Acryl pijptampers

Voor zij die graag iets extra maken.
Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2002
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Acryl pijptampers

Bericht door magicmarcello » 14 okt 2013 17:37

Meindert, jongen toch... =D> =D> =D>
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.novart.nl

Gebruikersavatar
JanSt
Berichten: 207
Lid geworden op: 14 jan 2013 11:31
Locatie: Lemele

Re: Acryl pijptampers

Bericht door JanSt » 14 okt 2013 18:37

Erg fraai allemaal, Meindert
Met vriendelijke groet,
Jan

All that is gold does not glitter

robvoorburg
Berichten: 12130
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Acryl pijptampers

Bericht door robvoorburg » 14 okt 2013 19:17

Sterk staaltje!

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2540
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Acryl pijptampers

Bericht door Dolledokus » 14 okt 2013 20:46

Zo!
Die is fraai zeg. Knap werk weer zeg! =D>
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Acryl pijptampers

Bericht door Bommel » 14 okt 2013 21:20

meindert schreef:
Bommel schreef:
meindert schreef:Ik kan Heerenpijp vragen of hij de tampers wil mee nemen naar
Heukelum , ( kan zelf helaas niet komen ( andere afspraken )
Voor belangstelling tampers wel de kleur opgeven.
Ik kan ook nog effen zwart en gumberland ( zw/bruin gevlamd ) maken
Met beurskorting? :mrgreen:
8p Heer Bommel zij altijd tegen Tom Poes "geld speelt geen rol jongeman!"
dus korting is niet aan de orde :mrgreen: :mrgreen:
Was ook maar een slecht geintje. :oops:
Zoals mijn vader zaliger zou zeggen, " al is de grap nog zo grappig, een staande ovatie staat pas al de hele zaal ovaleerd. :-T
Afbeelding

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2002
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Acryl pijptampers

Bericht door magicmarcello » 14 okt 2013 21:23

...ovulatie..?
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.novart.nl

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 14477
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Rotterdam

Re: Acryl pijptampers

Bericht door Eliminator » 15 okt 2013 11:31

Knappe tamper, goed bezig man !
Afbeelding

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 2945
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Acryl pijptampers

Bericht door Huub » 16 okt 2013 20:42

Hallo Meindert,

Prachtig die gekleurde tampers van acryl. Je heb het vakmanschap in je vingers denk ik, want ik heb wel eens gehoord dat het draaien van acryl niet gemakkelijk is.

Fijne avond verder,

Huub

Gebruikersavatar
MilleLuci
Berichten: 4415
Lid geworden op: 09 mei 2012 21:52
Contacteer:

Re: Acryl pijptampers

Bericht door MilleLuci » 16 okt 2013 23:02

Hej Meindert, zou je misschien een beetje willen vertellen hoe je het acryl behandelt. Als ik ga zagen erin dan smelt het door de wrijving al vrij snel aan mijn zaagje en loopt deze vast!
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

Gebruikersavatar
meindert
Berichten: 2395
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:15
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: Acryl pijptampers

Bericht door meindert » 17 okt 2013 10:46

Uitleg en ervaring van bewerken van acryl.
Acryl vervormd en smelt al bij een lage temperatuur , daarom moet
je er voor zorgen dat je niet te snel verspaand ( wrijving geeft warmte )
Zaag maar eens met een decoupeerzaag door plexiglas ( =acryl ) , als je
te snel zaagt smelt het zo achter de zaag weer dicht!

Ik heb mijn draaibank op 520 toeren ingesteld ( voor bruyere,acryl en aluminium ) en
de automatische langsvoeding op zijn langzaamst!
Als ik de vorm van de stem of tamper heb gedraaid , schuur ik hem met korrel 400,800 en1000.
De tampers kunnen daarna gepolijst worden , de stems moeten nog gevormd worden met de
vijl en schuurpapier , daarna polijsten.
Wat nog het lastigste is van acryl stems ,is het boren van het gat ( 2,5 mm ).
Acryl bewerken is inderdaad niet gemakkelijk , maar wel mooi werk

Met ruim 40 jaar ervaring in techniek , is het voor mij misschien wel makkelijk praten!
Laatst gewijzigd door meindert op 17 okt 2013 20:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Gebruikersavatar
meindert
Berichten: 2395
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:15
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: Acryl pijptampers

Bericht door meindert » 17 okt 2013 10:52

Voor de mensen die interesse hebben in mijn tampers ,

Heerenpijp ( Willem ) neemt mijn tampers mee naar Heukelum.
Kosten, zonder priem € 15,00 , met priem € 20,00

( ik ben zelf helaas niet in de gelegenheid om te komen! )
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 4534
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Acryl pijptampers

Bericht door Massis » 17 okt 2013 12:34

meindert schreef:Uitleg en ervaring van bewerken van acryl.
Acryl vervormd en smelt al bij een lage temperatuur , daarom moet
je er voor zorgen dat je niet te snel verspaand ( wrijving geeft warmte )
Zaag maar eens met een decoupeerzaag door plexiglas ( =acryl ) , als je
te snel zaagt smelt het zo achter de zaag weer dicht!

Ik heb mijn draaibank op 520 toeren ingesteld ( voor bruyere,acryl en aluminium ) en
de automatische langsvoeding op zijn langzaamst!
Als ik de vorm van de stem of tamper heb gedraaid , schuur ik hem met korrel 400,800 en1000.
De tampers kunnen daarna gepolijst worden , de stems moeten nog gevormd worden met de
vijl en schuurpapier , daarna polijsten.
Wat nog het lastigste is van acryl stems ,is het boren van het gat ( 2,5 mm ).
Acryl bewerken is inderdaad niet gemakkelijk , maar wel mooi werk

Ik heb ruim 40 jaar ervaring in techniek , dus voor mij is het misschien makkelijk praten!
Boren vindt ik persoonlijk wel meevallen, een extra lange tapse boor - want anders krijg je een volledig evenwijdig luchtkanaal, wat minder prettig rookt- van 4 naar 1 mm, veel geduld, heel vaak de boor terughalen en zorgen dat je niet oververhit. dan met een extra lange 1mm boor doorboren en dan vanaf de andere kant je "slot" maken.

Veel lastiger vind ik het persoonlijk om een mooie "slot" te krijgen (einde luchtkanaal aan bit kant) en een dun genoege button zonder tot in het luchtkanaal te schuren.

Al moet ik toegeven dat ik ook al 2x erin geslaagd ben mijn boor vast te smelten in een stuk acryl...
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
MilleLuci
Berichten: 4415
Lid geworden op: 09 mei 2012 21:52
Contacteer:

Re: Acryl pijptampers

Bericht door MilleLuci » 17 okt 2013 21:12

meindert schreef:Uitleg en ervaring van bewerken van acryl.
Acryl vervormd en smelt al bij een lage temperatuur , daarom moet
je er voor zorgen dat je niet te snel verspaand ( wrijving geeft warmte )
Zaag maar eens met een decoupeerzaag door plexiglas ( =acryl ) , als je
te snel zaagt smelt het zo achter de zaag weer dicht!

Ik heb mijn draaibank op 520 toeren ingesteld ( voor bruyere,acryl en aluminium ) en
de automatische langsvoeding op zijn langzaamst!
Als ik de vorm van de stem of tamper heb gedraaid , schuur ik hem met korrel 400,800 en1000.
De tampers kunnen daarna gepolijst worden , de stems moeten nog gevormd worden met de
vijl en schuurpapier , daarna polijsten.
Wat nog het lastigste is van acryl stems ,is het boren van het gat ( 2,5 mm ).
Acryl bewerken is inderdaad niet gemakkelijk , maar wel mooi werk

Met ruim 40 jaar ervaring in techniek , is het voor mij misschien wel makkelijk praten!


Thanks voor je antwoord! Ik rotzooi lekker nog wat aan, komt vast ooit goed! :mrgreen:
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

Gebruikersavatar
meindert
Berichten: 2395
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:15
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: Acryl pijptampers

Bericht door meindert » 17 okt 2013 21:28

MilleLuci schreef:
meindert schreef:Uitleg en ervaring van bewerken van acryl.
Acryl vervormd en smelt al bij een lage temperatuur , daarom moet
je er voor zorgen dat je niet te snel verspaand ( wrijving geeft warmte )
Zaag maar eens met een decoupeerzaag door plexiglas ( =acryl ) , als je
te snel zaagt smelt het zo achter de zaag weer dicht!

Ik heb mijn draaibank op 520 toeren ingesteld ( voor bruyere,acryl en aluminium ) en
de automatische langsvoeding op zijn langzaamst!
Als ik de vorm van de stem of tamper heb gedraaid , schuur ik hem met korrel 400,800 en1000.
De tampers kunnen daarna gepolijst worden , de stems moeten nog gevormd worden met de
vijl en schuurpapier , daarna polijsten.
Wat nog het lastigste is van acryl stems ,is het boren van het gat ( 2,5 mm ).
Acryl bewerken is inderdaad niet gemakkelijk , maar wel mooi werk

Met ruim 40 jaar ervaring in techniek , is het voor mij misschien wel makkelijk praten!


Thanks voor je antwoord! Ik rotzooi lekker nog wat aan, komt vast ooit goed! :mrgreen:
Graag gedaan , door ervaring word je wijs", en het spreekwoord luid "nooit geschoten altijd mis
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Gebruikersavatar
Wallace
Berichten: 1967
Lid geworden op: 29 okt 2011 07:05
Locatie: Berghem

Re: Acryl pijptampers

Bericht door Wallace » 19 okt 2013 15:13

Tamper ontvangen, klasse Meindert :mrgreen:
zie: viewtopic.php?f=1&t=4605&p=203387#p203387
De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.

Gebruikersavatar
meindert
Berichten: 2395
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:15
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: Acryl pijptampers

Bericht door meindert » 19 okt 2013 17:28

Wallace schreef:Tamper ontvangen, klasse Meindert :mrgreen:
zie: viewtopic.php?f=1&t=4605&p=203387#p203387
dank je voor compliment! : 8p
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 2945
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Acryl pijptampers

Bericht door Huub » 19 okt 2013 19:21

Hallo Wallace,

Gefeliciteerd met de aankoop van deze mooie tamper.

@Meindert.

Die tamper is grote klasse.
Daumen-hoch.jpg
Fijne avond verder,

Huub
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2540
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Acryl pijptampers

Bericht door Dolledokus » 20 okt 2013 09:09

meindert schreef:Uitleg en ervaring van bewerken van acryl.
Acryl vervormd en smelt al bij een lage temperatuur , daarom moet
je er voor zorgen dat je niet te snel verspaand ( wrijving geeft warmte )
Zaag maar eens met een decoupeerzaag door plexiglas ( =acryl ) , als je
te snel zaagt smelt het zo achter de zaag weer dicht!

Ik heb mijn draaibank op 520 toeren ingesteld ( voor bruyere,acryl en aluminium ) en
de automatische langsvoeding op zijn langzaamst!
Als ik de vorm van de stem of tamper heb gedraaid , schuur ik hem met korrel 400,800 en1000.
De tampers kunnen daarna gepolijst worden , de stems moeten nog gevormd worden met de
vijl en schuurpapier , daarna polijsten.
Wat nog het lastigste is van acryl stems ,is het boren van het gat ( 2,5 mm ).
Acryl bewerken is inderdaad niet gemakkelijk , maar wel mooi werk

Met ruim 40 jaar ervaring in techniek , is het voor mij misschien wel makkelijk praten!
[/quote]


Top dit. Dank je Meindert.
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Gebruikersavatar
Prutser
Berichten: 187
Lid geworden op: 18 nov 2013 17:18
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: Acryl pijptampers

Bericht door Prutser » 23 nov 2013 11:10

Erg mooie tampers! (T)

Groet,
Werner

Gebruikersavatar
furioza
Berichten: 256
Lid geworden op: 08 jun 2013 18:42
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Acryl pijptampers

Bericht door furioza » 23 nov 2013 22:22

Wow dat zijn mooie...

Heb ik op mijn verlanglijstje gezet. Nu maar hopen....
Met vriendelijke groet,
Rik aka Furioza


Kijk ook eens op: Furioza.nl

Afbeelding

Plaats reactie