Sigaren

voor de sigarenliefhebbers, de tabakspruimers, enz. onder ons
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Sigaren

Bericht door Wowbagger »

Bij onze recentelijke trip naar de Ardennen heb ik een kistje semois-sigaren meegenomen bij Manil. Deze bevallen mij ook prima en eigenlijk op elk tijdstip van de dag rookbaar. Vergelijkbaar met de Nederlandse shortfillers, maar dan vervaardigt uit semoistabak zodat het een volle romige smaak heeft zonder al te veel peper.

Gebruikersavatar
Ignoro Iste
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 okt 2011 17:39
Locatie: Maasbracht

Re: Sigaren

Bericht door Ignoro Iste »

.....recente trip....

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Sigaren

Bericht door Wowbagger »

Ignoro Iste schreef:.....recente trip....
Mea culpa, mea maxima culpa.

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Sigaren

Bericht door Tobias Tobit »

Vandaag de Don Tommaso classico nr 2. Lekker hoor! Ik rook toch af en toe graag een sigaartje.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
polleke
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 feb 2013 21:36

Re: Sigaren

Bericht door polleke »

En ook ik ben een sigarenliefhebber tussen de pijpen door met een mooi humidoortje met snackys [emoji12][emoji41]

Gebruikersavatar
Stoker
Berichten: 846
Lid geworden op: 19 jul 2016 21:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Sigaren

Bericht door Stoker »

heb er nu toch een paar goede bij gehaald .. en dit in de vorm van combi pakket met voornamelijk cubanen..

de eersten hebben echt genot op geleverd en moet toch toegeven dat het echt genieten is om er 1 op te paffen :D

Afbeelding
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : viewtopic.php?f=48&t=9841

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Sigaren

Bericht door Deadl0ck »

Mochten mensen het boeiend vinden... Er komt bij Willem schimmel een Dominicaanse sigaren roller.

Afbeelding
Groet, Mark

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1836
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Sigaren

Bericht door Rob »

Deadl0ck schreef:Mochten mensen het boeiend vinden... Er komt bij Willem schimmel een Dominicaanse sigaren roller.

Afbeelding
Ik ken 'm! Aardige vent, mocht zelfs het dekblad rollen zodat ik m'n 'eigen' sigaar had. Aanrader dus.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Sigaren

Bericht door Eliminator »

Voor de liefhebber erg leuk en zeker een aanrader.
Deze man ken ik niet, maar heb zelf met de gebroeders van 'van Dalen' eens een workshop sigaren rollen gehad bij Agio net over de grens.
Daar waar ook de meeste Balmoral sigaren gemaakt worden (behalve natuurlijk de Dominican Selection die altijd tot mijn favorieten behoorde).
Ziet er simpel uit, maar valt nog vies tegen kan ik vertellen.

Was overigens een bijzonder leuke dag, twee fabrieken mogen bezoeken en een uitgebreid diner, met bij elke gang een bijbehorende sigaar.

Toen de man die de dag begeleidde de teleurstelling op mijn gezicht zag dat de laatste sigaar (de lekkerste) vroegtijdig uit moest omdat de terug reis begon (en er in de bus niet gerookt mocht worden) kwam hij me nog even persoonlijk gedag zeggen (en daarbij mij eenzelfde exemplaar in de binnenzak frommelde :mrgreen: ).

Nog altijd leuke herinneringen aan die dag.
Afbeelding

Harry
Berichten: 71
Lid geworden op: 06 aug 2017 09:40

Re: Sigaren

Bericht door Harry »

Deze roller is op 9 september in actie te zien bij de Oude Tijd in Utrecht

sim
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 jun 2015 11:30
Locatie: Leuven

Re: Sigaren

Bericht door sim »

Ik was vorige week door een vriend uitgenodigd voor een avondje schaken en Cubaanse sigaren roken. Hij had de sigaren nog van een trip naar Cuba, maar wegens verhuis was hij in een opruimwoede en wou hij ze niet langer bijhouden. Het was de eerste keer dat ik een Cubaanse sigaar, of überhaupt een longfiller rookte. Ik had er meer van verwacht. Maar de sigaren waren ook al een jaar oud, hoewel voor het grootste deel van de tijd goed bewaard.
Voordien heb ik enkel supermarktmerken gerookt, enkele Semois-sigaren en toscanello's.
Maar vooraleer ik concludeer dat longfillers niets voor mij zijn, wil ik het toch eens hier vragen: wat is volgens jullie het sigarenequivalent van Glenfiddich?
Ik vermoed namelijk dat ik in de positie verkeer van iemand die wel de wereld van de blended whiskies verkend heeft, maar dan een keer een single malt drinkt en vindt dat die toch niet zo heel anders of zo heel veel beter smaakt. En zo iets zou er dan aan kunnen liggen dat het een lage kwaliteit single malt is, maar evengoed dat zijn smaak nog niet voldoende ontwikkeld is om het eigene van deze single malt echt te waarderen. Wat nodig is - of wat in elk geval een goed idee lijkt te zijn - is dat hij eens een single malt proeft die boven elke verdenking staat. En dan kan je daar heel ver in gaan, maar op zich is voor dat doel een Glenfiddich al voldoende - kwestie van met het butget ook wat rekening te houden.
Dus, wat is volgens jullie een longfillersigaar die in elke sigarenwinkel beschikbaar is en quasi iedereen zal bevallen zonder aan kwaliteit in te boeten? Het equivalent van een Glenfiddich, van de Beatles, van de negende symfonie van Beethoven, van - misschien al bij al - een Karmeliet tripel, enzovoort.
Of gaat mijn vergelijking compleet op en is het inderdaad zo dat een longfiller in principe niet anders smaakt dan een shortfiller, net zomin als een single malt a priori anders smaakt dan een (kwaliteits-) blend?
Love makes men sail from shore to shore, so doth tobacco.
'Tis fond love often makes men poor, so doth tobacco.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Sigaren

Bericht door Eliminator »

Absoluut geen kenner van whisk(e)y, dus enige vergelijking op smaak of kwaliteit kan ik niet maken met de door jouw genoemde merken.
MAAR, voor je de longfiller afzweert zou ik eerst een uitstapje maken naar Dominicaanse sigaren.
Als je van shortfillers overstapt naar Cubanen en dan direct weer terug stapt ga je een hoop mooie sigaren missen.
Just a tip.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Stoker
Berichten: 846
Lid geworden op: 19 jul 2016 21:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Sigaren

Bericht door Stoker »

ik vind persoonlijk de Romeo y Juliette sigaren erg aangenaam om te roken .. en kwa whiskey zou ik als single dan een Dalwhinnie doen en dan met name de speciale winter editie die heeft net meer smaak en pit .. ik kan erg genieten van zoon glas met een lekkere sigaar :D
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : viewtopic.php?f=48&t=9841

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Sigaren

Bericht door Elmer »

Quintera vind ik goed wat prijs/kwaliteit betreft. Het is een Cudaan maar geen longfiller.
Voor mij zijn Trinidad (de wat dikkere maten) en Partagas (ook weer de dikkere) de beste.
Laatst kreeg ik een Behike, en dat is mijn favoriet...
De Behike rookte ik dit jaar op vakantie in Frankrijk (Millau).
Afbeelding

spijtig dat de beste sigaren zo enorm duur zijn (15 tot 30 euro en als je wat wil overdrijven kan je ook 40 tot 70 euro gaan), daarom de openings zin over Quitera.

Een goed blik tabak is even duur als een sigaar en ik doe langer met dat blik. Het is een ander soort roken. Ook lekker.
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Harry
Berichten: 71
Lid geworden op: 06 aug 2017 09:40

Re: Sigaren

Bericht door Harry »

Qua Cubaanse sigaren is er veel meer keus dan in de prijsklasse boven de 15 euro. Een H. Umann Majestic kost iets van 4 a 5 euro en is prima. Iets duurder, maar nog niet schrikbarend is de Romeo y Julieta Short Churchill, ook prima.
Sigaren die uit Cuba worden meegebracht zijn vaak namaak, behalve als ze in de officiele winkels worden gekocht. Ook die neppers kunnen prima zijn, als ze van cubaanse tabak worden gemaakt. Maar er zit ook veel rommel tussen.
En vergeleken met goedkope sigaren, die vaak erg scherp zijn, is het smaakpalet veel subtieler. Toscanello's zijn dus niet subtiel, vergeleken met de zachte streling van de Cubaanse schone zijn die eerder een forse klap in den smoel.

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Sigaren

Bericht door Elmer »

Wowbagger schreef:Bij onze recentelijke trip naar de Ardennen heb ik een kistje semois-sigaren meegenomen bij Manil. Deze bevallen mij ook prima en eigenlijk op elk tijdstip van de dag rookbaar. Vergelijkbaar met de Nederlandse shortfillers, maar dan vervaardigt uit semoistabak zodat het een volle romige smaak heeft zonder al te veel peper.
Ik heb van Paasei nog een Semois sigaar gekregen, ik denk dat ik die vanavond oprook.
Ik denk trouwens dat, als ik straks thuis kom, mijn Semois pretpakket is aangekomen...ik post straks wel een foto in nieuwe aanwinst.
:-?
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1836
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Sigaren

Bericht door Rob »

Tja, Behike, dat was een fantastische sigaar, maar waanzinnig duur. Ik was blij dat ik 'm gewonnen en niet gekocht had. :D

Leuke conclusie die ik heb getrokken na drie jaar blind smokes te hebben bijgewoond in Leiden:

1. Blind rokend is het bijna ondoenlijk om land van herkomst, merk en prijs in te schatten. Ik ken maar twee mensen (van de ongeveer veertig) die dat goed lukte. Dus mijn conclusie: kwaliteit is niet zozeer van land of prijs afhankelijk. Hilarisch om te zien dat sommige goedkope sigaren als beste uit de bus kwamen!
2. Cubaanse sigaren winnen nooit.
3. Nicaraguaanse sigaren winnen altijd. Zelfs terwijl ik Macanudo Maduro de lekkerste vind, kies ook ik voor een Nicaraguaanse sigaar tijdens blind smokes. Heeft te maken met de beste zaden (uit Cuba meegenomen tijdens de vlucht) en de grond in Nicaragua, zegt mijn sigaarverkoper.
4. Sigaren smaken beter naarmate ik meer ontspannen ben en het gezelschap beter is.

Mijn conclusie: kies de juiste vrienden (schaken helpt zeker!) om mee te roken en kies voor sigaren uit Nicaragua.

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Sigaren

Bericht door Elmer »

Die ga ik proberen...ik koop enkele sigaren uit Nicaragua en enkele uit Cuba, zelfde prijs en laat mijn maat blind proeven.
Hij zweert op Cubanen, er is volgens hem niets beter. De enige echte goede sigaren komen uit Cuba, geen discussie mogelijk.

Dit wordt leuk.
The bitter comes out better on a stolen guitar...

sim
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 jun 2015 11:30
Locatie: Leuven

Re: Sigaren

Bericht door sim »

Bedankt voor alle reacties! Als ik een Cubaanse wil proeven, weet ik alvast waar ik kan beginnen.
(De tip een Dominicaanse te proberen, zal ik ook niet vergeten.)

Stel dat ik 20 euro zou hebben om aan één, twee of drie Nicaraguaanse sigaren (en dan denk ik toch in de eerste plaats aan logfillers) te besteden, wat zijn dan jullie suggesties?
Love makes men sail from shore to shore, so doth tobacco.
'Tis fond love often makes men poor, so doth tobacco.

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: RE: Re: Sigaren

Bericht door Tobias Tobit »

Rob schreef:Tja, Behike, dat was een fantastische sigaar, maar waanzinnig duur. Ik was blij dat ik 'm gewonnen en niet gekocht had. :D

Leuke conclusie die ik heb getrokken na drie jaar blind smokes te hebben bijgewoond in Leiden:

1. Blind rokend is het bijna ondoenlijk om land van herkomst, merk en prijs in te schatten. Ik ken maar twee mensen (van de ongeveer veertig) die dat goed lukte. Dus mijn conclusie: kwaliteit is niet zozeer van land of prijs afhankelijk. Hilarisch om te zien dat sommige goedkope sigaren als beste uit de bus kwamen!
2. Cubaanse sigaren winnen nooit.
3. Nicaraguaanse sigaren winnen altijd. Zelfs terwijl ik Macanudo Maduro de lekkerste vind, kies ook ik voor een Nicaraguaanse sigaar tijdens blind smokes. Heeft te maken met de beste zaden (uit Cuba meegenomen tijdens de vlucht) en de grond in Nicaragua, zegt mijn sigaarverkoper.
4. Sigaren smaken beter naarmate ik meer ontspannen ben en het gezelschap beter is.

Mijn conclusie: kies de juiste vrienden (schaken helpt zeker!) om mee te roken en kies voor sigaren uit Nicaragua.
Je moet op YouTube eens Tim and Bradley cigars reviews kijken. Die Bradley is enorm goed in blind taste tests. Ik heb hem al meerdere keren gewoon een sigaar goed zien benoemen zonder hem te zien. Merk en type, ook hebben ze hem een keer voor de gek gehouden en een deel van het dekbed verwijderd toch wist hij dan meestal wel het merk en land van herkomst te noemen.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Afficionado
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 jan 2016 13:13
Locatie: Tielt-Winge BE

Re: Sigaren

Bericht door Afficionado »

Probeer eens een Ramon Allones specialy selected RASS.
Dit is een zeer aangename en toegankelijke sigaar zowel voor beginners alsook gevorderden.
Goed voor een uurtje ontspanning en kost de kop niet af. Ik dacht iets boven de 10 Euro per stuk.

Voor nica sigaren kan ik je de Don Thomas met het blauwe bandje aanraden. Goedkoper dan de RASS maar met zeer veel smaak. Blijf van het gele bandje weg want die zijn vaak erg bitter.

Heb je graag een milde cubaan probeer dan zeker ook eens een Hoyo epicure 2.

Sigaren roken is net al pijp roken een zoektocht die je enkel door veel te proberen tot een goed einde kan brengen.
Happy smoking

Robbie-san
Berichten: 2084
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Sigaren

Bericht door Robbie-san »

Vorige week nog ff, naar de Semois gereden. Daar drie kisten met sigaren opgehaald bij Manil.
Ik vindt de sigaren van Manil, lekker om te roken, vooral de Pablo's.
Een tijdje terug heb ik in Aken een heerlijke Guhrka gekocht en deze in alle stilte thuis gerookt. Voor mij de beste sigaar die ik in jaren heb gerookt. Deze sigaar had een nasmaak van honing bij elke trek. Heerlijk gewoon.
Laatst gewijzigd door Robbie-san op 09 nov 2017 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ad impossibile nemo tenetur

Gebruikersavatar
Jekke
Berichten: 1001
Lid geworden op: 24 jul 2016 00:44
Locatie: Bornem

Re: Sigaren

Bericht door Jekke »

Vergelijkingen maken met Whiskey kan ik niet....ik sta al 23 jaar droog.....maar ik kan verdomd wel genieten van een lekkere sigaar.
Toen ik mijn eerste sigaar kocht (ik had er totaal geen verstand van en had nog nooit gerookt) smeerde men mij direct een Cohiba aan, het summum volgens de verkoper. Na het roken hiervan nog een kwartiertje liggen bidden voor de wc-pot en gezworen nooit meer een sigaar aan te raken. Maar dan kwam ik bij Johan van Tabakado terecht.....en die heeft me meegenomen in de mooie wereld van de longfillers....en er gingen andere deuren open buiten Cuba. Intussen rook ik wekelijks een longfiller of 2, meestal als ik met vrienden eens afspreek en dat kan gaan van Arturo Fuente, Diesel unholy cocktail maduro en andere Dominicaanse exemplaren, Manowar of Drew Estate uit Nicaragua en zelfs nog Partagas, Romeo Y Julieta en H.Upmann uit Cuba.....maar ik beperk me tot max 11€ per sigaar en ik heb reeds ondervonden dat ik de goedkopere reeksen veel lekkere sigaren zitten.
Mijn voorkeur blijft nog welpijproken, de handeling vind ik veel rustgevender.

sim
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 jun 2015 11:30
Locatie: Leuven

Re: Sigaren

Bericht door sim »

Vorige week nog ff, naar de Semois gereden. Daar drie kisten met sigaren opgehald bij Manil.
Ik vindt de sigaren van Manil, lekker om te roken, vooral de Pablo's.
De Pablo heb ik nog niet geprobeerd. Tot nu toe was de Verlaine mijn favoriet.
Mijn voorkeur blijft nog welpijproken, de handeling vind ik veel rustgevender.
Sigaren roken is net al pijp roken een zoektocht die je enkel door veel te proberen tot een goed einde kan brengen.
Ik was van het begin af aan gemotiveerd om de zoektocht te doen in het pijproken. En dat is merteen het verschil: in het sigarenroken ben ik veel minder gemotiveerd om zelf alles te ontdekken. Het is alleen omdat ik nu onverwacht op een punt ben aanbeland waarop ik moet kiezen of ik wel of niet nog interesse wil ontwikkelen voor de wereld van de sigaren, dat ik een effort'ke wil doen om deze wereld alle kansen te geven.
Love makes men sail from shore to shore, so doth tobacco.
'Tis fond love often makes men poor, so doth tobacco.

Gebruikersavatar
Coenraad
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 feb 2017 22:56
Locatie: West Brabant

Re: Sigaren

Bericht door Coenraad »

Gaat iets fout krijg niet alles erop sorry!
Ik meen dat het roken van een pijp bijdraagt tot een ietwat kalm en objectief oordeel in alle menselijke aangelegenheden!! :wink:

Gebruikersavatar
Coenraad
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 feb 2017 22:56
Locatie: West Brabant

Re: Sigaren

Bericht door Coenraad »

Mijn beste,

Het degusteren van een smaakvolle sigaar,
is voor mij als het lezen van een goed boek.
Het geeft verdieping.
Het is een moment van inkeer en rust,
maar tegelijkertijd van intens genot!!

Derhalve rook ik vrijwel dagelijks een sigaar.
Voornamelijk Longfillers!!
Máár als Shortfiller zijn de sigaren van Charles De Brouckére, (van Hovens Sigaren uit het Limburgse Tegelen) en dan in het bijzonder de Corona met Havana dekblad, kwalitatief goede en vooral ook smaakvolle sigaren!!

Doch zoals reeds vermeld, mijn liefde voor de Longfiller sigaren is van blijvende waarde.
Ik ben dan ook per toeval op dit pijprokers forum terecht gekomen.
In mijn zoektocht naar informatie over tabaksbladeren ben ik hier aangeland.
Een pijp gekocht, wat tabak en overige benodigdheden en mijn eerste pijp gerookt!!

Evenwel, een fervent pijproker zal ik wellicht niet worden!!
Gemiddeld slechts 1 keer per week ga ik met de pijp aan de haal.
En tot dusverre 3 tabakken geproefd.
Gevoelsmatig heeft de sigaar mij meer te bieden.
Het zijn niet alleen de smaken en de vitola's, maar het is meer een totale beleving. Een allesomvattende wereld er omheen.
Land van herkomst, de teelt, productie, de merk-geschiedenis, etc. etc.
Een hobby, een passie!! 
Of om in vak-termen te blijven: ik ben een Aficionado.

Interessant vind ik ook dat men bij de Longfiller Sigaren, hele tabaksbladeren gebruikt. Als natuurproduct "pur sang"!!
En geen gesneden (melange) tabak.
Maar enfin,
Ieder zijn rookgenot, zijn voorkeur en zijn smaak.
Het gaat er tenslotte om dat we vooral Genieten van de tabak.
Kúnnen Mógen Genieten van de tabak in een soms woelige wereld die met haar te overdreven regelzucht de geneugten des levens behoorlijk inperkt!!
En ik heb het al eens eerder vermeld:
De ontstressende werking van het genieten van het degusteren van een Sigaar of Pijp weegt dubbel en dwars op tegen eventuele nadelen!!
Stress is een belangrijke oorzaak van veel aandoeningen.
Ik denk dat men raar zou opkijken als men wel en niet sigaar-pijp-rokende groepen, (die beide geen sigaretten roken) tegen elkaar zou afzetten!!
Maar bon,
Ik draaf een beetje door.............................

Mijn favorieten sigaren-merken zijn:
H.Upmann, Arturo Fuente en herontdekt de sigaren van Oliva.

Overigens voor zij die eens aan de sigaar willen,
kan ik de voortreffelijke sigaren van Don Tomas aanbevelen.
(Sigaren met een prima prijs / kwaliteit verhouding)
En dan met name de Nicaragua serie.

Zij die aan het genieten zijn groeten U,
Coenraad. :wink:


Afbeelding
Ik meen dat het roken van een pijp bijdraagt tot een ietwat kalm en objectief oordeel in alle menselijke aangelegenheden!! :wink:

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1836
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Sigaren

Bericht door Rob »

Coenraad schreef:En dan met name de Nicaragua serie.
Viva Nicaragua!! :lol: :lol: :lol:

Harry
Berichten: 71
Lid geworden op: 06 aug 2017 09:40

Re: Sigaren

Bericht door Harry »

Inderdaad, zelfs in Nicaragua worden tegenwoordig goede sigaren gemaakt. Waren de smaken eerst grof en hard, zo is er tegenwoordig een breder palet beschikbaar.

Gebruikersavatar
polleke
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 feb 2013 21:36

Re: Sigaren

Bericht door polleke »

Ook ik mag heel graag aan een goede sigaar knagen om de tijd te verdrijven ! Liggen meest te rusten in de humidor [emoji41][emoji56]

Gebruikersavatar
Coenraad
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 feb 2017 22:56
Locatie: West Brabant

Re: Sigaren

Bericht door Coenraad »

Mijn beste,

Mijn nieuwste Sigaren verworvenheid!!
Een zachtmoedige Cubaanse schone!!
De Cuba Royal!!
Met absoluut géén smaak, maar des te meer geur!!

Afbeelding

Afbeelding

Zij die geurend aan het genieten zijn,
groeten U. :mrgreen:
Ik meen dat het roken van een pijp bijdraagt tot een ietwat kalm en objectief oordeel in alle menselijke aangelegenheden!! :wink:

Plaats reactie