Hier dan het verhaal van mijn kitten in de zak, zoals het voor mij voelt tenminste. Een echte kat is het niet, maar omdat ik, zoals u wellicht al wel weet, noodgedwongen elk dubbeltje probeer een keer om te draaien (Zelfs tot op het punt waar ik dat eigenlijk doe voor dingen waar ik dat niet zou moeten doen.) komt het weinig voor dat ik mezelf een beetje verwen, ook al is daar zo af en toe wel de ruimte voor. (Het gebeurt eigenlijk maar 3 keer per jaar dat ik echt iets extra's doe voor mezelf. Verjaardag, vakantie geld, en kerst.)
In ieder geval, liep ik op marktplaats tegen een leuke advertentie aan. Ik was nog op zoek naar iets van een mooie bergplek voor pijpen, en tabak, in de interim dat een vriendin voor mij een pijpenstandaard / rek maakt. Op marktplaats kwam ik een klein pijpenkastje tegen voor 5 pijpen, met erbij 7 pijpen. Ik heb daar een paar dagen over na gedacht, en toen contact met verkoper opgenomen, even onderhandeld, voor 40 euro is alles mijn kant op gekomen, 20 euro van mijn normale rekening, 20 euro van het potje voor de meeting in Zutphen. Een verwenning voor mezelf alvast vooruitlopend op de meeting, was mijn gedachte.

Het rek met mijn 6 pijpen. (incluus een mandjespijp en een falcon die ik recent van annie gekregen / gekocht heb maar nog niet in de persoonlijke collectie staan.) De lades zijn van de grote dat er 3 tot 4 dichte pouches tabak in kunnen per lade. Ik zit erover te denken om er nog een plankje met gaten boven te maken, zodat ik daar de pijpen in kan hangen die een dag gedroogd hebben, met het roer naar beneden, en onderin de pijpen kan zetten die gerookt zijn, en mogen drogen, met de kop naar beneden.
Het rek was wat ik zag op de foto, prima en goed, een paar kleine beschadigingen, maar die maken deel uit van de charme. de pijpen waren ook precies zoals op de foto's van marktplaats, helaas had ik niet om aanvullende informatie of closeups van de pijpen gevraagd. (dom dom dom...)
Hier dan de pijpen.

Een Archway London pijp. op de foto's zag dit er al uit als een pijp met een zeer gebruikte kop, en zeer groot. (Iets wat op dit moment nog niet aan mij besteed is.) het was de bedoeling dat dit mijn eerste opknap projectje zou worden, die ik dan aan een vriend kado zou doen. Maar door het gat wat je kan zien op het roer, en het gat in de pijp, is dat dus al een mislukking, tenzij ik hem opstuur om te laten repareren, wat naar verhouding een te groot bedrag gaat zijn voor wat de pijp me waard is, tenzij Archway opeens een briljant merk blijkt te zijn... en dan nog waarschijnlijk niet.

Een Lecor Leatherbruyere pijp. Leer ombonden pijpen hebben voor mij iets moois, het contrast tussen hout en dier in een object als een pijp is iets wat ik zeker kan waarderen. Helaas is het zo dat zoals te zien, de tige gebarsten is, en het roer bijna uit de pijp valt.... terwijl het eigen een schroefdraad roer is, dat in een plastic ring grijpt. Helaas dus ook onbruikbaar, tenzij ik hem laat repareren, of eventueel de boel zelf probeer te MacGuyveren met secondelijm.

Een merkloze pijp, waarvan ik van de foto's dacht dat er een meerschaum inlay in zat, maar dat bleek lichtreflectie van de flits te zijn geweest. Ik weet niet wat voor hout het is, het voelt niet aan als bruyere, maar dat kan komen omdat het niet gepolijst of anders afgewerkt is. Er zitten een flink aantal beschadigingen in de pijp, zand gaten en dergelijke, maar zoals op de closeup te zien, ook consistente markeringen, wat mij doet vermoeden dat dit een leer gebonden pijp was waar het leer van verwijderd is. Dit soort markeringen zitten namelijk ook op de onderzijde van de pijp. Zal in principe wel te roken zijn, maar door de beschadigingen en gaten in de kop, de grootste onder op de ketel, alsmede de zeer donkere verkleuring aan de voorkant van de kop ben ik er toch erg teleurgesteld in.

Een systeem pijpje, ook merkloos. Vind hem er redelijk mooi uitzien, zoals met leer ombonden pijpen spreekt ook hier het contrast me erg aan, een natuur product met eens kouds en straks als metaal gecombineerd, maar het mondstuk staat scheef op de pijp (ik vermoed dat hij eraf horen te kunnen voor evt een 6mm filter), de kop heeft een gat ter grote van een falcon kop, met niks eronder behalve de opening van het rook kanaal (dus zal er veel troep door komen) en ruikt de pijp erg metalig. (bij gebrek aan beter.) dus eventueel met schoonmaken is het een en ander op te lossen... maar ook hier niet gekregen waar ik op hoopte. Alhoewel het er wel dicht bij is.

Klei pijpje zonder merkje, heeft verder geen enkele behandeling gehad, dus elke aanraking met vocht veroorzaakt een zuigend effect. geen idee of deze gerookt kan worden als er geen behandeling aan de pijp gegeven is, met name door het zichzelf onmiddelijk volzuigen lijkt me dat hitte en vocht een kans op barsten, maar in iedergeval verkleuring zou veroorzaken, maar ik vind haar wel mooi... ookal was de bedoeling om uit te vinden hoe een klei pijpje rookt. Gelukkig is daar...

Een tweede kleipijp, behandeld aan de buitenkant met een kleurtje en gesealed, zonder merkje. Dubbelwandig, dus hol van binnen, met een rubber stop om het roer in te klemmen. Pijp ziet er, op verkleuring van het roer na prima uit, en lijkt me ook te rookbaar te zijn. Weinig verkleuring in de pijp, en was verbazend schoon van binnen. Wel vraag ik me af hoe goed zoiets als dit te roken is, want hitte en rubberen ring lijkt me geen heel geweldige combinatie.

De laatste pijp, een trident, wat na wat speuren een b-merk van Comoy schijnt te zijn. Op de pijp staat enerzijds Trident, anderzijds Made in England London, 42 en op het roer staat Golden. De enige pijp waar ik eigenlijk geen een twijfel over heb, en de enige pijp ook die ik na schoonmaken zonder enige zorg zou kunnen opsteken. Van heer Schimmel al een uitnodiging gehad om doordeweeks een keer langs te komen, dan polijst hij voor mij even het roer met zijn polijst machine zodat deze weer mooi zwart is.
Verder zaten er nog een aantal extra's bij die ik jullie niet wil onthouden, met name omdat ik er 2 dingen niet van herken.

6 elegant tuitsenoritas van Agio, en een pakje cederhoutjes voor het aansteken van sigaren. Erg plezant, en er zijn er ondertussen al 3 van op gerookt.

Sigaar en sigaretten houder (Vermoed ik...) De sigaarhouder heb ik zelf kapot gemaakt toen ik hem open probeerde te draaien. Verder een leuke driepoot, met kantelbaar voetje, zodat het geheel mooi in het omhulsel vouwt.

Dit. Wat dit ook moge zijn. Het lijkt op een boortje in een kleine toeter. Misschien om sigaartjes mee in te boren, maar eigenlijk heb ik geen enkel idee.

En iets waarvan ik in eerste instantie dacht dat het een tamper was, tot ik ondekte dat het hol was, en er een puntig stuk metaal uit komt. Ik vermoed zelf dat het gaat op een ruimer. Het merk wat erin staat is „Original Hercules”.
Al met al voel ik me redelijk slecht over deze aankoop, 40 euro is voor mij een boel geld, en ik had toch gehoopt meer waarde voor mijn geld te hebben met deze aankoop, zeker omdat ik, zoals gezegd, mezelf erg weinig verwen. Overgens niks ten slechte van de goede man die me dit verkocht heeft, hij heeft me geen valse beloftes gemaakt of iets daar omtrend, het is voornamelijk mijn eigen domme schuld geweest. Het had de man gesierd om melding te maken van het gat in het roer, dat wel, anderzijds waren de 6 agio sigaartjes puur een aardigheidje van hem, die waren niet bij de koop ingesloten. Hij had ze bij agio gekregen en rookte ze niet. maar gelukkig is het geen volledig verloren zaak, en wie weet zien jullie hier waarde waarvan ik niet wist dat het het had.
Dank voor het lezen, dit verhaal uittikken heeft in ieder geval al weer wat opluchting gegeven. Opmerkingen of advies is welkom.