Snuif tabak

voor de sigarenliefhebbers, de tabakspruimers, enz. onder ons
Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Joey Peters schreef:Het geeft wel een kick. Aroma is heel sterk, dus gebruik kleine beetje (20 minigram ofzo). Verschild denk ik wel per soort...
Minigram, is dat een heel klein grammetje :D sorry,.. grapje, kon het niet laten (= milligram :wink: )
Afbeelding

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

:D

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Ben er maar mee gestopt. Niet dat ik het niet meer lekker vind ofzo, maar je word er een beetje duizelig van. Daarbij heb je met wat pech een geiriteerde neus en voelt het alsof je neus gezwollen is.

Kan ook aan wat anders liggen, maar ik ga dit doosje weggeven...

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Je moet het beperken tot 1 hooguit 2x per dag.

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Snuiftabak

Bericht door jarnogab »

Als een webwinkel waar ik pijptabak wens te kopen dit ook aanbiedt, zal ik me er wel eens aan wagen. Lijkt me inderdaad leuk als je je bevindt op een plaats waar je niet mag roken. En naar ik lees op de site van SG zijn er ook hier verschillende geuren.
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Pruimtabak

Bericht door St Patrick »

Heren, Ik zie regelmatig op de diversen fora pruimtabak langskomen. Nu weet ik hier helemaal niets van maar ben wel geinterresseerd in het proberen hiervan.
Heeft iemand hier ervaring mee? En waar zou ik eventueel een klein doosje kunnen aanschaffen???
Ik heb eerlijk gezegd nog niet gegoogled, maar denk dat dit evengoed wel eens een leuk topic zal worden...
Groeten St Patrick.
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Wallace
Berichten: 1976
Lid geworden op: 29 okt 2011 07:05
Locatie: Berghem

Re: Pruimtabak

Bericht door Wallace »

Redman, is goed te pruimen. Volgens mij niet (meer) in Nederland te koop.
In Eindhoven bij Piet van Kuyk kan je Nederlandse pruimtabak kopen, hij heeft 2 soorten, weet alleen de details/merknaam
niet meer :oops:
De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: Pruimtabak

Bericht door metaltommy »

http://www.tabakado.nl/pijptabak-toebeh ... tabak.html nou succes en laat het je smaken lol mij lijkt het helemaal niet lekker eigenlijk.
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Pruimtabak

Bericht door St Patrick »

Thanx, maar ik denk er toch aan om iets te importeren vanuit zweden... :) :lol:
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Pruimtabak

Bericht door Arno »

Het lijkt mij ook niet echt om te pruimen.. En erg slecht voor je gebit.. Maarre, Samuel Gawith maakt blijkbaar ook pruimtabak: http://www.snuffstore.co.uk/chewing-tobacco-c-82.html en zo ook Gawith & Hoggarth: http://www.mysmokingshop.co.uk/index2.p ... 05&cat=109
Afbeelding

witte rasta
Berichten: 648
Lid geworden op: 24 okt 2010 12:08
Locatie: Moos-Herk

Re: Pruimtabak

Bericht door witte rasta »

je hebt pruimtabak en je hebt snuss
snuss is zweeds en daarvan steek je kleine bolletjes onder je bovenlip

bij pruimtabak steek je een flinke plug in de wangholte

zo pruim ik toch

redman is zeer lekker,vooral de gold versie

je moet wel over een koperen maag beschikken,voor mensen met een zwakke maag is pruimen af te raden

grtz
WR
rasta live up!!
beat down babylon!!
Clan-smoker

Afbeelding

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Pruimtabak

Bericht door jarnogab »

Aha ik wist het verschil niet tussen beide.
Gezien mijn zwakke maag zal ik het dus maar aan mij laten voorbijgaan;
snuiftabak daarentegen lijkt me wel iets om eens te proberen
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Pruimtabak

Bericht door Nekker »

Pruimtabak is iets wat ik volledig aan mij voorbij wil laten gaan. Ik heb wel in de shop van Vincent Manil (Semois verkoper in de ardennen) eens zo'n snuff mogen proberen met een voorhistorisch apparaat. Het ding lijkt op een soort van galg, dus ik was al slecht op mijn gemak om mijn neus daarop te zetten. Je doet een pluk tabak op een soort van reservoir en dan druk je op de knop en schiet die pluk tabak los je neus in. Even verschieten, maar ik vond eigenlijk de snuff verbazend aangenaam. Een lekkere munt geur maakte zich snel meester van mij.

Als je wil, Jarno, kan ik aan zo'n snuff geraken. Ik ken een verkoper persoonlijk en die heeft er nog liggen. Ik hoor het wel...
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Pruimtabak

Bericht door Eliminator »

Ik maak hier uit op dat, los van de pruimtabak, snuff ook nog iets anders is dan snuiftabak.
Die laatste heb ik wel eens geprobeerd van Gypsco, da's een soort van superfijn gesneden tabak wat je op snuift als ware het coke zou zijn ?

edit: holy crap, dacht 'eens plaatjes googlen op snuff tabak',... kun je beter niet doen, je bent gelijk genezen :shock:
Afbeelding

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Pruimtabak

Bericht door St Patrick »

witte rasta schreef:je hebt pruimtabak en je hebt snuss
snuss is zweeds en daarvan steek je kleine bolletjes onder je bovenlip

bij pruimtabak steek je een flinke plug in de wangholte

zo pruim ik toch

redman is zeer lekker,vooral de gold versie

je moet wel over een koperen maag beschikken,voor mensen met een zwakke maag is pruimen af te raden

grtz
WR
Ik ben wel wat gewent qua nicotine... kan je mij van een klein beetje voorzien...:)
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

witte rasta
Berichten: 648
Lid geworden op: 24 okt 2010 12:08
Locatie: Moos-Herk

Re: Pruimtabak

Bericht door witte rasta »

als ik er nu nog had wel ja met alle plezier
maar ik zit ook zonder
grtz
WR
rasta live up!!
beat down babylon!!
Clan-smoker

Afbeelding

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Pruimtabak

Bericht door St Patrick »

witte rasta schreef:als ik er nu nog had wel ja met alle plezier
maar ik zit ook zonder
grtz
WR
En waar schaf jij dit aan dan???... In Nederland of elders???...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

witte rasta
Berichten: 648
Lid geworden op: 24 okt 2010 12:08
Locatie: Moos-Herk

Re: Pruimtabak

Bericht door witte rasta »

nee, de laatste lading redman kwam van vrienden die de usa bezochten
snuss liet ik meebrengen door een bevriende trucker die op Zweden reed
rasta live up!!
beat down babylon!!
Clan-smoker

Afbeelding

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Pruimtabak

Bericht door St Patrick »

Dan ga ik eens kijken op de links welke Arno heeft geplaatst...
Thanks so far...:)
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Pruimtabak

Bericht door jarnogab »

Nekker schreef:Pruimtabak is iets wat ik volledig aan mij voorbij wil laten gaan. Ik heb wel in de shop van Vincent Manil (Semois verkoper in de ardennen) eens zo'n snuff mogen proberen met een voorhistorisch apparaat. Het ding lijkt op een soort van galg, dus ik was al slecht op mijn gemak om mijn neus daarop te zetten. Je doet een pluk tabak op een soort van reservoir en dan druk je op de knop en schiet die pluk tabak los je neus in. Even verschieten, maar ik vond eigenlijk de snuff verbazend aangenaam. Een lekkere munt geur maakte zich snel meester van mij.

Als je wil, Jarno, kan ik aan zo'n snuff geraken. Ik ken een verkoper persoonlijk en die heeft er nog liggen. Ik hoor het wel...
Dat zou leuk zijn, dank je. Dat toestelletje waarvan je spreekt is mij echter vreemd. Ik dacht dat je die tabak gewoon fijnkorrelig op de rugzijde van de hand moest leggen en opsnuiven. En dat het natuurlijk maar een kleine hoeveelheid betreft. Het is voor de lekkere muntgeur dat ik het wel eens zou willen proberen, los van te weten of het me daadwerkelijk bevalt.
Maar zoals het spreekwoord zegt: wie niet waagt, blijft maagd :)
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Pruimtabak

Bericht door Nekker »

Dat apparaatje heb je niet nodig, het is gewoon een antieke parafernalia dat vroeger werd gebruikt door kasteelheren. Van zodra ik het heb, laat ik je het weten, jarno.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: Pruimtabak

Bericht door pipealicious »

Er is snuiftabak die gesnoven wordt; snus is een tabak die je onder je bovenlip steekt (vaak verpakt in kleine theebuiltjes) en pruimtabak waar je volgens mij op kauwt.
Ik heb enkel ervaring met snuss. je moet het bestellen uit zweden omdat de verkoop ervan in de rest van europa verboden is.
Kijk eens op snusbutiken.se voor een selectie. Mijn favoriete merken zijn Goteborg Rape, een ongesausde variant, Skruf en General (sterkste in nicotine).
Snus is zo'n beetje de natuurlijke indoorsigaret en er worden de gekste smaakjes aan gegeven, zoals bvb cola.
Er kan behoorlijk wat nicotine in zitten (wel het equivalent van 11 sigaretten) en je houdt het max voor een half uurtje onder je lip.
Er bestaat over snus al een draadje:
http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=2737

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: Pruimtabak

Bericht door Mus »

Snus (met één s op het eind, uitspraak: "snuus") bestaat er in twee vormen: een soort theezakje met fijngemaken tabak dat aan de binnenzijde van de bovenlip gestopt wordt, of los "gruis" dat met een speciaal daartoe bestemd apparaatje tot een soort van schijfje of bolletje geperst wordt dat vervolgens strategisch achter de bovenlip geplaatst wordt. Snus is niet bedoeld om op te kauwen, pruimtabak is dat wel.

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Re: Pruimtabak

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Mus schreef:Snus (met één s op het eind, uitspraak: "snuus") bestaat er in twee vormen: een soort theezakje met fijngemaken tabak dat aan de binnenzijde van de bovenlip gestopt wordt, of los "gruis" dat met een speciaal daartoe bestemd apparaatje tot een soort van schijfje of bolletje geperst wordt dat vervolgens strategisch achter de bovenlip geplaatst wordt. Snus is niet bedoeld om op te kauwen, pruimtabak is dat wel.
Het kan ook zonder die icetools, maar dat schijnt enorm lastig te bakken zijn. (ff wat snus vaktermen gebruiken.)
The eagle flies alone!

Gebruikersavatar
keesie75
Berichten: 210
Lid geworden op: 15 mar 2010 21:07
Locatie: Haarlem/Paesens
Contacteer:

Re: Pruimtabak

Bericht door keesie75 »

Ik heb ook wat Witte Os, maar erg veel smaak zit er niet aan. Die van Redman lijkt me een stuk lekkerder.
Op de fiets is het wel een stuk handiger dan pijproken. :)

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: Snuif tabak

Bericht door gezel »

"Hij kittelt de neus en maeckt vlijtigh bloed
En hij is soo soet, en hij is soo soet
En hij maekt ons vlijtigh van gemoedt
Ja snuyft, ja snuyft, laet snuyven

Het is de maniere van het land
Hij laaft herssenen en verstant
Laet snyven tot spijt, van die ,t beryt
Laet toonen dat gij een menheer sijt
Laet toonen dat gij een snuyver sijt"

Deze en vele andere liederen werden in de tweede helft van de 18e eeuw op straat gezongen. Zij geven aan hoe het gebruik van snuiftabak in de Hollandse samenleving was ingeburgerd. Gesnoven werd er echter al veel eerder. Vanuit Frankrijk was het rond 1600 in de meeste Europese landen, vooral in de betere kringen, doorgedrongen.

Geheim recept
Snuiftabak is niet gewone gemalen tabak. Er komt veel meer voor kijken. De gebruikte tabaksbladeren werden gesponnen en gevlochten tot een karot. Deze karotten waren gesausd en werden meerdere jaren bewaard. De snuifmolenaar maalde de snuif en deze werd dan vanuit (meest) Delftse Blauwe aardewerkpotten verkocht. Thuis kon men de karot ook raspen met het ruwe vlak van een snuifrasp. Deze werd dan opgevangen in een snuifdoos.

Een mengsel van verschillende tabakken zorgt vooral voor het aroma van de snuif. Traditie en ervaring bepaalden het recept, dat over generaties heen werd gekoesterd en absoluut geheim gehouden! Tabaksbladeren en stelen werden verpulverd, gemengd met vluchtige oliën, bevochtigd zodat er een gisting proces opgang kwam. De bladeren werden dan gedompeld in lavendel, rozenolie, menthol, muskaat, keukensiroop etc. Toevoegingen met honing, suiker, rozijnen of scherpere stoffen zoals citroensap, azijn en tamarinde waren onderdelen van het recept dat elk bedrijf strikt geheim hield.

Import en export
De eerder genoemde ‘vette’ Amersfoortse tabak werd wereldberoemd als snuiftabak, zo beroemd zelfs dat deze tientallen jaren een betere prijs opbracht dan de beste Virginia. Meer dan de helft werd uitgevoerd naar de meeste West- Europese landen, waarbij Duitsland, Frankrijk en Italië de grootste afnemers waren. Het gemiddelde verbruik aan tabak per hoofd van de bevolking bedroeg midden 18e eeuw zo'n drie kilo , waarvan snuif een belangrijk deel uitmaakte.

Arm en rijk
Het snuiven beheerste op een gegeven moment het gehele sociale leven zodanig, dat het haast ondenkbaar was dat ook een bedelaar op straat zonder zijn snuifdoos te vinden was. De mannen rookten vooral hun pijp maar bij de vrouwen was het snuiven, ongeacht hun stand, de belangrijkste bezigheid. De armen zochten hun troost erin en de zieken hun geneeskrachtig kruid. Door overmatig gebruik en het mengen van de tabak met kleurstoffen, andere kruiden en/of slechte andere soorten tabak, kwam de neusziekte Pica Nasi veel voor.

Snuifpotten, -flesjes en -dozen
Vele soorten snuiftabak werden verkocht in de mooie Delfts blauwe potten voorzien van de naam van herkomst van de tabak zoals: Bon tabac d'Hollande, Duinkerken, Varinas en Tabac de Virginia of die van de beroemde Franse geurige snuiftabakken zoals: Rapp de Paris, St. Omer, St. Vincent, Pompadour of Tabac de dames. Allerlei verschillende voorwerpen rond het snuiven, die destijds status en welgesteldheid bevestigden , zijn nu gewilde en kostbare verzamelobjecten geworden.

Snuiftabak is in Nederland tegenwoordig een weinig verkocht artikel, ondanks pogingen van Engelse en Duitse importeurs van snuiftabak om het snuiven weer onder de aandacht te brengen. In Rotterdam-Kralingen zijn nog steeds twee oude snuifmolens in bedrijf, welke op tradionele wijze snuiftabak produceren, deels op basis van louter kruiden!

http://www.tabakshistorie.nl/net-book.p ... &nnl=dutch

Whitesnake

Re: Snuif tabak

Bericht door Whitesnake »

MR. Rumneys, beter dan een neusspray deze periode van 't jaar!

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Snuif tabak

Bericht door jarnogab »

Ik zou het wel eens willen proberen, net als pruimtabak eigenlijk.
Groeten,
jarnogab

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Snuif tabak

Bericht door robvoorburg »

Neem dan wel de juiste Jarnogab, sommige tabak is niet te pruimen.

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Snuif tabak

Bericht door jarnogab »

robvoorburg schreef:Neem dan wel de juiste Jarnogab, sommige tabak is niet te pruimen.
:D will do :wink:
Groeten,
jarnogab

Plaats reactie