Ik vraag me af of zoiets wel bedoeld is om te roken. Staal geleidt warmte dus de hele pijp wordt heet als je 'm rookt, en in vergelijking met hout absorbeert staal toch iets minder goed...
Inderdaad een pijp voor een verzamelaar van merkwaardige stukken. Het onderstaande werd er bij geschreven.
The pipe is perfect for novice pipe-smokers or for those frequent pipe-smokers, who have no possibility to take several pipes.
This pipe is impossible to be burn through, it does not turn sour and you can smoke it as much times as you want. This pipe is ideal for tobacco testing, as it not influence on taste.
Condensate trap collects excess of moisture, preventing it leaking back to the tobacco chamber or through mouthpiece. Due to this constructions pipe does not spoil the taste of tobacco.
Easy to handle and care.
Manufacturing
Pipe is fully handmade.
Welding of stainless steel pipe body is done by precision laser welding equipment. All surfaces that come in contact with tobacco or smoke are polished.
Care
As far as pipe has metal inlay, it could be cleaned with any pipe cleaner, including metal ones. Washable with water and detergents. Do not require any drying time and therefore can be used/cleaned several times per day.
Het antieke stuk dat ik uit Sri Lanka meebracht heeft ook een metalen ketel.
Mij lijkt het inderdaad dat hij smaakneutraal blijft omdat hij niet absorbeert. Echter, doordat niets geabsorbeerd wordt, krijg je al gauw onderin de ketel een klein vijvertje lijkt me... En dat kan onmogelijk prettig roken.
Ik sluit me bij Massis; ik vrees dat ik toch de voorkeur geef aan een pijp met enig absorberend vermogen als het gaat om echt roken.
Dat gezegd hebbende; als pijp-kunst vind ik sommige creaties in het rijtje van Robby toch wel mooi; als ik geen pijpenrek maar een vitrinekast had voor mijn pijpen, dan zou ik een model als nummer 2 in dat rijtje best wel tentoon willen stellen, samen met bijvoorbeeld een paar echt antieke pijpen die ik heb. Meer als 'met pijproken samenhangend object' dan als daadwerkelijk rookinstrument, zeg maar.
En die voorlaatste is natuurlijk wel een verplicht nummer voor elke Startrek fan...
Ik vind het zeer zeker een aparte pijp. Mooi? Mja... als verzamelaarsobject wel ja. Voor een niet-pijproker dan, die het wil in zijn vitrinekast zetten, naast de whisky die hij bewaart voor zijn gasten.
Eerlijk... ik vind het ook een leuk model. En ik ben wel pijproker, dus enigszins paradoxaal met mijn vorige zin.
Ter verduidelijking: als zoveelste pijp, beschikkende over een ruim budget dat ik kan spenderen aan 'nutteloze' hebbedingetjes, een pijp die ik niet rook... ja, dan schaf ik die aan. Want de pijp hééft iets.
Maar als pijproker, die wil ten volle genieten van het pijproken... Nee, dan pas ik. Dan koop ik liever een mandjespijp, voor zeker weten een veel lager bedrag. Ik heb er dan tenminste genot aan. Want tenslotte is een pijp een gebruiksvoorwerp dat je genot verschaft. Het kan en mag zeker een kunstwerk zijn, maar bovenal moet het een pijp zijn en rookgenot verschaffen. Het is geen beeldhouwwerk.
Dus Massis, ik ga met je akkoord. Rookgenot boven alles.
Daarom toch maar vreemd dat de zinsnede 'perfect for the novice pipe-smoker' in de productbeschrijving staat. Enige vorm van verkoopsmarketing lijkt me dan toch: iemand die graag dergelijke modellen ziet maar niets weet over rookeigenschappen en dergelijk meer, zou wel eens door zo'n tagline kunnen verleid worden.
ik moet mij ook aansluiten met de rest op dat gebied .
ik vind ze prachtig .
maar pijpjes met meerschuim insert of boswachterspijpjes met binnenmetaal vind ik ook niet fijn roken .
ik verwacht dat het bij deze pijpen ook zo gaat zijn .
niets boven het natuurproduct hout .
from all the things i lost
i miss my mind the most
Tja helaas deel ik niet echt de mening met de meeste hier.
Ik vind ze namelijk behoorlijk lelijk.
Ze zien er kitscherig uit.
Alleen het 2e model lijkt nog op iets.
Ik zou zoiets niet in huis halen.
Qua roken lijken ze het volgens mij ook belabberd doen omdat het staal TE warm wordt en geen vocht opneemt.
Maar goed ik heb er nooit 1 gerookt dus kan dat ook niet met zekerheid zeggen.
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+
In the presence of greatness the humble can only bow
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+
Als kunstzinnige objecten zijn we wel aan te zien.
Ik kan me voorstellen dat deze pijpen een leuke aanvulling kunnen zijn tijdens een expositie over pijproken en de kunst ervan.
Echter wat de rookbaarheid betreft, ga ik met de heren die van hout, klei en meerschuim houden mee.
Sommigen zijn niet lelijk om naar te kijken maar heb toch moeite om te geloven dat het ook rookbare pijpen zijn... heb dan ook wat moeite met de omschrijving die er blijkbaar bij vermeld staat. Riekt toch een beetje naar verkeerde verkoop techniek.
Een rookbare pijp van een ander materiaal dan hout is op zich heel goed mogelijk. Al sinds de Maya roken mensen pijp en ze hebben er allerlei materiaal voor gebruikt, tot aan halve krabbenscharen aan toe. Zoveel vocht absorbeert dat bruyere nou ook weer niet en metaal zou de warmte zelfs beter moeten kunnen afstaan. Deze zijn apart, om het vriendelijk te zeggen, en als ik eerlijk ben vind ik ze zonder uitzondering uitgesproken lelijk. Van sommige vermoed ik ook dat je ze nauwelijks nog kunt aanraken zonder blaren als je de ketel bijna leeggerookt hebt. Voor een 'novice pipesmoker' lijken ze me zeker niet de aangewezen keus, maar als je er van houdt en je wilt eens wat anders, waarom niet? Desnoods doe je een ovenwant aan bij het roken...
Op zich zijn ze niet duur. Ik denk er nog eens over. Misschien eentje bestellen als rariteit. En zéker proberen te roken, natuurlijk. Ik vind het moeilijk te voorspellen, maar misschien rookt het wel prima.
Probleem is, dat er de laatste wel heel erg veel in het rookbudget is gestoken. Niet zozeer dat die paar tientjes er niet meer af kunnen, maar het wordt zo wel erg eenzijdig investeren.