Snus

voor de sigarenliefhebbers, de tabakspruimers, enz. onder ons
Robbie-san
Berichten: 2084
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Snus

Bericht door Robbie-san »

Mag snus in dit topic ook vermeld worden.
Daar ik min of meer helemaal overgeschakeld ben van snuff naar snus (beter voor mijn luchtwegen zeg maar :mrgreen: ) is het misschien ook leuk om hier het aanbod of mijn verzameling snuff af en toe is door te nemen......................................

Snus is Scandinavische kauwtabak in verschillende smaken en porties. Er bestaan zelfs loose snuff tabakken, waarvan ik er twee in bezit heb, maar daar wacht ik nog even mee om die te gebruiken.

Er zijn veel smaken en mate van intensiviteit bij snus tabakken. Voor een beginner is het goed om je eerst te oriënteren in de verschillende smaken en sterktes van snus tabakken, zodat je niet voor vervelende situaties komt te staan.

Een van mijn favoriete snus tabak is die van Odens en dan de Lakritz smaak. Een goede milde snus, met de smaak van drop.
Ad impossibile nemo tenetur

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Snuff........merken en recensies.

Bericht door The_Undertaker »

Is het dan niet beter om een apart Snus-topic te maken?
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Robbie-san
Berichten: 2084
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Snuff........merken en recensies.

Bericht door Robbie-san »

Och......... ik ben waarschijnlijk een van de weinige forumleden die snus gebruikt! Ik zal er eens over nadenken!
Ad impossibile nemo tenetur

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: RE: Re: Snuff........merken en recensies.

Bericht door Tobias Tobit »

Robbie-san schreef:Och......... ik ben waarschijnlijk een van de weinige forumleden die snus gebruikt! Ik zal er eens over nadenken!
You're not alone brother!
Ik draai ook graag prillen löss snus.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Snuff........merken en recensies.

Bericht door The_Undertaker »

Ziedaar! Maak dus gerust een topic aan onder 'Ander tabaksgebruik' :D
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Snus

Bericht door The_Undertaker »

Heb e.e.a. maar afgesplitst.

Overigens, wat is Snus nou precies? Is dat anders dan pruimtabak?
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Snus

Bericht door Tobias Tobit »

Ja, de officiële Nederlandse naam is zuigtabak. Je kan er eigenlijk niet op kauwen het is zo fijn als klei. De portions komen in een soort kleine theezakjes voorverpakt. Deze steek je tussen je tandvlees en je bovenlip en de overdracht van nicotine vindt plaats door de slijmvliezen heen. De losse snus variant is een soort korrelige klei substantie die je tot een bolletje rolt dat je vervolgens onder je bovenlip steekt. Deze bolletjes zijn meer ovale rolletjes en worden in het Zweeds prille genoemd.

Ander groot verschil is dat je tijdens het gebruik van snus niet hoeft te spuwen zoals bij kauwtabak of moist snuff. Het is dus een goede nicotine bron op plekken waar roken niet is toegestaan en een kwispedoor niet wenselijk is.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
MilleLuci
Berichten: 5303
Lid geworden op: 09 mei 2012 21:52
Contacteer:

Re: Snus

Bericht door MilleLuci »

Blij dat je van snuff naar snus bent overgestapt!
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

MarcoKerkrade
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 jan 2017 19:40

Re: Snus

Bericht door MarcoKerkrade »

Yep me too!!

Ik gebruik overdag ook snus. Vanwege mijn werk kan ik helaas geen pijp roken tot in de avond. Sigaretten doe ik al tien jaar niet meer aan dus gebruik ik snus ter vervanging van de pijp.
Ik gebruik de portions snus. En wel de Thunder X Iceboom als favoriet. Loss snus geen ervaring mee.
Dan stel ik gelijk de vraag:is er veel verschil qwa smaak dan de chew bags? Want wil in de toekomst graag de losse variant proberen.

Robbie-san
Berichten: 2084
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Snus

Bericht door Robbie-san »

Snus, Pruimtabak, löss tabak, allemaal werelden op zichzelf, met iedere wereld, zijn eigen smaak varianten.
Ik ben nu bezig aan de vertrouwde OliverTiwist en pruimtabak, van Stoker's. Bij laatst genoemde komt sputum helaas in overvloed omhoog en dus naar buiten zeg maar :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Maar eerlijk is eerlijk, ik vindt het heerlijk om te gebruiken, speciaal op die momenten, dat ik met Snuffy aan het wandelen ben.

Ik bestel mijn snus in Zweden bij Odens, of ik haal het bij Linzbach of Heinrichs.


Groet,


Robbie-san
Ad impossibile nemo tenetur

MarcoKerkrade
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 jan 2017 19:40

Re: Snus

Bericht door MarcoKerkrade »

Robbie-san schreef: 05 apr 2018 13:01 Snus, Pruimtabak, löss tabak, allemaal werelden op zichzelf, met iedere wereld, zijn eigen smaak varianten.
Ik ben nu bezig aan de vertrouwde OliverTiwist en pruimtabak, van Stoker's. Bij laatst genoemde komt sputum helaas in overvloed omhoog en dus naar buiten zeg maar :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Maar eerlijk is eerlijk, ik vindt het heerlijk om te gebruiken, speciaal op die momenten, dat ik met Snuffy aan het wandelen ben.

Ik bestel mijn snus in Zweden bij Odens, of ik haal het bij Linzbach of Heinrichs.


Groet,


Robbie-san
Dan ga ik es kijken op Odens. Ikzelf bestel hem meestal op snusexpress.com

MarcoKerkrade
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 jan 2017 19:40

Re: Snus

Bericht door MarcoKerkrade »

Geweldig Robbie-san!! Ze hebben ook Siberia zag ik. Die was ik aan het zoeken. Thnx voor de tip

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Snus

Bericht door Wowbagger »

Collega kwam vandaag terug van een weekje vakantie in Zweden. Van hem een blikje General Classic White portion gekregen.
Voor de snus kenners onder ons: is dit er een om op de rand van het bed te nuttigen wegens de vitamine N of valt het mee?

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Snus

Bericht door Arno »

Wowbagger schreef: 29 okt 2018 09:06 Collega kwam vandaag terug van een weekje vakantie in Zweden. Van hem een blikje General Classic White portion gekregen.
Voor de snus kenners onder ons: is dit er een om op de rand van het bed te nuttigen wegens de vitamine N of valt het mee?
Maar 1 manier om erachter te komen :mrgreen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Snus

Bericht door Tobias Tobit »

Arno schreef: 29 okt 2018 11:52
Wowbagger schreef: 29 okt 2018 09:06 Collega kwam vandaag terug van een weekje vakantie in Zweden. Van hem een blikje General Classic White portion gekregen.
Voor de snus kenners onder ons: is dit er een om op de rand van het bed te nuttigen wegens de vitamine N of valt het mee?
Maar 1 manier om erachter te komen :mrgreen:
Hé Arno, moest jij niet alle snus op de bedrand nuttigen?
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Snus

Bericht door Wowbagger »

Tobias Tobit schreef: 29 okt 2018 13:35
Arno schreef: 29 okt 2018 11:52
Wowbagger schreef: 29 okt 2018 09:06 Collega kwam vandaag terug van een weekje vakantie in Zweden. Van hem een blikje General Classic White portion gekregen.
Voor de snus kenners onder ons: is dit er een om op de rand van het bed te nuttigen wegens de vitamine N of valt het mee?
Maar 1 manier om erachter te komen :mrgreen:
Hé Arno, moest jij niet alle snus op de bedrand nuttigen?
Ben bang dat ik ook onder die categorie val... :lol:

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Snus

Bericht door Arno »

Tobias Tobit schreef: 29 okt 2018 13:35
Arno schreef: 29 okt 2018 11:52
Wowbagger schreef: 29 okt 2018 09:06 Collega kwam vandaag terug van een weekje vakantie in Zweden. Van hem een blikje General Classic White portion gekregen.
Voor de snus kenners onder ons: is dit er een om op de rand van het bed te nuttigen wegens de vitamine N of valt het mee?
Maar 1 manier om erachter te komen :mrgreen:
Hé Arno, moest jij niet alle snus op de bedrand nuttigen?
Zoiets :roll:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Snus

Bericht door Tobias Tobit »

Ja het is een heel ander soort nicotine hit, je voelt hem ook niet aankomen. Ineens ben je duizelig en vaak niet eens zo misselijk, vooral duizelig en zweten. Ik had het eigenlijk alleen de eerste keer dat ik moist snuff gebruikte. Dit bleek achteraf geeneens hele sterke, daarna heb ik er eigenlijk geen last meer van gehad. Heel gek wat ik ben ook redelijk gevoelig voor Vitamine N. Blijkbaar is er een combinatie van factoren waardoor ik wel of niet goed tegen nicotine kan. Ben er alleen niet achter wat die factoren zijn.(behalve oververmoeidheid :()
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Snus

Bericht door Ribbon »

Een van de voordelen van pijproken vind ik dat het qua nicotine uiterst goed doseerbaar is. Als de tabak op dat vlak te heftig is kun je het rooktempo aanpassen om niet gelijk achterover te slaan van de nicotinekick. Bij snus valt er weinig te doseren...

Vorig jaar snus geprobeerd (nog dank daarvoor TT) op een tweedaags festival, en dat is me (afgezien van de rauwe plek aan de binnenkant van mn bovenlip) erg goed bevallen. Ik rookte aanzienlijk minder sigaretten, en ging er in combinatie met rijkelijk vloeiende pils best 'lekker op'.
Ik ga het zeker niet regelmatig gebruiken, maar op z'n tijd is het uitstekend spul.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Snus

Bericht door Wowbagger »

Een uurtje geleden 10 minuutjes geprobeerd. Wat me opviel is dat ik toch redelijk wat kwijl produceerde hetgeen de ervaring toch wat minder maakte. De smaak beviel me wel (beetje earl grey achtig), en de nicotine heeft in die korte duur ook geen problemen opgeleverd. Geinig om eens te testen, maar nog geen liefde op het eerste gezicht zoals het bij pijproken wel was.

Robbie-san
Berichten: 2084
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Snus

Bericht door Robbie-san »

Ik ben om en gebruik het bijna dagelijks. Ideaal voor op mijn werk. Zeker met die malloot van een minister van nicotinezaken.............Straks mag je alleen nog roken in een afgesloten ruimte, die vacuum gezogen is! De roker is de nieuwe paria!!! Feck it, zolang er.mogelijkheden zijn om te genieten van zaken die ik als vrij mens (tenminste, ik heb altijd op school geleerd dat ik in een vrij landleef...........) genietbaar vindt, zal niets mij daarin tegenhouden!

Uuuuuuhhhhmmm, Snus, daar ging het over, ja, snus dus, nou gewoon lekker dus..............!!! Ik ben een dagelijks gebruiker, heb inmiddels al vele smaken geprobeerd. Ik val eigenlijk elke keer terug op lakritz, old brown en regular. Als ik eens wat anders ( lichter wil) pak ik een Lemon of mintachtige snus!

Misschien binnenkort, toch maar eens naar Denemarken rijden :mrgreen:

Oja, leve Oliver Twist, ook lekker :D
Ad impossibile nemo tenetur

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Snus

Bericht door Bommel »

Als je oppast voor je interne bakkes. :lol:
Bij te vaak gebruik is het niet goed voor het tandvlees.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 892
Lid geworden op: 07 dec 2013 00:00
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Snus

Bericht door Eelco »

Tobias Tobit schreef: 29 okt 2018 18:46 Ja het is een heel ander soort nicotine hit, je voelt hem ook niet aankomen. Ineens ben je duizelig en vaak niet eens zo misselijk, vooral duizelig en zweten. Ik had het eigenlijk alleen de eerste keer dat ik moist snuff gebruikte. Dit bleek achteraf geeneens hele sterke, daarna heb ik er eigenlijk geen last meer van gehad. Heel gek wat ik ben ook redelijk gevoelig voor Vitamine N. Blijkbaar is er een combinatie van factoren waardoor ik wel of niet goed tegen nicotine kan. Ben er alleen niet achter wat die factoren zijn.(behalve oververmoeidheid :()
Ik ben momenteel in Bergen, Noorwegen. Verrassend veel Noorweegse collega's hadden een blikje Snus bij zich, en drukten om de zoveel tijd een soort filterzakje met het spul tegen hun tandvlees. Ik griezelde eigenlijk wat bij het mondgevoel dat ik me erbij voorstel. Volgens een vrouwelijke collega is het wel iets waar je aan moet wennen: "I have seen grown men cry." Interessant ook hoe de Noorwegenaren koketteren met hun alcohol- en tabaksgebruik als zondes waar ze maar wat graag aan toegeven, terwijl alcoholverkoop strikt gereguleerd (en duur) is en ook roken aardig verketterd wordt, en gemoedelijkheid met thee en brownies als publiek ideaal geldt.

Robbie-san
Berichten: 2084
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Snus

Bericht door Robbie-san »

Ik gebruik het dagelijks en dan met name op mijn werk. Niemand heeft er last van, er zijn maar weinig mensen die het begrijpen en ik krijg mijn dagelijkse dosis N binnen.
Handig spul vind ik het en soms nog lekker ook................... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ik heb al snus geproefd, waarvan de inhoudt zo pittig was, dat ik het idee had dat mijn tanden spontaan naar buiten wilden rennen :) Maar nu heb ik de juiste sterktes gevonden en gaat dat prima............. en kan ik soms twee uur vooruit met 1 portie snus.
Ad impossibile nemo tenetur

Gebruikersavatar
Faab
Berichten: 522
Lid geworden op: 13 mei 2019 12:04
Locatie: Fryslân

Re: Snus

Bericht door Faab »

Hoe lang blijft snus goed? En hoe bewaar je het? Ik heb nog wat snus van enkele jaren geleden en die heb ik in een afgesloten plastic container in de koelkast bewaard. Ik denk dat ik weleens gelezen heb dat het ammoniakgehalte erg omhoog gaat als snus te lang en/of te warm bewaard wordt, maar verneem het graag van snusgebruikers.

Gebruikersavatar
Faab
Berichten: 522
Lid geworden op: 13 mei 2019 12:04
Locatie: Fryslân

Re: Snus

Bericht door Faab »

Ik heb eindelijk mijn kunststof bakje snus eens opgezocht in de koelkast, waar sinds 2007 vier doosjes snus in zitten. Hiervan is er slechts 1 geopend. Het zijn de volgende snussen:

- Nick (and Johnny) Sterk portions 24g (geopend)
- Göteborgs Rapé Lös 50g (dicht)
- Göteborgs Rapé Prima Fint Lös 50g (dicht)
- General Lös 50g (dicht)

Allevier deze snussen heb ik, stom genoeg, in Noorwegen gekocht. Daar was het zelfs nog duurder dan in Zweden, maarja ik spreek beter Noors dan Zweeds. Ze werden vers uit een koelkast gehaald voor me, dus ik heb ze al die tijd (ook onderweg) in de koelkast bewaard.

Als ik de euvele moed bij elkaar heb geraapt om nog eens zo'n Nick and Johnny te proberen, zal ik eens kijken of het nog goed is. In mijn herinnering kreeg ik er een aardige dosis nicotine van. Het ruikt in ieder geval wel nog lekker door de doosjes heen na het openen van het kunststof bakje. Wellicht volgt er nog een update.

Gebruikersavatar
Stoker
Berichten: 846
Lid geworden op: 19 jul 2016 21:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Snus

Bericht door Stoker »

Hallo allemaal ,

Ergens in augustus krijg ik familie uit zweden op bezoek. nu vroeg ik me af of hier nog mensen waren die belang hadden bij wat SNUS.
dat zal dan door ze meegenomen worden en alleen eventuele kosten voor verzenden en aankoop zullen dan verrekend worden.
kan ook meenemen naar de eerst volgende meet .. zodat het dus alleen aanschaf kosten zijn.

je kan me een pb sturen als je er belang bij heb en het aantal blikjes en eventueel merk en dergelijke door geven.

Groet
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : viewtopic.php?f=48&t=9841

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Snus

Bericht door Sidekickelvis »

Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Robbie-san
Berichten: 2084
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Snus

Bericht door Robbie-san »

Nou nee!!! De smaak in zo’n geval lijkt mij tegen te vallen. Snus up the pooper, lijkt mij net zo slim als met je tong proberen of Constetina draad wel scherp is. Maar mocht je voor iets open staan🥸, ik kom je graag wat snus brengen, U zegt het maar!!!
Ad impossibile nemo tenetur

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Snus

Bericht door Wowbagger »

Robbie-san schreef: 08 mei 2022 13:38 Nou nee!!! De smaak in zo’n geval lijkt mij tegen te vallen. Snus up the pooper, lijkt mij net zo slim als met je tong proberen of Constetina draad wel scherp is. Maar mocht je voor iets open staan🥸, ik kom je graag wat snus brengen, U zegt het maar!!!
Als je een scheetje laat kan het al naar gelang de soort snus natuurlijk wel positieve effecten hebben.

Plaats reactie