herbevochtiging van sigaren

voor de sigarenliefhebbers, de tabakspruimers, enz. onder ons
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

herbevochtiging van sigaren

Bericht door Ribbon »

Vorig weekend kreeg ik een sigaar van een vriend die hem op zijn beurt van een ander kado heeft gekregen. Hij rookt zelf niet en schonk hem daarom aan mij. Het is een Cohiba sigaar van 16,5 cm lang en 1,7 cm dik.

Echter, de sigaar is redelijk uitgedroogd en hij ziet er 'gerimpeld' uit.

Graag zou ik willen weten of (en zo ja hoe) ik de sigaar kan herbevochtigen en uiteindelijk oproken. Ik heb geen humidor en ben ook niet echt van plan er 1 aan te schaffen. Het gaat me voorlopig even over deze enkele sigaar.

Ik hoor graag jullie meningen.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: herbevochtiging van sigaren

Bericht door pipealicious »

Dat klinkt als een siglo III model.

Wat bedoel je met gerimpeld? Je ziet altijd wel wat nerven op het dekblad.
Je kan de droogte testen door er in te knijpen. Als de sigaar veerkrachtig is door er zacht op te knijpen, dan is hij vochtig genoeg.

Indien echt te droog:
Stop 'm in een ziplock zakje en doe de truuk van janneman voor pijptabak: stop in het zakje een stukje koffiefilter met enkele druppeltjes bronwater erop. Kijk of de sigaar na een paar dagen weer wat sponsachtiger wordt. Zoniet, herhalen.

Als de sigaar echt kurkdroog is bestaat de kans dat het dekblad begint te sheuren en zelfs afrolt, panikeer ook dan niet, het ziet er niet uit maar je kan 'm nog steeds oproken zolang je niet aan het dekblad gaat prutsen.

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: herbevochtiging van sigaren

Bericht door Luys »

Eigenlijk wat pipalicious al zegt: bevochtigen zoals je ook pijptabak bevochtigd. Uiteraard een zeer droge sigaar extreem voorzichtig behandelen! Een uitgedroogd, bros dekblad is heel teer; zolang dit niet beschadigd kan je zo'n sigaar prima roken, als het dekblad echter stuk gaat zul je op die plek hoogstwaarschijnlijk valse lucht aanzuigen...
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: herbevochtiging van sigaren

Bericht door Ribbon »

Bedankt voor de antwoorden heren.

De sigaar geeft niet meer mee bij inknijpen en is echt droog. Herbevochtiging is dus wel noodzakelijk. Het dekblad is aan het uiteinde (het stuk dat aangestoken wordt) al een beetje gescheurd. Ik ga aan de slag met de ziplock zak en het stukje filter. Ik ben benieuwd.

Ik las trouwens net op wikipedia dat Cohiba sigaren in het verleden alleen voor Fidel en consorten gemaakt werd. Hoe Cubaans kan een sigaar zijn... :)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: herbevochtiging van sigaren

Bericht door pipealicious »

Cohiba's zijn erg lekker Robb. geen paniek als de voet (uiteinde dat je aansteekt) was beschadigd is. Dit verdwijnt gelijk bij het aansteken :-)

Winslow Collector

Re: herbevochtiging van sigaren

Bericht door Winslow Collector »

Doe het bevochtigen wel langzaam, Robb. Als het binnenwerk sneller uitzet, dat het dekblad aankan, zit je met een gescheurde (en niet-rookbare) sigaar. En dat zou zonde zijn.

Vanwege de opening aan de aansteekzijde kan het vocht eerder in het binnenwerk trekken, dat dat het door het dekblad heen komt.

Dus liever wat langer en met kleine stapjes bevochtigen, dan de sigaar proberen binnen 2 dagen op vochtgehalte te krijgen.

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: herbevochtiging van sigaren

Bericht door maboc »

Op een handige plek in de badkamer leggen. En goed heet douchen.
Niet te lang laten liggen natuurlijk (na 2 maanden gaattie echt wel schimmelen). Maar de sigaar zal mooi wat vocht gaan opnemen.
--
Cheers maboc

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: herbevochtiging van sigaren

Bericht door Luys »

maboc schreef:Op een handige plek in de badkamer leggen. En goed heet douchen.
Niet te lang laten liggen natuurlijk (na 2 maanden gaattie echt wel schimmelen). Maar de sigaar zal mooi wat vocht gaan opnemen.
En rustig aan met zeep, anders trekken de dampen met zeepsmaak ook in je sigaar :P
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: herbevochtiging van sigaren

Bericht door Ribbon »

Haha, met sigaren onder de douche doet me op 1 of andere manier aan Bill Clinton denken, vul zelf maar in hoe dat komt. :wink:

Winslow Collector, bedankt de nadere info. Ik was echter al wel aan de slag gegaan. Ik heb hem in een ziplock zak gedaan met een klein stukje koffiefilter om het dekblad gewikkeld, in het midden van sigaar. Na 2 maal werd de sigaar al wat te vochtig naar mijn zin. Ik ga hem nog even in de zak laten zonder te bevochtigen en neem hem mee naar Ameland (ik ga daar een weekje uitwaaien).

Mijn ervaringen volgen nog.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: herbevochtiging van sigaren

Bericht door Ribbon »

Uiteindelijk is de rooksessie slecht verlopen. Bij het aansteken merkte ik dat ik enorme halen moest nemen om de boel brandende te houden. Dit was eigenlijk heel de tijd nodig. Verder brandde hij erg onregelmatig op. Ik heb mijn best gedaan, maar na ongeveer 1/3 sigaar ben ik er mee opgehouden. Ik denk dat het dekblad er niet eens meer omheen zat. De vochtigheid leek me wel in orde.

Desalniettemin; de smaak (die na veel pijn en moeite wel naar voren kwam) beviel me wel. Misschien ga ik toch maar eens een goeie aanschaffen. :)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Re: herbevochtiging van sigaren

Bericht door pijpliefhebberrobin »

pipealicious schreef:Dat klinkt als een siglo III model.

Wat bedoel je met gerimpeld? Je ziet altijd wel wat nerven op het dekblad.
Je kan de droogte testen door er in te knijpen. Als de sigaar veerkrachtig is door er zacht op te knijpen, dan is hij vochtig genoeg.

Indien echt te droog:
Stop 'm in een ziplock zakje en doe de truuk van janneman voor pijptabak: stop in het zakje een stukje koffiefilter met enkele druppeltjes bronwater erop. Kijk of de sigaar na een paar dagen weer wat sponsachtiger wordt. Zoniet, herhalen.

Als de sigaar echt kurkdroog is bestaat de kans dat het dekblad begint te sheuren en zelfs afrolt, panikeer ook dan niet, het ziet er niet uit maar je kan 'm nog steeds oproken zolang je niet aan het dekblad gaat prutsen.
Het blad gescheurt = niet meer roken en weg gooien. Dat zegt het instructieboek van de cursus genietend sigaren roken.
The eagle flies alone!

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: herbevochtiging van sigaren

Bericht door Luys »

pijpliefhebberrobin schreef:
Het blad gescheurt = niet meer roken en weg gooien. Dat zegt het instructieboek van de cursus genietend sigaren roken.
Dat weet ik niet, maar met gezond verstand kom je tot diezelfde conclusie.het dekblad houd immers de boel bij elkaar, en als er en scheur inzit zuig je valse licht aan. Als je hem al brandende weet te houden, rook je echt niet op je gemak
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: herbevochtiging van sigaren

Bericht door Eliminator »

Is de sigaar echt naar de knoppen zit er niets anders op dan hem weg te gooien,.. een miniscuul klein gaatje of scheurtje echter kan je nog redelijk oplossen door er een vloeitje tegenaan te plakken, geen gezicht, maar bij een sigaar van in de tientjes heb ik het toch een enkele keer gedaan, als je de valse lucht maar blokkeert, verder doet het niets af aan de sigaar !
Afbeelding

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: herbevochtiging van sigaren

Bericht door Luys »

Eliminator schreef:Is de sigaar echt naar de knoppen zit er niets anders op dan hem weg te gooien,.. een miniscuul klein gaatje of scheurtje echter kan je nog redelijk oplossen door er een vloeitje tegenaan te plakken, geen gezicht, maar bij een sigaar van in de tientjes heb ik het toch een enkele keer gedaan, als je de valse lucht maar blokkeert, verder doet het niets af aan de sigaar !
Welke sigarenroker heeft er nu vloeitjes in huis?!!?!? (tenzij er iemand in huis is die check rookt natuurlijk :P). Aanvullend op die tip: als het een klein gaatje of scheurtje is dat niet te dicht bij het einde dat je in je mond steekt zit, kan je het ook gewoon dichthouden met je vinger, op een gegeven moment zul je natuurlijk los moeten laten (of een half uur onder de koude kraan met je vinger :roll: ), maar dan heb je maar een klein stukje dat de 'trek' wat minder is...
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: herbevochtiging van sigaren

Bericht door Eliminator »

Luys schreef:(tenzij er iemand in huis is die check rookt natuurlijk :P)
(T)
Afbeelding

Plaats reactie