Wat Pruimen wij vandaag?

voor de sigarenliefhebbers, de tabakspruimers, enz. onder ons
Plaats reactie
pruimer
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 aug 2014 17:03
Locatie: Dordrecht

Wat Pruimen wij vandaag?

Bericht door pruimer »

afwisselend Navy Flake en 1792 Flake van Samuel Gawith.

Gebruikersavatar
Immler
Berichten: 2958
Lid geworden op: 29 mar 2012 20:00
Locatie: Amstelredamme

Re: Wat Pruimen wij vandaag?

Bericht door Immler »

Je doet er beter aan de naam van dit topic te veranderen in;
Wat Pruim ik vandaag?
Afbeelding

pruimer
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 aug 2014 17:03
Locatie: Dordrecht

Re: Wat Pruimen wij vandaag?

Bericht door pruimer »

dan ook voor de stiekeme pruimers die nog geen lid durfden te worden van het forum.

semois
Berichten: 42
Lid geworden op: 08 jul 2012 21:48
Locatie: Gent

Re: Wat Pruimen wij vandaag?

Bericht door semois »

Welke merken baaitabak(ken) lenen zich het best om te pruimen en welke snede?

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Wat Pruimen wij vandaag?

Bericht door rivulus »

De eerste vraag is eerder: welke baaitabakken zijn nog verkrijgbaar... :(
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Wat Pruimen wij vandaag?

Bericht door Arno »

Vandaag was ik bij de Plus in Olst, ik rekende mijn paar boodschappen af bij de servicebalie waar achter alle sigaretten liggen met de nieuwe afgrijselijke verpakkingen. 1 pouch sprong eruit met nog de "ouderwetse" waarschuwingen. Na wat beter te hebben gekeken bleek het om een pouch Kentuck pruimtabak te gaan.
Afbeelding

Genieter
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 mei 2016 08:59

Re: Wat Pruimen wij vandaag?

Bericht door Genieter »

Ik heb een tijdje gepruimd. Ik ben daarmee gestopt omdat er dan altijd tabak aan mijn tanden bleef plakken maar ik vind rope veel geschikter om te pruimen dan baai.

Baai is namelijk geen vaste substantie en die rope bleef goed bij elkaar in mijn mond als ik daar licht op kauwde.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Wat Pruimen wij vandaag?

Bericht door Arno »

Genieter schreef:Ik heb een tijdje gepruimd. Ik ben daarmee gestopt omdat er dan altijd tabak aan mijn tanden bleef plakken maar ik vind rope veel geschikter om te pruimen dan baai.

Baai is namelijk geen vaste substantie en die rope bleef goed bij elkaar in mijn mond als ik daar licht op kauwde.
Daar zit wat in denk ik. Ik gebruik nu denk ik driekwart jaar af en toe de Oliver Twist rolletjes (https://www.oliver-twist.dk/us/) wat gewoon strak opgerolde tabaksblaadjes zijn. Een mini-rope in feite. Ze zijn bedoeld om gewoon tussen het tandvlees en de wang te laten zitten maar je kan er ook lichtelijk op kauwen om wat meer nicotine vrij te krijgen. Nooit geen problemen mee.
Afbeelding

Genieter
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 mei 2016 08:59

Re: Wat Pruimen wij vandaag?

Bericht door Genieter »

Oliver Twist is mij ook bekend maar ik vind hun tabaksrolletjes wat klein uitgevallen. Ofwel is mijn mond te groot. :mrgreen:

Ik vind dat pruimen kauwen is op tabak en het overtollige speeksel uitspeken.
Als je het tabaksrolletje tussen lip en wang laten zitten, vind ik snus eigenlijk een veel beter alternatief.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Wat Pruimen wij vandaag?

Bericht door Arno »

Genieter schreef:Oliver Twist is mij ook bekend maar ik vind hun tabaksrolletjes wat klein uitgevallen. Ofwel is mijn mond te groot. :mrgreen:

Ik vind dat pruimen kauwen is op tabak en het overtollige speeksel uitspeken.
Als je het tabaksrolletje tussen lip en wang laten zitten, vind ik snus eigenlijk een veel beter alternatief.
Snus is dan weer te heftig voor mij..
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Wat Pruimen wij vandaag?

Bericht door Tobias Tobit »

Afbeelding
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

semois
Berichten: 42
Lid geworden op: 08 jul 2012 21:48
Locatie: Gent

Re: Wat Pruimen wij vandaag?

Bericht door semois »

Gezien in België geen enkele originele pruimtabak meer te vinden was (behalve dan de Noord-Afrikaanse snus 'Makla'), heb ik in Nederland de 2 nog bestaande soorten pruimtabak gekocht (Kentuck en Witte os, geurige pruimtabak). Vroeger door Douwe Egberts geproduceerd. Ik ben ervoor naar Sluis gereden gezien men via internet niet meer mag verkopen. € 6,9 voor 1 pakje van 40 gram.

Ik vind ze allebei goed. De Kentuck is wat zoeter (gesausd) en de witte os is een pure ongesausde versie.
Het spuwen hoort er nu eenmaal bij en is niet zo beschamend als je ergens een wandeling maakt in de natuur. Voor thuis ben ik nog op zoek naar een oude kwispedoor.

Ik hoop dat men in Nederland beseft dat ze de laatste originele pruimtabak vervaardigen en dat men die laatste 2 producten koestert voor de toekomst.
Ook al is de vraag ernaar beperkt, hoop ik dat ze niet trappen in de val die vele bedrijven maken. Er zijn al teveel kwaliteitsproducten verdwenen als gevolg van de winstlogica. Dit leidt naar eenheidsworst waardoor enkel het veel gevraagde nog bestaat voor de massa (bv. Marlboro) en het weinig gevraagde naar de geschiedenis verbannen wordt.

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: RE: Re: Wat Pruimen wij vandaag?

Bericht door Tobias Tobit »

semois schreef:Gezien in België geen enkele originele pruimtabak meer te vinden was (behalve dan de Noord-Afrikaanse snus 'Makla'), heb ik in Nederland de 2 nog bestaande soorten pruimtabak gekocht (Kentuck en Witte os, geurige pruimtabak). Vroeger door Douwe Egberts geproduceerd. Ik ben ervoor naar Sluis gereden gezien men via internet niet meer mag verkopen. € 6,9 voor 1 pakje van 40 gram.

Ik vind ze allebei goed. De Kentuck is wat zoeter (gesausd) en de witte os is een pure ongesausde versie.
Het spuwen hoort er nu eenmaal bij en is niet zo beschamend als je ergens een wandeling maakt in de natuur. Voor thuis ben ik nog op zoek naar een oude kwispedoor.

Ik hoop dat men in Nederland beseft dat ze de laatste originele pruimtabak vervaardigen en dat men die laatste 2 producten koestert voor de toekomst.
Ook al is de vraag ernaar beperkt, hoop ik dat ze niet trappen in de val die vele bedrijven maken. Er zijn al teveel kwaliteitsproducten verdwenen als gevolg van de winstlogica. Dit leidt naar eenheidsworst waardoor enkel het veel gevraagde nog bestaat voor de massa (bv. Marlboro) en het weinig gevraagde naar de geschiedenis verbannen wordt.
Je hebt ook moderne kwispedoors! Kijk maar eens op www.mudjug.com. Als ik me niet vergis is er een Duitse website die ze in Europa verkoopt.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Wat Pruimen wij vandaag?

Bericht door Asmodeus »


robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Wat Pruimen wij vandaag?

Bericht door robvoorburg »

In velerlei opzicht heb ik een hekel aan DE MASSA, ik verbaas mij
erover hoe grote bevolkingsgroepen gewillig als vee een weg in het
leven gaan, uitgestippeld door listige ondernemers.

Kortom leuk om je te verbazen over de massa, maar niet te pruimen.

Gebruikersavatar
polleke
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 feb 2013 21:36

Re: Wat Pruimen wij vandaag?

Bericht door polleke »

Ik Zwem ook altijd tegenstroom !![emoji23][emoji23][emoji23]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Wat Pruimen wij vandaag?

Bericht door Tobias Tobit »

Vanavond een restje Gold River, niet echt pruimtabak maar komt qua smaak wel in de buurt. Is echter veel dunner gesneden als dipping tobacco. [img]https://uploads.tapatalk-cdn.com/201704 ... 8ed3c6.jpg[/img]
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

semois
Berichten: 42
Lid geworden op: 08 jul 2012 21:48
Locatie: Gent

Re: Wat Pruimen wij vandaag?

Bericht door semois »

De pruimtabak 'Kentuck' en 'Witte os' worden nu vervaardigd door Mac Baren in Denemarken en niet langer door Imperial te Oosterhout.
Wel spijtig dat ze die enkel op de Nederlandse markt afzetten.

Plaats reactie