Sigaren

voor de sigarenliefhebbers, de tabakspruimers, enz. onder ons
Gebruikersavatar
Olav Meijer
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 okt 2009 21:33
Locatie: Almere

Bericht door Olav Meijer »

Sigaren, nog zo'n genot in het leven. Waarom stoppen met roken als er zoveel mooie rookwaar te koop is. Je stopt toch ook niet met eten? Maar ja, eten heb je wel harder nodig dan wat te roken. Misschien ook niet....

Anyway, ik dacht ik show gelijk even mijn uit de kluiten gewassen humidor, geen dag zonder sigaar.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Ja sigaren zijn ook heel lekker. Maar euh, ik heb een uitkering, dus ik kan maar af en toe een lekkere longfiller roken ;)

Edit: mooie kast trouwens
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Prachtige collectie sigaren in een erg mooie humidor.
Zit je overigens i.v.m. je sigarenhobby ook op sigarenplatform.nl?

Gebruikersavatar
Olav Meijer
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 okt 2009 21:33
Locatie: Almere

Bericht door Olav Meijer »

dr. Watson schreef:Prachtige collectie sigaren in een erg mooie humidor.
Zit je overigens i.v.m. je sigarenhobby ook op sigarenplatform.nl?
Pas sinds kort, ik heb er tot nu steeds geen tijd voor gehad (net als dit forum trouwens), maar nu heb ik weer wat meer ruimte en verdiep ik me daar wat meer in. Het sigarenplatform (ik neem aan dat jullie die bedoelen) is wel een chaos geworden, maar ja, ze hebben ook wel erg veel gebruikers met sommige gebruikers met meer dan 4000 posts. Actieve jongens. :lol:

Dus daar ga ik ook wel eens posten, maar voorlopig lees ik daar de lollige verhaaltjes wel. Ik moet wel zeggen dat veel mensen daar wel een wwat arrogante ondertoon in hun posts hebben (vooral naar nieuwelingen), dat heb ik hier op het pijprokersforum nog niet meegemaakt, zijn pijprokers toch beschaafder :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Een aanrader is Cohiba. Niet overal verkrijgbaar, maar erg lekker. Het merk heeft een leuke historie.


Afbeelding
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
Olav Meijer
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 okt 2009 21:33
Locatie: Almere

Bericht door Olav Meijer »

boyenne schreef:Een aanrader is Cohiba. Niet overal verkrijgbaar, maar erg lekker. Het merk heeft een leuke historie.


Afbeelding
Bedankt, maar persoonlijk ben ik niet kapot van Cohiba's. Heb meerdere varianten geprobeerd, maar kom toch altijd weer uit bij Hoyo de Monterrey en dan liefst de Epicure (1, 2 of special) die zijn echt om je vingers bij af te likken.

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Mijn favoriete havana is de Bolivar royal corona.

pim123
Erelid
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 aug 2008 22:45

Bericht door pim123 »

Heb allerlei Cohiba's geprobeerd maar vind ze te strak gerold, wat ik lekker vind is een Vegas Robaina Famosos ( http://www.cigars-review.org/Vegas-Robaina-Famosos.htm )
Laatst gewijzigd door pim123 op 09 nov 2009 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Cohiba heeft overigens ook heuse sigaretten van 100% tabak.

Te zwaar, dus verboden in dit land van de regeltjes.....
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1024
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Bericht door Victor Baarn »

Rookte ook sigaren zo nu en dan. Zowel shortfillers als longfillers. Maar sinds ik het pijproken onder de knie heb rook in nauwelijks sigaren meer.

Don Fernando
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 jan 2010 14:33
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht door Don Fernando »

dr. Watson schreef:Mijn favoriete havana is de Bolivar royal corona.
mee eens! Er zijn nog wel lekkerdere Cubanen maar die zijn zo duur dat ze niet lekker meer roken ;)

Bolivar is sowieso mijn favoriete Cubaanse merk, al rook ik vaker Nicaraguaanse sigaren, dat is meer mijn ding.

Don Fernando
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 jan 2010 14:33
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht door Don Fernando »

Joey Peters schreef:Nu is mijn favoriet een sigaar uit panama; goede nieuwe kwaliteit uit een relatief onbekend sigarenland. (herthogjes)
Panama is een land in opkomst, Colón is het bekendste merk maar onbetaalbaar (43,20 voor een double perfecto). Joya de Panama is een ander merk uit Panama, en binnenkort verschijnt er een 'fair trade' sigaar uit Panama op de Nederlandse markt, klik voor recensie

De tabak uit Panama is wel wat zachter dan uit de omliggende landen.

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Wat vinden jullie van de Braziel tabakken?

De Herthogjes waren prima. Herinner de smaak en doosje niet zo goed meer (alzheimer light). Zelf ben ik met sigaren al een hele tijd verslingerd aan de Braziliaanse.

Het stomme is dat ik twee (of eigenlijk een) merk rookt; pimentel en de huis sigaren met brazil. Olonzo Mennendez was ook lekker, maar ze smaken net als alle andere Braziliaanse. De pimentel kost ongeveer 1 tot 2 euro per panatella en de huis sigaar slechts 5 of 10 cent (ben even niet thuis en kan het dus niet opzoeken). De huis sigaren smaakte beter...

:lol:
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Mijn vader rookte sigaren, echter mijn vader was een zuinig mens. Wat ik me ervan herinner dat hij Willem II, Velasques, Agio, dat soort werk rookte.
Niet uit een cederhouten doosje, maar uit karton.
Balmoral destijds voor hem het hoogst haalbare werd als zondagse sigaar gebruikt.
Daarnaast, (maar dat wist ik toen niet) rookte hij een sigaar alsof het een sigaret betrof.
Een goede sigaar door iemand op de juiste wijze gerookt, ruikt aangenaam, die van mijn vader niet.

Van mijn moeder weet ik dat hij getracht heeft pijp te roken. Na enkele pogingen heeft hij dit (heilig) streven gestaakt.
Mijn moeder kon er smakelijk over vertellen. Het leek wel wanneer hij rookte of de gootsteen gorgelend leeg liep.
Schoonmaken na een rookbeurt? De pijp rust gunnen? Eens een andere tabak proberen? Een tweede pijp kopen?
Hier had mijn vader allemaal geen geduld voor.

Ik heb de nodige sigaren gerookt en dan vanaf de kwaliteit van een Balmoral (zou niet eens weten of het nog bestaat) tot een tijdje geleden een Havanna van ca. € 30,-- per stuk. Dat was overigens de lekkerste die ik ooit gerookt heb.
Wanneer het over genot gaat kijk ik niet op een paar centen. Stel dat je er "maar" 10 per maand rookt, dan is dat wel een prijzige hobby.

Sigaren vindt ik dus best lekker, vooral de grotere, toch ben ik geen sigarenroker.
Mijn opa rookte zowel pijp als sigaar. Hij had zelfs een sigarenkluis bij Hajenius. Misschien heb ik de interesse voor wat betreft kwaliteit wel van hem.

Wanneer je sigaar een peukje is geworden is de lol op.
Na een pijp, heb je de pijp nog. Er moet voor gezorgd worden. Schoonmaken, rust geven.
Je moet er een aantal hebben. Sommigen roken slechts 1 tabak uit steeds dezelfde pijp. Er is een breed smakenpalet aan pijptabak voorhanden. Mooi excuus om er meerdere te hebben.
Pijpen zijn, net als sigaren van goedkoop tot kostbaar verkrijgbaar.
Een beetje pijproker zal uiteindelijk toch op zoek gaan naar een kwaliteitsmerk.
Wetende dat de rookeigenschappen alleen maar toenemen bij veelvuldig gebruik en met een beetje geluk een pijp een leven meegaat vindt ik het verdedigbaar dat je desnoods een stevig duur exemplaar aanschaft.

Daarnaast heb je meer "gedoe" rond het roken van een pijp dan wanneer je sigaar rookt.
Bovenstaande in overweging genomen, ben ik dus een pijproker. Misschien zit het ook meer in mijn aard.

Gebruikersavatar
Terpentijn
Berichten: 469
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:17

Bericht door Terpentijn »

leuk verhaal rob. vergeef me mijn opmerking, die zeker niet negatief bedoeld is, maar ik zou willen zeggen; een bijzondere tabaksfamilie.
je vader rookte sigaren als sigaretten, jij bent vooral een pijproker en niet echt een sigarenman en je grootvader was kennelijk een vermogende kwaliteitsroker dat hij bij hajenius een kluis had. een diverse rokersclan...
wel leuk in ieder geval. nog oude kistjes/ pijpen geërfd van grootvader?
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Sinds ik rook is dat eigenlijk voornamelijk sigaren geweest, ooit eens een aantal pijpjes aangeschaft maar dat heeft eigenlijk nooit lekker doorgezet, de sigaar was nu eenmaal wat sneller en makkelijker, tot een klein half jaar geleden.
Nu gun ik mezelf er meer tijd voor, ik geniet er meer van en ook de 'tijdrovende handelingen' er om heen (wat eigenlijk best mee valt) ervaar ik zeker niet als vervelend meer.
Misschien wat meer rust in me gekregen, misschien ook wat ouder geworden, ik weet het niet, maar hoe dan ook ben ik blij verrast door deze aangename doorstart.

Terug naar de sigaren, ben ik het begin heel veel aan het expirimenteren geweest, goedkope tankstation troep, tot prijzige cubanen en vrijwel alles er tussen.
Uiteindelijk als beste prijs-kwaliteit verhouding de Balmoral Dominican Selection gaan roken, een prima Dominicaanse longfiller sigaar.

De allerduurste sigaar die ik ooit heb mogen roken was een bijzonder cadeautje aan een (toen) goede vriend van me, de beste gozer ging trouwen en heb toen twee Davidoff sigaren gekocht, kan me de naam niet meer herinneren, de prijs nog wel :roll: 70 piek stuk !
En ik moet zeggen dat ik er achteraf liever een kistje dominicaanse longfillers voor had gekocht want zo bijzonder was ie niet.

Anyway, nu dus een gelukkige en meer relaxte pijproker geworden :)
Afbeelding

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Mooi verhaal Rob.

Ik denk dat ik een pijproker ben die een sigarenliefhebber is. Ik onderschrijf jouw stelling over 'kwaliteit' van de tabak ten volle.

De betere sigaren smaken mij -bij wat ik dusver heb mogen ondervinden- echt extreem goed. De aanslag op de portomonnee echter niet zo... Ik kan goed begrip opbrengen voor Churchill zijn sigaren gewoonte. Of nog wat meer 'mijn richting' op, Charles Spurgeon, die de 'prins der predikers' genoemd wordt, en tevens graag een geurig dankoffer bracht in de vorm van een goede sigaar.

Waar de smaakbeleving van een goede sigaar voor mij vrijwel ongeëvenaard is, bevalt de 'morning-after' geur van een stevige sigaar (binnenshuis) me een stuk minder dan die van de meeste pijptabak. Vorige zomerperiode heb ik dan ook regelmatig in de zwoele avonden buitenshuis genoten van een fikse longfiller en dat bevalt uitstekend. Om die reden heb ik een kleine passieve humidor tweedehands aangeschaft, want ik koop dan zo'n voordelige bundel longfiller sigaren van zo'n 20-30 stuks. Dat gaat dan wel ruim een maand mee.

Kun je misschien wat voorbeelden noemen van wat voor jou kwalificeert als 'kwaliteits-tabakken' voor de pijp?

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Terpentijn, mijn opa was een vermogend man. Hij leefde van ca. 1870 tot 1967.
In die tijd waren veel gezinnen aan de grote kant, zo ook bij mijn opa. Veel van zijn zaken zijn dus naar zijn kinderen gegaan. !n 1967 zal ik ongeveer met pijproken begonnen zijn, dus net te laat om aan te geven dat ik belangstelling had voor dat soort spullen.
Vermeldenswaardig is wel dat een substantieel gedeelte van zijn vermogen naliet aan zijn 2 dienstbodes en 2 tuinmensen.

De opening van het testament vond plaats in een restaurant in Arnhem. Ik zat als jochie beneden met een cola en zag de geachte familie naar de 1e verdieping schrijden.
De "werkmensen" moesten er ook bij aanwezig zijn ????? Zij mochten van mijn dierbare familie zolang op de gang wachten.

Na een half uur hoor ik mijn geliefde familie van moeders kant briesend en vloekend van de trap afkomen en het etablisiment verlaten.

Inmiddels heb ik een paar levenslessen meegemaakt dit was er eentje.

drfretboard, kwaliteitstabak/merken vind ik Dunhill, Samuel Gawith, Peterson, Ashton, Robert Mc. Connell, Solani. Ik zal nog wel iets vergeten. De Engels achtige tabakken dus.

Gebruikersavatar
Terpentijn
Berichten: 469
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:17

Bericht door Terpentijn »

Interessant om te lezen Rob. Jammer dat er toen te jong voor was, zo gaan die dingen helaas. Een mooi tijdsbeeld overigens, ik ken wel meer van die voorbeelden.
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1241
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

de moods zijn inderdaad erg goed....

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Bericht door magicmarcello »

Waardige heren tabaksgenieters,
Het zij mij geoorloofd ook hier een kleine duit in den zak te deponeren...
Ook yours truely is liefhebber van de edele vitola's en heb een kleine collectie in de humidor liggen;
Mijn favorieten zullen jullie welbekend in de oren klinken en bij deze cross ik even door wat geliefde longfillers die met enige rust en regelmaat de revue passeren;

De Cubanen (veruit mijn favoriete typen);
Trinidad, Vegas Robaina, Romeo y Julieta, Partagas, Bolivar, Hoyo de Monterey, MonteCristo en last but not least Jose L Piedra (dit is een geheime tip voor liefhebbers die graag cubanen roken, deze vitola's worden handgerold uit de uitval van vele toppers zoals bovenvermelde merken en ze zijn zeer betaalbaar, zeg maar de alledag-cubaan van enig basis-niveau met een constante kwaliteit voor een ongeloofelijk zacht prijsje, een dikke aanrader die in 3 typen voorkomt).
Cohiba kan mij niet bekoren helaas...

De Dominicanen (eigenlijk maar 1 merk);
Balmoral Dominican selection
Antonius mag er ook wel wezen.

Uit Honduras;
Carlos Torano (ook nog eens prachtig verpakt in glazen tubes)
dit is wel helemaal mijn absolute favoriete niet-cubaan.

Uit Nederland;
Justus van Maurik
Olifant

Onlangs heb ik nog een Davidoff Zino Churchill van 31 euro mogen genieten na de kerstmaaltijd, twas een kadootje van een goede vriend, erg lekker mild maar niet met die diepgang en raffinement die een goede cubaan mij kan bieden.
Ik zou nog wel eens een fraaie Ghurka willen genieten, iets wat hoog op mijn verlanglijstje staat!
Uiteraard belieft het mij om diverse types vitola van bovenstaande topmerken aan de smaakpapillen aan te bieden, zinloos om hierover qua formaat, lengte, type etc. uit te wijden wat mij betreft.
Graag alles in zalig brede variatie van aanbod op dit vlak...
Wat mij absoluut niet kan bekoren zijn sigaartjes van merken als Agio, Willem 2, Velasquez, Panter, Mehari en ook geen Hajenius aub of aanverwante artikelen, dat is mij veel te vlak, te karakterloos, veel rook maar heel weinig genot.
Dan haal ik nog liever een kistje Maduro's (of hoe heten ze ook al weer) bij de Aldi...(jaja)
En over geparfumeerde zaken (moods) kan ik zeer kort zijn; parfum moet je achter je oren dragen en niet in een sigaar roken!
En een echte fijne sigaar scoor je ook niet bij een tankstation maar haal je bij de toegewijde vitola-detaillist die daarvoor een flinke humidor-kastenwand of -kamer heeft ingericht en de tijd neemt om je hieruit met egars te bedienen (en over te adviseren als je nog in de verkenningsfase bent op dit edele terrein).
Tot zover mes amis, en chanter...
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Interessant, Marcel.

Vandaag een sigaar opgestoken van Compaenen (Java-Melange); Senoritas.
Een lekkere sigaar; ietwat droog in de mond.

Wat zijn jullie ervaringen met Compaenen?
boyenne Afbeelding

drfretboard

Bericht door drfretboard »

boyenne schreef:Interessant, Marcel.

Vandaag een sigaar opgestoken van Compaenen (Java-Melange); Senoritas.
Een lekkere sigaar; ietwat droog in de mond.

Wat zijn jullie ervaringen met Compaenen?
Erg goed, een van de betere NL sigaren naar mijn idee.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Mijn persoonlijke mening: Compaenen komt niet in de buurt van een mooie Hajenius of een Van der Donk... Maar wel een lekkere afwisselende sigaar om een in de zoveel tijd te roken. Ik rook liever een corona of dubbele corona indien mogelijk. Hoe dikker de sigaar hoe zachter de smaak is mijn persoonlijke ervaring...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Dat ben ik met je eens St. Patrick, probeer ook eens de sigaren van de Graaff, werden o.a. door Tito gerookt destijds.
Grote sigaren dikke sigaren zijn gewoon lekkerder.

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Bericht door jarnogab »

Ik heb vroeger ook wel eens genoten van een goede sigaar bij een glas whisky, maar dat is ondertussen al jaaaaren geleden. Ik kende er ook niet zo veel van, ik rookte wat men mij aanraadde: bijvoorbeeld Cohiba, Davidoff, maar wat ik zelf graag kocht waren Oud Kampen. Ik vond die best lekker.
Groeten,
jarnogab

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Ik weet dat de Oude Leeuw nog 1 meerschuimen pijp heeft speciaal voor sigaren.
Wat de dikte van de sigaar betreft ben je wel gebonden aan de diameter van het pijpje.
Nou ben ik niet zo'n sigarenroker, maar zo af en toe zeg ik er geen nee tegen.
Wanneer ik er weer eens ben zal ik eens kijken welke maat sigaar erin past.
Het lekkerst vind ik dikke sigaren, wanneer deze er niet in passen, dan geen sigarenpijp.

Gebruikersavatar
MarcelV
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2011 16:28
Locatie: Gouda

Re: Sigaren

Bericht door MarcelV »

Sinds ik 7 jaar geleden op vakantie ben geweest naar Cuba, zijn mijn broer en ik helaas ook besmet geraakt met het sigaar roken !

Alleen Cubaanse sigaren en geen andere ( rommel ).

Het beste vind ik tot nu toe de Monte Cristo Nr.2

Afbeelding

Het is geen kleintje , je doet er dus lang mee, brand goed en smaakt uitermate bevredigend.

Vrij prijzig, dus ik doe hem mijzelf af en toe maar cadeau.

Cohiba is ook een favoriet , alleen raak je van deze sigaren een beetje buiten jezelf, net of je wiet zit te roken , maar dan anders, moeilijk uit te leggen.

( ik raad mensen aan deze sigaren eens op de vroege morgen op te steken in de auto als je naar je werk gaat , net of je voorruit ineens schoner wordt, je wordt WAKKER. )

Che Guevara rookte zelfs sigaren om zijn astma te beperken , hij had er dus ook totaal geen last van. Wonderlijk spul die Cubaanse sigaren.

Afbeelding

Jammer dat ze in geen enkel ziekenfonds pakket zitten.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Sigaren

Bericht door Arno »

Uit pure nieuwsgierigheid, wat kost nou zo'n Monte Cristo Nr.2 zo'n beetje?
Afbeelding

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Sigaren

Bericht door St Patrick »

De laatste welke ik heb aangeschaft waren 22 euro per stuk. Deze waren dan ook lekker gefermenteerd, en heel erg goed van smaak.
Dus het al zouden ze 50 euro hebben gekost. Een ware happening was dit....
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Plaats reactie