Makla

voor de sigarenliefhebbers, de tabakspruimers, enz. onder ons
Plaats reactie
Satyr
Berichten: 91
Lid geworden op: 29 sep 2014 20:23

Makla

Bericht door Satyr »

Is er iemand van jullie bekend met 'makla'?

Ik nu dus wel. Ik ben geen verstokte nicotine-junk, maar wil dit typisch Belgisch/Afrikaanse spul toch eens proberen. Het is een soort snus: los in het potje, klei-achtige textuur. Je kneedt er een bolletje van en hup, onder de bovenlip.

Het eerste dat je tegemoet komt is een sterke ammoniakgeur. Ruikt niet echt heel lekker, om het zachtjes uit te drukken. Kattenpis? Paardenschuur? Ik raapte de makla bij elkaar, alsook mijn moed, en stopte het bolletje onder mijn lip. Het prikt even, maar dat doet snus wel vaker. Niet heel veel smaak. Maar man, man man man man man, wat een nicotinekick. Een paar minuten later werd ik licht in het hoofd, voelde me wat draaierig. Na vijf minuten uit mijn mond gehaald. Ik vrees dat ik anders mijn avondeten terug gepresenteerd zou krijgen. Poeh, wat een sterk goedje.

Toch niet te vaak gebruiken, kwestie van een verslaving te vermijden, maar kan me voorstellen dat het leuk is voor zo af en toe. Ook zie ik het nut wel voor mensen die van de sigaretten afwillen. Als de smaak er niet zoveel toe doet en je wil je portie nicotine, dan is dit spul wat je moet hebben. Niet te onderschatten, dit.
Een tevreden roker is geen onruststoker.

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: Makla

Bericht door wiele »

En waar is dat te vinden?

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Makla

Bericht door Tobias Tobit »

Ja ik heb het ook liggen maar had nog te veel dip-tabak open liggen om het al te proberen. Wel heb ik de Makla Neffa snuiftabak al gehad. Is wel lekker maar niet bijzonder. Merk daarbij ook niet dat er een hoog nicotine gehalte in zit. Op vallend van de gewone Makla is ook het percentage tabak dat erin zit. Weet het niet meer precies maar is relatief laag. Je zou bijna denken dat er iets aan is toegevoegd dat het rush-gevoel veroorzaakt. Zodra ik het zelf aan de lijve heb ondervonden zal ik mijn bevindingen ook in dit topic plaatsen.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Makla

Bericht door Tobias Tobit »

wiele schreef:En waar is dat te vinden?
In Ww, het zit ergens in mijn pijptas.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Satyr
Berichten: 91
Lid geworden op: 29 sep 2014 20:23

Re: Makla

Bericht door Satyr »

wiele schreef:En waar is dat te vinden?
Ben het zelf in Antwerpen en Brussel tegengekomen. Als ik het goed begrepen heb, wordt het in België geproduceerd maar is het een Afrikaans type van tabak. Antwerpen en Brussel hebben allebei een nogal grote Noord-Afrikaanse gemeenschap, dus daar vind je het relatief makkelijk. Ik wil niet in clichés vervallen, maar ga naar een nachtwinkel of een zo'n typische dagwinkel (internationale telefoonkaarten, moneytransfer, knipperend bordje met 'open'.. Je snapt het plaatje wel). Daar hebben ze het vast wel, €2 per potje. Misschien zelfs bij de gewone tabaksboer. :)

@ Tobias: snuiftabak heb ik nooit als sterk ervaren. Kan ook aan de soorten liggen die ik geprobeerd heb, natuurlijk. Maar deze dip is toch echt wel pittig. Het isninderdaad maar een derde tabak, de rest wordt vaag omschreven als 'agents de texture'. Vulmiddel dus. Ik meen wel gelezen te hebben dat ze hiervoor de veel sterkere nicotiana rustica (wilde tabak) gebruiken, niet de door ons geliefde tabaksplant nicotiana tabacum.
Een tevreden roker is geen onruststoker.

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: Makla

Bericht door wiele »

Bedacht me net dat nicorette muntjes verkoopt die ook een stevige nicotine shot geven :D
Dat kan je gewoon bij de drogist krijgen :mrgreen:

Nala

Re: Makla

Bericht door Nala »

Hoihoi
Weet iemand hier waar ik toevallig aan makla ifrikia kan komen?

Gebruikersavatar
Carlito
Berichten: 323
Lid geworden op: 08 aug 2019 09:21
Locatie: Tongeren, België

Re: Makla

Bericht door Carlito »

There are three things all wise men fear: the sea in storm, a night with no moon, and the anger of a gentle man.

Robbie-san
Berichten: 2084
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Makla

Bericht door Robbie-san »

Ik ken het spul niet, of althans, ik ken wel een Zweedse variant. Kleiachtige snus.
Verder houdt ik het bij Zweedse snus, daar zitten ook van die nicotine bommen tussen, vooral op de nuchtere maag geen aanrader :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ad impossibile nemo tenetur

Jansen

Re: Makla

Bericht door Jansen »

Makla kan je hier kopen : https://makla.shop/
en snus kan je hier kopen https://snusalert.com

Plaats reactie