Apart verpakte sigaren ook bewaren in humidor?

voor de sigarenliefhebbers, de tabakspruimers, enz. onder ons
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Apart verpakte sigaren ook bewaren in humidor?

Bericht door Nekker »

Een klein vraagje, ik heb zonet via de kringloopwinel website een interessant koopje kunnen doen, via bieden weliswaar. Een volledig gevuld kistje sigaren (25) met Brazilaanse handgemaakte premium sigaren, van het merk: "Chaba". De sigaren zijn allemaal apart verpakt in plastiek omhulsel. Mijn vraag is nu: bewaar ik deze best in hun plastieken omhulsel in mijn humidor? Of zijn ze perfect rookbaar en op de juiste vochtigheidsgraad als ik ze uit hun plastieken omhulsel haal?

Voor de nieuwsgierigen, de sigaren kosten normaal gezien 4,50 euro per sigaar. Een kistje van 25 zou dan 112,50 euro kosten. Ik heb het kunnen kopen voor 23 euro. :D Kent iemand het merk en wat zijn de bevindingen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Mikali
Berichten: 1127
Lid geworden op: 21 sep 2011 16:57
Locatie: Ranst

Re: Apart verpakte sigaren ook bewaren in humidor?

Bericht door Mikali »

Ik ben ook nog maar net mezelf aan het verdiepen in de sigarenwereld en heb al ergens gelezen dat het best is de plastiek verpakking te verwijderen.
Dit word er schijnbaar rond gedaan om de vochtigheid te bewaren tijdens transport, dus overbodig wanneer in ze in een humidor worden gestopt.

De kenners hier zullen er ongetwijfeld nog wat aan kunnen toevoegen.

grtz, maichel
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Apart verpakte sigaren ook bewaren in humidor?

Bericht door Eliminator »

Aangezien de plastic omhulsels niet luchtdicht zijn (zoals bij vacuum) is het inderdaad het beste ze uit de verpakking te halen en in de humidor te doen !
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mikali
Berichten: 1127
Lid geworden op: 21 sep 2011 16:57
Locatie: Ranst

Re: Apart verpakte sigaren ook bewaren in humidor?

Bericht door Mikali »

Trouwens, geld dit ook voor die plastic kokers waar sigaren soms in zitten?
Heb zo een romeo y julietta liggen (nr. 1)
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Apart verpakte sigaren ook bewaren in humidor?

Bericht door Nekker »

Mikali, een soort van telepathie? Ik ging net diezelfde vraag ook stellen... :D
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Winslow Collector

Re: Apart verpakte sigaren ook bewaren in humidor?

Bericht door Winslow Collector »

In een humidor kunnen de sigaren helemaal "bloot" liggen. Cellofaan, plastic en tubes zijn niet nodig.
Open en bloot zullen de sigaren het beste de vochtigheid in de humidor opnemen en op hetzelfde vochtigheidspeil komen (en blijven).

Mikali, ik reageer later vanavond nog even op jouw PB.

Gebruikersavatar
Mikali
Berichten: 1127
Lid geworden op: 21 sep 2011 16:57
Locatie: Ranst

Re: Apart verpakte sigaren ook bewaren in humidor?

Bericht door Mikali »

Schitterend !
En ja Nekker, telepathie waarschijnlijk :lol:
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Apart verpakte sigaren ook bewaren in humidor?

Bericht door Luys »

Terugkomend op de 'kokers' (zoals WC terecht opmerkt is de officiele term: tubes): ook deze sluiten meestal niet luchtdicht af. Als ik me goed herinner heeft R&Y een draaidopje van een soort blik. Dit sluit echt niet luchtdicht af dus om sigaren lang goed te houden: uit de verpakking in de humidor!

Geniet ervan :)
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
Generaal
Berichten: 866
Lid geworden op: 06 mar 2012 19:31
Locatie: Bilzen, Limburg, Belgie

Re: Apart verpakte sigaren ook bewaren in humidor?

Bericht door Generaal »

Idd, je houdt je kousen ook niet aan als je 'n bad neemt. :wink:
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Apart verpakte sigaren ook bewaren in humidor?

Bericht door jarnogab »

Generaal schreef:Idd, je houdt je kousen ook niet aan als je 'n bad neemt. :wink:
Tenzij ze vuil zijn :mrgreen:


On-topic: ik heb geen humidor en ben ook geen echte sigarenroker. Hooguit een paar keren per jaar. Zou wel meer willen sigaren roken, maar ach ja. We zien wel.
Niettemin vind ik dit een interessante vraag. En al even interessant vind ik het om te weten dat de plastic verpakking of tubes eigenlijk de humidor niet vervangen.
Groeten,
jarnogab

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Apart verpakte sigaren ook bewaren in humidor?

Bericht door robvoorburg »

Sigarenroker ben ik ook niet, toch heb ik er in het verleden
wel eens wat gerookt waar ik nu nog van droom, zo lekker.

Ik ben pijproker omdat er wat meer voor nodig is om het te
kunnen en je de pijp overhoudt na een rookbeurt en niet een
peuk.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Apart verpakte sigaren ook bewaren in humidor?

Bericht door St Patrick »

Als je een humidor hebt altijd je verpakkingen verwijderen en de sigaren "naakt" in de humidor leggen. Mocht je geen humidor hebben dan kan je je sigaren in een tube bewaren, maar in mijn ervaring beslist niet langer dan 7 tot 10 dagen. Hierna drogen ze toch uit en verliest de sigaar zijn finesse...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 994
Lid geworden op: 18 okt 2011 01:34
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Apart verpakte sigaren ook bewaren in humidor?

Bericht door Robert »

Shortfillers leg ik altijd in een (sigaren)kistje in een donkere goed afgeloten kast.
Longfillers gaan z.s.m. de humidor in en als daar geen plaats is bewaar ik ze in de originele verpakking ook in de kast.
Consuetudinis vis magna est

Groeten, Robert.

www.twitter.com/Robert_W65

Winslow Collector

Re: Apart verpakte sigaren ook bewaren in humidor?

Bericht door Winslow Collector »

discus123 schreef:Shortfillers leg ik altijd in een (sigaren)kistje in een donkere goed afgeloten kast.
Longfillers gaan z.s.m. de humidor in en als daar geen plaats is bewaar ik ze in de originele verpakking ook in de kast.
Inderdaad: shortfiller sigaren hebben geen humidor nodig.

Gebruikersavatar
Terpentijn
Berichten: 469
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:17

Re: Apart verpakte sigaren ook bewaren in humidor?

Bericht door Terpentijn »

Help robvoorburg, ik lees dit nu pas;
robvoorburg schreef:Sigarenroker ben ik ook niet, toch heb ik er in het verleden
wel eens wat gerookt waar ik nu nog van droom, zo lekker.

Ik ben pijproker omdat er wat meer voor nodig is om het te
kunnen en je de pijp overhoudt na een rookbeurt en niet een
peuk.
Een 'peuk', ik ben geschokt, het restje sigaar noemt een sigarenroker een sigarenstompje. Zij die het peuk noemen verraden hun daadwerkelijke achtergrond; die van de inferieure roker.

Overigens is het waar dat het fraaie van pijproken is dat je de luxe hebt om je te kunnen gaan hechten aan de pijp, daar waar een sigarenroker alleen de attributen kan koesteren; humidors, knippers, aanstekers, lucifers en wat dies meer zij. Een pijp kan ook een erfstuk worden, een sigaar nooit, maar wel de prachtige attributen.
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: Apart verpakte sigaren ook bewaren in humidor?

Bericht door metaltommy »

Zij die het peuk noemen verraden hun daadwerkelijke achtergrond; die van de inferieure roker.
rob zegt ook
Ik ben pijproker
en een inferieure roker kan ik rob toch niet noemen. zelden iemand zo zie genieten van de pijp.
Groet,
Tom

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Apart verpakte sigaren ook bewaren in humidor?

Bericht door robvoorburg »

:lol: bedankt.

Gebruikersavatar
Afficionado
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 jan 2016 13:13
Locatie: Tielt-Winge BE

Re: Apart verpakte sigaren ook bewaren in humidor?

Bericht door Afficionado »

Ik zou bij deze nog mijn ervaring willen toe voegen aan dit thema.

Indien je de sigaar binnen afzienbare tijd wilt roken maakt het niet veel uit of je het celofaan erom laat of niet.

Mocht je echter van plan zijn om de sigaar voor langere tijd en dan bedoel ik jaren te laten rusten dan is het raadzaam de "plastiek" er rond te laten. Het plastiekje zorgt ervoor dat de etherische olie minder snel zal ontsnappen uit de sigaar en zal ook minder zuurstof toe laten wat het "agen" van de sigaar zal bevorderen. Ook het vocht dat al in de sigaar zit zal minder snel verdampen.

Voor langere bewaar tijden is het ook aan te raden om een Luchtvochtigheid van 50-60% aan te houden terwijl je in een humidor voor korte bewaar tijden best een luchtvochtigheid van 65-70% aan kunt houden. In beide gevallen is een constante temp. van niet meer dan 16 graden aan te raden.

Dit is enkel van toepassing op long filler sigaren. Short fillers kan je ook buiten een humidor goed bewaren.
Ik heb al sigaren gerookt van meer dan 50 jaar oud waar het plastiekje steeds rond heeft gezeten en die waren nog steeds beestig lekker.

Bij de kokertjes is het raadzaam om het dopje eraf te draaien voor je ze in de humidor legt. Daar waar het plastiekje nog lucht door laat doet een kokertje dat niet en met de dop erop drogen ze sneller uit.
Happy smoking

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Apart verpakte sigaren ook bewaren in humidor?

Bericht door The_Undertaker »

Afficionado schreef: Bij de kokertjes is het raadzaam om het dopje eraf te draaien voor je ze in de humidor legt. Daar waar het plastiekje nog lucht door laat doet een kokertje dat niet en met de dop erop drogen ze sneller uit.
Sommige van die kokertjes hebben toch een gaatje in het dopje? Of vergis ik me nu, het schoot me namelijk ineens te binnen dat ik dat ooit eens gezien dacht te hebben.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
Afficionado
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 jan 2016 13:13
Locatie: Tielt-Winge BE

Re: Apart verpakte sigaren ook bewaren in humidor?

Bericht door Afficionado »

Zou best zo kunnen zijn bij niet Cubaanse sigaren. Bij de Cubanen is het alu of plastiek kokertje volledig gesloten.
Maar zelfs bij een kleine opening in een kokertje zou ik het dekseltje eraf doen.

Zo'n kokertje is eigenlijk niet veel meer dan bescherming van de sigaar en een heeeeel klein beetje humidor.
Is ideaal als je een sigaartje koopt en het niet in een humidor kan bewaren en het binnen de 2 weken wil roken.

Sigaren zijn veel gevoeliger voor externe factoren dan pijptabak heb ik ondertussen ondervonden.
Is pijptabak te droog dan gooi je er een muntje bij en je bent weer vertrokken.
Eens een sigaar te droog is geworden is ook een belangrijk gedeelte van de smaak weg en die komt nooit meer terug.
Happy smoking

Tristan
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 feb 2016 21:41

Re: Apart verpakte sigaren ook bewaren in humidor?

Bericht door Tristan »

Afficionado schreef: Indien je de sigaar binnen afzienbare tijd wilt roken maakt het niet veel uit of je het celofaan erom laat of niet.

Mocht je echter van plan zijn om de sigaar voor langere tijd en dan bedoel ik jaren te laten rusten dan is het raadzaam de "plastiek" er rond te laten. Het plastiekje zorgt ervoor dat de etherische olie minder snel zal ontsnappen uit de sigaar en zal ook minder zuurstof toe laten wat het "agen" van de sigaar zal bevorderen. Ook het vocht dat al in de sigaar zit zal minder snel verdampen.
Bijkomend voordeel van het laten zitten van het cellofaan is dat daarmee het dekblad wordt beschermd tegen beschadiging. Ik laat het er dus altijd omheen zitten in de humidor. Bovendien handig als je een sigaar mee wilt nemen om er elders van te gaan genieten.
Afficionado schreef: Dit is enkel van toepassing op long filler sigaren. Short fillers kan je ook buiten een humidor goed bewaren.
Shortfillers kunnen inderdaad prima buiten de humidor bewaard worden. Persoonlijk bewaar ik ze echter liever in de humidor, omdat de sigaar daardoor iets minder scherp van smaak wordt.
Afficionado schreef: Bij de kokertjes is het raadzaam om het dopje eraf te draaien voor je ze in de humidor legt. Daar waar het plastiekje nog lucht door laat doet een kokertje dat niet en met de dop erop drogen ze sneller uit.
Inderdaad. Wel zou ik willen aanraden om het velletje cederhoud dat voor om de sigaar in de tubo zit, te verwijderen. Dit is namelijk gevoelig voor schimmelvorming als de humidor voor langere tijd een wat te hoge vochtigheid heeft. Hetzelfde geldt voor kartonnen verpakkingen.
The_Undertaker schreef: Sommige van die kokertjes hebben toch een gaatje in het dopje? Of vergis ik me nu, het schoot me namelijk ineens te binnen dat ik dat ooit eens gezien dacht te hebben.
Dat zie je voor zover ik weet alleen bij shortfillers. Daar zit de tubo niet omheen vanwege de juiste vochtigheid maar vanwege de bescherming van de sigaar.

Gebruikersavatar
Afficionado
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 jan 2016 13:13
Locatie: Tielt-Winge BE

Re: Apart verpakte sigaren ook bewaren in humidor?

Bericht door Afficionado »

Het al dan niet verwijderen van een ceder blaadje is een beetje afhankelijk van het soort humidor dat je hebt en hoe goed je die in het oog gaat houden.

Indien je enkel een desktop humi hebt met een sponsje als bevochtiging dan ja, zeker het ceder blaadje verwijderen.
Zit je aan het andere eind van het spectrum en heb je een walk-in humi met gecontroleerde LV en temp dan zie ik het er liever rond zitten. Geeft toch een iets andere smaak bij long term aging.

Neem je het sowieso niet te precies met LV en temp in je humi dan zal het allemaal niet veel uitmaken vrees ik.
Je sigaar zal of zwemmen in het vocht en binnen de kortste keren vol schimmel staan of uitdrogen totdat hij breekt.

NOOIT een sigaar voor langere tijd bewaren in een kartonnen verpakking. Die geeft een naar smaakje af aan de sigaren en trekt bovendien de olie uit je sigaar.

Sigaren vragen dus duidelijk een beetje meer aandacht dan pijp tabak.
Happy smoking

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Apart verpakte sigaren ook bewaren in humidor?

Bericht door Sidekickelvis »

Afficionado schreef: Sigaren vragen dus duidelijk een beetje meer aandacht dan pijp tabak.
Tja, wij kunnen er ook niets aan doen dat sigarenmakers hun tabak niet vacuum verpakken! :mrgreen:

Vergis je niet in de problemen die kunnen ontstaan bij het agen van pijptabak trouwens. Schimmelvorming en uitdroging komen ook bij pijptabak voor. En omdat je de tabak niet kan controleren zie je zulks pas als het blik opengaat... Bij schimmel kun je dan het complete blik wegkiepen. Vervelend als je het al 10 jaar hebt liggen...
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Afficionado
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 jan 2016 13:13
Locatie: Tielt-Winge BE

Re: Apart verpakte sigaren ook bewaren in humidor?

Bericht door Afficionado »

Daar heb je natuurlijk volledig gelijk in en dat is zowel bij sigaren als pijptabak het berekende risico dat je neemt wanneer je begint te agen. Maar dat maakt het natuurlijk ook interessant.
Happy smoking

Plaats reactie