Peterson Summertime 2014 Pruimen

voor de sigarenliefhebbers, de tabakspruimers, enz. onder ons
Plaats reactie
pruimer
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 aug 2014 17:03
Locatie: Dordrecht

Peterson Summertime 2014 Pruimen

Bericht door pruimer »

Afbeelding


Afbeelding

Het is een ontzettend leuk blikje om te zien, de waarschuwingssticker die erop zat is er gewoon voorzichtig af te halen. De tabak zit in verzegeld plastic. Ik trof de inhoud nog behoorlijk vochtig aan, wat resulteert in makkelijk te hanteren tabak.
De blend moet echt fruitsap bevatten, want een fruitvliegje dat hier rondzwermt ging gelijk rond het blikje cirkelen.
Ik proef vooral frambozen, bessen en een vleugje aardbei. Doet me ook ergens denken aan die "12-vruchten Nectar", die grote pakken sap die wij jaren terug van de Aldi hadden en de zomerse dagen dronken.En ook de echte tabakssmaak die een pruimer bijvoorbeeld bij baaitabakken tegenkomt. Dan iets van room, ook een beetje zoet. Maar de cavendish in de blend compenseert die zoetheid met een ietwat bitter, zuur smaakje. Bevalt mij wel, ik ben niet zo'n vreselijke zoetekouw.

De tekst achterop het doosje: Modern Cavendish combined with loose cut Virginias and ready rubbed Burley tobaccos contribute to give our Summertime 2014 a soft and mellow taste. Creamy sweetness, natural tobacco flavours together with sweet exotic fruit tantalise the senses, a pipe tobacco blended perfectly for those long summer evenings.

Ben met het pruimen van deze Peterson erg tevreden, heb het plukje tabak nu al een uur in. Ik ga hem zeker nog eens kopen en verwacht van mij meer reviews van Peterson Limited editions, ze hebben mijn pruimhart gestolen!

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Peterson Summertime 2014

Bericht door Arno »

Je pruimt deze tabak?? :shock: Naja, een van de trucs om ongeveer te kunnen bepalen hoe een tabak zo'n beetje smaakt is een plukje onder je tong te leggen en te smakken..
Afbeelding

pruimer
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 aug 2014 17:03
Locatie: Dordrecht

Re: Peterson Summertime 2014

Bericht door pruimer »

Ja, pruimen kan overal en altijd. In elke kroeg ter wereld. In de wachtkamer van het ziekenhuis of in de bibliotheek. In trein en bus. Wel als pruimer leren om niet meer te hoeven spugen.

Nooit in weer en wind armzalig op een stoepje staan. Ik begrijp niet waarom meer mensen het doen.....

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Peterson Summertime 2014

Bericht door Arno »

pruimer schreef:Ja, pruimen kan overal en altijd. In elke kroeg ter wereld. In de wachtkamer van het ziekenhuis of in de bibliotheek. In trein en bus. Wel als pruimer leren om niet meer te hoeven spugen.
Dus... Jij slikt de sappen door... Je moet haast wel een maag van staal hebben :wink: Naja, ieder zijn ding, als jij het lekker vind, prima :) Ben ook wel benieuwd of je zo andere dingen of meer haalt uit tabakken die eigenlijk bedoeld zijn om te roken. Ooit flakes geprobeerd te pruimen?
Afbeelding

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Peterson Summertime 2014

Bericht door The_Undertaker »

Misschien is het vocht wat je krijgt bij pruimen, smakelijker dan het vocht wat vrijkomt bij de verbranding van tabak ;)
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

pruimer
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 aug 2014 17:03
Locatie: Dordrecht

Re: Peterson - Summertime 2014

Bericht door pruimer »

Tsja de maag went eraan. Ik heb een tijd lang Zweedse Snus gebruikt en daarbij is spugen niet gewenst. Zodoende had ik dat daarna met al het pruimspul.

Zowel de roker als de pruimer hebben natuurlijk het aroma van de tabak als je het blikje opendoet. De roker heeft dan als hij het aansteekt niet zozeer de smaak van de saus. Die heeft hij vooral om zich heen hangen als geur wat bij de verbranding vrijkomt - veelal de geur die je ook in het blikje ruikt. Ik heb ooit (ook pijp) gerookt en weet wel bijna zeker dat van de smaken van de saus maar bar weinig bij de roker in de mond terecht komt. Zoals gezegd, hij geniet vooral van het aroma om zich heen en denkt dan dat hij dat proeft.
Bij naturel tabakken is dit minder het geval. Tabaksrook is en blijft tabaksrook, net zoals wietrook weer iets heel anders is.

Bij het pruimen echter van gesausde tabak heb je het voordeel echt de saus in de mond te proeven met de zintuigen die daar zitten. Je hebt geen geur om je heen hangen die je 'fopt'. Het is wel belangrijk gesausde tabak van natuurlijke ingredienten te gebruiken - over het algemeen dus het iets duurdere segment.

Qua hoeveelheid pruimen versus roken weet ik niet of ik goedkoper uitben. Ik stop ongeveer in de wang wat een pijproker in zijn pijp stopt en doe er dan zo'n anderhalf uur mee.


Nog bij deze Summertime 2014: de tabak is prachtig om te zien. Een lust voor het oog en het water gaat me bij iedere blik in het blik in de mond lopen. Van donker gele sliertjes tot diepbruine gloed, grof gesneden met soms hele lange slierten. Ook de Cavendish is duidelijk herkenbaar en verraad zichzelf door de aparte geur zo eigen aan Cavendish.


EDIT: aangaande je vraag of ik wel eens een flake heb gepruimd. Jazeker, Irish Flake en ook wel eens Troost. Heel lastig om in de bek te stoppen en LOEIsterk spul. Brand de bek uit. Doe ik niet meer.....

pruimer
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 aug 2014 17:03
Locatie: Dordrecht

Re: Peterson - Summertime 2014

Bericht door pruimer »

Hierbij zie je dat het gewoon een mooie mix is:
Afbeelding

Plaats reactie