Aankoop pijp waar je minst tevreden over was?

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Generaal
Berichten: 866
Lid geworden op: 06 mar 2012 19:31
Locatie: Bilzen, Limburg, Belgie

Aankoop pijp waar je minst tevreden over was?

Bericht door Generaal »

Beste forumers,
graag zou ik es willen weten, welke jullie minst tevreden pijp is.
En natuurlijk waarom.

Greetzzz.
Laatst gewijzigd door Nekker op 21 mar 2012 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast naar vraag
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7979
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Minst tevreden pijp.

Bericht door Arno »

Die heb ik niet want die verkoop ik of geef ik weg :wink:
Afbeelding

Whitesnake

Re: Minst tevreden pijp.

Bericht door Whitesnake »

Idem als Arno! :wink:

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1231
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Re: Minst tevreden pijp.

Bericht door multiballs »

en ik ook,doe hoeft hier niet te blijven,
als er geen klik is
WINSLOW Waarom niet ?

Gebruikersavatar
Generaal
Berichten: 866
Lid geworden op: 06 mar 2012 19:31
Locatie: Bilzen, Limburg, Belgie

Re: Minst tevreden pijp.

Bericht door Generaal »

Allez, misschien ff doorvragen...
't Is maar dat ik m'n zinnen er niet hoef op te zetten, op miskleunen..
Wik en weeg weer es voor 'n jolly Roger, maar vrees dat het rechte model ervan, echt wel te hoog gaat zijn om 'n goed rookgenot te ervaren, weet niet of ik me hierin vergis, heb ergens op 't forum gelezen dat iemand het gebogen model als z'n superpijp beschouwde..
Thx in advance.
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: Minst tevreden pijp.

Bericht door metaltommy »

mn minste tevreden pijpen zijn de pijpen die ik net heb, ze roken prima, maar ben er nog niet uit wat ik er nou presies uit roken wil
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Minst tevreden pijp.

Bericht door Eliminator »

Generaal schreef:.... dat ik m'n zinnen er niet hoef op te zetten, op miskleunen..
Denk niet dat het zo werkt, of we moeten het echt over een mis geboord rookkanaal hebben bijvoorbeeld, maar een model of merk kan sterk gebruikersafhankelijk zijn.

Ik heb pijpen van anderen mogen ontvangen waar ze geen klik mee hadden, waar ik met plezier uit rook, terwijl ikzelf pijpen heb weggegeven waarvan ik weet dat de huidige eigenaar er dik tevreden mee is !
Afbeelding

Gebruikersavatar
Generaal
Berichten: 866
Lid geworden op: 06 mar 2012 19:31
Locatie: Bilzen, Limburg, Belgie

Re: Minst tevreden pijp.

Bericht door Generaal »

Begrijp het, bedoel ivm diene klik, maar dan zit het meestal in het aanvoelen, mond enz..maar ik doel meer op die dingen die men beter uit z'n hoofd kan zetten, versta dat je oog valt op het uiterlijke enz, maar of ze daarom ook rookwonderen zijn, is nog maar de vraag.
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2842
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Minst tevreden pijp.

Bericht door Luys »

Mijn minst tevreden pijp? Ik zou het niet weten, ik heb het ze nooit gevraagd! :P
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Minst tevreden pijp.

Bericht door Nekker »

Ik heb één pijp, de tweede die ik ook ooit kocht. Een BC - Freehand, 9mm filter. Heel dom dat ik toendertijd een voor mij zo dure pijp kocht. Want ik heb er nooit een klik met gehad, liefst van al verkoop ik ze. Het probleem is dat ze rond de 90 euro heeft gekost, nog niets eens oud is. Maar besef goed en wel dat ik ze zelfs aan een bedrag van 30 euro al moeilijk kwijt kan geraken. Dus laat ik ze hier maar liggen tot er zich ooit een moment voordoet dat ze ideaal is als ruilmateriaal of gewoon om weg te schenken.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: Minst tevreden pijp.

Bericht door Mus »

Luys schreef:Mijn minst tevreden pijp? Ik zou het niet weten, ik heb het ze nooit gevraagd! :P
Ik wel, maar ik wacht nog steeds op een antwoord :shock:

Gebruikersavatar
Wallace
Berichten: 1976
Lid geworden op: 29 okt 2011 07:05
Locatie: Berghem

Re: Aankoop pijp waar je minst tevreden over was?

Bericht door Wallace »

Ik heb 4 pijpen, allemaal Big Ben. Van deze 4 rook ik de BB Bora het minst. Ik wil deze pijp een 2e kans geven omdat ik flakes wil gaan roken, ben dus benieuwd............
De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Minst tevreden pijp.

Bericht door Eliminator »

Mus schreef:
Luys schreef:Mijn minst tevreden pijp? Ik zou het niet weten, ik heb het ze nooit gevraagd! :P
Ik wel, maar ik wacht nog steeds op een antwoord :shock:
:mrgreen:

Een BB Bora heb ik ook gehad, en ook ik kreeg geen klik met deze pijp, Hagar daarintegen is er zeer content mee en de Bora behoort zelfs tot zijn meest gerookte pijpen,....

@ Generaal, naast het uiterlijk van een pijp kun je, om te controleren of het rookkanaal netjes door loopt, de ragertest doen, dat werkt alleen wel alleen met filterloze pijpen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Aankoop pijp waar je minst tevreden over was?

Bericht door St Patrick »

Hier net als de anderen geen miskleumen... De pijpen waar ik echt geen klik mee heb, veranderen resoluut van eigenaar. Over het algemeen heb ik pijpen die ik heb laten maken, en die roken heerlijk...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Peregrijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jan 2012 21:11
Locatie: Rotterdam

Re: Aankoop pijp waar je minst tevreden over was?

Bericht door Peregrijn »

Ik heb twee pijpen waar ik minder tevreden mee ben en dat zijn ironisch genoeg de eerste twee die ik kocht.

De allereerste is een Molina pijp waar rooktechnisch eigenlijk niet zoveel mis mee is afgezien van de beduidende lagere kwaliteit bruyere die er voor is gebruikt. Het probleem er mee is veeleer de afwerking: de pijp is zwart gelakt maar die lak slijt nu al weg en het bandje dat de steel siert is weliswaar goudkleurig maar blijkt van dat plastic dat je ook op de kermis ziet dus bladert ook af!

De tweede is een mandjespijp bij Van Dalen vandaan en in tegenstelling tot de zeer vriendelijke service en moeite die de verkoper nam de slechtste pijp die ik heb. Op de een of andere manier trekt de pijp niet lekker en het voelt ze niet lekker aan wanneer ze in de mond hangt.

Nu mopper ik wel op ze maar de keerzijde is dat ze me tot op zeker hoogte ook een goede dienst hebben gedaan, ze waren relatief gezien goedkoop waardoor ik er naar hartelust mee heb kunnen klungelen zonder bang te hoeven zijn ze te beschadigen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Aankoop pijp waar je minst tevreden over was?

Bericht door jarnogab »

Ik heb ook pijpen waarvan ik minder tevreden ben, in die zin dat ik dit pas besef door betere pijpen te roken.
Pas door te vergelijken weet ik, een klein beetje, wat mij wél en niet bevalt.
Ik bezit nog geen echt dure pijpen, maar diegene die toch wat meer waard zijn , lijken mij veelal beter afgewerkt
en betere rookeigenschappen te hebben.

Mijn allerslechtste pijpen zijn pauze-pijpjes die miniem zijn van bowl;in het begin vond ik die tof - maar nu niet meer.
Gewoon omdat pijpen synoniem zijn met relaxen en genieten, en eigenlijk druist het principe van relaxen regelrecht in
tegen het roken van een mini pijp. Allez, voor mij dan toch.

Ik heb ook een paar mandjespijpen, maar dat deert mij niet. Ik leer hieruit roken, en eenmaal overgeschakeld naar
een betere pijp merk ik ook wel het verschil. Niettemin heb ik dan geen goede pijp naar de knoppen geholpen door
teveel te willen aasnteken, te gehaast te willen roken, enz.
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
Charlie
Berichten: 416
Lid geworden op: 11 okt 2011 23:35

Re: Aankoop pijp waar je minst tevreden over was?

Bericht door Charlie »

Peterson #31 systeempijp. Te klein en rookt niet lekker.

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1231
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Re: Minst tevreden pijp.

Bericht door multiballs »

ik doe het ook bij aanschaf van een filterpijp,
zelfs het mondstuk kan een geknepen kanaal hebben,waar de rager nauwelijks in past,
wat later best wat problemen geeft...

tevens kijk ik met de rager ook,hoe hij uitkomt tov de bodem vd ketel,
dat hij in het midden komt,en of het mooi loopt...

Eliminator schreef: @ Generaal, naast het uiterlijk van een pijp kun je, om te controleren of het rookkanaal netjes door loopt, de ragertest doen, dat werkt alleen wel alleen met filterloze pijpen.
WINSLOW Waarom niet ?

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Aankoop pijp waar je minst tevreden over was?

Bericht door robvoorburg »

Daar stond ik vroeger niet bij stil Multiballs, maar een perfect
geboord rookkanaal maakt een belangrijk onderdeel uit van
de rookkwaliteit van je pijp.

Bij duurdere en dure pijpen zit dat wel goed, al hoewel, voor
de gemoedsrust een nadere inspectie geen kwaad kan.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Aankoop pijp waar je minst tevreden over was?

Bericht door Bommel »

Na het bovenstaande gelezen te hebben ben ik bij mijzelf te rade gegaan of ik ook behoor tot de groep die missers in de collectie hebben of hadden.
Ik kan gerust ademhalen, ik behoor niet tot deze groep.
In mijn collectie zitten pijpen van meer dan 30 jaar oud, mijn eerste aanschaf mandjes pijpen, die perfect roken.
Een pijp is zelfs meer dan 40 jaar oud die ik gekregen heb, uit een hoger en duurder segment.
Ook bezit ik pijpen van BB en middenklassers zoals Chacom en iets duurder Winslows.
Allen zijn naar mijn tevredenheid en doe wat ze moeten doen, rook genot schenken.
Echter merk ik natuurlijk wel het verschil in rookcapaciteit en karakter van de pijpen.
En de ene pijp rook ik vaker dan de andere, ligt ook aan de soort tabak.
Wat mij veel plezier schenk zijn de herinneringen die aan deze pijpen kleven.
Het schuchtere begin van pijp roken tot Be A Pipe Smoker.
Tijdens het roken van de pijp merk ik wel dat de techniek van tabak stoppen en het roken ook meeweegt in de beleving of het een goede pijp is.
En vergeet niet dat ook de kennis van welke tabak past bij de pijp ook van invloed kan zijn.
Alle pijpen komen bij mij aan de beurt op gerookt te worden en pas ik mijn techniek iets aan, door het karakter van de pijp wordt dat toch een beetje afgedwongen.
Blijkbaar heb ik in het begin onbewust de juiste keuzes gemaakt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Aankoop pijp waar je minst tevreden over was?

Bericht door jarnogab »

Bommel schreef: Blijkbaar heb ik in het begin onbewust de juiste keuzes gemaakt.
of, zoals je zelf zegt, je gaat er zó mee om dat je de tabak, het stoppen, de rooktechniek, ... aanpast aan die bepaalde pijp. Hierdoor is er dus geen echte miskoop-pijp
Bommel schreef:Alle pijpen komen bij mij aan de beurt op gerookt te worden en pas ik mijn techniek iets aan, door het karakter van de pijp wordt dat toch een beetje afgedwongen.
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Aankoop pijp waar je minst tevreden over was?

Bericht door Bommel »

En daarnaast heb ik ook geen problemen met hoe ze in de hand zijn of tussen de kaken klemmen.
Bij de oude moet ik eerlijk bekennen zijn de roeren al zo gesleten dat ze goed passen tussen de tanden. ;p
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tati60
Berichten: 286
Lid geworden op: 05 sep 2009 22:54
Locatie: Hasselt (BE)

Re: Aankoop pijp waar je minst tevreden over was?

Bericht door Tati60 »

Pijpen waar ik echt niet tevreden over was toen ik ze kocht heb ik niet.

Wat ik wel merk is dat je als pijproker evolueert: je smaak verandert, je leert nieuwe tabakken kennen, enz. De pijpen die ik dertig jaar geleden rookte, werden alle met dezelfde twee of drie tabaksoorten gerookt : Semois, Voortrekker en/of Vierheerenbaai... Bij hoge uitzondering werd er in die dagen ook wel eens een blikje aromatische tabak gekraakt.

Nadien is er geleidelijk aan heel wat bijgekomen mede dankzij het wereldwijde web. Wist ik voordien veel wat er in Amerika gerookt werd, of in Denemarken, of in... Maar je gaat wat anders proberen en je leert nieuwe smaken kennen. In mijn gevla vooral de Britse en Amerikaanse blends en tabakken met latakia. Dat zorgt er ook voor dat je sommige pijpen gaat reserveren (en bijkopen) voor bepaalde soorten tabak... Ik heb nu een vijftigtal pjpen, allemaal met hun eigen karakteristieken en eigenschappen, maar waarvan ik dan na verloop van tijd moest constateren dat ik ongeveer de helft ervan regelmatig rook. Met de rest heb ik wel emotionele banden (sommieg waren cadeaus, andere kocht ik op reis, nog andere horen bij bepaalde momenten uit je leven...), wat tot voor enkele maanden verhinderde dat ik ze wegdeed. Maar je kunt niet alles blijven bewaren en als ik nu denk dat ik voor een pijp zelf geen bestemming meer zal hebben, mogen ze dan ook met een gerust gemoed voor een tweede leven weg naar een nieuw baasje... Ik wil geen pijpencollectioneur worden, wel pijproker blijven.

Verder is er ook nog zoiets als pijpenmode. De modellen bv. van Winslow of van Porsche, zouden in de zeventiger en tachtiger jaren heel wat opzien gebaard hebben. Ik heb me altijd tegen die mode kunnen verweren, alhoewel ik een mooie vorm een "must" vind voor een goede pijp. Ik heb me onlangs een Harlekin gekocht - in mijn pijpenkast een excentriciteit - en ik ben er supertevreden mee. Toch is het geen pijp om op een zaterdagnamiddag mee door de stad te lopen en een terrasje te doen. Dat durf ik wel met alle andere pijpen in mijn collectie. Gelukkig is het dus zo - ook als ik hier reacties lees op nieuwe aanwinsten - dat de klassieke vormen het blijven doen. Of zoals Shakespeare al wist: echte schoonheid is van altijd...
Vriendelijke groet,
B.

_____________________________
Nothing is more fulfilling than doing something you truly enjoy, whether with the enthusiasm of a novice or the deep appreciation of an old hand.

Plaats reactie