De aantrekkingskracht van een pijp

Leden vertellen hoe ze erop gekomen zijn pijp te gaan roken.
Plaats reactie
Denniz0229

De aantrekkingskracht van een pijp

Bericht door Denniz0229 » 29 jan 2015 19:13

ik heb even wat tijd over en de wifi werkt weer naar behoren hier in oostenrijk, dus ik zal hier ook mijn weg naar de pijp even vertellen.
het verhaal is een vervolg/aanvulling op: http://pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=8441

als jong jochie (13-14) was ik al geïnteresseerd in roken, want dit zag er natuurlijk wel heel stoer en cool uit.
toen op mijn 15e begonnen met shag roken, omdat sigaretten te duur waren. (nu heel veel spijt van... :( )
later begon ik te werken (16 jaar) en kon ik peuken gaan roken (hoera...) en dit doe ik nu nog steeds.
bij mijn opa, welke inmiddels helemaal niet meer rookt, staan nog altijd de pijpen op het dressoir.
zolang als ik me kan herinneren vind ik dat al zeer interessant en heb ook al een aantal keer het idee gehad het eens te gaan proberen.
het is er echter nooit van gekomen, ondanks dat ik regelmatig een sigaar rook als ik te tijd heb.
tot dat ik dit jaar op ski vakantie was, ik zag boven op de berg iemand pijp roken en het begon meteen weer te kriebelen dit eens te proberen.
omdat ik mezelf toch nog een kadootje had beloofd deze vakantie heb ik besloten dat dit dan maar een pijp moest worden.
onvoorbereid daar doe ik niet aan, dus zodoende eerst hier een avondje rond gesurft en het boek van janneman doorgenomen.
de dag er na naar de lokale tabakswinkel gegaan om een pijp te scoren. om het te proberen had ik een budget van rond de 60 euro in mijn hoofd.
er stond een vriendelijke meneer die me zag staren naar de pijpen die aan de muur hingen en vroeg wat ik zocht.
ik vertelde hem dat ik een beginner was en dus eigenlijk geen idee had. de man deed een soort van duitse ''aha'' en liep naar de kast.
die ging open en hij pakte er een doos uit met een pijp, welke hij zei wel goed geschikt was voor beginners, tot mijn verbazing was deze nog de mooiste van het hele stel ook.
de prijs was 38 euro, dus ik had meteen 2 tientjes verdiend. ik heb echter geen idee of het kwalitatief een goede pijp was, ik ben natuurlijk een noob.
maar goed, een dure kopen kan altijd nog. na het vragen welke tabak ik moest nemen en het zoeken naar een driepoter en wat raggers liep ik zelf voldaan de winkel uit, klaar om mijn eerste pijp op te steken.
helaas moesten we eerst nog eten, en gezien je voor een pijp de tijd moet nemen moest ik nog even wachten.
gelukkig was na het avondeten het moment daar. het beginnersfilmpje van janneman aan. pijp, tabak en driepoter klaar om de eerste pijp te stoppen.
dit ging naar mijn idee vrij aardig, maarja... ik heb er (nog) geen verstand van :mrgreen:
toen was het moment daar, het aansteken, dit ging ook vrij makkelijk, nog even aanstampen, weer aansteken en gaan met de banaan.
het viel mij allemaal reuze mee, heb geen last gehad van een brandende tong, geen borrelende pijp en ik heb hem uiteindelijk een keer of 5 aangestoken.
het belangrijkste; het smaakte ook zeer goed.
zeer tevreden legde ik de pijp neer en ging direct weer het internet op zoeken naar nog een pijp, want het was toch wel jammer dat hij op was ;p

de pijp waarmee het allemaal gebeurde:
Afbeelding

de tabak:
Afbeelding

nu ga ik dus opzoek naar een extra pijp. heb hier de site puffaway al een eens voorbij zien komen en dat ik er daar maar een ga scoren.
dan kan ik voor een schappelijk bedrag nog ietsje dieper in de wereld van het pijproken duiken. mocht het over een aantal maanden nog steeds zo bevallen, dan ga ik wel even een tripje naar de compagnie wagen.

nog even een aantal noob vragen:
Waarom rook je een pijp niet over de longen? (heb het stiekem even geprobeerd, maar dit was niet onaangenaam, uiteraard wel iets zwaarder als een peuk)
kent iemand een goede nederlandse site voor aanstekers, asbakken en driepoters? het lijkt namelijk alsof ze in nederland alleen aan sigaren doen :?
Wie de tijd neemt, ziet meer, in minder tijd.

kiske

Re: De aantrekkingskracht van een pijp

Bericht door kiske » 29 jan 2015 19:26

Pijpenhuis.nl zit wat meer in de asbakken.
Haddockspipeshop.nl heeft heel veel aanstekers.

Mooi verhaal en fijn dat je eerste ervaringen zo goed bevallen. De tabak die je is aangeraden is inderdaad erg vergevingsgezind en makkelijk om te stoppen en te roken. Het merk van de pijp kan ik niet ontwaren, maar de pijp oogt degelijk met voldoende hout rond de ketel om de warmte af te voeren. Als een pijp goed is gemaakt kan een mandjespijp net zo goed roken als een hele dure dus komt allemaal wel goed zo te lezen en te zien!

Smokomang

Bericht door Smokomang » 29 jan 2015 19:33

Mooi
The fact is, the moment a man takes to a pipe, he becomes a philosopher. It's the poor man's friend; it calms the mind, soothes the temper, and makes a man patient under difficulties. It has made more good men, good husbands, kind masters, indulgent fathers, than any other blessed thing on this universal earth.

Marielle32

Bericht door Marielle32 » 29 jan 2015 19:41

Mooi verhaal en mooie pijp ! Veel plezier en ik zie al een kleine vorm van PKZ aankomen [emoji6]
Afbeelding

meindert

Bericht door meindert » 29 jan 2015 20:11

Mooi verhaal , koop je 2e pijp maar op puffaway , goed adres!! Als je twijfelt om te kiezen kan Dre ( Annie 69 )
je ook altijd nog goed advies geven.
Als je straks goed aan de pijp verslingerd bent , doe dan net als mij vroeger en houd op met shag roken!!
Ik rook uitsluitend pijp en bevalt prima!
We zien nog wel wat je volgende keuze word!
Al vast succes!!
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis » 29 jan 2015 22:06

Pijproken gaat om smaak. In je longen zitten geen smaakpapillen dus over de longen roken heeft geen toegevoegde waarde. En dus doet men het over het algemeen niet. Een hele ketel over je longen roken lijkt me ook niet vol te houden.
Lekkah hooah, ik haw er wel van!

Jeffrey baai

Bericht door Jeffrey baai » 29 jan 2015 22:22

Mooi verhaal.

Misschien domme vraag maar moest je de pijp niet inroken ?

[emoji1]
Een tevreden roker is geen onrust stoker,

Rob

Bericht door Rob » 29 jan 2015 23:08

Jeffrey baai schreef:Mooi verhaal.

Ik rook m'n pijpen ook nooit in. Nooit problemen mee gehad.

Bommel

Bericht door Bommel » 30 jan 2015 00:14

Mooi hoe een latente behoefte naar de pijp toch naar werkelijkheid wordt omgezet.
Afbeelding

Janno
Contacteer:

Bericht door Janno » 30 jan 2015 00:24

Leuk verhaal. Bedankt dat je ons op deze manier meeneemt op je ontdekkingsreis.
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Geoff

Bericht door Geoff » 30 jan 2015 09:11

Mooi verhaal! Fijn om te lezen.
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

Arclaud

Bericht door Arclaud » 30 jan 2015 15:20

Leuk om te lezen!
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

St Patrick

Bericht door St Patrick » 30 jan 2015 16:22

Erg leuk om te lezen en ik ben net als ieder ander hier erg benieuwd naar je volgende pijp en pijptabak...
Succes op deze prachtige smaakvolle en erg leerzame reis.

:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

rivulus

Bericht door rivulus » 30 jan 2015 19:51

Leuk verhaal!

Je pijp lijkt me een Jean Claude, een Italiaans budget merk. Je ziet ze in Nederland ook wel, ook met churchwardens. Over het algemeen geen slechte pijpen.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Denniz0229

Bericht door Denniz0229 » 30 jan 2015 21:23

Even een kort berichtje vanuit Oostenrijk:
Inmiddels ben ik 3 rooksessies verder en het bevalt nog steeds zeer goed. Enige nadeel is dat ik hier buiten moet roken, dat is met een peuk niet zo erg, maar met een pijpje toch best koud :(
Gelukkig had ik een extra deken mee en morgen reis ik weer terug naar mijn rokershol in Nederland.
Marielle32 schreef:Mooi verhaal en mooie pijp ! Veel plezier en ik zie al een kleine vorm van PKZ aankomen [emoji6]
Haha, ja de koorts is er al.
rivulus schreef:Leuk verhaal!

Je pijp lijkt me een Jean Claude, een Italiaans budget merk. Je ziet ze in Nederland ook wel, ook met churchwardens. Over het algemeen geen slechte pijpen.
klopt inderdaad, had dit in me voorstel topic wel gemeld, maar hier er vergeten bij te zetten.
Jeffrey baai schreef:Mooi verhaal.

[emoji1]
eigenlijk wel als ik het zo lees, maar kon het voor de eerste keer niet laten hem voor 2/3e te vullen.
Sidekickelvis schreef:Pijproken gaat om smaak. In je longen zitten geen smaakpapillen dus over de longen roken heeft geen toegevoegde waarde. En dus doet men het over het algemeen niet. Een hele ketel over je longen roken lijkt me ook niet vol te houden.
een hele ketel wordt wat zwaar ja, maar af en toe een hijsje vind ik eigenlijk best aangenaam.
Maar weet nu in elk geval de reden er achter.
meindert schreef:Mooi verhaal , koop je 2e pijp maar op puffaway , goed adres!! Als je twijfelt om te kiezen kan Dre ( Annie 69 )
je ook altijd nog goed advies geven.
Als je straks goed aan de pijp verslingerd bent , doe dan net als mij vroeger en houd op met shag roken!!
Ik rook uitsluitend pijp en bevalt prima!
We zien nog wel wat je volgende keuze word!
Al vast succes!!
heb inmiddels me bestelling er al uitgedaan. Morgen rij ik weer terug naar Nederland, dus zal van het weekend even laten weten wat ik heb besteld.

Ben nu alleen driftig opzoek naar een aansteker (liefst met bestek erbij, lijkt me wel handig) en moet ook een rekje, standaard of iets dergelijks hebben, maar misschien bouw ik zelf wel iets :mrgreen:

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman » 31 jan 2015 00:07

Een mooi beschreven eerste stap, gefeliciteerd!
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

annie69
Contacteer:

Bericht door annie69 » 31 jan 2015 09:19

Had het me gezegd dat je een pijpbestek erbij wilde.
Heb daar meestal wel wat van liggen in diverse uitvoeringen.

Denniz0229

Bericht door Denniz0229 » 02 feb 2015 18:29

daar ben ik weer. dit keer met goeie wifi en op een locatie waar binnen gerookt mag worden 8)

allereerst maar even mijn nieuwe aanwinsten showen, de pijpen verkregen via puffaway (annie), welke nog sneller verzend als bol.com :mrgreen:
Afbeelding

u ziet: (naamgeving zoals vermeld op puffaway en tabaksverpakkingen)
big ben tattoo (9mm filter)
met een wat kleinere ketel leek deze mooi voor de momenten met wat minder tijd.
heb hem geprobeerd met voldoende tijd, maar hij rookte minder als mijn jean claude die ik als eerste heb aangeschaft.
misschien omdat de tabak iets te zwaar was aangestampt, want hij trok meteen al vrij zwaar. hoewel ik toch me best heb gedaan en echt nauwelijks had aangedrukt.
volgende poging dus nog minder aanstampen en dan zien we wel verder.

Jean claude met meerschuim inzet (9mm filter)
deze pijp trok direct mijn aandacht qua uiterlijk, dus deze ging dan ook direct door naar het winkelmandje.
eigenlijk nog voor ik gezien had dat er een meerschuimen inzet in zit. waardoor ik er direct zeer benieuwd naar was naar de rookeigenschappen.
na de eerder op de avond mislukte poging met de tattoo werd het tijd om dit prachtige pijpje te testen. uiteraard deze ietwat voorzichtiger gestopt en ditmaal met de borkum riff vanille cavendish.
dit ging allemaal prima en de pijp trok zelfs flink aangestampt nog super licht. echt een prima rookervaring en heb hem een keer of 6 moeten aansteken, maar deze heeft ook een iets grotere ketel en het roken duurde ook even :mrgreen:
de tabak was helaas minder als ik er van gehoopt had, hierover zo meer.

medico standaard (6mm filter)
deze pijp heb ik nog niet gerookt en dat staat vanavond op het programma.
ik verbaasde me bij deze wel toen ik hem openmaakte, er moet namelijk een 6mm filter in, waar ik dus nooit aan gedacht had...
maar goed, de bestelling voor 6mm is de deur al uit en heb besloten deze maar eens te proberen zonder filter.

borkum riff vanille cavendish
zoals net gemeld heb ik deze gerookt in de jeane claude met meerschuiminzet, de pijp rookte fantastisch maar de tabak helaas niet.
de vanille was nergens te bekennen en eigenlijk was het heel moeilijk om maar een zoete ondertoon te vinden.
ik ga hem nog wel eens proberen in een andere pijp.

havezaethe heraut tabak
vandaag gescoord bij de tabakswinkel egbert broers in Hoorn, deze was volgens het grote boek wat ze daar hadden met vanille en maple syrup tonen.

peterson irish whiskey tabak
ook gehaald bij de winkel hier in Hoorn, hierbij zit het hem in de naam. dus ik ben zeer benieuwd.

wel nieuw, maar geen foto:
een sample peter heinrichs 2014 tabak (gekregen van Annie bij de pijpen) en een knappe pijpaansteker.

nu aan het bedenken waar ik een modern pijpenrek kan maken of eventueel kopen, op internet zie ik niet echt moderne.
ik ben opzoek naar iets met RVS en een strak design, als iemand nog tips heeft? ;p

robvoorburg

Bericht door robvoorburg » 02 feb 2015 21:30

Dank voor jouw verhaal, tijdens het lezen schieten mij flarden door
het hoofd hoe het mij destijds verging.
Het was aan klooien, niks meer en niets minder.
Met vallen en opstaan en ook nog wel eens de pijp een week links
laten liggen, ontstaat er gaandeweg iets dat op een gevoel begint
te lijken van enige voortuitgang.

Daar borduur je op voort.

Succes!

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 » 02 feb 2015 23:28

Altijd een goede koop bij Annie . proficiat ermee

Godfrey

meindert

Bericht door meindert » 03 feb 2015 09:34

Mooie inkopen gedaan Denniz , probeer ook eens Nappa Valley ,ik ben een zoetroker en dit is
1 van mijn toppers!!
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Henry

Bericht door Henry » 06 feb 2015 19:14

Leuk verhaal zeg. En veel rookgenot gewenst met de nieuwe aanwinsten.

Laat ff weten wat je van de Peterson Irish Whiskey vind... De naam klinkt inderdaad
zeer aantrekkelijk. :lol:

PPMP

Bericht door PPMP » 06 feb 2015 22:49

Leuk om te zo te volgen en veel herkenning...
robvoorburg schreef: Het was aan klooien, niks meer en niets minder.
Met vallen en opstaan en ook nog wel eens de pijp een week links
laten liggen, ontstaat er gaandeweg iets dat op een gevoel begint
te lijken van enige voortuitgang.

Daar borduur je op voort.
En zo is het maar net... Mooi gezegd robvoorburg!

Pascal
"Fear can hold you prisoner, Hope can set you free."

Tati60

Bericht door Tati60 » 28 dec 2015 00:57

Met enige vertraging dit startersverhaal gelezen. Met heel veel genoegen en herinneringen aan vroeger. Mijn vraag nu: hoe gaat het momenteel met de pijprokerij, Denniz? Ik mis het vervolg en kijk er met curieuze interesse naar uit.
Vriendelijke groet,
B.

Plaats reactie