble can only bow
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+

Pieter

Bericht door Pieter »

Deadl0ck schreef:
Pieter schreef:Structureel lijkt het me geen defent, en als je de tap van dat mondstuk even stuikt is alles opgelost.
stuiken? Ik ben een ei, en het is nog vroeg, een Google zoektocht doet mij geloven dat je doelt op bijvoorbeeld het opbinden van de tige. Daar heb ik al even naar gekeken (alhoewel ik niet zou kunnen opbinden al zou ik willen) maar met vingers de pijp dichtknijpen zorgt niet voor stevige klemming van het inwendige schroef gedeelte. Vandaar dat ik al dacht aan secondelijm.
Verhit de tap met een aansteker, en duw deze vervolgens rechtstandig tegen een glad oppervlak. De onderkant van je tap, die nu zacht is, vervormt zich een beetje waardoor er meer klemming ontstaat.

Doe dit echter wel voorzichtig, want als je de tap te heet stookt of in de fik steekt kun je de hele boel weggooien.

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Dat kastje op zich is al de prijs waard die je ervoor hebt betaal inclusief verzendingskosten. Ikzelf heb een kleiner en simpeler kastje even veel betaald. Je hebt voor een mooie prijs een hoop gekregen.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Deadl0ck

Bericht door Deadl0ck »

Nogmaals allen bedankt. Het is voor mij soms van belang met beide benen op de grond te worden gezet omdat ik nogal eens te hoge verwachtingen voor mezelf creëer, en in realiseer me nu, zeker ook na wat met rob te hebben pb'd en wat over zenith pijpen te hebben gelezen, ik nog best een schatkistje bemachtigd heb.

Zoals al eerder gezegd, ik heb het de goede man nooit kwalijk genomen, hoofdzakelijk mezelf. De term "Genept" is dan ook niet geheel van toepassing, ik had mezelf blij gemaakt met wat ik dacht een dooie mus, zoals we dat in Nederland (België weet ik niet.) zeggen. Maar het blijkt, nu ik wat meer kennis van het gene gekocht heb, dankzij u allen, dat ik me er wel, ondertussen zelfs erg goed over voel.
Groet, Mark

Animalis

Bericht door Animalis »

Deadl0ck schreef:Hier dan het verhaal van mijn kitten in de zak, zoals het voor mij voelt tenminste. Een echte kat is het niet, maar omdat ik, zoals u wellicht al wel weet, noodgedwongen elk dubbeltje probeer een keer om te draaien (Zelfs tot op het punt waar ik dat eigenlijk doe voor dingen waar ik dat niet zou moeten doen.) komt het weinig voor dat ik mezelf een beetje verwen, ook al is daar zo af en toe wel de ruimte voor. (Het gebeurt eigenlijk maar 3 keer per jaar dat ik echt iets extra's doe voor mezelf. Verjaardag, vakantie geld, en kerst.)
Toch moet dit even van mijn hart, iedereen heeft zijn persoonlijk redenen tot een aankoop en weegt van te voren af of dit financieel gaat. Alleen heb ik het idee en misschien heb ik het fout dat je een slachtofferrol bekleed en voor het verhaal wat je kwijt wil vind ik persoonlijk dit soort info niet nodig. Het doet niks af aan het verhaal wat je neer zet en 40 euro blijft 40 En ook ik moet daar voor werken, en zal het zeker niet zo maar luk raak over de balk gooien. Wat ik wil zeggen is dat 40 euro voor mij ook geen klein geld is.

Het is geen aanval alleen vind ik persoonlijk dergelijke info overbodig.

Wel goed om te lezen dat je na wat feedback toch een goed gevoel hebt gekregen over je aankoop!

dewitte

Bericht door dewitte »

Ik denk dat je een goede zaak gedaan hebt deadlock. Het kastje is mooi en de pijpen zijn een leuke extra. Ik begrijp je gevoelens wel maar ik denk dat je hier geen spijt hoeft over te hebben.

Deadl0ck

Bericht door Deadl0ck »

Animalis schreef:Toch moet dit even van mijn hart, iedereen heeft zijn persoonlijk redenen tot een aankoop en weegt van te voren af of dit financieel gaat. Alleen heb ik het idee en misschien heb ik het fout dat je een slachtofferrol bekleed en voor het verhaal wat je kwijt wil vind ik persoonlijk dit soort info niet nodig. Het doet niks af aan het verhaal wat je neer zet en 40 euro blijft 40 En ook ik moet daar voor werken, en zal het zeker niet zo maar luk raak over de balk gooien. Wat ik wil zeggen is dat 40 euro voor mij ook geen klein geld is.

Het is geen aanval alleen vind ik persoonlijk dergelijke info overbodig.

Wel goed om te lezen dat je na wat feedback toch een goed gevoel hebt gekregen over je aankoop!
Laat me beginnen te zeggen dat ik het niet als aanval zie. Ik ben sociaal niet geweldig, mede door een paar persoonlijkheid stoornissen. Hierdoor geef ik graag extra achtergrond informatie, ben ook lang van stof vaak, zodat mensen wellicht beter kunnen begrijpen waar ik vandaan kom, ook omdat ik zelf nogal eens kan overreageren op dingen. Het is dan ook zeker niet bedoeld om mezelf in een slachtoffer rol te zetten. Geld is voor mij wel vaak een zorg, maar ik bedoelde het meer om aan te geven dat ik soms de waarde van dingen niet kan inschatten, en te moeilijk kan doen over geld omdat ik dan vast zit in mijn eigen hoofd.. Gelukkig is dat wel opgevangen hier, heb ik u allen hier als klankbord kunnen gebruiken, en heeft men mij vriendelijk doch krachtig weer weten te aarden.

uw opmerking staat genoteerd, en ik zal er rekening mee houden. Voor anderen die ik er ook een ongemakkelijk gevoel mee gegeven heb, mijn verontschuldigingen. Ik had nooit de intentie om de indruk te wekken dat 40 euro voor mij veel meer betekend dan voor jullie, of dat jullie mij een slachtoffer moesten vinden. Zoals in het openingsbericht al gezegd geloof ik, het is uiteindelijk mijn keus geweest om het te doen, dus was het ook niemand anders schuld dan de mijne.

Dus nogmaals, voor iedereen die zich bij de informatie voorziening hier ongemakkelijk of geschoffeerd voelde, mijn excuus.

Rest mij nog dank te geven aan Animalis voor het hierop wijzen op een kritische maar niet onvriendelijke manier.
Groet, Mark

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Denk wanneer de verkoper dit forum als gast volgt dat hij jankend thuis
zit en spijt heeft.
Vorige week zag ik bij de Oude Leeuw wat rekjes (geen kastjes en geen
laatjes) staan voor meer dan het dubbele in prijs.

Jij hebt een heel aardig hebbedingetje gekocht met wat dutsen en krassen,
maar wat zal je dat deren. Voor mij zou dat juist een toegevoegde waarde
hebben. Deze kastjes worden voor zover ik weet niet meer nieuw verkocht.

Is het te koop? :lol:

Generaal

Bericht door Generaal »

Is ook mijn mening...
Hier 'n website van 'n Amerikaan, die je in no time 'n kastje of 'n rack kan leveren...
en vergeet vooral niet naar de prijzen te kijken...

http://www.lambpipes.com/piperacks.htm
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

Mus

Bericht door Mus »

Pieter schreef:Verhit de tap met een aansteker, en duw deze vervolgens rechtstandig tegen een glad oppervlak. De onderkant van je tap, die nu zacht is, vervormt zich een beetje waardoor er meer klemming ontstaat.

Doe dit echter wel voorzichtig, want als je de tap te heet stookt of in de fik steekt kun je de hele boel weggooien.
Houd de tap ruim boven de vlam, en niet erin! Geef na het stuiken het mondstuk voldoende tijd om af te koelen voordat je 'm terug in de pijp steekt, anders neemt hij zijn oude vorm weer aan en kun je opnieuw beginnen.

Kan het verhitten van de tap overigens ook met kokend water, of is dat niet heet genoeg?

Deadl0ck

Bericht door Deadl0ck »

Mus schreef:
Pieter schreef:Verhit de tap met een aansteker, en duw deze vervolgens rechtstandig tegen een glad oppervlak. De onderkant van je tap, die nu zacht is, vervormt zich een beetje waardoor er meer klemming ontstaat.

Houd de tap ruim boven de vlam, en niet erin! Geef na het stuiken het mondstuk voldoende tijd om af te koelen voordat je 'm terug in de pijp steekt, anders neemt hij zijn oude vorm weer aan en kun je opnieuw beginnen.

Kan het verhitten van de tap overigens ook met kokend water, of is dat niet heet genoeg?
Aardig advies, maar ik weet niet helemaal of ik dat aan ga durven, dat gaat waarschijnlijk fout voor mij. Ik heb de breuk nog even bekeken, het zijn echt twee breukjes, ze lijken op de foto recht tegenover mekaar te staan, maar staan dat (net) niet. een van de twee is ook niet volledig recht.

Ik vraag me ook of stuiken gaat helpen, de tap is namelijk niet onderdeel van het mondstuk, dat schroeft namelijk de tap in, en het stuiken zal ook het schoefdraad vervormen vermoed ik.
Groet, Mark

Pieter

Bericht door Pieter »

Wat?

Een tap schroeft wel eens het mondstuk in ja, maar die wordt daar dan vervolgens ook in vastgelijmd zodat het ook een geheel vormt. Dat je pijp als het ware uit drie stukken bestaat is niet de bedoeling.

Deadl0ck

Bericht door Deadl0ck »

Nee, dat vermoeden had ik inderdaad al. Ik vermoed, zoals gezegd dan ook dat de tap in de tige vast zat, al dan niet gelijmd, en dat door het invetten van het leer (wat zo droog was dat erlangs gaan met een nagel bij het uitpakken al een beschadiging veroorzaakte) pijp speling kreeg door het droge hout, en daardoor de lijm verbinding of klemming van de tap los kwam.

Maar goed, wellicht hou ik hem voor de sier, heb de pijp geprobeerd met een rubbertje om het mondstuk, zelfs als het hout dichtgeknepen word om de tap, zo stevig als ik kan, trekt de pijp nog een boel valse lucht aan.
Groet, Mark

bob van renssen

Bericht door bob van renssen »

Meneer Deadluck,
De porseleine pijp kan van Zenith of Goedewaagen zijn, beide fabrieken zijn gestopt met het maken van deze pijpen en toen is een zoon van Van der Want (Zenith) doorgegaan met de fabricage.
Goedewaagen noemde deze pijpen "Baronite"
De Lecor met leer bekleed komt van een pijpengrossier in Rotterdam (Le Corbeau) en is mogelijk gemaakt bij een Haagse pijpenfabriek (Skippy) al jaren terziele!.
De atributen met toeter zijn sigarenboortjes, mogelijk meer dan 50 jaar oud.
Als u een tap wilt opstuiken doe dat dan nooit met een aansteker maar gebruik een verfstripper of een haardroger, maak de tap warm, stuik hem op en koel hem af onder koud water
groeten Bob

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Bob, je kennis is op zijn zachts gezegd indrukwekkend. Ik vind het altijd een plezier om mensen te zien die zoveel kennis van zaken hebben.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Flakeroker

Bericht door Flakeroker »

Bob heeft een schat aan ervaring als eigenaar van een tabakswinkel en als pijproker.

@ Deadlock: de ene keer een kat in de zak, de andere keer mazzel 8)
Pijprokers zijn echte levensgenieters, immers, alleen met een pijp als trouwe metgezel kan men de meest verfijnde smaak van tabak ervaren.

Mus

Bericht door Mus »

Ik denk dat het met die kat in de zak wel meevalt als ik zie wat je er aan bruikbare spullen aan hebt overgehouden. Los daarvan ben je ook weer een ervaring rijker!

Sowieso is het op Marktplaats opletten met wat je koopt. Er zijn daar helaas een aantal mensen die de waarde van een pijp door gebrek aan kennis ontzettend overschatten, en een aantal mensen die als een eersteklas gediplomeerd en gecertificeerd inhalig varken proberen iedere euro bijeen te graaien die ze pakken kunnen, en daarbij niet schromen om rommel die in de vuilnisbak thuishoort als bruikbaar spul voor duur geld aan te bieden. Wat dat betreft is eBay misschien een betere plaats om te kijken, ook omdat eBay verder over de grens kijkt dan Marktplaats.

Plaats reactie