Latakia snuif

voor de sigarenliefhebbers, de tabakspruimers, enz. onder ons
Plaats reactie
Serge
Berichten: 204
Lid geworden op: 14 sep 2011 14:16
Locatie: Steenwijk

Latakia snuif

Bericht door Serge »

Wisten jullie dat er ook latakia snuiftabak is?
Kennis is macht, karakter is meer.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Latakia snuif

Bericht door Arno »

Serge schreef:Wisten jullie dat er ook latakia snuiftabak is?
Vertel.
Afbeelding

Readburd
Berichten: 110
Lid geworden op: 27 okt 2011 10:26

Re: Latakia snuif

Bericht door Readburd »

Bij mijn weten is er (op dit moment) geen echte latakia snuiftabak (regulier verkrijgbaar).

Er is wel een snuif van de Kralingse Molens die de naam latakia draagt (Latakia Ao 1860) maar is geen latakia als zodanig; ze simuleren de geur m.b.v. o.a. dark fired kentucky.

In mijn beleving is het inderdaad een hele donkere geur maar geen latakia geur. Doch, zeker een lekkere snuif.

EDIT: correctie, er blijkt toch een echte latakia (zij het niet puur) snuif te bestaan o.b.v. cyprische latakia: Paul Gotard Latakia (uit Polen)

stefano
Berichten: 44
Lid geworden op: 04 sep 2013 21:46

Re: Latakia snuif

Bericht door stefano »

Kijk eens op de website bij Samuel Gawith (ja die van de pijptabak) bij de snuiftabakken. Scotch Black bijv. zit vol met Latakia.

Wilson Sharrow maakt ook een heleboel snuiftabakken o.a. de oude Fribourg & Treyer recepten.

Macouba en Old Paris bevatten weliswaar geen latakia maar zijn wel erg lekker. Veel recepten zijn trouwens echt oud. Je waant je in Dickensiaans Engeland als je zoïets in je neus stop.

Succes!

Readburd
Berichten: 110
Lid geworden op: 27 okt 2011 10:26

Re: Latakia snuif

Bericht door Readburd »

stefano schreef:Kijk eens op de website bij Samuel Gawith (ja die van de pijptabak) bij de snuiftabakken. Scotch Black bijv. zit vol met Latakia.
Ik ben wel benieuwd wat je bron is, want ik leer graag bij. SG zegt nml. niets over de inhoud.

Voor de zekerheid deze zojuist even geprobeerd, maar ik ruik er helemaal geen latakia in. Ja, de snuif is zeer donker qua kleur (daar zijn er veel van) maar daar houdt volgens mij de vergelijking dan ook op. Deze snuif is vooral bloemig en ik neem er helemaal geen rokerigheid in waar.

Wat rokerigheid betreft zijn er zeker een aantal beschikbaar van o.a. de merken die je hierboven noemt, maar zoals eerder gezegd staat dat niet per definitie gelijk aan echte latakia.

Snuffhouse.org is een hele goede (zo niet de beste) bron voor alles rondom snuiftabak.

stefano
Berichten: 44
Lid geworden op: 04 sep 2013 21:46

Re: Latakia snuif

Bericht door stefano »

Bron? M'n eigen neus.

Ik heb een aantal jaren intensief snuif gebruikt. En in grote hoeveelheden (by the bucket).

Nu eigenlijk niet meer. Maar SG had een aantal onmiskenbaar rokerige snuiftabakken. Zo ook als ik me goed herinner Morleix van F&T.

Misschien is de receptuur hier en daar wat aangepast?

Van forum recensies maakte ik geen gebruik. Ik liet vanwege de lage prijs vrijwel alles overkomen wat bij Wilson's en SG in de collectie zat.

En dan maar uitproberen. Had wel al snel een voorkeur voor Fribourg & Treyer snuif.

pruimer
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 aug 2014 17:03
Locatie: Dordrecht

Re: Latakia snuif

Bericht door pruimer »

De Latakia snuif van De Kralingse Snuifmolens bevat wel degelijk Latakia, het is echt gerookte tabak.

In welke snuif nog meer Latakia zit weet ik niet. De recepturen zijn idd nogal veranderd.

Maar pure Latakia is niet zo heel lekker moet ik zeggen...... wel lekker bij een kopje Lapsang thee.

Readburd
Berichten: 110
Lid geworden op: 27 okt 2011 10:26

Re: Latakia snuif

Bericht door Readburd »

pruimer schreef:De Latakia snuif van De Kralingse Snuifmolens bevat wel degelijk Latakia, het is echt gerookte tabak.
Hierboven ook al aangegeven, maar zie ook o.a. deze link waar de maker zelf uitlegt dat het geen latakia bevat, maar dat ze de geur simuleren m.b.v. o.a. dark fired (Kentucky).

Het klopt als je zegt dat het een gerookte tabak is, maar dat staat niet per definitie gelijk aan latakia.
pruimer schreef:Maar pure Latakia is niet zo heel lekker moet ik zeggen.....
De enige snuif met latakia die -bij mijn weten- nog vrij verkrijgbaar is betreft de Paul Goddard Latakia en nadat ik deze geprobeerd heb, kan ik het alleen maar met je eens zijn. Ik weet niet of het aan de latakia zelf ligt of andere toegevoegde geuren, maar van de ruim 100 verschillende snuiven die ik ondertussen geprobeerd heb, vond ik dit deze ronduit smerig, terwijl ik graag latakia rook en over het algemeen niet snel iets vies vind, maar deze...bah.

Over een jaar ofzo maar weer eens proberen, omdat mijn smaak dan ook weer een jaartje wijzer is geworden.

pruimer
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 aug 2014 17:03
Locatie: Dordrecht

Re: Latakia snuif

Bericht door pruimer »

Als je van goede en aparte snuif houd, probeer dan eens de nieuwe Sir Walter Scott Sint James Parish blend. Een pure blend zonder extra geurtjes met een vleugje Perique.
De leden van snuffhouse zijn er erg over te spreken op een enkeling na.

Readburd
Berichten: 110
Lid geworden op: 27 okt 2011 10:26

Re: Latakia snuif

Bericht door Readburd »

pruimer schreef:Als je van goede en aparte snuif houd, probeer dan eens de nieuwe Sir Walter Scott Sint James Parish blend. Een pure blend zonder extra geurtjes met een vleugje Perique.
De leden van snuffhouse zijn er erg over te spreken op een enkeling na.
Gelijk nadat ik de eerste bevindingen op snuffhouse las, heb ik deze ook al op mijn lijstje van de eerstvolgende bestelling staan :wink:

Plaats reactie