Mijn eerste 4 maanden pijprook ervaring; mijn verhaal.

Leden vertellen hoe ze erop gekomen zijn pijp te gaan roken.
Plaats reactie
jarjarbinks
Contacteer:

Mijn eerste 4 maanden pijprook ervaring; mijn verhaal.

Bericht door jarjarbinks » 16 dec 2013 22:51

Collega puffers,

Na zo’n 4 maanden pijproken en 2 maanden PRF wil ik graag mijn ervaring hier eens beschrijven. Beide bevallen prima maar dat komt zo. De laatste weken rook ik iedere dag wel 1 of 2 pijpjes voornamelijk met zoete mix, karamel, vanille maar ook vruchten zijn favoriet. Één ding is in ieder geval de deur uitgegaan en dat is Latakia, voor namelijk door mijn vrouw. Maar ook ik ben hier (nog) geen favoriet van. Graag wil ik binnenkort in mijn tabak verzameling hier nog zeker aandacht aan besteden. Mijn vrouw vindt het nog altijd een gezellige bezigheid en zolang de romenote zoals dat met een mooi woord heet, of beter gezegd lekker ruikt is alles prima. De favoriet bij haar is Heinrisch nr 127, sinaasappel en perzik (en voor mij ook zeker een favoriet). Maar ook Vanille Cream en waar karamel in zit vindt ze heerlijk en dat is al je ook af en toe binnen rookt niet totaal onbelangrijk.

Ondertussen heb ik al redelijk wat pijpen die ik zeker nog ga laten zien in mijn pijpverzameling hier op het forum. Dit komt dus nog zeker. Heb redelijk wat nieuwe maar ook zeker een aantal gebruikte. Waarbij de gebruikte zeker niet slecht zijn (met dank aan Dré o.a.). De ene pijp heeft een grote ketel en de andere weer een kleinere, dunnere wanden en weer hele dikke. Voorkeur heb ik wel maar vooral om de vorm en niet altijd om het roken. Hier zit ook mijn uitdaging in de toekomst.

Zoals geschreven het roken van de pijp vind ik heerlijk, rustgevend en smaakt vaak lekker. Als we bij de smaak beginnen dan hebben we ook meteen het moeilijkste voor mij te pakken. Om de Vanille in de Vanille Cream flakes goed te proeven, tja ik proef het wel maar niet overtuigend, dat heb ik juist meer met bv. Heinrichs 127. Ook adem ik de rook uit door de neus, wat prima lukt, maar toch de smaak blijft voor mij heel moeilijk (niet alle rook gaat door de neus, maar zo af en toe). Natuurlijk nog onervaren, maar misschien ook omdat hiervoor nooit een roker ben geweest behalve dan af en toe een sigaar (lees minder dan 5 per jaar). Wat ik zeker wel proef is dat er verschillen zit in de tabakken, ben begonnen met samples van Kiske (nog steeds dank daarvoor je was de eerste die mij hielp op het PRF). Cherry, Turks etc. zeker lekkere en sommige ook zeker minder. En ja het verzameling van tabak naast de pijpen is ook leuk, geeft wel een kik.

Dan nu het roken op zich. Vaak denk ik wat doe ik toch fout of juist toch goed, is er fout en goed? Veel vragen waar verschillende antwoorden op bestaan als je het forum leest maar ook verder dan het forum kijkt (wat is toch veel info op internet). Scherp op de tong, tja dat gebeurd mij ook regelmatig ook soms bij tabak waar een ander bij zegt, zachte tabak en geen kans op de beroemde bite op de tong. Nu valt de pijn echt wel mee is eerder het scherpe gevoel dan pijn. Scherp vind ik niet erg, lust ook sambal maar toch vraag je dan af oei gaat hier nu iets fout. Soms wordt mijn pijp wel heel heet maar toch doe ik over een pijp afhankelijk hoe groot tussen de 45 en 90 minuten. Dus ben ik dan te snel? Geen idee eigenlijk en als ik weer veel doorlees op het forum dan concludeer ik; nee ik ben niet te snel met roken. Laten we het eens bekijken van af het stoppen tot en met het einde.

De tabak die ik heb is overwegend niet droog, sommige wel maar je merkt aan het filter dat deze goed vochtig is. Bijvoorbeeld pak ik mijn Big Ben Chocolate, normaal pijpje, met filter en niet al te dikke wand. Deze stop ik dan met bv. Winslow no 1. Dit doe ik met de 3 keer vul methode, bedoel kinderhand, vrouwenhand en mannenhand. Met andere woorden vul mijn BB met los getrokken tabak losjes tot helemaal vol. Druk hem dan aan tot ongeveer de helft – 2/3 en dan weer vullen tot vol met los tabak en aandrukken met een hardere druk. Nog steeds niet te hard, hierna weer vol en dan aandrukken met een stevigere druk. Uiteindelijk is dan mijn pijp voor 80% gevuld (ongeveer natuurlijk). Daarbij denk ik dan altijd; had nog wel wat bij gekund en soms doe ik dat en soms niet. Ook probeer ik een paar trekjes en merk dat de pijp iets zwaarder gaat maar dit is marginaal. Soms denk dan weer nee dit is niet goed maar moet vaster zodat ik meer weerstand bemerk. Maar dat meer weerstand probeer ik dan niet omdat mijn gevoel zegt, nee niet te vast. Dan pak ik mijn aansteker en steek de pijp aan. Dit eerst zodat de eerste tabak begint te smeulen, dit duurt ongeveer 4 seconden (vuur geven) en trek een aantal malen redelijk stevig. Hierna wacht ik en de pijp gaat redelijk snel uit. Pak dan mijn driepoter en tamp de tabak zo aan dat het weer ‘plat’ uitziet maar zeker niet meer zodat ik meer weerstand ga bemerkingen als ik trekjes neem. Hierna pak ik weer mijn aansteker en steek voor de tweede keer aan. De tabak blijft nu platter en blijf vuur geven zodat de oppervlakte gloeit. Dit duur weer ongeveer 3-4 seconden. Hierna meteen nog even tampen en de pijp is in de meeste gevallen zeg maar ‘aan’.

En dan begint het, het spel tussen langzaam roken, de pijp niet laten uitgaan, geen tong bite maar juist genieten. Dit laatste, genieten lukt in de meeste gevallen zeker. Niet laten uitgaan lukt 7-8 van de 10 keer niet dat wil zeggen als ik niet snel genoeg tussen door een klein trekje neem dan gaat de pijp toch wel uit. Dan leg ik snel nog wel eens twee vingers op de kop en laat de lucht tussen de vingers glippen zodat ik een luchtstroom krijg waarbij de pijp vaker wel weer ‘aan’ gaat, dus meer gaat gloeien. Bij meerdere tabakken en pijpen heb ik opgeschreven hoe vaak ik de pijp weer moet aansteken en hoelang ik er exact mee doe. Vandaar de tijd van 45 minuten t/m maximaal 90 minuten. Waarbij de laatste wel een groter pijp (ketel) is natuurlijk. Enkele pijpen kom ik zeker tot meer dan 10 keer aansteken waarbij ik dan echt denk tja hier gaat iets niet goed, is het nu verkeerd gestopt of rook tempo of…. wat dan ook. Maar collega puffers ik geef de moed niet op.

Tijdens het roken wordt dan ook vaker mijn ketel behoorlijk heet en ook hier denk ik dan weer tjonge weer te snel aan het roken? En ik doe al zo langzaam mogelijk, kan het nog langzamer? Vaker leg ik dan even een paar minuten de pijp neer en wacht dat deze wat afgekoeld is. Dan is ook zeker de pijp uit en moet hem opnieuw vuur geven. Tussendoor tamp ik wel regelmatig, dat wil zeggen soms denk ik ook hier dat ik dit vaker zou moeten doen en hoe vaak dan? Als de ketel te heet wordt dus onaangenaam om vast te houden dan ga ik er zeker van uit, Ronald je ben weer te snel aan het roken. Maar is dit dan altijd ook zo of is het soms de natte tabak die dit veroorzaakt.

Jullie zullen wel denken tjonge kerel denk niet zoveel na maar wees gerust, ben aan het leren en wil langzaam over de maanden heen toch enkele kneepjes (nog lang niet alles) onder de knie krijgen.

Dan komen we aan het einde van de pijp, bedoel de bodem is bijna in zicht. Hier heb ik toch wel wat problemen om de boel op te roken zonder vaker opnieuw vuur te moeten geven. Ja meestal gaat alles wel op maar dat kost wat moeite om de boel aan de gang te houden. Maar ook daar laat ik mijn niet kennen en ga door. Soms denk ik nu is de tabak op en maak hem leeg met de priem en vind dan toch nog wat tabak, ach ja kan niet altijd perfect zijn.

Wat ik nog vergeten ben wat ik tussen door doe als de pijp uit gaat is met de priem heel voorzichtig de losse verbrande tabak iets los maken en dit gooi ik in de asbak, echt heel voorzichtig om maar geen tabak eruit te halen en geen wijziging te brengen aan de aangedrukte massa zeg maar. Geef hierna weer vuur en het feest kan weer verder gaan.

De tabak was op, daar waren we gebleven. De pijp maak ik met de priem leeg dat wil zeggen niet te hard alles los halen zeker niet te hard langs de wand en de bodem. Klop de pijp leeg op mijn kurk in de asbak en laat ik de pijp zeker een uur of wat liggen zodat hij echt is afgekoeld. Dan haal ik hem uitelkaar verwijder het filter en gooi deze weg. Deze is in de meeste gevallen best vochtig maar is niet meer dan normaal vind ik. Pak een ragger en maak de pijp schoon en het mondstuk. Haal dan nog een oude sok door de ketel en over de pijp en zet hem weer in elkaar en zet hem in het rek. Deze pijp rook ik dan zeker een aantal dagen niet meer. Ga er dan ook vanuit dat de pijp na minimaal een dag of 3 ook wel gedroogd is in mijn huiskamer.

Zo collega puffers rook ik mijn pijpjes toch met heel veel plezier (ook al lijkt dat misschien niet zo hahaha). Heb ik nu problemen of doe ik iets niet goed of kan het op punten beter dan hoor ik dit zeker van jullie.

Als laatste wil ik nog zeker meegeven dat naast een pijp een goed glas wijn maar zeker nog beter een goed glas whisky heerlijk is. Vooral van het laatste kan ik ook echt genieten. Lekkere whisky in de meeste gevallen zelf opgehaald in Schotland, wat een mooi land, kan ik aan iedereen aanbevelen. Ook al ben je geen liefhebber (bestaan die geen liefhebbers van whisky hahaha) dan is het land prachtig en ook nog eens heel dichtbij. Je bent er zo met een vliegtuig voor soms zeer goedkope prijzen. Samen met mijn vrouw boek ik al vroeg en kom vaker voor rond de € 150 (samen). Een kleine auto huren en er op los, dan kan je het zo duur maken als je wilt, eigenlijk net zo als het kopen van pijpen. Ook hoef je geen dure pijp te hebben om lekker te kunnen genieten. En zo zijn we weer terug bij waar ik begonnen ben bij de pijp en de tabak.

Terwijl ik dit allemaal schrijf rook ik in een mooie Decinotea de Mac Baren Vanilla Cream flake. Ja een flake met ook weer nieuwe uitdagingen. Hoever breek je die, hoe stop je deze pijp etc. De tabak is vaak wat langer en harder dus weer een andere techniek. Toch vind ik deze tabak wel anders roken en smaken dan de losse tabak van Mac Baren Vanilla Cream. Ook nu dat ik bijna aan het einde ben met het opschrijven van mijn eerste ervaring ben ik ook aan het einde van dit pijpje en moet ik toch wel regelmatig vuur geven om hem echt leeg te roken. Niet erg maar het valt wel op.

Hoop dat jullie met enige aandacht mij eerste ervaringen hebben kunnen lezen en ja alle positieve commentaar (en ook negatieve kan tegen een stootje) mag nu komen. Op dit forum leer ik nog elke dag van jullie en dus geniet ik ook nog elke dag. Hoop ook op deze manier een bijdrage te kunnen leveren aan andere beginners die regelmatig op dit forum komen zo hebben we allemaal er iets aan.
In de komende dagen zal ik in de verschillende topics ook mijn collectie laten zien van pijpen en tabak.

Mede puffers bedankt voor jullie input, geniet met mij mee en dit forum zal alleen maar verder groeien en zeker rijker worden.

:B :-? :B :-? :B :-? :B :-? :B :-? :B :-? :B :-? :B :-?
Laatst gewijzigd door jarjarbinks op 17 dec 2013 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor mijn pennen en tampers en meer kijk op: PENNEN SITE

Mijn pijpen collectie klik HIER

Eliminator
Moderator

Re: Mijn eerste 4 maanden pijprook ervaring; mijn verhaal.

Bericht door Eliminator » 16 dec 2013 22:56

Leuk verhaal Jarjar, al wat leermomenten gehad en nog wat te gaan,... wees gerust ze komen vanzelf, en uitgeleerd zijn we gelukkig nooit !

Verplaats je verhaal even naar startersverhalen, denk dat hij daar meer thuis hoort !
Afbeelding

Jeffrey

Bericht door Jeffrey » 16 dec 2013 23:06

Mooi om te lezen ik ben ook net met de pijp aan het stoeien en dit had ook mij verhaal kunnen zijn.

magicmarcello
Contacteer:

Bericht door magicmarcello » 16 dec 2013 23:28

Goed verhaal Jarjar, helder en stap voor stap beschreven, wat een heerlijke ontdekkingsreis is het toch in het land van pijp en tabak... :wink:

Afbeelding
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.novart.nl

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman » 16 dec 2013 23:47

Mooi en helder verhaal Jarjar! De eerste stappen zijn inderdaad een stijle leercurve, maar wees gerust, er is nog genoeg over om ook na 30 jaar pijproken nieuwe dingen tegen het lijf te lopen :-)
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis » 16 dec 2013 23:56

Nou, zo moet het dus......
Lekkah hooah, ik haw er wel van!

jarjarbinks
Contacteer:

Bericht door jarjarbinks » 16 dec 2013 23:59

Sidekickelvis schreef:Nou, zo moet het dus......
Die is goed, bedankt :lol: :lol:
:sherlock:

Maar ik begrijp je helemaal Sidekickelvis

Whitesnake

Bericht door Whitesnake » 17 dec 2013 11:39

Mooi verhaal en komt voor mekaar! :wink:
Afbeelding

Calinero

Bericht door Calinero » 17 dec 2013 12:25

Mooi Jarjar, en je hebt gelijk de Vanilla Cream Flake is lekkerder dan de loose cut! :D
Van alles wat ik ooit verloren ben mis ik mijn verstand het meest!

MfOx

Bericht door MfOx » 17 dec 2013 13:25

Leuk en herkenbaar verhaal Jarjar, wat is de pijprokerswereld toch een aangename wereld :D

jarjarbinks
Contacteer:

Bericht door jarjarbinks » 17 dec 2013 13:32

MfOx schreef:wat is de pijprokerswereld toch een aangename wereld :D
Kloppet krekt :B

JanSt

Bericht door JanSt » 17 dec 2013 14:52

Leuk om te lezen Jarjar. Je bent na 4 maanden al goed op weg en er is altijd weer wat te ontdekken dat maakt het allemaal zo leuk. Ik ben zo'n veertig jaar geleden begonnen met pijproken (met een onderbreking van 15 jaar) maar mede door dit forum heb ik veel bijgeleerd waardoor het genieten van pijproken alleen maar meer is geworden. Wat heel herkenbaar is je beschrijving van de pijp en een glas whisky. Voor mij is er ook geen ultiemer genietmoment dan een goede pijp met een goede single malt. Ik ben benieuwd naar je ervaringen over 4 maand.
Met vriendelijke groet,
Jan

All that is gold does not glitter

robvoorburg

Bericht door robvoorburg » 17 dec 2013 15:15

Leuk verhaal, het begin is het lastigst, daar moet je even doorheen,
wat volgt is genieten en zo nu en dan weer iets nieuws tegenkomen.

capricorn

Bericht door capricorn » 17 dec 2013 15:51

Kijk ook eens hier http://jogi-wan.blogspot.de/
is leuk verhaal over het stoppen van de pijp

Jeffrey

Bericht door Jeffrey » 17 dec 2013 15:55

Ik rook ook nog niet zo lang pijp maar wat ik wel jammer vindt is de vooroordelen van de mensen.
Als ze mijn zien roken zeggen ze " rook jij een pijp dat is toch voor oude mannen".
Zit daar dan een leeftijd aangebonden?

The_Undertaker
Administrator

Bericht door The_Undertaker » 17 dec 2013 16:01

Jeffrey schreef:Ik rook ook nog niet zo lang pijp maar wat ik wel jammer vindt is de vooroordelen van de mensen.
Als ze mijn zien roken zeggen ze " rook jij een pijp dat is toch voor oude mannen".

Jazeker, tussen de 16 en de 150. Dus je ziet er gewoon nog erg jong uit, wees er blij mee met een dergelijk compliment 8)
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Jeffrey

Bericht door Jeffrey » 17 dec 2013 19:32

The_Undertaker schreef:
Jeffrey schreef:Ik rook ook nog niet zo lang pijp maar wat ik wel jammer vindt is de vooroordelen van de mensen.

Jazeker, tussen de 16 en de 150. Dus je ziet er gewoon nog erg jong uit, wees er blij mee met een dergelijk compliment 8)
Per 1 Jan 2014 tussen de 16 en 150 :wink:

robvoorburg

Bericht door robvoorburg » 17 dec 2013 19:41

Je bedoeld 18 jaar neem ik aan.

Kees Flake

Bericht door Kees Flake » 17 dec 2013 21:13

Herkenbaar verhaal Jarjar zo moeten we allemaal beginnen .
Ben van mening dat rust het voornaamste is wat je nodig hebt bij pijproken.
Zie het pijproken als een rust moment en geniet moment en als je zover bent rookt het veel beter.
Dan ben je er nog niet dan komen de vele tabak soorten en persoonlijke smaken.
Heb je dit achter de rug dan komt welke pijp bij welke tabak.
Dus nog een hele ontdekkingsreis voor de boeg.
Geniet en vind je rustmomentje en de rest komt goed.
Je kunt beter met genot een pijp drie kwart leeg roken dan zitten te tobben om hem helemaal leeg te roken.
Veel rookgenot toegewenst en niet opgeven.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 » 17 dec 2013 21:21

Hoi

Het kwartje valt voor iedereen verschillend maar dat het een keer valt is zeker en dan denk je aha zo dus :wink: Zo heb ik zelf in het begin (25 jaar geleden) altijd in 3 laagjes gestopt werkte goed todat ik een andere manier leerde . Grote pluk tabak tussen 3 vingers uit de pot , beetje kneden en hup in een keer in de bowl beetje aandrukken randje eraf en klaar. En voor mij een nog betere methode mooiere brand en trek en om dat pas na 10 jaar te ondekken :shock:

Dus de leerweg duurt echt wel langer als 4 maanden maar knap dat je alles zo precies doet en voor je zelf op een rijtje zet . En de Latakia komt echt vroeg of laat .

Godfrey

jarjarbinks
Contacteer:

Bericht door jarjarbinks » 17 dec 2013 21:30

Leuk om alle reacties te lezen en dat ik toch nog niet zo gek bezig ben.
Altijd goed jullie visie ook te lezen en ja natuurlijk ben nog een groentje, maar wel goed op weg.

Pak er een whisky bij, Slangeva

Stanwell

Bericht door Stanwell » 18 dec 2013 04:27

Mooi en herkenbaar verhaal. Voor zover ik kan lezen doe doe je het juist heel goed en bewust.

MilleLuci
Contacteer:

Bericht door MilleLuci » 18 dec 2013 06:05

Calinero schreef:Mooi Jarjar, en je hebt gelijk de Vanilla Cream Flake is lekkerder dan de loose cut! :D
Leuk JarJar, helemaal eens Cali!
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

The_Undertaker
Administrator

Bericht door The_Undertaker » 18 dec 2013 15:58

Jeffrey schreef:
The_Undertaker schreef:

Per 1 Jan 2014 tussen de 16 en 150 :wink:
robvoorburg schreef:Je bedoeld 18 jaar neem ik aan.
Per 1 januari 2014 blijkbaar tussen de 18 en de 150 ;)
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

VikingRedBeard

Bericht door VikingRedBeard » 18 dec 2013 16:38

Leuk om te lezen, ik rook zelf ook pas 5maanden, dus het is ergens erg herkenbaar. Alleen heb ik zelf meer feeling met de tabak, misschien omdat ik ook een pyromaantje ben en een viking:P Maar keep up the good work en laat het er niet bij zitten;)
Beware of the Viking

Bommel

Bericht door Bommel » 18 dec 2013 23:50

Ik lees hier een vliegende start en met veel passie.
Jarjar, ga lekker genieten en laat de rest over je heen komen.
Goed verhaal stap voor stap verteld. =D>
Afbeelding

Contacteer:

Bericht door top » 11 aug 2016 21:16

Bedankt Jarjar, Goed verhaal... leuk om mee te mogen genieten. :D

Chris

Bericht door Chris » 12 aug 2016 21:51

Inderdaad een herkenbaar verhaal. Ik ben ca. 1.5 jaar geleden begonnen en beetje voor beetje meer geleerd. Verschillende tabakken, verschillende pijpen. Het is iets van meerdere dimensies. Smaak tabak vs cut vs type pijp vs mood vs tijdstip van de dag vs drankje erbij wel/niet enzovoort. Ikzelf kan van hele uitlopende smaken erg genieten. Juist latakia begin ik steeds meer te waarderen. Ik houd wel van uitgesproken smaken, in eten en drinken en zo ook in tabak. In bieren heb je de vrij 'vlakke' toegankelijke blonde bieren, maar je hebt ook bijvoorbeeld imperial russian stouts met veel diepgang. Koffie chocolade fruit hop zoet bitter zuurtje noem maar op. Vandaar dat ik inmiddels de latakia ook erg kan waarderen, in combinatie met Virginia en perique bijvoorbeeld. Geweldige ontdekkingstocht!

TommyLF

Bericht door TommyLF » 19 sep 2016 20:13

Enorm herkenbaar, hahahaha zou zo ook mijn verhaal kunnen zijn ;-) Dus ja dan niet zelf ook nog eens schrijven! En uitgeleerd zijn we allen nooit!

Grtz
Een pijp- en/of sigarenroker is geen onruststoker... :-?

"Ask not what your country can do for you. Ask what you can do for your country" JFK

Plaats reactie